Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2006, 20:47   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Het is duidelijk dat jij een ultra-liberaal bent en ik een links-liberaal. We gaan er niet uitkomen.
Lees dat boek nu maar en misschien kom je er voor jezelf uit.

Oud 28 juni 2006, 20:59   #42
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Zinvol geweld is uitgevonden door Sartre en Merleau-Ponty om een perverte ideologische grondslag te geven aan (communitisch geïnspireerde) terreur en terrorisme en zulks om die te legitimeren.
Ahahahahaha.
Annemans heeft een vlug een naslagwerk van de filosofie geraadpleegd en kennelijk enkele personen door elkaar gehaald. Merleau-Ponty was geen marxist, hij was zelfs duidelijk apolitiek. Sartre en hij zijn verbonden aan de fenomenologie van Husserl, maar dat is het zowat.

Best wel grappig dat Annemans concepten en personen hanteert die hij duidelijk niet onder de knie heeft.
Echt platgaan van het lachen, kerel maakt zich voor mij alleszins straalbelachelijk.

@Lombas: de Grote Depressie kwam er door het gebrek aan overheidsregulatie bij kredietverschaffing, aandelenspeculatie en overproductie.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 juni 2006 om 21:02.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 21:09   #43
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerolf Annemans
Het grote verschil tussen de openbaar vervoer moorden (Op Joe Van Holsbeek en op de treinbestuurder) aan de ene kant en de moorden van Hans Van Temsche aan de andere kant is het volgende. Het geweld van Hans van Temsche is onherkenbaar. Het zit in de afdeling psychiatrie.

Mieke Vogels zou eens moeten durven suggereren dat de 6 daders van de busmoord eigenlijk gewoon psychiatrische hulp nodig hebben. Het kot zou te klein zijn.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 juni 2006 om 21:14.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 21:22   #44
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
@Lombas: de Grote Depressie kwam er door het gebrek aan overheidsregulatie bij kredietverschaffing, aandelenspeculatie en overproductie.
Dan zou ik het boek ook maar eens lezen
Oud 28 juni 2006, 21:25   #45
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dan zou ik het boek ook maar eens lezen
Ik vertrouw op Galbraith en Bairoch. 8) Zij kwamen tot conclusies door empirisch materiaal, iets wat moeilijk kan gezegd worden van personen zoals Hayek of Friedman.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 28 juni 2006 om 21:27.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 21:30   #46
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik vertrouw op Galbraith en Bairoch. 8) Zij kwamen tot conclusies door empirisch materiaal, iets wat moeilijk kan gezegd worden van personen zoals Hayek of Friedman.

Rothbard's boek is uitstekend en erkend.
Oud 28 juni 2006, 21:31   #47
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Op dat vlak ben ik het dan wel manifest met u oneens. Belastingontduikers zijn mensen die op een verdoken wijze misbruik maken van een oneerlijk herverdelingsmechanisme. Ze zijn dus louter uit op hun eigen voordeel, zoveel mogelijk van de "voordelen" van de belastingen te genieten en er zo weinig mogelijk voor te betalen. Zuivere Opportunisten dus, die geen strijd voeren tegen het systeem alswel het systeem in stand willen zien gehouden worden opdat ze er zoveel mogelijk misbruik van zouden kunnen maken.

Het zou een heel andere zaak zijn als die belastingontduikers in het openbaar toegeven dat ze belastingen ontduiken en iedereen ook uitleggen waarom ze het belastingsysteem oneerlijk vinden en er ook hun vrijgekomen middelen inpompen om informatie hierover te verstrekken. Dan mogen ze zich voor mijn part wel vrijheidsstrijders noemen.
Hmmmm, dat is een bijzonder veralgemenend statement. Er zijn best een heel pak belastingontduikers die nauwelijks genieten van de "voordelen", maar die ervoor kiezen om -weliswaar clandestien- een soort "opting-out" te doen. Er wordt vaak voorgehouden dat dit een "typisch Vlaamse" (of Belgische) ziekte zou zijn, maar als je er even diep over nadenkt, dan is het gewoon eigen aan de economische ingesteldheid van de mensen zelf. Streven we dan niet allemaal naar "waar voor ons geld"? Dat principe mag men m.i. ook toepassen op de staat. Hét probleem is gewoon dat ons fiscaal stelsel een zooi is; een kat vindt er haar jongen niet in terug en het beheer ervan is ronduit lachwekkend vandaag.

Vrijheidsstrijders kunnen ook guerilla's zijn die in de jungle hun "ding" doen.

Niet dat ik meteen supporter ben hoor, maar ik kan het begrijpen wanneer iemand bvb. sjoemelt met de aangifte van een nalatenschap. [SIZE=1][zelf ben ik daar véél te braaf voor; ik wil alles op papier hebben van de fiscus. kwestie van nooit "gepakt" te kunnen worden; er schuilt geen "held" in mij][/SIZE]

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 22:50   #48
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Twanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees dat boek nu maar en misschien kom je er voor jezelf uit.

ik zou er tientallen kunnen aanbrengen die stellen dat de grote depressie het gevolg was van ultra-liberale economie en dat staats-interventie die heeft opgelost
Oud 28 juni 2006, 23:18   #49
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
ik zou er tientallen kunnen aanbrengen die stellen dat de grote depressie het gevolg was van ultra-liberale economie en dat staats-interventie die heeft opgelost
Het was de groeiende staatsinmenging na de eerste wereldoorlog (redelijk aanvaarde visie hoor) die voor de economische patstelling zorgde, en de overheidsinmening heeft toen voor een artificiële economische expansie gezorgd ten koste van het feit dat belastingen met 300% stegen, en het nadien steeds bekampt werd om dat af te schaffen.

