Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Zou u zoiets, ook in België willen zien gebeuren?
Voor de doodstraf, ongeacht de godsdienst, het ras, .. van het slachtoffer/dader 12 25,53%
alleen als de dader moslim en het slachtoffer niet-moslim is 5 10,64%
tegen de doodstaf, maar de pedofielen en verkrachters (ongeacht ras,godsdiesnt) mogen per uitzondering, wél opgehangen worden 2 4,26%
Absoluut tegen de doodstraf 28 59,57%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2006, 23:25   #41
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Bekijk bericht
En toen werd het stil...
Ben weliswaar geen "Amnestylover", maar vind volksraadplegingen (met alle hysterie, demagogie en ander gemanipuleer) niet meteen een gezonde manier om een rechtsorde tot stand te brengen. Hou dan maar eens een resem volksraadplegingen om de strafprocedure vast te leggen. Voor je het weet zitten we terug in de Far West, compleet met posse's en lynchpartijen. Sorry, maar daar pas ik voor...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 10:04   #42
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een elektrische stoel/gaskamer of combinatie mag ook van mij.
De spuit is me wat te soft.
Het goeie ouwe getrouwe executiepeleton, zo bij zonsopgang, als de mist zo laag tegen de grond hangt, ...

Wat ook, mag voor bepaalde feiten is de Galg terug invoeren, voor pedofielen mag het rad of de ijzeren maagd weer van stal gehaald worden...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 10:06   #43
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Iemand die gevangen genomen is doden, is laf.

iemand ontvoeren en daarna vermoorden is ook laf, of iemand vermoorden die hem niet kan verdedigen is ook, laf, er is dus niks laf aan het executeren van een veroordeelde crimineel.
Oud 3 juli 2006, 10:18   #44
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dat is voor mij helemaal niet de enige vraag. Een andere vraag is of de doodstraf de beste methode is om te beletten dat een veroordeelde misdadiger een bepaald misdrijf, dat voor de maatschappij een onaanvaardbaar risico inhoudt, nooit meer opnieuw zal plegen.
Welnu, ik geloof dat ik geen wetenschappelijke studie nodig heb om aan te tonen dat het recidivisme bij geëxecuteerde moordenaars bijzonder laag is.

Dat is inderdaad de hoofdreden, iemand die iets wil uitsteken, zal dat ook doen, maar iemand, die 2 meter diep ligt onder een laag aarde in een houten kist, met een resem maden die zijn botten aan het proper knagen zijn, gaat die intentie niet meer hebben...

Als zwart op wit vaststaat dat iemand zware criminele feiten gepleegd heeft en de kans op recidive zeer hoog is, of hij al bewezen heeft dat hij recidiveert, dan is er nog een oplossing en dat is executie.

En dan mogen jullie bepalen van mij hoe we dat gaan doen, met een spuitje of op de wreedst denkbare manier om een voorbeeldje te stellen, als hij maar geliquideert wordt, dat is uiteindelijk het belangrijkste.
Oud 3 juli 2006, 10:22   #45
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
...de ijzeren maagd...
Waaw, vertel! Wat is dat?
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 11:02   #46
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stonaar Bekijk bericht
Zou u zoiets, ook in België willen zien gebeuren?

Gezien de vreemdelingenhaat op het forum (ik ben hier nog maar net ), was ik verplicht om de eerste keuze ook op te schrijven.

[b]
Verkrachters verdienen zonder meer de doodstraf. Zo is de kans op recidive nul, en kan het slachtoffer tenminste proberen het trauma te verwerken.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 11:03   #47
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Iemand die gevangen genomen is doden, is laf.
Met zijn vieren een vrouw verkrachten is dat nog veel meer.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 11:50   #48
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

De doodstraf is toch al enkele jaren afgeschaft en al een jaar of vijftig niet meer van toepassing. Ben eerder voor de chemische marteling voor een bepaalde periode, lijkt me leerzamer dan de doodstraf
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 12:09   #49
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion Bekijk bericht
Ik heb er toen ik nog jong was verschillende gekend.. gij nog niet ?
Oud 3 juli 2006, 19:38   #50
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toen werd het stil...
Inderdaad, het werd stil maar wel om een andere reden dan jij denkt.

