![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eigenaardig dat u die eerbetuiging aan de l'Aiglon Blessé niet kende.
![]() |
#42 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Jullie hebben hier blijkbaar mijn bericht niet gezien.
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Mij interesseert slechts de waarheid en die is dat IL ten onrechte terdood werd veroordeeld. Waarbij ik mij in het 'goede' gezelschap van wijlen Louis Delentdecker bevind - u wellicht onbekend.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 24 juni 2006 om 13:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2)Zij is en blijft schuldig (door een rechtbank terecht veroordeeld zowel in 1945 als in 1994/1995)
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall (Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt) Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 24 juni 2006 om 13:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Parlementslid
|
![]() Alleen omdat het niet meer mogelijk was.
![]() |
#46 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kijk al met spanning naar uw antwoord uit! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan jij dan aantonen dat Van Isacker's werk foutloos is ?
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het om de geschiedschrijving gaat, geef ik mijn vertrouwen liever aan geschiedkundigen dan aan een rechtbank. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
Alle partijen maken zich in zulke situatie schuldig aan vreselijke dingen. Naar mijn definitie is een oorlog een situatie waarin elke menselijkheid ontbreekt. Daarom vraag ik me af wat het nut is te blijven natrappen na de feiten. Kunnen we elkaar dan niet meer terug als mensen gaan behandelen. Of stoort het dat men een repressieslachtoffer wil herdenken, omdat het de pijnpunten van de tegenpartij (de zogenaamde winnaars met hun groot gelijk) naar boven brengt? Voor mij zijn alle partijen in een oorlog te ver gegaan en is er geen zwarte piet door te schuiven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
VI “Gewapend met een anti-tankkanon en mitrailleurstrol de compagnie langs de Albertlaan en Leopold II laan naar de kom van het dorp.”: in werkelijkheid waren er twee aanvalsgroepen, waarvan de voornaamste langs de Polderstraat rechtstreeks naar de school oprukte. VI “Granaatscherven doodden Jean Torreele en verwonden Louis Delanghe”: in werkelijkheid is Jean Torreele, die gewond was in de zijde, uren later uitgebloed en werd Louis Delanghe niet gewond maar door de Duitsers terechtgesteld. VI “Het gevecht had ongeveer een uur geduurd”: in werkelijkheid amper een half uur. VI “Even na 14 uur verliet een compagnie Duitsers de batterij op Groenendijk, onder de leiding van de bevelhebber der batterij, majoor von Gründell.”: In werkelijkheid was de Regimentskommandeur, majoor Günther von Gündell (en niet Gründell), reeds een dag eerder weggetrokken naar de batterij van Westende, en werd de aanval op de school te Oostduinkerke geleid door majoor Peter Corneille, Stützpunktkommandant. VI “Vanuit hun huizen in de Leoplold II laan zagen inwoners hoe hij [ von Gründell, die niet eens aanwezig was] Delanghe, Torreele en Ureel met een pistool neerschoot.”: in werkelijkheid werden de drie door een inderhaast samengesteld executiepeloton gefusilleerd. VI “Even later liet von Gründell ook Gerard Depape en Gaston Counye, die nog op de Nieuwpoortsesteenweg gevangen werden gehouden, met het gelaat tegen de gevel van het veldwachtershuis plaatsen en fusilleren”: in werkelijkheid werd Gaston Counye gedood door een inslaande obus, en werd Depape midden de straat met een pistool doodgeschoten. De plaats van dat gesprek [met Irma Laplasse] situeerde Beyer rechts (in de richting van de zee) van de Zeelaan, ter hoogte van de Duitse uitkijkpost. Niet links zoals Van Isacker op het plannetje in zijn boek “Het dossier van Irma Laplasse” had aangeduid. Dat die uitkijkpost zich rechts van de Zeelaan bevond kan ik verdomd bevestigen. Als kind hebben wij (na de oorlog) nog in de uitkijkpost gespeeld. Wij hebben er zelfs een (vernietigde) pistool gevonden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- Executie zonder vonnis - Arrest na executie Eens volwassen heb ik persoonlijk met meerdere personen gesproken die die duisteren periode hebben meegemaakt. Zowel zwarten o.a. familie Goderis Zowel witten o.a de familie Ureel Zowel Witte Brigade: Louis Vieren, actief betrokken bij de gevechten en daarbij zwaar gewond Zowel grijze vb Berten Mus Zowel fantasten Georges (Potter) Dorné |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
[SIZE=3]In 1995 verscheen er bij uitgeverij J.M.P.-Trends het boek `Executie zonder vonnis' van de journalist Jean-Marie Pylyser. Op de achterflap staat: " De schuld of onschuld van de betrokkene wordt al sinds het verschijnen van `Het dagboek van Irma Laplasse' in 1949 niet meer in vraag gesteld, vermits men haar toen al zag als een Vlaamse heldin. In veel publicaties wordt geschreven dat zij het weerloze slachtoffer geworden was van de hatelijke repressie en onschuldig werd terechtgesteld. Het onderzoek van Pylyser leverde nieuwe getuigenissen op waarbij zelfs een Duitse Feldwebel verklaart dat het verrraad van een Belgische vrouw de oorzaak is van de Duitse aanval op de verzetslieden te Oostduinkerke. Een andere getuige onthult dat Irma Laplasse in de voormiddag in de batterij aanwezig was." [/SIZE] [SIZE=3]Bovendien zegt een nieuwe getuige dat de Duitsers voor hun aanval in het dorp even halt hielden aan het huis van Irma laplasse en vermoedelijk nog verdere informatie inwonnen. Nog steeds rijzen er allerhande vragen en dient er eindelijk een grondig gerechtelijk onderzoek gedaan te worden.[/SIZE][/SIZE][SIZE=3]In 1949 werd het gevangenisdagboek 'Het dagboek van Irma Laplasse' met een voorwoord van de journalist Louis De Lentdecker gepubliceerd. De Lentdecker die notabene zelf lid is geweest van het verzet bij het Geheim Leger, en daar onmiskenbaar altijd spijt van heeft gehad, zoals blijkt uit zijn boek "Tussen twee vuren" uit 1985[/SIZE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() De repressie, dat is een mooi staaltje van belgische democratie, en mag zeker en vast nooit vergeten worden.
Ik heb uit betrouwbare bronnen genoeg verhalen over 'de witten' gehoord... |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De collaboratie is nochtans juist hetzelfde hoor, en itt de repressie, wordt collaboratie heden ten dage nog altijd herdacht en vereerd door sommigen.
![]() |
#59 |
|
![]() Ach ja, het samenwerken met de bezetter van een land dat je haat is natuurlijk stukken erger dan mensen opsluiten, ophangen of neerschieten zonder enige vorm van proces.
Het is steeds de overwinnaar die beslist wat oorlogsmisdaden zijn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
Bij de herziening van haar proces werd ze schuldig bevonden aan ALLE feiten. Alleen, in 1994 was de doodstraf afgeschaft (terecht, of ten onrechte). Ze kon niet meer ter dood veroordeeld worden. Maar ze is wel schuildig bevonden aan alle feiten, ook die waarvoor ze in de jaren veertig de doodstraf heeft gekregen.
![]() |