Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Waarom wordt onze samenleving rot?
De overheid betuttelt en bepampert te veel. 9 28,13%
De media heeft een slechte invloed. 1 3,13%
Het als mag,alles kan beleid. 7 21,88%
Een slecht vreemdelingenbeleid. 8 25,00%
Een vierkant draaiend gerecht. 1 3,13%
andere 6 18,75%
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2006, 21:57   #41
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dit is een zeer interessante en vooral juiste analyse. Alleen met je eindconclusie heb ik enige moeite, waar je het hebt "de niet-aflatende betutteling en de inperking van de individuele vrijheid". Op gebied van veiligheid bv. Als ik gelijk welk type openbaar vervoer neem, als ik door een risico-wijk loop heb ik er absoluut geen moeite mee dat ik in door een camera in het oog gehouden wordt. Ik heb niets te verbergen. Dit is slechts één klein voorbeeldje wat er schort aan ons veiligheidsbeleid, maar ik vind het toch de moeite het even te vermelden. Als ik de keuze moet maken tussen "Big brother is watching you" of "Little brother is killing you" zal ik geen ogenblik aarzelen.
Een bijzonder gevaarlijke denkpiste die je daar volgt... En ééntje die door een heel groot aantal mensen wordt gevolgd. Sinds 9/11 is het de trend geweest om tal van vrijheden te versjacheren in naam van de "openbare veiligheid". De ultieme ruildeal opgezet door machtsgeile politici-controlefreaks. Onder het motto ook: "als je niks te verbergen hebt, kan je er niet tegen zijn". En ondertussen sluit het net zich meer en meer en wordt de infrastructuur in stelling gebracht die een absolute politiestaat mogelijk k�*n maken. Want de politiek is een tijdelijk fenomeen; de infrastructuur is duurzaam. Wat vandaag gebruikt wordt om onze veiligheid te garanderen, wordt morgen misschien gebruikt om ons te bespioneren, te traceren, te vervolgen,... En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb het lastig met "in de gaten gehouden te worden", met de idee dat om het even welke lulhannes-in-uniform me instant kan traceren en doorlichten. Ik vind het griezelig te leven in een grote openlucht-gevangenis die opgetrokken werd om ons zogezegd "te beschermen".

Wat die criminaliteit betreft, daar geef ik je gelijk. Daar moet krachtdadig tegen opgetreden worden. Maar er zijn andere manieren dan het afluizen van die weinige privacy die ons nog rest in deze geïnformatiseerde wereld. De recepten zijn immers al héél lang bekend: kordate aanpak van zgn. "kleine criminaliteit" en een doordacht beleid van strafuitvoering. Dat kost natuurlijk een stuk meer dan die camera's, maar een stuk persoonlijke vrijheid-zonder-pottenkijkers is anderzijds zowat onbetaalbaar geworden. Ook niet vergeten dat "onveiligheidsgevoel" nog iets anders is dan effectieve "onveiligheid"; een gegeven dat politici blijkbaar nog onvoldoende bemeesteren.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:05   #42
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Misschien. Maar Desi maakt een analyse en trekt conclusies. Jij antwoordt daarop met een dogma zonder verdere analyse.
Er lopen hier nog andere draden hé.

De meeste van onze huizen zijn bewoond door alleenstaanden, de geestelijke gezondheid gaat er sterk op achteruit,... . Veel van die problemen kan je terugbrengen tot de druk die de mensen ondervinden van ons (neo-)kapitalistisch systeem. DINS-koppels vinden geen tijd voor sex, laat staan voor kinderen, de werkdruk is te hoog en de werkuren te flexibel. Sociaal kapitaal wordt vernietigd of aangetast. Atomisering is het gevolg.

Bovendien past die toestand van "op zichzelf teruggeworpen" perfect in het libertarische mensbeeld, de filosofische legitimering van het huidige kapitalisme.