Verder heeft Desiderius het meer dan uitstekend verwoord.
Oud 3 juli 2006, 22:47   #51
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Voil�*, we komen er stilaan. Zijn ultralange gevangenisstraffen zinvol? Hoe zit het precies met de recidive in gevallen van moord? Zijn alle moordenaars objectief gezien over dezelfde kam te scheren (cq. te executeren)? Wat te doen met andere criminelen die een zeer hoog risico op recidive vertonen (de seksuele misdadigers)? Hoe "humaan" is de doodstraf eigenlijk?

Het economisch argument van de kostprijs van doodstraf v. gevangenisstraf is uitgebreid onderzocht. (mocht het je interesseren: KAPLAN, The problem of Capital Punishment, 1983, University of Illinois Law Review, 555)

Gerechtelijke dwaling in geval van (zeer) langdurige opsluiting kan nog rechtgezet worden [vrijlating + compensatie en evt. aansprakelijk stellen van diegenen die zich zouden schuldig gemaakt hebben aan meineed of vervalsing van bewijsmateriaal]. Gerechtelijke dwaling in geval van doodstraf is onmogelijk. Uit dezelfde studie van Kaplan blijkt overigens dat gerechtelijke dwalingen meer voorkomen dan je zou vermoeden (wellicht niet méér dan bij gevangenisstraf, maar daar gaat het niet om).
Wat uw eerste punt betreft, ik heb nooit bepleit dat alle moordenaars de doodstraf zouden moeten krijgen. De doodstraf moet een uitzondering blijven, voor die personen die een werkelijk onaanvaardbaar gevaar vormen voor de samenleving.

Als Kaplan alles zo uitgebreid onderzocht heeft, dan heeft hij ongetwijfeld een volledige rekening gemaakt voor de totale kostprijs van de opsluiting van een persoon gedurende gemiddeld 50 jaar (personeels-, werkings- en infrastructuurkost gevangenis; personeels-, werkings- en infrastructuurkost voor de talloze gerechtelijke procedures telkens de persoon zijn invrijheidstelling aanvraagt; voeding, medische zorgen, enz. gedurende die hele periode). En dat hij dit geplaatst heeft tegenover de kost voor een beperkt aantal procedures gedurende enkele jaren vooraleer iemand geëxecuteerd kan worden.

Als ik levenslang opgesloten geweest ben en 5 maanden na mijn overlijden (bv. omdat een medegevangene mij vermoord heeft) blijkt het om een gerechtelijke dwaling te gaan zou ik wel eens willen weten hoe u dat gaat "rechtzetten"?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 22:59   #52
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

[quote=Twanne;1792169]Als die spuit verkeerd wordt gezet, kan ze behoorlijk pijn doen hoor. Eigenlijk zijn het trouwens 3 spuiten: een spierverlammer, een verdoving en het feitelijke vergif. Soms is die verdoving onvoldoende en kan de veroordeelde alle pijn voelen, maar door de spierverlammer niks laten weten.
Ik vind dat de doodstraf alleen in heel uitzonderlijke gevallen mag toegestaan worden (vb. in het geval van de nazi-kopstukken en nu Sadam), maar dat hij zo humaan mogelijk moet worden gegeven. Dat wil zeggen: die methode die het snelste gaat: de guillotine, een nekschot en de galg (tenminste als die hoog genoeg hangt en dus in staat is de nek van de veroordeelde onmiddelijk te breken).[/quote]vanaf een brug ofzo?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 23:02   #53
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
het is gewoon niet meer normaal hoeveel domme, racistische, over het paard getilde, ... nozems die zich hier de laatste tijd op dit forum hebben gesmeten ... indien de trend wordt bevestigd kom ik hier niet meer langs.

poor poor poor very poor
U voelt zich duidelijk beter dan de doorsnee-mens...Mag ik Uwe Hoogheid vragen waarop hij dit idee ondersteunt?
Oud 3 juli 2006, 23:05   #54
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat uw eerste punt betreft, ik heb nooit bepleit dat alle moordenaars de doodstraf zouden moeten krijgen. De doodstraf moet een uitzondering blijven, voor die personen die een werkelijk onaanvaardbaar gevaar vormen voor de samenleving.

