![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Neen, ik moet meehelpen de beschaving te verkloten. Door gewoon te zijn , als ik sommige rechtsen hier mag geloven: ik ben immers een verspilling enzovoort.
Laatst gewijzigd door Bhairav : 24 juni 2006 om 09:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Je bezorgdheid voor de mens siert je. Ik deel die bezorgdheid/sympathie voor de mensheid, ook al is dat niet voor elk afzonderlijk individu het geval. Volgens mij is het groot aantal mensen op aarde net een oorzaak van veel lijden voor die mensheid. Minder mensen zou volgens mij kunnen leiden naar een betere leefwereld voor alle leven dat gebruik van maakt van die leefwereld. Vandaar dat ik voorstellen die in die zin gaan wel genegen ben. Ik ben dan ook een voorstander van het voorkomen van ongewenste zwangerschappen Jij stelt een bevruchte eicel gelijk aan een mens. Misschien is dit ook zo, ik weet dit niet, het is alleszins reeds leven (het is een discussie apart waard). Ik ben tegen het doden van leven. Toch blijft ik dit principe niet altijd trouw. Ik eet niet altijd vegetarisch, en zelfs vegetarisch is nog steeds doden van planten. Ik sla al eens een mug dood, ook dit is leven. Natuurlijk plaats jij de mens op een hoger niveau, dat doe ik ook. In de ontwikkeling van bevruchte zaadcel tot mens (volwassen) zijn verschillende stadia. Ik begrijp dat jij daar geen onderscheid wil in maken. Voor jou heeft een pas bevruchte eicel dezelfde rechten als een man/vrouw van pakweg 21 jaar. Het is uw goed recht om dit principe te hanteren. Ik begrijp echter ook, dat niet iedereen ditzelfde principe hanteert. Voor sommigen is een bevruchte eicel van een lagere orde dan een volwassen mens. Ik denk dat er altijd een rangschikking ontstaat van belangrijk naar minder belangrijk. Zelfs bij volwassen mensen heb je mensen die je dierbaarder zijn dan anderen. Als er moet gekozen worden zal meestal voor de meest dierbaren gekozen worden. In die zin heb ik dan weer begrip voor mensen die de zaken minder rechtlijnig als jij benaderen. In sommige gevallen denk ik dat leven bij voorbaat gelijk staat met heel veel lijden. Als je al dat lijden kan uitschakelen door te voorkomen dat leven ontstaat lijkt me dat een goede zaak. Als je al dat lijden kan uitschakelen door te voorkomen dat leven uit een bevruchte eicel zich verder ontwikkelt is dat voor mij ook al veel minder duidelijk. In zo’n geval is een goede keuze al niet meer mogelijk in feite. In zo’n geval komt het er op aan de minst slechte keuze te maken. Wat deze minst slechte keuze in dit geval is, daar heb ik momenteel nog geen vast standpunt over. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoi satiper. Ook blij nog iets van je te horen.