Een expressie van een mening, een stelling, is niet noodzakelijk een dogma, hé
Oud 29 juni 2006, 22:15   #43
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
@ Black Cat, om jouw gelijk te kunnen ondersteunen.
http://www.yabasta.be/article.php3?id_article=75

Veel leesplezier
Ik heb het net doorgelezen, en ik vind het erg boeiend voorgesteld (wel echt "filosofisch"). Ik onthoud twee stellingen:

De teloorgang van de dialectiek binnen/buiten: buiten valt weg. Dat noem ik persoonlijk het "vluchten-kan-niet-meer" probleem van een wereldregering. Daarom ben in voor internationale samenwerking ipv politieke eenmaking.

Postmodern racisme, gebazeerd op culturele stereotypering ipv op biologische afkomst, met de paradox van schijnbaar verdraagzaam pluralisme:

"Dit pluralisme aanvaardt de verschillen in onze identiteiten zolang we ermee akkoord gaan om ons handelen te baseren op deze identiteitsverschillen en dat wij hen op deze wijze behouden als misschien toevallige maar niettemin solide indicatoren voor de maatschappelijke scheiding. De theoretische vervanging van ras of van biologie door cultuur wordt aldus, paradoxalerwijze, omgezet in theorie van de bescherming van het ras. Deze verschuiving in de racistische theorie toont aan hoe de imperiale en postmoderne theorie van de controlemaatschappij in staat is om een standpunt over te nemen dat men over ‘t algemeen als een antiracistisch standpunt beschouwt (d.w.z. als een pluralistisch uitgangspunt tegen alle noodzakelijke indicatoren van de sociale uitsluiting), terwijl een hecht principe van sociale scheiding ten volle behouden blijft."

Erg bedankt voor de tip.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 29 juni 2006 om 22:16.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2006, 22:16   #44
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Er lopen hier nog andere draden hé.

De meeste van onze huizen zijn bewoond door alleenstaanden, de geestelijke gezondheid gaat er sterk op achteruit,... . Veel van die problemen kan je terugbrengen tot de druk die de mensen ondervinden van ons (neo-)kapitalistisch systeem. DINS-koppels vinden geen tijd voor sex, laat staan voor kinderen, de werkdruk is te hoog en de werkuren te flexibel. Sociaal kapitaal wordt vernietigd of aangetast. Atomisering is het gevolg.

Bovendien past die toestand van "op zichzelf teruggeworpen" perfect in het libertarische mensbeeld, de filosofische legitimering van het huidige kapitalisme.

Een expressie van een mening, een stelling, is niet noodzakelijk een dogma, hé
W�*�*r zit precies de hefboom? Als je weet dat een gemiddelde werknemer ongeveer 66% van zijn koopkracht mag afdragen aan de staat. Zelfs in de meest brutale middeleeuwse regimes bedroeg de maximale belastingsgraad slechts 33%, en dat werd toen al als "unchristian" omschreven. En hoe zwaarder de fiscale pressie, des te hoger de werkdruk en des te meer flexibiliteit / productiviteit er geëist wordt. De wet van de communicerende vaten is ook van toepassing op de economie hoor.

Het libertarische mensbeeld is allerminst dat van een "op zichzelf teruggeworpen individu". Dat is iets wat je al meermaals is aangetoond (met citaten uit zowat alle gezaghebbende geschriften); maar je kickt gewoon op je vooringenomenheden. Geef dat dan tenminste toe.

Oud 29 juni 2006, 22:35   #45
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
W�*�*r zit precies de hefboom? Als je weet dat een gemiddelde werknemer ongeveer 66% van zijn koopkracht mag afdragen aan de staat. Zelfs in de meest brutale middeleeuwse regimes bedroeg de maximale belastingsgraad slechts 33%, en dat werd toen al als "unchristian" omschreven. En hoe zwaarder de fiscale pressie, des te hoger de werkdruk en des te meer flexibiliteit / productiviteit er geëist wordt. De wet van de communicerende vaten is ook van toepassing op de economie hoor.
Die belastingen worden aangewend voor maatschappelijk nut. Consumptiedwang en werkdruk, die het gevolg zijn van kapitalistisch winstbejag, vernietigen menselijke relaties.

