Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2006, 10:11   #41
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen blaast het Nederlandse Trafigura warm en koud tegelijk. Maandag bekende het schuld, maar dinsdag ontkenden ze dan weer dat het produkt aan boord giftig was. Begrijpen wie begrijpen kan. Greenpeace heeft ondertussen het bewuste schip Probo Koala geblokkeerd in Estland. Zij eisen dat het schip wordt onderzocht op eventuele sporen van het geloosde gif. De kans is echter niet denkbeeldig dat het schip ondertussen op zee zijn tanks grondig gespoeld heeft, zodat er geen sporen van het gif meer te vinden zullen zijn. Maar waarom moet Greenpeace altijd zo'n acties doen. Kunnen de overheden nu echt niet zelf op dat idee komen. Of willen ze niet? Tegelijk vind ik het vreemd dat zo'n incident zo weinig internationale reacties uitlokt.

Citaat:
Het Nederlandse Trafigura bekent schuld
Citaat:

ma 25/09/06 - Het Nederlandse bedrijf Trafigura erkent dat het een giftige lading zonder controle heeft gedumpt in Ivoorkust. De giftige lading zou ontstaan zijn door het schip de Probo Koala illegaal als raffinaderij te gebruiken. Dat schrijft de Volkskrant.

Volgens de Volkskrant had het oliebedrijf Trafigura zelf het gif geproduceerd. Het zou de brandstof aan boord van het schip de Probo Koala illegaal hebben willen raffineren tot benzine. Dat zou gebleken zijn uit een reconstructie van het Nederlandse gerecht.

Volgens experts is het gebruik van de methode buiten raffinaderijen zeer ongebruikelijk en milieutechnisch volstrekt onverantwoord.

Bij dat illegale proces is een zeer giftig bezinksel ontstaan.

Trafigura had dat goedje eerst als spoelwater aangeboden in de haven van Amsterdam. De verwerkingskosten waren echter te hoog en daarop reisde de Probo Koala naar Afrika.

Trafigura had niet geanalyseerd hoeveel gif in het schip zat. De giftige smurrie werd op vuilnisbelten in de stad Abidjan gestort en kostte het leven aan zeker zeven mensen. Duizenden inwoners werden ziek.
Bron: VRT

Citaat:
Greenpeace blokkeert de Probo Koala

di 26/09/06 - De milieuorganisatie Greenpeace houdt in Estland het schip Probo Koala geblokkeerd. Dat is het schip dat vorige maand giftig afval heeft gestort op vuilnisbelten in Ivoorkust.

Greenpeace wil dat de Estse overheid de Probo Koala en de bemanning vasthoudt omdat er mogelijk nog sporen van de vervuiling te vinden zijn.

Vorige maand vielen zeven doden en werden duizenden mensen ziek nadat het schip vijfhonderd ton extreem giftig afval had gestort op verschillende vuilnisbelten in Abidjan in Ivoorkust.

Het Nederlandse oliebedrijf Trafigura dat het schip huurde, ontkent intussen dat het product aan boord van het schip giftig was.

Het beweert dat de schadelijke stoffen er misschien in Ivoorkust zelf aan zijn toegevoegd.

Het gerecht in Nederland vermoedt echter dat het schip in volle zee illegaal als raffinaderij gebruikt werd. Bij dat illegale proces is een zeer giftig restproduct ontstaan.

Greenpeace vraagt dat de Europese Commissie ervoor zorgt dat de Probo Koala vastgehouden wordt tijdens het onderzoek.