Als Kaplan alles zo uitgebreid onderzocht heeft, dan heeft hij ongetwijfeld een volledige rekening gemaakt voor de totale kostprijs van de opsluiting van een persoon gedurende gemiddeld 50 jaar (personeels-, werkings- en infrastructuurkost gevangenis; personeels-, werkings- en infrastructuurkost voor de talloze gerechtelijke procedures telkens de persoon zijn invrijheidstelling aanvraagt; voeding, medische zorgen, enz. gedurende die hele periode). En dat hij dit geplaatst heeft tegenover de kost voor een beperkt aantal procedures gedurende enkele jaren vooraleer iemand geëxecuteerd kan worden.

Als ik levenslang opgesloten geweest ben en 5 maanden na mijn overlijden (bv. omdat een medegevangene mij vermoord heeft) blijkt het om een gerechtelijke dwaling te gaan zou ik wel eens willen weten hoe u dat gaat "rechtzetten"?
Kaplan heeft een bijzonder uitgebreide en gedetailleerde studie gemaakt over een periode van meer dan 30 jaar. Misschien weet u niet dat de gevangenissen in de VS geprivatiseerd zijn en gevangenen (behalve deze on death row) er moeten "werken voor de kost". Hetgeen het prijskaartje gevoelig beïnvloedt. Grappig dat je de procedurekosten erbij sleurt; net die blijken exuberant hoog uit te vallen in gevallen waar de doodstraf gevorderd / uitgesproken wordt. Opnieuw... in de mate je niet China als voorbeeld gaat nemen van een staat waar we ons aan moeten spiegelen. (uitspraak 's ochtends en executie bij zonsondergang)

Wat je voorbeeld van de levenslang opgesloten gevangene betreft... Als dit én als dat én als zus én als zo... Ja, zo kan ik het ook natuurlijk. Maar wat �*ls na een paar jaar reeds blijkt dat men de verkeerde heeft geëxecuteerd? Dezelfde Kaplan wees op niet minder dan 63 gevallen van miscarriage of justice die binnen een periode van gemiddeld 7 jaar na de uitspraak aan het licht kwamen. Bovendien leidde het heropenen van de zaak in 8 gevallen tot een disciplinaire actie / strafrechtelijke sanctie van mensen die het onderzoek voerden en/of de strafvervolging leidden. Kan een "foute" flik die een verdachte "flikt" (het werkwoord komt ergens vandaan, niet?) dan niet beschouwd worden als een kille moordenaar als hij erin slaagt om die verdachte te laten executeren?