Citaat:
Het libertarische mensbeeld is allerminst dat van een "op zichzelf teruggeworpen individu". Dat is iets wat je al meermaals is aangetoond (met citaten uit zowat alle gezaghebbende geschriften); maar je kickt gewoon op je vooringenomenheden. Geef dat dan tenminste toe.
Niks van waar: libertariërs concipiëren een alleenstaande mens, om hem daarna wat contracten laten af te sluiten, wat zij "wederzijdse beïnvloeding" noemen. Je ziet de consequenties van de uitgangspunten niet in.
Oud 29 juni 2006, 22:39   #46
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die belastingen worden aangewend voor maatschappelijk nut. Consumptiedwang en werkdruk, die het gevolg zijn van kapitalistisch winstbejag, vernietigen menselijke relaties.
ZESENZESTIG PROCENT ... laat het nog eens goed doordringen, pussycat.

Citaat:
Niks van waar: libertariërs concipiëren een alleenstaande mens, om hem daarna wat contracten laten af te sluiten, wat zij "wederzijdse beïnvloeding" noemen. Je ziet de consequenties van de uitgangspunten niet in.
Welles-nietes-welles-...

Je begint te vervelen. Vooringenomen of gewoon onwetend. Je mag je het stickertje zelf opplakken, poes.

Oud 30 juni 2006, 09:13   #47
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
ZESENZESTIG PROCENT ... laat het nog eens goed doordringen, pussycat.
Privatisering is nog duurder voor de burger: begint het door te dringen, Desike?

Door alle belastingverlaging heeft het economisch wonder "Ierland" nu het hoogste % armen van West-Europa: leuk hé.

De superrijke Ieren daarentegen,...

Citaat:
Je begint te vervelen. Vooringenomen of gewoon onwetend. Je mag je het stickertje zelf opplakken, poes.
Stickertje: Weg met het libertarisme!