Het is niet mijn mening dat een bevruchte eicel een gelijkwaardig mens is, dat is een wetenschappelijk feit. Er is geen enkele bioloog die dit zal tegenspreken. Dat anderen daar een andere mening op nahouden is hoegenaamd hun recht niet, tenzij zij hun mening ook wetenschappelijk kunnen staven, maar ze geven zelf toe dat niet te kunnen. Een mening is een misdaad wanneer het leidt tot het doden van mensen. De vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van zelfbeschikkingrecht, stopt daar waar het de meningen van anderen beperkt of het zelfbeschikkingsrecht van anderen teniet doet; in dit geval het ongeboren kind. Wij hebben niet het recht om te oordelen over het bestaansrecht van iemand anders. Er is nog altijd voedsel en plaats genoeg op deze wereld voor iedereen, alleen is het zo dat door het egoïsme van een minderheid (rijkere landen) anderen te kort hebben. Dat los je niet op met abortus, maar met een mentaliteitsverandering; te beginnen bij jezelf. Ik ben ook voor het voorkomen van ongewenste zwangerschappen, maar ik ben tegen het totaal onnodig doden van menselijke wezens. Het is geen excuus om te zeggen dat het om wezens in wording gaat, want dat zijn we allemaal. Sorry voor de telegramstijl, de tijd ontbreek me nu eenmaal, daarom koos ik vooral om de inhoud. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 juni 2006 om 11:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Er valt wel iets te zeggen voor gratis voorbehoedsmiddelen en gratis abortus. Dat kan een steentje bijdragen aan de oplossing van het probleem van de overbevolking. Het kan er tevens toe bijdragen dat arme mensen minder sukkelaars op de wereld zetten, die vaak een verhoogd risico lopen later toch in de jeugdcriminaliteit terecht te komen en/of uit te groeien tot generatie-armen. Het gratis uitdelen van anticonceptie ten einde de financiële drempel voor ongeremd en onbezorgd seksplezier weg te nemen, komt voor de overheid waarschijnlijk een pak goedkoper uit dan geld te moeten steken in de ongelukkige nakomelingen die het resultaat zijn van ongewenste zwangerschappen.
Laatst gewijzigd door Cynicus : 24 juni 2006 om 11:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Correcter zou zijn : een bevruchte eicel is GEEN gelijkwaardig mens, maar kan zich eventueel in de toekomst tot één ontwikkelen, mits aan allerlei voorwaarden voldaan is. Overigens zijn ook niet alle mensen persé gelijkwaardig in alle omstandigheden. Dit betwijfel ik toch, hoor... Citaat:
Overigens een mooie actie van VWS. Laatst gewijzigd door sancho : 24 juni 2006 om 11:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ook ![]() Waarschijnlijk zal hierover een grote consensus bestaan. Dit is dan ook de essentie. Ik ben best bereid afstand te nemen om de morning after pil en het chemisch spiraaltje in het verlanglijstje op te nemen als de werking effectief is zoals jij het beschrijft. Misschien was ik wat te snel om het hele voorstel goed te keuren. Voor mij is de essentie ongewenste zwangerschappen en onnodig leed zoveel mogelijk te vermijden. Met de pil en condooms kan in deze ook al heel wat bereikt worden. Het is ook in dit geval waarschijnlijk belangrijk om het voorstel met een zo groot mogelijke eensgezindheid naar voor te brengen. Het is belangrijker een kleine stap in de goede richting te zetten dan helemaal geen stap. Als hiervoor een deel van het initieel voorstel zou moeten herzien worden zou ik daar zelf geen punt van maken. Het is natuurlijk niet aan mij om me hierover zo verregaand uit te spreken daar ik niet tot de initiatiefnemers behoor. Ik vind de basis van het initiatief dus zeker nog altijd goed, maar ben best bereid toe te geven dat het misschien best wat gemilderd wordt om het voor meer mensen aanvaardbaar te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar gratis heeft daarom niet afgedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar is zijn buitenlandse-hulp-Aids-beleid op gebaseerd. Onthouding of geen centen. Het Pausje en zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2 Zijn gehandicapte mensen minderwaardige mensen? 3 Zijn mensen zonder eigenwaarde ook echt minderwaardig? Een bevruchte eicel (zygote) is geen gewone cel, zoals we dat in het spraakgebruik kennen, maar een eencellig organisme. En dat is heel iets helemaal anders! De bevruchte eicel representeert niets meer en minder dan het lichaam van de mens op dát moment in zijn ontwikkeling. Citaat:
