Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2006, 18:38   #41
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
We zijn tegen de doodstraf omdat als we het individu het recht ontzeggen iemand te doden, we moeilijk dat rechtaan de staat kunnen toekennen.
Als doden immoreel is, is het ook immoreel voor de staat.
De doodstraf staat tot moord, zoals een gevangenisstraf staat tot een gijzeling.

Hoewel ik vind dat de doodstraf in bepaalde gevallen verdedigbaar kan zijn, springt men er best niet te kwistig mee om.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 18:40   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is nu al perfect mogelijk via de burgerlijke partijstelling: als jij mij morgen 1000 EURO steelt (hypothetisch, ik heb dat geld niet), dan kan ik klacht indienen en eisen dat je mij deze som terug betaalt, al dan niet volledig, en al dan niet in natura ( ).
Ik weet het. Het voorbeeld was een vergemakkelijking van andere voorbeelden die niet zo gemakkelijk zijn.

Citaat:
Dus pleit je voor een alternatieve keuze van het slachtoffer: ofwel zelf de straf bepalen, of dit laten aan de "maatschappij"?
Neen, het slachtoffer bepaalt de straf (in overeenstemming met de straf - retaliatie - en een fixsurplus), tenzij in die gevallen dat hij/zij in de onmogelijkheid/onwil is dat te doen en dat overlaat aan zijn/haar agent(en) of "volks"advocaten.

Citaat:
Om duidelijkheid te hebben: wat is de bedoeling van een straf voor u?
Tegemoetkoming aan de schade berokkend aan het slachtoffer en indien deze van die tegemoetkoming afziet een fix voor schade aan "het individu" op zich.

Een Tolstoiaan kan er van afzien tegen de moordenaar van de persoon van wie hij agent is de doodstraf te eisen en hem te "vergeven", de daad van moord op zich is een crimineel feit dat eveneens een bedreiging vormt voor anderen.
Oud 6 augustus 2006, 18:48   #43
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Afgeven op het VB afgezaagt, nu op de katholieken of is't om wat variatie te hebben, kan ik inkomen helpt tegen de verveling. Zie wel dat ge in uw enthousiasme niet te ver gaat en begint af te geven op de joden, want dan zou men kunnen denken dat ge anti-semiet bent, ook niet op de islam zou men weer kunnen denken dat ge racist bent, dus opletten! Op het VB en de katholieken kan naar het schijnt geen kwaad moeten dat toch nemen, hebben geen andere keus, hebben gene jef de witte of bepaald centrum, dus laat u gaan zou ik zeggen.
Ze voorspellen voor morgen mooi weer....

Laatst gewijzigd door Apocalyps : 6 augustus 2006 om 18:48.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 18:57   #44
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Tegemoetkoming aan de schade berokkend aan het slachtoffer en indien deze van die tegemoetkoming afziet een fix voor schade aan "het individu" op zich.

Een Tolstoiaan kan er van afzien tegen de moordenaar van de persoon van wie hij agent is de doodstraf te eisen en hem te "vergeven", de daad van moord op zich is een crimineel feit dat eveneens een bedreiging vormt voor anderen.
Met die redenering zie ik echt niet waarom de maatschappij niet zelf zou mogen tussenkomen in de strafbepaling hoor.

Ik ga hier geen volledige uitleg geven over "herstelrecht", enkel zeggen dat ge er tamelijk dicht bij zijt hoewel ge er totaal andere conclusies uithaalt.

Want uiteindelijk gaat de discussie over Polen, nietwaar?
Oud 6 augustus 2006, 19:01   #45
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Met die redenering zie ik echt niet waarom de maatschappij niet zelf zou mogen tussenkomen in de strafbepaling hoor.

Ik ga hier geen volledige uitleg geven over "herstelrecht", enkel zeggen dat ge er tamelijk dicht bij zijt hoewel ge er totaal andere conclusies uithaalt.

Want uiteindelijk gaat de discussie over Polen, nietwaar?
Het slachtoffer is de belangrijkste figuur in heel het gebeuren, dat is al. Ik weet dat vroegere rechtsstelsel op die wijze werkten, maar dat is niet geheel hetzelfde.

Ik zie niet in waarom een Poolse discussie hier niet kan gevoerd worden.