Klinkt goed.
Oud 30 juni 2006, 12:35   #48
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een bijzonder gevaarlijke denkpiste die je daar volgt... En ééntje die door een heel groot aantal mensen wordt gevolgd. Sinds 9/11 is het de trend geweest om tal van vrijheden te versjacheren in naam van de "openbare veiligheid". De ultieme ruildeal opgezet door machtsgeile politici-controlefreaks. Onder het motto ook: "als je niks te verbergen hebt, kan je er niet tegen zijn". En ondertussen sluit het net zich meer en meer en wordt de infrastructuur in stelling gebracht die een absolute politiestaat mogelijk k�*n maken. Want de politiek is een tijdelijk fenomeen; de infrastructuur is duurzaam. Wat vandaag gebruikt wordt om onze veiligheid te garanderen, wordt morgen misschien gebruikt om ons te bespioneren, te traceren, te vervolgen,... En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb het lastig met "in de gaten gehouden te worden", met de idee dat om het even welke lulhannes-in-uniform me instant kan traceren en doorlichten. Ik vind het griezelig te leven in een grote openlucht-gevangenis die opgetrokken werd om ons zogezegd "te beschermen".
Je openingszin van je reply is er niet naast. Ik voel me er een beetje door gepakt en wil er even op reageren. Ik kan verkeerd zijn, maar heb de indruk dat je me beschouwt als een meelopertje dat alle maatregelen die door deze particratische regering getroffen worden kritiekloos ondergaat. Niets is minder waar. Wat de betuttelende maatregelen betreft die de regering getroffen heeft na de dramatische gebeurtenissen van 9/11, daar heb ik nog niet veel van ondervonden, maar een effectief antwoord vinden op het internationaal terrorisme is dan ook geen gemakkelijke opdracht. En daar meteen de afglijding naar de vorming van een politiestaat aan vastknopen lijkt me toch ietwat overdreven. België vergelijken met de rode paradijzen van weleer of de rechtse Zuid-amerikaanse dictaturen lijkt me er net iets over. Ik voel me ook niet onmiddellijk "in het oog gehouden" alhoewel ik politiek gesproken geen fervente aanhanger ben van het belgisch staatsbestel, om het zacht te verwoorden. Ik herinner me nog levendig de rokerige achterzaaltjes waar we in de jaren 60 de eerste meetings van de VU bijwoonden en waar steevast een paar herkenbare "stillen" van de Staatsveiligheid aanwezig waren. Om maar te illustreren dat we toen ook al "in het oog" gehouden werden, alhoewel we het een eerder komische bedoening vonden. Dat ik op ieder ogenblik door een overijvere lulhannes kan gecontroleerd worden is juist, maar de kans is miniem, tenzij ik buiten de lijntjes zou kleuren, wat voor een braaf burgermannetje als ik niet evident is. Tenslotte ben ik akkoord met je stelling dat we finantiëel uitgemolken worden, maar waar je het het cijfer van 66 % belastingen haalt is me een raadsel. Tijdens mijn actieve loopbaan heb ik nooit meer betaald dan 52 tot 55 %, RSZ en belastingen samengeteld. En ik had een behoorlijke wedde, de meesten komen absoluut niet aan dit percentage. Tenslotte nog dit : er vertrekken dagelijks 30.000 mensen op vliegtuigvacantie, tenminste in deze periode, zonder rekening te houden met auto en trein. Intussen moet 15 % het stellen met een bedrag dat nauwelijks voldoende is om het hoofd boven water te houden. Ik zou dus willen eindigen met de bedenking : ander en beter!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 13:28   #49
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je openingszin van je reply is er niet naast. Ik voel me er een beetje door gepakt en wil er even op reageren. Ik kan verkeerd zijn, maar heb de indruk dat je me beschouwt als een meelopertje dat alle maatregelen die door deze particratische regering getroffen worden kritiekloos ondergaat. Niets is minder waar. Wat de betuttelende maatregelen betreft die de regering getroffen heeft na de dramatische gebeurtenissen van 9/11, daar heb ik nog niet veel van ondervonden, maar een effectief antwoord vinden op het internationaal terrorisme is dan ook geen gemakkelijke opdracht. En daar meteen de afglijding naar de vorming van een politiestaat aan vastknopen lijkt me toch ietwat overdreven. België vergelijken met de rode paradijzen van weleer of de rechtse Zuid-amerikaanse dictaturen lijkt me er net iets over. Ik voel me ook niet onmiddellijk "in het oog gehouden" alhoewel ik politiek gesproken geen fervente aanhanger ben van het belgisch staatsbestel, om het zacht te verwoorden. Ik herinner me nog levendig de rokerige achterzaaltjes waar we in de jaren 60 de eerste meetings van de VU bijwoonden en waar steevast een paar herkenbare "stillen" van de Staatsveiligheid aanwezig waren. Om maar te illustreren dat we toen ook al "in het oog" gehouden werden, alhoewel we het een eerder komische bedoening vonden. Dat ik op ieder ogenblik door een overijvere lulhannes kan gecontroleerd worden is juist, maar de kans is miniem, tenzij ik buiten de lijntjes zou kleuren, wat voor een braaf burgermannetje als ik niet evident is. Tenslotte ben ik akkoord met je stelling dat we finantiëel uitgemolken worden, maar waar je het het cijfer van 66 % belastingen haalt is me een raadsel. Tijdens mijn actieve loopbaan heb ik nooit meer betaald dan 52 tot 55 %, RSZ en belastingen samengeteld. En ik had een behoorlijke wedde, de meesten komen absoluut niet aan dit percentage. Tenslotte nog dit : er vertrekken dagelijks 30.000 mensen op vliegtuigvacantie, tenminste in deze periode, zonder rekening te houden met auto en trein. Intussen moet 15 % het stellen met een bedrag dat nauwelijks voldoende is om het hoofd boven water te houden. Ik zou dus willen eindigen met de bedenking : ander en beter!
Robert, je komt me over als een buitengewoon nuchtere kerel. Geen filosoof die hoog van z'n torentje blaast, maar iemand die vanuit z'n ervaring spreekt. En dat kan ik uitermate appreciëren.

Je omschrijft jezelf als een "braaf burgermannetje" (wat ooit wel eens anders is geweest, zo lees ik in je verhaal), maar ik hoop dat je niet pleit voor de "brave burgermannetjes -norm" waarbij iedereen verplicht wordt (met harde hand) om netjes tussen de door het bestel uitgetekende lijntjes te kleuren. Wat zou je ervan vinden mochten sommige linkse gekken het in hun machtsgeile hersentjes krijgen om een "grote zuivering" uit te voeren in de overheidsadministratie? Om er iedereen die van dicht of veraf ooit met het VB te maken heeft gehad eruit te knikkeren? Klinkt onwaarschijnlijk? Leg dan je oor maar eens te luisteren bij de entourage van het CGKR. En dat het allemaal niet zo zuiver op de graat zit, bewijst o.a. de farce met het op de lijst van "te volgen organisaties" plaatsen van bvb. het Davidsfonds.

Ik voel me dus wél bekeken en bijwijlen behandeld als een misdadiger terwijl ik mezelf beschouw als een héél braaf ventje. Twintig jaar rij ik met de auto volledig ongevalvrij (bijna 1.000.000 km) en zonder boetes. (ik let op de verkeerstekentjes en op de naald van de snelheidsmeter) Het afgelopen jaar heb ik dankzij de "verbeterde" technieken 3 snelheidsboetes in de bus gevonden voor overschrijdingen van de maximumsnelheid met 1 �* 2 km/u. Wordt het beleid repressiever? Jazeker. Worden we met meer aandacht gevolgd? Zeer zeker!

Hoe ik aan die 66% kom? Je vergeet dat op hetgeen je netto ontvangt bovendien nog eens een fikse klad naar de fiscus gaat eens je begint te consumeren. 21% BTW, kassakassa ! En dat je daarenboven de huisvuilophaling, de zuivering van oppervlaktewateren, de eigendom van een onroerend goed, etc.... ook nog eens mag afdokken. Je komt globaal bijzonder snel aan die 66%; als je iets meer verdient dan het gemiddelde, zit je zelfs al gauw boven de 70% Van januari tot augustus werk jij dus voor de staat; pas vanaf september mag je voor jezelf werken. Ik vind zoiets crimineel. Vooral omdat je dan nog schofterig wordt behandeld wanneer je ooit het ongeluk hebt om een tijdje aangewezen te zijn op een uitkering. (werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, etc...) Zoals ik al stelde is het maar een kwestie van tijd vooraleer ook gepensioneerden (die heel hun leven hebben afgedragen) worden gestigmatiseerd als lastige parasieten.

Die 15% kan nooit uit het dal klimmen zolang de overheid hen aalmoesjes toewerpt onder héél mensonwaardige voorwaarden. De controlesystemen die bvb. de VDAB erop nahoudt vind ik ronduit schokkend! Alsof je geen recht meer hebt op een beetje privacy en een beetje persoonlijke vrijheid eens je op een uitkering bent aangewezen. D�*t systeem is zo rot als maar kan zijn. Maar dat is voer voor een andere discussie.

Oud 30 juni 2006, 16:23   #50
Black Cat
Minister-President

Standaard

De overheid hoeft geen 100% winstmarge weg te kapen, geprivatiseerde bedrijven wel. En als ze concurrentieel willen zijn, verhogen ze werkdruk: twee maal verloren.

Commons horen thuis in overheidsbedrijven.

Zouden de burgerrechten beter gerespecteerd worden door geprivatiseerde justitie/politie/leger ? Ik denk het niet.
Oud 30 juni 2006, 18:08   #51
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overheid hoeft geen 100% winstmarge weg te kapen, geprivatiseerde bedrijven wel. En als ze concurrentieel willen zijn, verhogen ze werkdruk: twee maal verloren.

Commons horen thuis in overheidsbedrijven.