Vanaf de bevruchting tot aan de dood bestaat er geen moment dat zo onherroepelijk is. Geen enkele latere fase in het leven (behalve de dood zelf) zal zo’n fundamentele gevolgen hebben. Vanaf de tweede week nestelt de eicel zich in de baarmoederwand. Hier ontstaat de toekomstige placenta of moederkoek, die eigendom is van de baby, niet van de moeder. Vanaf de zeventiende dag begint het hart te kloppen. Omdat de zwangerschapstest meestal tien dagen na het uitblijven van de maandstonden wordt uitgevoerd, klopt het hart dan al tien dagen lang en zijn de hersenen zich al twee weken aan het ontwikkelen. Na zes weken zijn het hoofd en de hersenen al zo ver ontwikkeld dat er een EEG (= elektro-encefalogram) gemaakt kan worden. In de medische wereld wordt algemeen aangenomen dat iemand dood is wanneer er geen hersenactiviteit kan waargenomen worden. Op die leeftijd toont de hersenactiviteit dus aan dat er wel degelijk leven is. Na acht weken kan men het gezicht onderscheiden en herkennen, met de oren, neus, ogen en mond. Er kan dan ook een ECG (= elektro-cardiogram) gemaakt worden die de activiteit van het hart registreert. Na tien weken zijn de hersenfuncties reeds op gang gebracht en reageert de foetus op pijnprikkels. Tot op dit moment is abortus in Frankrijk toegelaten, na tien weken wordt het verwijderen van de vrucht gelijkgesteld aan moord. Maar medisch gezien is abortus niet aanbevolen voor zeven weken. Na twaalf weken is de foetus tien cm groot. Als men hem op het voorhoofd kittelt, draait hij het hoofd om en fronst de wenkbrauwen. Wanneer men zijn lippen aanraakt maakt hij een slikbeweging. Tot op dit stadium is abortus toegelaten in Engeland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Nederland, Italië, Luxemburg, Portugal, … Vanaf vijftien weken vertraagt de groei. Indien dit niet zou gebeuren zou de baby op het ogenblik van zijn geboorte tachtig kilo wegen. Vanaf de bevruchting tot en met de geboorte is er geen enkel moment waarop kan beweerd worden dat er geen menselijk leven aanwezig is. Het staat dus vast dat er menselijk leven ontstaan is vanaf het ogenblik van de bevruchting. Men moet echter toegeven dat het « collectieve geweten een embryo bij het begin van de zwangerschap niet werkelijk beschouwt als een menselijk wezen ». De wetenschap is het er vandaag de dag over eens, dat het menselijke leven begint, wanneer de eicel van de moeder en de zaadcel van de vader met elkaar versmelten. Vanaf dat tijdstip bestaat een unieke, nieuwe mens met precies voorbestemde en niet te veranderen eigenschappen. Het is precies vastgelegd of het een jongen of een meisje wordt, of zijn/haar ogen blauw of zijn/haar haren zwart worden, of het groot of klein, sterk of zwak zal zijn. Nooit meer zal er een mens zijn, die met hem identiek zal zijn. Daarom is abortus het doden van een medemens. Citaat:
Dan kun je er vast wel één duiden. Citaat:
Citaat:
Ik deel uw mening hoegenaamd niet. Een actie die het doden van onschuldige totaal onweerbare en uiterst kwetsbare mensen wil promoten, is mensonwaardig. Paulus. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Noch door de wetenschap (in hoeverre zij het bestaan van een ziel erkent), noch door de kerk van welke strekking dan ook, noch door enig andere filosofische visie. Het is een fabeltje dat de pro-abortusmensen verkondigen om hun wandaden goed te praten. "Het is maar een hoopje cellen" zeggen ze dan. Maar vanuit deze materialistische zienswijze, zijn wij allemaal maar een hoopje cellen hoor. Verkeerde voorstelling van de feiten. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een geboortestop van laat ons zeggen twintig of dertig jaar zou niet slecht zijn, om de overbevolking te reduceren tot binnen aanvaardbare perken en de cilimat-change onder controle te krijgen. En daarna: op het gemak. Veel gebaren en weinig baren. Laatst gewijzigd door eno2 : 24 juni 2006 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 juni 2006 om 15:25. |
|
![]() |
![]() |