Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2006, 14:09   #41
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Belgische ambassadeur wil niet onder Dewinter dienen

Het doet me een beetje denken aan Mark Van Peel (CD&V)

Die heeft ooit gezegd dat hij nog liever met 2 Marokkanen op een eiland zou zitten dan met 2 Nederlanders.

We zetten deze ambras sadeur met 2 ministers of parlementairen op een eiland,

bv: met Di Rupo, Onckelinx of Vanderpoorten of Verhofstadt
of hebben jullie een beter idee ?

www.neutr-on.be
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 15:02   #42
bk232214
Gouverneur

Standaard Wat moet

Citaat:
Tja, zo'n uitspraken, hoe goed ze ook bedoeld zijn, daar spint het VB alleen maar extra garen bij. Het ontbreekt de Belgische politici/etablishment toch een beetje aan tactische koelbloedigheid. Een Tony Bair zou een intellectueel erg magere tegenstander als VB al 10 jaar geleden electoraal dood gemaakt hebben.

Belgische ambassadeur wil niet onder Dewinter dienen

BRUSSEL - De Belgische ambassadeur in Nederland, Luc Teirlinck, zou geen ambassadeur van ons land willen zijn mocht het geregeerd worden door het Vlaams Belang. Dat zegt Teirlinck, die binnenkort naar Brussel terugkeert, in het Nederlandse weekblad Elsevier.
Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter reageert ,,geschokt'' en vraagt een standpunt van minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht. In het interview zegt Teirlinck dat hij als ambassadeur ,,een probleem zou hebben om mijn land nog langer te dienen'' als het Vlaams Belang aan de macht komt. Hij geeft toe dat een ambassadeur ,,een zekere retenue'' moet hebben ten aan zien van het politieke spectrum. ,,Die heb ik'', aldus Teirlinck, ,,maar ik heb ook nog een politieke en een filosofische overtuiging.''

Volgens Elsevier is Teirlinck de eerste Belgische diplomaat die laat weten problemen te hebben om een hypothetische regering van Vlaams Belang te dienen. Van zijn eigen voorkeur maakt hij geen geheim. ,,Ik ben blauw. Waarom zou je als diplomaat wel lid mogen zijn van een duivemelkersclub, maar niet van een politieke partij? Ik heb als liberaal nooit een loyaliteitsprobleem gehad met ministers van een andere kleur. Ik ben het gelaat van een land'', luidt het.

Op de eerdere omstreden van minister De Gucht (VLD) en vice-premier Freya Van den Bossche (SP.A) over de Nederlandse premier Jan Peter Balkenende wil Teirlinck geen commentaar geven. Wel zegt hij dat hij ,,als ambassadeur liever had gehad dat deze uitspraken Nederland niet hadden bereikt.''

Dewinter geschokt

Filip Dewinter reageert ,,geschokt'' op de uitspraken. ,,Diplomaten moeten de democratie respecteren, zich ondergeschikt maken aan de wil van de kiezer en neutraal blijven. Uiteraard staat het iedere diplomaat vrij zijn persoonlijke mening te laten primeren op de neutraliteit die hij of zij aan de dag dient te leggen, maar dan moet de betrokkene daaruit zijn conclusies trekken en ontslag nemen als diplomaat'', vindt Dewinter.

Hij heeft minister De Gucht in een brief een ,,duidelijk en helder standpunt'' gevraagd. ht
Weet u wat u moet doen mijnheer Luc Teirlinck zo gauw mogelijk naar de Congo gaan wonen
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 15:17   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Bij de meeste partijen, kan ieder lid zich kandidaat stellen voor het voorzitterschap,
Is dat zo?
En?
Mag iedereen die dat wenst ook kandidaat ZIJN?
Een overloper uit een andere partij, bijv., mag zich dus kandidaat stellen?

Citaat:
en kunnen de leden vrij kiezen tussen al deze kandidaten.
Tussen de een of twee kandidaten wiens kanditatuur door de partij gesteund wordt toch...
Citaat:

Of de BUB even ondemocratisch is, weet ik niet, maar bij het VB beslist de partijraad wie er zich verkiesbaar mag stellen voor het voorzitterschap.
In zowat alle andere partijen beslissen niet de leden maar de partijtop wie zich kandidaat mag stellen. En dat geldt zowel voor het voorzitterschap als voor de kieslijsten.

Citaat:
Een perfecte regeling, om iedere dissidente stroming gewoon te nekken, een cordon sanitaire rond pragmatische en compromis-figuren.
Bij het VB is dat een logisch gevolg van het cordon sanitaire, zou ik zeggen. De partijen zonder CS hebben die excuustruus niet.

Citaat:
Iedereen die enigzinds durft af te wijken met een persoonlijke uitspraak of initiatief, wordt publiek te kakken gezet door de top (veel meer ontradend dan alleen het klassieke "dit is niet het partijstandpunt" van de andere partijen.
De voorzitter van de VLD nog niet bezig gehoord, zeker?

Citaat:
Er zijn een hoop mandatarissen die zo goed als nooit een verklaring of een statement durven/mogen/kunnen maken.
Terwille van, bijv., een stom plaatske als opvolger voor iemand van wie geweten is dat hij toch zijn plaats niet zal innemen wordt er idd wat afgezwegen. Echter niet alleen bij het VB...

Citaat:
Zelfs leden van het partijbestuur hebben spreekverbod in crisissituaties, en moeten verplicht verwijzen naar de "heilige drievuldigheid".
Welke heilige drievuldigheid?
Verhofstadt/De Gucht/ Somers?
Stevaert/VandeLanotte/Janssens?
Of kennen die geen 'crisissituaties?

Citaat:
Heb je ooit al eens 1 VB-mandataris een afwijkend stemgedrag weten vertonen ?
Heb jij dan in het parlement al ooit één andere mandataris een andere stemgedrag weten te vertonen dan dit dat door de partij gewenst is! Het is niet voor niks dat het parlement geen kieshok is met geheime stemming, hoor.

Citaat:
Zegt veel over de kadaverdicipline die opgelegd wordt.
Noem het doodgewone particratie en we hebben alletwee gelijk.

Citaat:
Volgens mij dus toch een wezenlijk verschil.
Bijlange niet zo wezenlijk dus als jij beweert.
Oud 25 augustus 2006, 15:20   #44
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jelle vdb Bekijk bericht
Willen jullie "wannabe intelligenten" nu eens eindelijk inzien dat de democraten onder ons maar met graagte rekening willen houden met de uitslag van democratischeverkiezingen.
1 probleem stelt zich echter, de partij die het op democratische manier haalt (wat ik dus niet ontken), streeft zelf geen democratie na!
Hitler heeft Zo een 75 jaar geleden ook democratisch de macht in handen gekregen met de gekende gevolgen...
Democratie: JA
VB: neen dankuwel!
Oei! heb toch altijd horen verklaren " Hitler heeft de macht genomen", (tussen genomen en democratich in handen gekregen ligt een wereldwijd verschil, communisme heeft destijds de macht genomen met de gekende gevolgen). In tegestelling tot de tsaar ginder zal bij een democratische overwinning van het VB albertus hier geen schrik moeten hebben.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 15:52   #45
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Is dat zo?
En?
Mag iedereen die dat wenst ook kandidaat ZIJN?
Een overloper uit een andere partij, bijv., mag zich dus kandidaat stellen?
volgens mij wel. Of hij verkozen wordt hangt van de leden af.

Tussen de een of twee kandidaten wiens kanditatuur door de partij gesteund wordt toch...
Neen, tussen alle kandidaten die zich aanmelden.

In zowat alle andere partijen beslissen niet de leden maar de partijtop wie zich kandidaat mag stellen. En dat geldt zowel voor het voorzitterschap als voor de kieslijsten.
Fout, lees maar de statuten na

Bij het VB is dat een logisch gevolg van het cordon sanitaire, zou ik zeggen. De partijen zonder CS hebben die excuustruus niet.
Wat een intern cordon sanitaire om mogelijke hervormers/dissidenten te weren te maken heeft met een extern cordon, tegen meeregeren, ongaat me compleet. Het ene beperkt de macht van de eigen leden, het andere de invloed van één partij, zolang de anderen een meerderheid houden.

De voorzitter van de VLD nog niet bezig gehoord, zeker?
Zie jij dan een type dedecker in het VB ? Ik niet

Terwille van, bijv., een stom plaatske als opvolger voor iemand van wie geweten is dat hij toch zijn plaats niet zal innemen wordt er idd wat afgezwegen. Echter niet alleen bij het VB...

En dat voor een partij waar in het programma staat dat zij een herwaardering van het parlement willen. Geen woorden maar daden

Welke heilige drievuldigheid?
Verhofstadt/De Gucht/ Somers? dedecker en ex-coveliers ?Stevaert/VandeLanotte/Janssens? vandenbroucke, van den bossche ?
Of kennen die geen 'crisissituaties? bij wijze van voorbeeld, die mogen ook spreken, of ze doen het toch, zonder instemming van de drie eersten.

Heb jij dan in het parlement al ooit één andere mandataris een andere stemgedrag weten te vertonen dan dit dat door de partij gewenst is! Het is niet voor niks dat het parlement geen kieshok is met geheime stemming, hoor.

Jawel, en bij herhaling. Het zijn de enigen die mijn stem nog krijgen, omdat ze consekwent blijven met hun standpunt, en niet samen met hun partij de opportunistische bocht nemen.