Zouden de burgerrechten beter gerespecteerd worden door geprivatiseerde justitie/politie/leger ? Ik denk het niet.
Ik denk dat het stalinitische Walenland zit te snappen naar geprivatiseerde bedrijven...
Maar welke gek [SIZE=1](bij manier van spreken) [/SIZE]gaat daar nog een eurocent investeren?...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 23:20   #52
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ik denk dat het stalinitische Walenland zit te snappen naar geprivatiseerde bedrijven...
Maar welke gek [SIZE=1](bij manier van spreken) [/SIZE]gaat daar nog een eurocent investeren?...
Toerisme misschien? (maar dat is al privé) 8)
Oud 1 juli 2006, 00:50   #53
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Toerisme misschien? (maar dat is al privé) 8)
Geld in de pocket van de PS. In Wallonië is alles gepolitiseerd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 15:46   #54
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
De oorzaken zijn: intelligentere mensen: mensen zijn te nuchter om zich vanalles te wanen en zichzelf wijs te maken om verder te doen. Op zich is dat niet slecht, maar het botst met de oude "fundamenten" van onze samenleving. Die oude fundamenten terug in ere herstellen, zeg maar revisionisme, is zinloos, want het zou allemaal nog meer botsen. Verder hebben we stress, onder druk gezet worden, saaiheid (alles lijkt zo voorbijgestreefd), extreem rechts, etc...
Het socialisme en het Marxisme zijn voorbij gestreefd.
Dat laat zich hoe langer hoe meer manifesteren.
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 15:51   #55
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Individualisme, zelfs extreem, is niet per se slecht. Het is alleen slecht als onze "cultuur" er niet aangepast aan is. Misschien moet onze "cultuur" wel "veranderen".

De multicultuur dan maar
Oud 1 juli 2006, 16:02   #56
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De betuttelende politiek heeft z'n kansen gekregen én gegrepen. Om één of andere bizarre reden voelde de politiek zich in de tweede helft van de twintigste eeuw zich steeds meer geroepen om de maatschappij te "kneden" naar één -in haar ogen "universeel"- model. Het resultaat is dat we vandaag zitten met een gedrocht van een wetgeving dat zich uitspreekt over zowat �*lle aspecten van ons dagelijks leven. "Met de beste bedoelingen," Want de staat draagt zorg voor u, beschermt u tegen uzelf. En kijk eens hoe hoogstaand dat wonder van de verzorgingsstaat; we zijn met z'n allen nog nooit zo welvarend geweest. Politici komen er vandaag ook ronduit voor uit dat zij, eens ze democratisch gelegitimeerd zijn, het land besturen volgens hun inzichten. Want de gewone man of vrouw in de straat is niet intelligent genoeg om de "juiste", de "correcte" beslissingen te nemen. De invulling van het begrip "democratie" krijgt daardoor wel een heel ranzige, want negentiende eeuws-paternalistische, invulling. Jozef II is weer opgestaan, ditmaal niet onder de vorm van een verlicht heerser met goede bedoelingen, maar als een meerkoppig gekonkelfoes van partijleiders in gesloten salons die zich verheven voelen boven het gepeupel.

De prijs voor al die mooie collectieve voorzieningen en verheven (en dus wettelijk gefixeerde) waarden is dat mensen gereduceerd worden tot lijfeigenen in functie van "het systeem". Ze worden als schaapjes tussen de strakke krijtlijntjes gedreven en krijgen een fikse tik als ze het nog maar wagen luidop te dénken om over de lijn te stappen. Want de politiek ziet de burgers bovendien als mentaal zwak en heeft derhalve de nobele taak opgenomen om dat er met alle macht uit te ranselen. Met zware boetes, superboetes als het moet zelfs, en met een alziende blik op elke hoek van elke straat.

Resultaat: de burger trekt zich terug in z'n schulp. Kopje tussen de pluimen, want zo is het beter overleven. Zorgen dat je je netjes in het maaiveld kan verbergen en enkel nog bezig houden met de eigen kleine wereldje. Het ondernemerschap beleeft zwarte tijden. We zijn een volk van ambtenaren geworden. De spontane solidariteit is verdwenen ("we betalen immers al genoeg belastingen") en vervangen door een selectieve blindheid. We zien de nood van anderen niet meer omdat we die nood vooral niet willen zien: volg de regeltjes, da's al moeilijk genoeg. En als er iemand aan je mouw komt trekken en een eurootje vraagt om brood te kunnen kopen, dan is het antwoord steevast: "ik heb al gegeven, ga aankloppen bij het OCMW".

