![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]()
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vermits godsdienst in de genen zit, zal het nooit verdwijnen.
Het is er, zal er altijd zijn, tot spijt van de atheistische missionarissen zoals VV. Een hunker naar het 'meer' is bij de religieuze mens een intuïtie, die hem troost biedt, zekerheid, steun en houvast. Elke vorm van levensbeschouwing verbieden lijdt tot occultisering van de religie en ik vraag me af wat het nut daarvan is. Ik vraag me gewoon af wat de bedoeling is van VV. Wil hij de mensen de vrijheid afnemen van levensbeschouwing? Wil hij een atheïstische staatsreligie opleggen? Preken controleren?... |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Wel, 'niet weten' kan ook tot dogma verheven worden, net als de mening dat je je er dan niet over kan (of mag) uitspreken, maar ik vrees dat we daarmee in een kentheoretische discussie verzanden.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En wat dat condoom gebruik betreft: de Kerk kan daar wel degelijk haar verantwoordelijkheid in nemen. Ze zegt inderdaad "geen sex voor het huwelijk en geen overspel". Maar ze zou er ook dan moeten achter zetten: "En als je het toch doet, gebruik dan een condoom." Vanaf dan krijgt de Kerk terug een beetje krediet bij mij.
![]() |
![]() |
#47 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Inderdaad...
![]() |
#48 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor de rooms-katholieke kerk is zowel het plegen van overspel als het gebruik van voorbehoedsmiddelen een zonde. Dan is het toch absurd als de kerk zou zeggen dat als je de ene zonde begaat, je ook beter de andere zonde kan begaan.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 25 juni 2006 om 16:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Over dat van condooms en de Katholieke Kerk kunnen we blijven discussiëren. ![]()
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand is verplicht om lid te zijn van de Katholieke Kerk. Niemand is bijgevolg verplicht om hun aanbevelingen te volgen. Wie zonder condoom vogelt, is zelf verantwoordelijk voor die beslissing, niet een of andere ouwe roomse sok die het voor zijn club anders verordonneert.
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De simpele verklaring kan wel zijn: geen sex is saai, geen condoom gebruiken is dodelijk. Als de kerk die argumenten mee zou uitspelen in haar invloedsgebieden...
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill Laatst gewijzigd door Twanne : 25 juni 2006 om 18:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De uiteindelijke beslissing wat je met je snikkel aanvangt, of hoe je hem aankleedt, daar kan geen paus iets aan veranderen.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die paus dat het celibaat verplicht maakte, gregorius geloof ik, was dat trouwens zelf geen jeannet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |