Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2006, 20:53   #41
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Nu weten we het, se.
Mensen met psychische problemen of die er vroeger hebben gehad, kunnen vanzelfsprekend niet vermoord worden.
Maar kunnen ze wel zelfmoord plegen?
Oud 27 juni 2006, 20:56   #42
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Maar kunnen ze wel zelfmoord plegen?
dat kunnen we allemaal.

Geruststellend . ik heb zelf m'n dosis depressie gehad voor de rest van m'n leven, hoop ik. Als ik nu vermoord wordt zal iedereen meteen denken aan zelfmoord. Zaak klasseren dan maar zeker
Oud 27 juni 2006, 21:07   #43
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb zelf m'n dosis depressie gehad voor de rest van m'n leven, hoop ik. Als ik nu vermoord wordt zal iedereen meteen denken aan zelfmoord. Zaak klasseren dan maar zeker
Er zijn wel meer mensen die iets weten over depressie en zelfmoordneigingen. Ik zie echt niet in waarom men jouw moord als zelfmoord zou klasseren. Om alles wat ook maar enigszins kan als racisme te klasseren, zijn er daarentegen zwaarwegende belangen.
Oud 28 juni 2006, 09:54   #44
Chyron0
Partijlid

Chyron0's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat kunnen we allemaal.

Geruststellend . ik heb zelf m'n dosis depressie gehad voor de rest van m'n leven, hoop ik. Als ik nu vermoord wordt zal iedereen meteen denken aan zelfmoord. Zaak klasseren dan maar zeker
Dat is wel wat zwartgallig. Je hebt dringend wat nieuwe levensvreugde nodig. Zet neer die voet, met een dreun.
Chyron0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 10:30   #45
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
doe eens niet zo egocentrisch.
niet elke post die ik schrijf is een reactie op u.
Maar hij is stiekem verliefd op u...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 10:35   #46
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Eén van de zes daders van de "busmoord" heet ook Bouazza... Broer? Neef?
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 10:49   #47
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chyron0 Bekijk bericht
Dat is wel wat zwartgallig. Je hebt dringend wat nieuwe levensvreugde nodig.
Pff, waarom?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 12:19   #48
Chyron0
Partijlid

Chyron0's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Pff, waarom?
Waarom niet ?
Chyron0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 13:13   #49
humble
Burgemeester

Standaard

1) hier is geen sprake van een moord laat staan een rasictische, zie de kwalificatie na het onderzoek.
2) Indien Bouazza van Child focus en de verdronken zwemmer dezelfde persoon waren, dan was het;
- een belangrijk gegeven voor het onderzoek.
- toch de taak van een onpartijdige en beroepsbekwame media melding hiervan te maken.
- de taak van de inrichters van de marsen om met dit gegeven in het achterhoofd enige nuance te leggen in de aanwezigheid annex krijszucht van de moeder.
- De taak van de politiek, media en politie om voorzichtig te zijn met de kwalificatie racistische moord.
_ Als dit bewust verzwegen werd is dit een misdaad naar de bevolking als het onbewust gebeurde is dit een grove fout en dient dit feit in de media vermeldt.

Laatst gewijzigd door humble : 28 juni 2006 om 13:15.
humble is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 13:50   #50
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion Bekijk bericht
Eén van de zes daders van de "busmoord" heet ook Bouazza... Broer? Neef?
Als de familie groot is (wat zeer waarschijnlijk is), zit de mogelijkheid er wel in...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 20:19   #51
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Ik heb hier nog een merkwaardig bericht:

http://www.wafin.be/articles/archives/perdudevue.phtml
http://www.koolchi.be/index.php?opti...674&Itemid=178
http://www.belg.be/leesmeer.php?x=2234#reacties

"Mohamed Amin, jeune homme de 23 ans schizophrène est lâchement abandonné par le mari de sa tante et passera plus de 600 jours dans une forêt près de la ville de Salé au Maroc. Grâce �* l'acharnement de sa maman et avec l'aide de ses amis, Mohamed Amin est retrouvé et est actuellement en traitement dans sa ville natale d'Anvers. Le récit d'une incroyable et dramatique histoire qui finit bien.

Rabiaa, la mère de Mohamed Amin divorce de son mari alcoolique et violent en 2000. Son ex mari obtient la garde de Mohamed Amin et de sa sœur. C'est alors qu'il décide de se remarier avec une femme vivant au Maroc ; le regroupement familial permet �* la jeune mariée de venir en Belgique et c'est �* ce moment l�* que le destin de Mohamed Amin bascule.

La belle-mère ne supporte pas les enfants de son mari et leur mène la vie dure, le père est dépassée et ne réagit plus au harcèlement moral qu'elle pratique sur ses enfants. Si bien que Mohamed Amin commence �* avoir des réactions anormales, il est vraisemblablement choquée et atteint par cette nouvelle situation.

Au fil du temps Mohamed Amin sombre dans un état critique et inquiétant. Il fugue de plus en plus souvent et ne se souvient plus de rien. Les médecins diagnostiquent un état de schizophrénie avancée et violente. Mohamed Amin et sa sœur sous la menace de leur belle-mère n'ont pas d'autre choix que de retourner chez leur maman. L'état de santé du jeune homme s'aggrave et est interné dans le service de psychiatrie de l'hôpital d'Anvers.

Le vie de Mohamed Amin est rythmée par les incessants va et viens entre le service psychiatrie de l'hôpital et la maison. La maman est désespérée et sous les conseils conjugués de sa famille, de ses amis et du médecin décide d'entreprendre un voyage au Maroc avec son fils pour essayer de soulager Mohamed Amin.
"

Dat klinkt allemaal erg tragisch.

Een reeks elementen pleit voor een identiteit tussen beide MB's:

- de naam
- de leeftijd (de geboortedatum van MB die in Marokko was vermist is 26/6/1982 cfr affiche child focus)
- moeder gescheiden
- geboren in Antwerpen
- zelfde foto op Child Focus affiche en dan in De Standaard ivm verdrinkingsdood te Antwerpen (kan echter vertgissing van DS zijn).

Discrepantie: naam van de moeder wordt hier 'Rabiaa' gespeld ipv 'Radia' zoals in:

http://www.indymedia.be/en/node/2462
http://www.gva.be/vindzoek/archief/A...D&check=online

Indien beide MB's identiek zijn, is er sprake van een zeer relevant feit, omdat de jongen in het artikel hierboven wordt beschreven als lijdende aan "un état de schizophrénie avancée et violente.

Indien de identiteit tussen beide MB's correct zou zijn, heeft de familie zeker zijn levensloop verkeerd voorgesteld. De broer van de overledene geeft bv de volgende schets in HUMO (30-05-06, p.16): "Het heeft niet veel gescheeld of heel België had zijn naam om heel andere redenen gekend. Wij zijn opgegroeid op het Kiel. Als tiener was Mohamed spits bij de jeugd van Germinal Beerschot - een geweldige spits. Heel even stond hij dicht bij een transfer naar Ajax, maar op zijn zeventiende is tijdens een wedstrijd zijn schouder uit de kom gegaan. Die blessure is hem parten blijven spelen: hij kon een kruis maken over een profcarrière. Mohamed is altijd blijven voetballen - voetbal was zijn passie. Hij speelde graag met jongetjes op straat, hij hield zich met hen bezig. En altijd die lach. Altijd klaar om mensen te helpen waar hij kon". Hier is dus absoluut geen sprake noch van een Marokkaans interludium (600 dagen) noch van schizofrenie.

Ik denk niet dat er voldoende gegevens zijn voor een besluit. Nulhypothese : 2 MB's