Oud 7 augustus 2006, 03:12   #46
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Voor seriemoordenaars, roofmoordenaars, huurmoordenaars en opdrachtgevers, of jus for fun moordenaats ,enz, voor deze soort moordenaars zie ik de doodstraf wel zitte.
Aangezien ze vinden dat ze het recht hebben om iemands leven te beeindigen, zou de staat ook het recht moeten hebben om hun leven te beeindigen. Waarom zou de staat zulke mensen levenslang moeten onderhouden in de gevangenis? Verspilde energie van geld.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 11:16   #47
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
De Poolse regering heeft laten weten het debat over de doodstraf in Europa te willen heropenen. Dit is bij verschillende Europese organisaties niet in goede aarde gevallen. Eurocommissaris van Ontwikkeling Louis Michel noemde vandaag in de Franse krant Le Monde de ideeën uit Warschau "fout, gevaarlijk en ongepast. Überhaupt een debat hierover beginnen, betekent dat je al aan het essentiële voorbijgegaan bent."

Volgens hem is het Poolse voorstel onbespreekbaar. Hij haalt aan dat het verbod op de doodstraf een voorwaarde is om lid te mogen worden van de EU. Protocol nummer 6 van de Europese conventie voor de Rechten van de Mens stelt: "De doodstraf is verboden. Niemand mag veroordeeld worden tot een dergelijke straf, noch mag deze ten uitvoer worden gebracht." De fundamentele rechten van de Unie bevestigen ook dat "iedere persoon recht heeft op zijn leven."

René van der Linden, de voorzitter van de Raadgevende Vergadering van de Raad van Europa, die overigens los staat van de EU, heeft de Poolse president gevraagd om zijn voorstel in te trekken. Hij bevestigt dat "de doodstraf geen plaats heeft in het juridische systeem van een modern en geciviliseerd land."

In antwoord op Van der Lindens verzoek heeft een woordvoerder van de Poolse president laten weten dat het om een "misverstand" gaat: "President Kaczynsky is een ideologisch voorstander van de doodstraf, maar hij heeft er nooit voor gepleit om deze weer in te voeren." Opvallend is echter dat de Poolse minister Przemysłav Gosiewski juist bevestigt dat hij protocol nummer 6 wil wijzigen en het verbod op de doodstraf wil schrappen. Hij wil dit echter alleen om het leden van de EU mogelijk te maken zelf de doodstraf in te kunnen voeren, niet om landen te dwingen dat te doen.
Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/67118 en http://www.lemonde.fr/web/article/0,...-757383,0.html

Is dit een vooruitgang of een achteruitgang voor Polen en/of de EU in z'n geheel? Hoe "unitair" is de Europese Unie in het algemeen nog?
Eindelijk een Europese staat die terug intelligent wordt. De doodstraf is een noodzakelijk iets.

Natuurlijk zullen alle linkse rukkers weer op hun achterste poten gaan staan en dit onmiddelijk willen bestrijden.

Ze zullen misschien een veldslag winnen, maar de maatschappelijke stroming is onweerstaanbaar. Links zal meer en meer verdrongen worden door een meer verdraagzame maatschappij die niet meer zal bestuurd worden door gefrustreerde linkse krachten die ALLES willen reglementeren en verbieden, tot de kleinste futiliteiten aan toe.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 11:20   #48
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Er is geen enkel probleem met de Europese Unie, die zeer unitair is. Polen heeft het volste recht om de doodstraf terug in te voeren, maar dan is het geen lid meer van de EU. Zo simpel is dat.

Met de EU gaat alles dus uitstekend (met uitzondering van het feit dat het V.K. er nog bijhoort).
Haha, de linkse rukkers dachten verleden jaar ook met iets af te komen : alle nazisymbolen moesten volledig verboden worden. Ze werden gecounterd doordat men dan ook de communistische symbolen ging verbieden ... en dan werden de kameraden beperkt in hun ideologieverspreiding ... zodat men uiteindelijk het wetsvoorstel dan maar afgevoerd heeft.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 13:11   #49
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zou liever de doodstraf als eis van het slachtoffer verwezenlijkt zien.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 13:22   #50
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Jaja, hij viel te laat bij mij

"de agenten van" moest er nog tussen
Oud 8 augustus 2006, 17:38   #51
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Alleen religieuze fanatici stellen abortus nog gelijk aan moord.
Ik heb nergens gezegd dat abortus volledig moet verboden worden, ik zou het alleen veel liever als echt allerlaatste oplossing zien dan zoals nu waar het de gemakkelijkheidsoplossing is geworden.

Vanuit mijn eigen moraliteitsbesef is er iets grondigs fout aan een samenleving die zo gemakkelijk omspringt met het afmaken van ongeboren mensen.

15000 per jaar! (zelfs iets meer dan dat), dat is toch een hallucinant aantal, niet?

En btw: ik ben niet religieus.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 8 augustus 2006 om 17:39.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be