De illusie die de regelneven verkopen is dat al die betutteling en fiscale roofbouw moet dienen om de zwaksten in de samenleving niet te laten kreperen van ontbering. Dat het allemaal nog stukken slechter zou lopen mocht de staat ons niet netjes in de pas dwingen. Maar da's natuurlijk larie en apenkool. Het betuttelende systeem houdt een hele klasse van mensen vast in de armoede; ze krijgen nét niet genoeg om uit de vicieuze cirkel te breken. Het systeem zorgt voor werkloosheid en (dus ook) kansarmoede en bestendigt daarmee zichzelf. En het allerbelangrijkste: het systeem stimatiseert diegenen die het verklaart te willen behoeden. Kijk eens hoe onze "linkse progressieve" hogepriesters tekeer gaan tegen steuntrekkers in het algemeen en werklozen in het bijzonder... Het régent waardeoordelen in Brussel: werklozen worden afgeschilderd als gepatenteerde luiaards, die "hardwerkende Vlaming" is een enggeestige dommekloot die er nood aan heeft bij het handje genomen te worden en de gepensioneerden... 't is maar een kwestie van tijd vooraleer zij openlijk als een "last" worden afgeschilderd. Divide et impera, dat stelde Caesar reeds.

En zoals gewoonlijk worden de pijlen vooral gericht op de symptomen en niet op de ziekte zelf. Ja, mensen zijn egocentrisch en materialistisch geworden. Ja, er is veel minder solidariteit onder de mensen. Ja, de verzuring neemt griezelige vormen aan. Maar dit is niet veroorzaakt door méér vrijheid, méér liberalisme. De harde feiten spreken dit flagrant tegen. De oorzaak is -en ik geef toe dat dit voor velen moeilijk te begrijpen kan zijn- de niet aflatende betutteling en de inperking van de individuele vrijheid.
De nagel op de kop.
Oud 1 juli 2006, 16:12   #57
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zal wel.

Goede wetgeving leidt tot meer veiligheid

Absolute vrijheid leidt tot misbruik.

Absolute vrijheid hoeft er niet zijn.
De staat moet garanderen.(Dat is niet hetzelfde als controleren)
De burger moet opnieuw verantwoordelijkheidszin krijgen.
Nu denken ze te veel dat de staat het wel zal oplossen en de staat gelooft te veel in de maakbaarheid van de burgers.
Dergelijke mentaliteit lijdt tot een onverschillige zombiestaat.
Oud 1 juli 2006, 16:23   #58
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Desi stelde dat de overheid de wereld verziekt (voor de "10 tot de miljoenste" keer), daar stel ik een andere "diagnose" tegenover, nl die van het verziekende economisch fundamentalisme.
Dat economische fundamentalisme(lees Keysiaanse vraagecomomie) wordt juist met man en macht door de overheid verdedigd en ze durven uit vrees voor de kiezer en belangengroepen(vakbonden) er niet vanaf.
Dat is de paradox dat jij niet begrijpt.
De overheid denkt dat als de burgers genoeg centen krijgen de verzorgingsdstaat en de RSZ zullen blijven bestaan.
Dat is onzin.
We moeten naar een aanbodecomomie.
Oud 1 juli 2006, 16:29   #59
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Zouden de burgerrechten beter gerespecteerd worden door geprivatiseerde justitie/politie/leger ? Ik denk het niet
Juist deze drie posten kunnen en mogen niet geprivatieerd worden.
Alle overige posten kunnen geprivatiseerd of half geprivatiseerd( door uitbestedingen) worden.
Oud 1 juli 2006, 18:13   #60
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
Absolute vrijheid hoeft er niet zijn.
De staat moet garanderen.(Dat is niet hetzelfde als controleren)
De burger moet opnieuw verantwoordelijkheidszin krijgen.
Nu denken ze te veel dat de staat het wel zal oplossen en de staat gelooft te veel in de maakbaarheid van de burgers.
Dergelijke mentaliteit lijdt tot een onverschillige zombiestaat.
Daarover heb ik en interessante repliek gelezen: het is juist omdat er onvoldoende filantropie was in de 19de eeuw, dat de verzorgingsstaat er gekomen is.

Meer vrijheid willen in de staat, is niet hetzelfde als de staat weg willen. Alleen dat laatste is de libertarische agenda. Of nog anders: de staat hervormen is het tegengestelde van de staat afschaffen (of minimaliseren).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be