Met het schip Arctic Sunrise belemmert de organisatie sinds maandagmiddag het vertrek van het gifschip uit de haven van Paldinski in Estland.
Bron: VRT

Laatst gewijzigd door Edina : 27 september 2006 om 10:13.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 10:17   #42
eno2
Banneling

Standaard

Zijn niet een paar directieleden van Trafigura in Ivoorkust aangehouden, waar ze "assistentie" zijn gaan verlenen bij de opruiming?
Ik hoorde iets dergelijks op de radio.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 10:31   #43
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zijn niet een paar directieleden van Trafigura in Ivoorkust aangehouden, waar ze "assistentie" zijn gaan verlenen bij de opruiming?
Ik hoorde iets dergelijks op de radio.
Ja, ik heb dat ook gehoord en het blijkt om 2 Franse medewerkers van het bedrijf te gaan. Ik denk dus niet dat het echte topmannen zijn... Maar ook de Nederlandse overheid treft een zware schuld, zoals ook nog eens blijkt uit een artikel in NRC.
Oud 27 september 2006, 10:42   #44
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ja, ik heb dat ook gehoord en het blijkt om 2 Franse medewerkers van het bedrijf te gaan. Ik denk dus niet dat het echte topmannen zijn... Maar ook de Nederlandse overheid treft een zware schuld, zoals ook nog eens blijkt uit een artikel in NRC.
Het internationaal (scheeps-)recht is een onontwarbaar kluwen.
Een anti-milieu-terrorisme-cel zou directe acties moeten gaan ondernemen tegen internationaal milieu-terrorisme.
Oud 7 november 2006, 11:19   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Leuke nieuwe ecologische rampjes.

Verdomde weinig kleine ecologische rampjes de laatste tijd.
Maar grote, des te meer.

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 november 2006 om 11:20.
Oud 4 december 2006, 12:18   #46
eno2
Banneling

Standaard Alpenvoetbal in de late herfst.

Een heel leuk rampje is dat de Oostenrijse skivelden er tegenwoordig schitterend groen bijliggen, zodat je er Alpenvoetbal kan gaan spelen
ipv je benen te breken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 december 2006 om 12:18.
Oud 6 december 2006, 12:12   #47
eno2
Banneling

Standaard Kwallen nemen oceanen over

Door de overbevissing eten steeds minder vissen poliepen (eerste stadium van kwal).

Door de gestegen temperaturen groeit de kwallenpopulatie ook sneller.

Nu zijn ze al zichbaar als conglomeraten ter grootte van eilanden.

Ik stel dan ook voor, ze uit de lucht te bombarderen, zodat de kust-atoomcentrales niet zo frkwent meer moeten stilgelegd worden wegens verstopping van hun koelwaterfilters.
Oud 12 december 2006, 12:00   #48
eno2
Banneling

Standaard En na de apen? Wij?

In Gambia, Benin, Burkina Fasso zijn de chimps al totaal verdwenen.
Een tijd geleden waren er in Afrika zo'n twee miljoen. Nu nog hooguit 2OO.OOO en dat getal vermindert snel.

En na de apen? Wij?
Oud 12 december 2006, 21:21   #49
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Gambia, Benin, Burkina Fasso zijn de chimps al totaal verdwenen.
Een tijd geleden waren er in Afrika zo'n twee miljoen. Nu nog hooguit 2OO.OOO en dat getal vermindert snel.

En na de apen? Wij?
Straks moeten we nog politiek asiel gaan verlenen aan de chimpansee.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 16:00   #50
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Straks moeten we nog politiek asiel gaan verlenen aan de chimpansee.
Als ik een aap was, zou ik me snel gaan aanbieden in Ceuta en Melilla.
Oud 14 december 2006, 17:41   #51
eno2
Banneling

Standaard Echt iets voor Mongolen...

En nu, dames en heren, begeven we ons naar Mongolië, waar sinds het ineenstuiken van de commumunistische Volksrepubliek voor de dieren geen veilig onderkomen meer bestaat: negentig procent van het wildbestand is er uitgeroeid door de Mongolen die ongehinderd alles aan dierlijks neerpaffen wat op hun weg komt.
Wat natuurlijk de biodiversiteit niet ten goede komt.
Echt iets voor Mongolen...
Oud 9 februari 2007, 11:11   #52
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Misschien een stap in de goede richting? Maar ja... eerst zien en dan geloven natuurlijk. De EU gaat nogal snel door de knieën voor lobbyisten... dat hebben we pas nog gemerkt bij de normen voor CO2-uitstoot in de auto-industrie...