Maar het is een feit: in een vrije markt zijn er crises. Fabriekjes gaan failliet, andere komen er bij. Dat is gewoon the rule of the game, maar nooit was de impact nooit zwaarder na het interventionisme vanaf de jaren '20. Enfin, daarvoor was er ook al een pak verkeerd interventionisme.
Oud 28 juni 2006, 23:27   #50
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2) Het is wel zeer duidelijk dat, indien iemand op cursus economie mag gaan, jij diegene bent. Lees even dit boek, wil je?

3) Mensen die nu met 3000 euro per maand moeten overleven en drie kinderen hebben, zouden heel wat meer inkomsten en minder uitgaven hebben met het dalen van belastingen, accijnsen en taksen allerhande.
2) De objectieve geschiedschrijving van Rothbard?

3) Als we geen belastingen betalen, in een libertarisch systeem, staat daar tegenover:

- loonsvermindering, want de libertariërs zijn van mening dat de minimumlonen boven hun marktwaarde liggen

- alle diensten die nu overheidsdiensten zijn, worden geprivatiseerd, en die firma's moeten ook betaald worden.

- megafusies, waardoor ook de totalitaire staat "geprivatiseerd" wordt

Waar is de winst? Nergens, toch niet voor de gewone mensen, de superrijken weten zich wel getrakteerd met een filosofie die hun uitbuiting van de armen "rechtvaardig" noemt.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 28 juni 2006 om 23:27.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 23:39   #51
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
2) De objectieve geschiedschrijving van Rothbard?
Het staat u vrij Rothbard's boek "The Great Depression" aan te halen en bronnenverzinsels -of fouten weer te geven. Neem er meteen ook een figuur als Hazlitt bij, of DiLorenzo, of misschien de Leider (8)) Mises himself.
Oud 28 juni 2006, 23:43   #52
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het staat u vrij Rothbard's boek "The Great Depression" aan te halen en bronnenverzinsels -of fouten weer te geven. Neem er meteen ook een figuur als Hazlitt bij, of DiLorenzo, of misschien de Leider (8)) Mises himself.
"de Leider"

Verder geen "weerwoord" over waarom een belastingvrije wereld toch duurder is? Onder het motto: hoe draai ik rond de pot?
Oud 28 juni 2006, 23:55   #53
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"de Leider"

Verder geen "weerwoord" over waarom een belastingvrije wereld toch duurder is? Onder het motto: hoe draai ik rond de pot?
De rest van die dingen houd geen steek, en ik heb geen zin weeral een discussie te beginnen. Om kort te zijn:

1) Dat loon daalt niet, het minimumloon wordt gewoon afgeschafd. Het nettoloon zal er mooi bij varen.

2) Ik ken geen enkele firma die 66% aan herverschuiving besteedt, zoals de staat. Overigens is het onmogenlijk dat in een gemengde economie de overheidsdiensten goedkoper zijn dan die van de private. Enkel in een zuiver communistisch of kapitalistisch systeem ligt dat anders (inbegrepen het feit dat in de respectievelijke systemen het één, dan wel het ander, miniem of onbestaand is).
Oud 28 juni 2006, 23:55   #54
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
3) Als we geen belastingen betalen, in een libertarisch systeem, staat daar tegenover:

- loonsvermindering, want de libertariërs zijn van mening dat de minimumlonen boven hun marktwaarde liggen.
Bedoel je "koopkrachtvermindering"? Of enkel het verlagen van de lasten met iets meer dan 50%? Je kent toch het onderscheid tussen die twee?

Citaat:
- alle diensten die nu overheidsdiensten zijn, worden geprivatiseerd, en die firma's moeten ook betaald worden..
Uiteraard moeten die firma's betaald worden, maar op z'n minst zullen ze moeten moeite doen om ons te doen betalen. M.a.w. ze zullen ons moeten overtuigen dat we ze nodig hebben. Nu betaal je je gek voor zaken waar je voor het overige geen boodschap aan hebt. De vrije markt biedt de ultieme democratie.

Citaat:
- megafusies, waardoor ook de totalitaire staat "geprivatiseerd" wordt.
huh ? Leg uit.

Laatst gewijzigd door Desiderius : 28 juni 2006 om 23:55.
Oud 28 juni 2006, 23:56   #55
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En dat allemaal na die lekkere fles Codorn�*u zeg...
Oud 29 juni 2006, 09:20   #56
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
huh ? Leg uit.
Als gedreven door besparingzucht (synergie) bedrijven steeds groter worden en bv samenwerken met geprivatiseerde veiligheidsdiensten, hebben die een quasi almacht. De raden van bestuur worden zo "totalitaire heersers". Samen met transhumanisme en ongebreidelde biotech, kan je daar zo een onappetijtelijke SF uit verzinnen. Eigenlijk bestaan die al wel.
Oud 29 juni 2006, 13:05   #57
Desiderius
Minister-President

Standaard

Je kijkt teveel films.

Oud 29 juni 2006, 13:58   #58
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Aansluitend zou ik zeggen dat een minimale voorwaarde voor politiek succes bestaat uit het vermijden van fascistoïde uitspraken als :
"De namen van die rechters staan in het geheugen van deze jurist gegrifd" (Gerolf Annemans)
die uitspraak lijkt mij Annemans' politiek succes toch niet aangetast te hebben ... lijkt mij eerder een politieke profilering die elke kiezer die het geloof in de rechtspraak kwijt ,is of eraan twijfelt ,aan te kunnen trekken ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be