Oud 3 juli 2006, 23:13   #55
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Kaplan heeft een bijzonder uitgebreide en gedetailleerde studie gemaakt over een periode van meer dan 30 jaar. Misschien weet u niet dat de gevangenissen in de VS geprivatiseerd zijn en gevangenen (behalve deze on death row) er moeten "werken voor de kost". Hetgeen het prijskaartje gevoelig beïnvloedt. Grappig dat je de procedurekosten erbij sleurt; net die blijken exuberant hoog uit te vallen in gevallen waar de doodstraf gevorderd / uitgesproken wordt. Opnieuw... in de mate je niet China als voorbeeld gaat nemen van een staat waar we ons aan moeten spiegelen. (uitspraak 's ochtends en executie bij zonsondergang)
Het Amerikaanse rechtssysteem is u blijkbaar niet zo vertrouwd:
1) het is niet zo dat "de" gevangenissen in de VS geprivatiseerd zijn; slechts een gedeelte wordt door private bedrijven gerund
2) dat gevangenen hun kost zouden verdienen is belachelijk
3) wat u hier aanhaalt over het onderzoek van Kaplan geeft aan dat zijn onderzoek inderdaad niet beantwoordt aan de criteria die ik stelde
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 23:19   #56
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion Bekijk bericht
een soort pop in metaal, mensengrootte, die hol is , en met ijzeren pinnen bezet binnen in.Je kon dat ding opendoen, er een veroordeelde induwen, en als ze het spel terug dichtdeden, kreeg hij die pinnen overal door zijn lichaam...
Al dat sadistisch gedoe ben ik tegen.Als wilde dieren dol worden en mensen verscheuren, schiet je die gewoon omver: uit de weg ruimen. Je gaat ze toch niet langzaam doodmartelen.Ik toch niet.
Maar mischien was het gewoon als afschrikwekkend middel dat zulke methodes gebruikt werden.Vroeger moest je op heterdaad betrapt zijn, de meeste moorden bleven ongestraft.Dus om iemand twee keer te doen nadenken, was zo een afschuwelijke behandeling het enigste dat ze konden doen.Vandaag ligt dat anders.Gewoon een dodelijke spuit en afgelopen, dat is voor mij genoeg:Als ze maar dood zijn, dat telt!
Oud 3 juli 2006, 23:32   #57
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het Amerikaanse rechtssysteem is u blijkbaar niet zo vertrouwd:
1) het is niet zo dat "de" gevangenissen in de VS geprivatiseerd zijn; slechts een gedeelte wordt door private bedrijven gerund
2) dat gevangenen hun kost zouden verdienen is belachelijk
3) wat u hier aanhaalt over het onderzoek van Kaplan geeft aan dat zijn onderzoek inderdaad niet beantwoordt aan de criteria die ik stelde
Ik heb ter plaatse het Amerikaanse rechtssysteem bestudeerd, mijn beste. Ik neem aan dat men in Chicago niet smijt met law degrees... Uiteraard zijn niet alle gevangenissen geprivatiseerd, maar wel een flink deel die door Kaplan werden onderzocht. Gevangenen moeten -zeker in de Zuidelijke staten- in veel gevallen werken voor de kost. (ook in niet-geprivatiseerde instellingen.) En Kaplan heeft in zijn onderzoek zelfs méér criteria in rekening gebracht dat u hier aangaf.

Sorry, maar u moet over deze materie niet beginnen improviseren...

Oud 4 juli 2006, 04:38   #58
willem1940NLD

Standaard

Nee, geen doodstraf; fouten en manipulatie kunnen niet 100% worden uitgesloten.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 16:03   #59
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoewel verkrachting een gruwelijk misdrijf is, meen ik niet dat de doodstraf hiervoor gepast is. Zou misschien anders liggen indien het slachtoffer niet alleen verkracht maar ook vermoord wordt.
Uiteraard dienen afkomst of religie van dader of slachtoffer geen enkele rol te spelen.
Een kind of vrouw of in sommige gevallen een man die worden verkracht dragen dit trauma een heel leven mee.
In veel gevallen kan het slachtoffer van een verkrachting niet meer normaal functioneren in een samenleving en dan bedoel ik op geestelijk gebied.
Het is niet omdat je geen fysieke littekens overhoud van een verkrachting dat de emotionele littekens nog erger zijn.

De daders hervallen altijd indien ze de kans krijgen en de beste oplossing is de doodstraf.
castratie zou ik zeker niet aanraden want dan kunnen ze nog beter verkrachten daar ze geen sperma sporen meer achterlaten tenzij je natuurlijk alles wegsnijd (daar ben ik dan wel voorstander voor)

maar nogmaals liever de doodstraf want verkrachters verdienen niet beter, punt uit
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 18:16   #60
PetSel
Gouverneur

PetSel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar PetSel
Standaard

Pro doodstraf .
PetSel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be