Citaat:
EU to get tough on 'green crimes'

By Alix Kroeger
BBC News, Brussels

Plans to turn environmental offences over to the criminal courts across the EU are set to be unveiled by the European Commission.

It marks an extension of the EU's powers, following a landmark ruling by the European Court of Justice in 2006.

It is one of the first times the EU would have the power to make criminal law and set penalties.

Most offences covered by the draft directive relate to the dumping, transport or treatment of waste.

This includes both nuclear material and radioactive substances.

Heavy fines

A draft of the proposal, leaked to the BBC, said "environmental crime often has a transboundary nature...offenders are therefore currently in a position to exploit the existing differences between member states".

The directive also takes in the illegal trade in endangered species, the "unlawful significant deterioration to a protected habitat", and the unlawful use of ozone-depleting substances.

Most of the offences would be punishable by one to three years in prison. However, that could rise to five years if there was negligence or if the offences caused death or serious injury.

And for offences committed intentionally, the maximum penalty foreseen is 10 years in prison. Fines could go as high as 750,000 euros (£500,000).

The environmental pressure group Greenpeace welcomes the plan but says it does not go far enough.

"It will make it easier for member states to prosecute criminal gangs, individuals and companies that make a business out of shady practices such as the trade in endangered species and in ozone-depleting substances," says Katherine Mill from Greenpeace.

But she says the fines are "minimal", compared with the penalties in EU internal-market cases.

"In comparison, 1.5m euros is the recommended starting fine for the release of radioactive material which causes death. This is peanuts for a large company."

The commission appears to agree with the principle, if not the criticism of the fines.

The draft says: "Only criminal penalties will have a sufficiently dissuasive effect...administrative or financial sanctions may not be dissuasive in cases where the offenders are impecunious or, on the contrary, very strong."

But that has set alarm bells ringing among those who fear the EU is taking over the powers of member states.

"It's a significant transfer of power to the commission," says Timothy Kirkhope, leader of the British Conservatives in the European Parliament.

"The decision on whether or not to criminalise offences in Britain should be a matter for Britain, not for the EU. We all support penalties against environmental vandals but this sets an alarming precedent."

Effective laws?

Britain supported earlier proposals to criminalise environmental offences, but on a different legal basis. This would have left it to the member states to set the penalties.

But that framework decision by the EU Council of Ministers was overturned by the European Court of Justice last year. Judges ruled that the EU's competence on environmental law overruled the member states' powers on criminal justice.

In their ruling, judges said: "The European Community has the power to require the member states to lay down criminal penalties for the purposes of protecting the environment."

But how effective would these new laws be? And are they really necessary?

One case recently in the spotlight is that of the Probo Koala. The tanker, chartered by Trafigura, a company based in the Netherlands, left Amsterdam in August, carrying a load of chemical waste.

The waste was offloaded in Ivory Coast by a local contractor. Most of it was dumped in open-air sites. The Ivorian government says 10 people died and tens of thousands needed medical attention. The public outcry forced the cabinet to resign.

Trafigura denies any wrongdoing, and says it is "distressed by the deaths and illnesses which have occurred in Abidjan".

'Normal' waste

It says the slops from the Probo Koala were made up of "spent caustic soda, gasoline residues and water.

"They resulted from normal maritime gasoline trade operations during June and July 2006 and were, as is usual, held in separate waste tanks aboard the ship."

Dutch lawyer Bob van der Goen is working together with British and French lawyers on a claim for damages for hundreds of Ivorians who say their health was damaged by the waste.

He says there are already laws which would cover the case of the Probo Koala, but they are not being properly enforced.
"There is a lot of window-dressing going on," he says. He believes it is a lack of political will, and not a gap in the legislation, which is the biggest barrier to punishing environmental offenders.

Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/h...pe/6344849.stm
Zoals die advocaat terecht opmerkt is er niet echt een gebrek aan wetten om milieudelicten te bestraffen, maar ontbreekt het aan de wil om het daadwerkelijk te doen. Het is dus maar de vraag of EU-richtlijnen daar iets aan zullen veranderen...

Natuurlijk ligt Engeland weer als eerste dwars. Kunnen ze die nu eens niet uit de EU zwieren!

Laatst gewijzigd door Edina : 9 februari 2007 om 11:12.
Oud 9 februari 2007, 12:53   #53
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Misschien een stap in de goede richting? Maar ja... eerst zien en dan geloven natuurlijk. De EU gaat nogal snel door de knieën voor lobbyisten... dat hebben we pas nog gemerkt bij de normen voor CO2-uitstoot in de auto-industrie...

Zoals die advocaat terecht opmerkt is er niet echt een gebrek aan wetten om milieudelicten te bestraffen, maar ontbreekt het aan de wil om het daadwerkelijk te doen. Het is dus maar de vraag of EU-richtlijnen daar iets aan zullen veranderen...

Natuurlijk ligt Engeland weer als eerste dwars. Kunnen ze die nu eens niet uit de EU zwieren!
Neen, we hebben Engeland nodig.
Laurette geeft in België het goede voorbeeld met haar wetsontwerp om bedrijven, twee keer veroordeeld voor hardnekkige milieudelicten, op te heffen...
Dat komt er natuurlijk langs geen kanten door...
Oud 23 april 2007, 17:48   #54
eno2
Banneling

Standaard La Binda...La Binda...La Binda... (OP de wijs van "La Bamba...).

La Binda company boorde naar gas in onstabiel terrein (op Java) en gebruikte daarbij geen drill-casings, kwestie om wat op de onkosten te besparen.
Toen hadden ze een kleine gasontploffing in het boorgat?
En plots kwam daar die smurrie omhoog, onstuitbaar, en steeds meer.
Een dorp werd overspoeld door de modder. Dan de nabijgelegen dorpen.
Ze gooiden er levees (dijken) tegenop, maar de modder bleef komen.
Honderdduizend ton per dag.
Sorabaya de hoofdstad , op (o km van daar, kan al de stank van rottende eieeren opsnuiven.
Voor de verjaagde bevolking heeft La Binde drie maaltijden per dag over, cash and carry.
De regering doet niks.
Geen woningen, niets...
Wat doen die dorpelingen dan?
Ze dansen de hele dag La Binda...La Binda...La Binda... (OP de wijs van "La Bamba...).
Oud 23 april 2007, 23:33   #55
Groentje-18

Standaard

Citaat:
La Binda company boorde naar gas in onstabiel terrein (op Java) en gebruikte daarbij geen drill-casings, kwestie om wat op de onkosten te besparen.
Toen hadden ze een kleine gasontploffing in het boorgat?
En plots kwam daar die smurrie omhoog, onstuitbaar, en steeds meer.
Een dorp werd overspoeld door de modder. Dan de nabijgelegen dorpen.
Ze gooiden er levees (dijken) tegenop, maar de modder bleef komen.
Honderdduizend ton per dag.
Sorabaya de hoofdstad , op (o km van daar, kan al de stank van rottende eieeren opsnuiven.
Voor de verjaagde bevolking heeft La Binde drie maaltijden per dag over, cash and carry.
De regering doet niks.
Geen woningen, niets...
Wat doen die dorpelingen dan?
Ze dansen de hele dag La Binda...La Binda...La Binda... (OP de wijs van "La Bamba...).
Ze hadden er laatst iets ingegooid wat volgens ingenieurs de modderstroom deed stoppen, hoopten ze want zoiets is natuurlijk nog nooit gebeurd ... om dan evidence based methodes toe te passen.

