Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2006, 09:09   #41
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Passen ze hun eigen programma dan ook op zichzelf toe?
En ik die dacht dat er de laatste tijd veel BUB-leden van de partij hebben afgescheiden
Oud 22 juni 2006, 09:10   #42
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik blijf het anders wel best grappig vinden en vind het een geweldig argument ex absurdo.
Ik dacht juist dat u separatisme afwees
Oud 22 juni 2006, 10:29   #43
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik dacht juist dat u separatisme afwees
Vandaar dat ik ook zeg "ex absurdo". Een beetje aandachtig zijn hè.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 12:23   #44
Tantist

Standaard

Citaat:
Vandaar dat ik ook zeg "ex absurdo". Een beetje aandachtig zijn hè.
Bekent u nu publiekelijk dat BUB absurd is?
Oud 22 juni 2006, 12:41   #45
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De extremistische belgicisten moeten toch hun karikaturen blijven hanteren? Argumenten hebben ze al niet meer, dus kan je enkel PROBEREN secessionisme in het belachelijke te trekken, maar ze slagen er enkel in zichzelf belachelijk te maken.

Gij daarentegen manoeuvreert u in de positie om ons ne goeie kloot af te trekken door geloofwaardigheid op te bouwen, dat is veel ambetanter. Begin eens te overdrijven aub?
Eventjes De Morgen erbij halen ...

"Ekeren voelt zich een dorp binnen de stad, een landelijke stek tussen polder en Kempen. (...)
Financieel zou een defusie alvast interessant zijn voor Ekeren. Afhankelijk van de te maken afspraken met de stad Antwerpen over de verdeling van de schulden en de gemeentegoederen zou de belastingdruk dalen van 6 tot 50 procent ( ) (...)
Een defusie zou immers een gat slaan in de Antwerpse stadkas en de financiële solidariteit tussen stad en rand ondermijnen. (...)
De politieke haalbaarheid van een defusie is bijna onhaalbaar (sic)."

Hoewel het inderdaad eigenlijk geen "communautaire" discussie is (geen "nationalisme"), zijn de gelijkenissen wel frappant.
Oud 22 juni 2006, 12:52   #46
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Nooit afgevraagd waarom ik er bij ben ?

Nu even serieus , ik woon in Merksem , deel district van Antwerpen, ik ben best te vrede met mijn de Antwerpenaar die op mijn indentiteitskaart staat. Antwerpen heeft ongetwijfeld wel veel nadelen gehad voor Merksem , maar ik denk dat de fusie onvermijdelijk was als eigenlijk alles elkaar zo goed als volledig overlapt.

Dat Ekeren een zelfstandige gemeente wil worden versta ik eigenlijk wel. Wie Ekeren kent weet dat dit een totaal andere mentaliteit is dan in Antwerpen , en dat deze mensen meer baat hebben bij een eigen gemeente.

Het is idd niet echt te vergelijken met België en Vlaanderen. Mensen uit Ekeren zien Patrick Janssens niet als een vreemde overheerser noch zullen ze verachten wat Antwerps is. Ekeren wil meer eigenheid zonder dat iets te maken heeft met seperatisme. Eigenheid is iets waar ik ook zelf wel achter sta want die eigenheid zorgt voor diversiteit, en dat blijf ik een belangrijke waarde vinden voor zowel Antwerpen als België.
Ondanks dat Merksem nu niet the place to be is , zou ik liever niet willen dat alle verantwoordelijkheden in de handen van de stad vallen.

Laatst gewijzigd door Bratskos Di Mola : 22 juni 2006 om 12:54.
Bratskos Di Mola is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 13:19   #47
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Eventjes De Morgen erbij halen ...

"Ekeren voelt zich een dorp binnen de stad, een landelijke stek tussen polder en Kempen. (...)
Financieel zou een defusie alvast interessant zijn voor Ekeren. Afhankelijk van de te maken afspraken met de stad Antwerpen over de verdeling van de schulden en de gemeentegoederen zou de belastingdruk dalen van 6 tot 50 procent ( ) (...)
Een defusie zou immers een gat slaan in de Antwerpse stadkas en de financiële solidariteit tussen stad en rand ondermijnen. (...)
De politieke haalbaarheid van een defusie is bijna onhaalbaar (sic)."

Hoewel het inderdaad eigenlijk geen "communautaire" discussie is (geen "nationalisme"), zijn de gelijkenissen wel frappant.
De enigste gelijkenis die ik zie, is het uit een verband stappen, in dit geval de stad Antwerpen. De motieven, modaliteiten en schaal is totaal verschillend met de situatie Vlaanderen/België.
Oud 22 juni 2006, 13:21   #48
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 13:26   #49
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bratskos Di Mola Bekijk bericht
Nu even serieus , ik woon in Merksem , deel district van Antwerpen, ik ben best te vrede met mijn de Antwerpenaar die op mijn indentiteitskaart staat. Antwerpen heeft ongetwijfeld wel veel nadelen gehad voor Merksem , maar ik denk dat de fusie onvermijdelijk was als eigenlijk alles elkaar zo goed als volledig overlapt.
Ik vraag mij dan af waarom de Brusselse gemeenten niet gefusioneerd werden. Misschien om een nepgewest te kunnen verantwoorden?

Citaat:
Het is idd niet echt te vergelijken met België en Vlaanderen.
Ik heb de pest aan gematigde belgicisten
Veel moeilijkere tegenstanders dan die 1d1*t€n die zeggen dat België zal blijven bestaan tot de zon ontploft.

Citaat:

Ondanks dat Merksem nu niet the place to be is , zou ik liever niet willen dat alle verantwoordelijkheden in de handen van de stad vallen.
Wat mij stoort aan die fusie van 1977 is dat het alles of niets was, wat onvermijdelijk eenheidsworst tot gevolg had. Ik zie daar gewoon centralisme in, geen samenwerking.

Nu ben ik misschien een beetje geobsedeerd door Zwitserland, maar in Zwitserland heeft de politieke elite ook geprobeerd zulke fusies door te voeren. Dat is niet gelukt, ondanks economische studies die hun gelijk moeten bewijzen. Maar samenwerkingsverbanden hebben dat opgelost, terwijl de burgers toch hun kleine gemeenten hebben kunnen behouden, wat hun democratische inbreng vergrootte... Want hoe groter het politieke niveau, hoe minder de burger er relatief te zeggen heeft, zeker in een particratie.
Oud 22 juni 2006, 13:26   #50
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enigste gelijkenis die ik zie, is het uit een verband stappen, in dit geval de stad Antwerpen. De motieven, modaliteiten en schaal is totaal verschillend met de situatie Vlaanderen/België.
Natuurlijk zijn de twee situaties niet vergelijkbaar.
Ik doelde meer op de opmerkingen over "transfers" (solidariteit), en de "neen" van Van Peel zouden ook kunnen beschouwd worden als een soort NON ...
Oud 22 juni 2006, 15:27   #51
nico
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar nico
Standaard

Ekeren wil helemaal geen onafhankelijke gemeente worden.
De plaatselijke partij 2070 ekeren is helemaal niet voor een onafhankelijk Ekeren het pleit voor een autonoom Ekeren binnen een Antwerps stadsgewest. Dat veel groter is dan dan de huidige stad.
Een autonoom distric(ik noem het liever deelgemeente) heeft zijn eigen bevoegdheden en werkt samen met het grotere geheel dat het stadsgewest dan is.
Dit gaat over beter bestuur dicht bij de mensen!

In vele districten leeft het zelfde gevoel maar de plaatselijke vertegenwoordigers hebben nog niet de moed om Ekeren te volgen.
nico is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be