Maar er is reden om zich vragen te stellen, en ik vind het nodig dat er duidelijkheid komt.
Oud 28 juni 2006, 21:27   #52
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door humble Bekijk bericht
1) hier is geen sprake van een moord laat staan een rasictische, zie de kwalificatie na het onderzoek.
2) Indien Bouazza van Child focus en de verdronken zwemmer dezelfde persoon waren, dan was het;
- een belangrijk gegeven voor het onderzoek.
- toch de taak van een onpartijdige en beroepsbekwame media melding hiervan te maken.
- de taak van de inrichters van de marsen om met dit gegeven in het achterhoofd enige nuance te leggen in de aanwezigheid annex krijszucht van de moeder.
- De taak van de politiek, media en politie om voorzichtig te zijn met de kwalificatie racistische moord.
_ Als dit bewust verzwegen werd is dit een misdaad naar de bevolking als het onbewust gebeurde is dit een grove fout en dient dit feit in de media vermeldt.
De broer van de overleden MB is zelf op onderzoek uitgegaan en niet tegengesproken. Zelfmoord was het niet en MB is door een racistische achtervolger (al dan niet 'direct') de dood ingedreven.
Oud 28 juni 2006, 22:19   #53
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
De broer van de overleden MB is zelf op onderzoek uitgegaan en niet tegengesproken. Zelfmoord was het niet en MB is door een racistische achtervolger (al dan niet 'direct') de dood ingedreven.
Ik kan ook zelf op onderzoek uitgaan en mijn conclusies trekken...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 00:13   #54
StevenNr1

Standaard

Hij is niet tegengesproken.
Oud 29 juni 2006, 01:37   #55
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik heb zijn conclusies nergens gezien in de media. Het moet lukken dat niemand hem tegenspreekt als enkel inner circles er iets van weten.

Jij was trouwens die knul die beweerde dat Kamanayo schitterend werk leverde? Nou... dat blijkt niet meteen qua appreciatie door Groen! Ze zeggen zelfs luidop dat het overlegcomité enkel klaagt en nergens opbouwend is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DS
[SIZE=4]Overlegraad migranten Antwerpen op dood spoor[/SIZE]

Schepen Chantal Pauwels.

De Antwerpse overlegraad voor minderheden, een adviesorgaan van migranten, loopt op zijn laatste benen. Een nieuwe groep allochtonen wil hem helemaal anders.

Op een vergadering van het organisatiecomité van de Stille Mars werd gisteren door de deelnemers duidelijk gemaakt dat ze niet meer exclusief vertegenwoordigd willen worden door voorzitter Georges Kamanayo en Mohamed Chakkar, de traditionele spreekbuis voor de Marokkaanse gemeenschap.

De boodschap is belangrijk, temeer omdat Kamanayo en Chakkar ook respectievelijk voorzitter en prominent lid zijn van de stedelijke overlegraad voor etnisch-culturele minderheden.

Het signaal wordt opgepikt door de schepen van Samenlevingsopbouw, Chantal Pauwels (Groen!), voor wie de overlegraad in zijn huidige vorm ter discussie moet worden gesteld. Pauwels zegt gecharmeerd te zijn door een groep allochtonen die is opgestaan na de moorden vorige maand en bij de organisatie van de Stille Mars. Die groep van o.a. jonge allochtonen en verenigingen rond samenleving, werkt volgens haar met een andere mentaliteit en streeft naar afspraken en contracten met het stadsbestuur.

De schepen heeft het niet begrepen op de manier van werken van de huidige overlegraad, die boudweg zegt dat de stad niets heeft gedaan aan de samenlevingsproblematiek na de moord op Mohamed Achrak in 2002.

De voorzitter van de overlegraad, de Belgische Rwandees Georges Kamanayo, klaagt ook over een gebrek aan middelen. Mohamed Chakkar zei twee weken geleden dat de stad liever investeert in ,de Werf van de eeuw' dan in allochtonenverenigingen.

Volgens Pauwels is het duidelijk dat de groep die de ordehandhaving verzorgde op de Stille Mars, wil verdergaan in een nieuw model. ,,De tijd van de blanco cheques is ook voor hen voorbij. De stad heeft meer dan 600.000 euro vrijgemaakt voor het ondersteunen van de allochtone verenigingen, maar wel op basis van duidelijke afspraken.''

De schepen voor Samenlevingsopbouw vindt het ook ongehoord dat in de huidige overlegraad vertegenwoordigers van het ,,witte middenveld'' alleen als waarnemer aanwezig zijn. De vergadering van het overlegcomité voor de Stille Mars zei dinsdag uitdrukkelijk dat ze ook autochtonen in de overlegraad wil zien. Pauwels: ,,De draagkracht van de families van de slachtoffers en de jongeren bij de organisatie van de Stille Mars, is hoopvol. Die jongeren hebben bovendien duidelijk het gevoel dat ze niet meer worden vertegenwoordigd.''