Ik vraag me af welk effect zoiets heeft op de heu, aarde, en daarmee bedoel ik dan de aarde zelf, de binnenkant dus... Heeft iemand hier meer kennis over? Kan dat bijvoorbeeld niet tot storingen in de stabiliteit lijken want er is nu toch ergens een 'vulling' weg of een stroming onderbroken of hoe je 't ook bekijkt...

Vandaag las ik één van de meest ogenschijnlijk niets betekenende berichten wat die tegelijkertjid één van de meest dramatische ooit is:
de bijenpopulatie neemt drastisch af.
Men veronderstelt dat het te wijten is aan een insecticide en of aan straling door gsm's. Ik hoop dat overheidsorganen het verstand hebben om in te zien dat dit een serieuze aangelegenheid betreft. Het uitsterven van bijen lijkt me nu niet echt wenselijk.
Oud 24 april 2007, 07:51   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

La binda? effe een bron AUB?

eneuh, aardgas is een gemeen goedje, voornamelijk methaan.... geurloos, mar wel verstikkend.
Geen rotte eieren geur, wat wijst of H2S. Wat redelijk giftig is.
Oud 24 april 2007, 08:49   #57
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
La binda? effe een bron AUB?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6293757.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6469413.stm
Oud 24 april 2007, 09:13   #58
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Niemand ligt daar bij stil.

Ooit eens de ramp gezien die Saddam Hussein (je weet wel, degene die links liever aan de macht zag dan nu de amerikanen) veroorzaakte tijdens de golfoorlog?

Ze vallen aan? Awel een olietanker die z'n lading losliet op de kust. Had geen enkel nut, net zomin het in brand steken van de oliebronnen van kuweit.

Gewoon enkele kleine ecologische rampjes
Oud 24 april 2007, 09:23   #59
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Edina.Ik heb de artikels gelezen. Vooral de afwezigheid van de vermelding van de geur van rotte eieren is me duidelijk. Dat dit zou veroorzaakt zijn door onverantwoord boren naar aardgas is mogelijk. Maar evenzeer door het breken van de limestone-kalksteen- omkapseling van een heetwater bron door een aarbevingkje.

Maar wat de oorzaak ook was; wat had U liever. het verzuipen van enkele onecologisch houtstokende, oerwoudverwoestende dorpen in een semi natuurlijke ramp, met puur natuur modder, of het voortbestaan van deze dorpen die plots aardgas zouden kunnen verstoken.
Oud 24 april 2007, 09:39   #60
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Edina.Ik heb de artikels gelezen. Vooral de afwezigheid van de vermelding van de geur van rotte eieren is me duidelijk. Dat dit zou veroorzaakt zijn door onverantwoord boren naar aardgas is mogelijk. Maar evenzeer door het breken van de limestone-kalksteen- omkapseling van een heetwater bron door een aarbevingkje.

Maar wat de oorzaak ook was; wat had U liever. het verzuipen van enkele onecologisch houtstokende, oerwoudverwoestende dorpen in een semi natuurlijke ramp, met puur natuur modder, of het voortbestaan van deze dorpen die plots aardgas zouden kunnen verstoken.
Wat ik vooral graag zou hebben, is dat het bedrijven die willen boren naar gas dit op een verantwoorde manier doen (en dus de standaard procedures gebruiken). En dat diezelfde bedrijven hun verantwoordelijkheid opnemen als de door hen gemaakte fouten tot zulke rampen leiden. De wetenschappers zijn ervan overtuigd dat de onverantwoorde boringen de oorzaak zijn. De enigen die de aardbeving als oorzaak naar voor schuiven zijn het bedrijf zelf en een minister wiens familie het bedrijf controleert.

En die modderstromen bevatten wel degelijk H2S hoor... zie bijvoorbeeld: http://www.asiaviews.org/?content=15...20060622005715
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be