Pauwels is voorstander van een complete hervorming van de overlegraad, omdat onder meer uit de sportraad blijkt dat een adviesorgaan met zowel autochtonen als allochtonen tot veel zinvoller maatregelen leidt.

Van bij de start van de stedelijke migrantenraad eind jaren tachtig, later de overlegraad voor minderheden, heeft het adviesorgaan nooit veel impact gehad, ondanks herhaalde reanimatiepogingen.
Touch of reality ? Of is groen! hiermee ook buitengesmeten uit de groep van de ECHTE linksen ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 29 juni 2006 om 01:37.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 01:43   #56
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Onzin die niet werd tegengesproken is onzin desalniettemin. Heel het internet bulkt van de niet tegengesproken onzin: be my guest. In het HUMO-interview met de broer staat dat het parket weigerde nog over de zaak te communiceren, en dat k�*n erop wijzen dat genoemd parket zich niet geroepen voelde om constant onzin te onkennen. Het feit dat iets niet wordt tegengesproken is geen indicatie.

Er is in verband met de dood van Mohamed Bouazza niemand aangehouden of in beschuldiging gesteld. Indien de broer in kwestie met zijn onderzoek gelijk zou hebben gekregen, dan zou de vermeende dader normaliter allang zijn opgepakt.

En verder: een onpartijdig gerechtelijk onderzoek gebeurt normaal gesproken niet door een broer.

Het is interessant om na te gaan of effectief Mohamed Bouazza I = Mohamed Bouazza II , want indien zulks daadwerkelijk het geval zou zijn (iets wat ik momenteel niet aanneem, maar er zijn wel indicaties die onderzoek wettigen), zou dit betekenen dat de verklaringen tegenover de pers door de familieleden van Mohamed ernstige lacunes vertonen.
Oud 29 juni 2006, 12:42   #57
StevenNr1

Standaard

Welke ernstige lacunes?

@Jazeker: Ik baseerde mij op een interview met hem in Knack. Daar kwam hij in mijn ogen wel goed naar voren.
(En Chantal Pauwels is alleszins niet van de linkste groenen.)
Oud 29 juni 2006, 13:06   #58
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Welke ernstige lacunes?
De ongelukkige MB die door Child Focus werd geseind bleek (indien het bericht dat ik vermelde juist is) recent aan geheugenverlies en zware schizofrenie te hebben geleden, in een psychiatrisch ziekenhuis te hebben vertoefd, en tamelijk recent een traumatiserende, bijna twee jaar durende episode in Marokko te hebben meegemaakt. Dat zijn dingen die normaal moeten vermeld worden wanneer men een oordeel presenteert over een slachtoffer dat in onduidelijke omstandigheden het leven verliest. Nog eens: mijn hypothese is dat beide MB's verschillende personen zijn, en dat de elementen van overeenkomst toevallig zijn. Maar anderzijds zijn die overeenkomsten voldoende gedetailleerd, om een verduidelijking niet overbodig te maken. Die verduidelijking heeft volgens mij algemeen maatschappelijk belang, gezien de zware beschuldigingen die de familie van de verdronken MB heeft geuit aan het adres van de politie. Het is voor alle burgers van belang om te weten of die klachten gegrond zijn of niet. That's all.
Oud 29 juni 2006, 13:42   #59
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

feit is dat de MB hier verdronken gekend stond in de buurt als zijnde iemand met psychische problemen en dat er de eerste dagen na het vinden van het lichaam er als door sommigen werd geopperd dat dit weleens een zelfmoord kon zijn (zowel door allo's als autoch's in mijn buurt bevestigd) Trouwens de leugen alsom het om een racistische daad zou gaan komt uit de allochtone gemeenschap zelf (enkel een reden om keet te schoppen) zoals molotovs gooien naar het polititiebureel en de ramen van een 8 tal autochtone winkels in te gooien
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 13:54   #60
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Leuk om verschillende versies even naast elkaar te leggen.

Interview met broertje op kifkif (via www.solidair.org): http://site.kifkif.be/forum/showthread.php?t=2813

Informatie door Bart Debie in zijn nieuwsbrief: http://www.bartdebie.be/nieuwsbrief/NIEUWSBRIEF3.pdf
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be