Noem het doodgewone particratie en we hebben alletwee gelijk.

Bijlange niet zo wezenlijk dus als jij beweert.
Toch wel

Laatst gewijzigd door spherelike : 25 augustus 2006 om 16:11.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 16:07   #46
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Wat is hier eigenlijk het probleem? Zoals Ambiorix schreef, mag de ambassadeur dan gerust zijn vetbetaalde droomjob opgeven en zit er morgen een nieuwe overbetaalde diplomaat in NL.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 16:19   #47
Jan Meuleman
Europees Commissaris

Jan Meuleman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wie wil er nu wél dienen onder Führer Dewinter? Daar moet je toch wel een Vlaams-nationale nazi voor zijn.
Hans1 kent maar één woord : nazi.
Mijn kleindochterke van 3 kent er al meer.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 16:25   #48
Jan Meuleman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Belgische ambassadeur in Nederland, Luc Teirlinck, zou geen ambassadeur van ons land willen zijn mocht het geregeerd worden door het Vlaams Belang.
Onder een extreem linkse regering heeft hij blijkbaar geen probleem.
Oud 25 augustus 2006, 16:54   #49
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Hans1 kent maar één woord : nazi.
Mijn kleindochterke van 3 kent er al meer.
"opa"
"was"
"een"
?

Oud 25 augustus 2006, 17:01   #50
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Ik ben uitermate geschokt dat de heer Philippe Dewinter kennelijk de gedachte niet ongenegen is dat het vb ooit deel zal uitmaken van een Belgische regering. De heer Philippe Dewinter behoort - voor zover ik kan nagaan - tot een partij die fervent het einde van België nastreeft, waardoor deze partij zich de facto uitsluit van elke mogelijke deelname aan een Belgische regering. Ik ben dan ook de mening toegedaan dat de heer Philippe Dewinter bijgevolg consekwent dient te handelen en zijn ontslag moet indienen bij het vb. Ik zal dan ook niet nalaten de heer Frank Vanhecke via een persoonlijk schrijven van mijn bezorgheid op de hoogte te stellen en hem om verdere opheldering verzoeken in deze materie.
Haha, u slaat de nagel op de kop.

En i.v.m. met die ambassadeur: eindelijk hebben we eens een hooggeplaatst persoon met eergevoel!

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 augustus 2006 om 17:03.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 17:03   #51
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Maak je geen zorgen. De Winter c.q. VB komt nooit in een belgische federale regering. België lost zich zelf nog eerder op, of de franstaligen roepen zich uit als Klein-BelgIë, dan dat te laten gebeuren.

Die diplomaat is geen diplomaat. Wat hij zelf heeft bewezen.
Oud 25 augustus 2006, 17:16   #52
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht

En i.v.m. met die ambassadeur: eindelijk hebben we eens een hooggeplaatst persoon met eergevoel!
Straks gelooft ge het zelf nog.
Ne ambassadeur heeft zich gewoonweg niet met politiek in te laten, punt gedaan.
Dat de brave man zijn frustaties op een andere manier uitwerkt (of in de politiek gaat).

Laatst gewijzigd door Bob : 25 augustus 2006 om 17:19.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 17:26   #53
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Wie weet anticipeert Luc Teirlinck op zijn mogelijk wegzending door de Nederlanders die van hun kant misschien niet eens ambassadeurs willen van een land waar extreem-rechts bestuurt.........
...of misschien gene belgicistische ambassadeur niet meer, uit de republiek vlaanderen...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 18:13   #54
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Bij de meeste partijen, kan ieder lid zich kandidaat stellen voor het voorzitterschap, en kunnen de leden vrij kiezen tussen al deze kandidaten. voor
Of de BUB even ondemocratisch is, weet ik niet, maar bij het VB beslist de partijraad wie er zich verkiesbaar mag stellen voor het voorzitterschap. Een perfecte regeling, om iedere dissidente stroming gewoon te nekken, een cordon sanitaire rond pragmatische en compromis-figuren.
Iedereen die enigzinds durft af te wijken met een persoonlijke uitspraak of initiatief, wordt publiek te kakken gezet door de top (veel meer ontradend dan alleen het klassieke "dit is niet het partijstandpunt" van de andere partijen.
Er zijn een hoop mandatarissen die zo goed als nooit een verklaring of een statement durven/mogen/kunnen maken.
Zelfs leden van het partijbestuur hebben spreekverbod in crisissituaties, en moeten verplicht verwijzen naar de "heilige drievuldigheid".
Heb je ooit al eens 1 VB-mandataris een afwijkend stemgedrag weten vertonen ? Zegt veel over de kadaverdicipline die opgelegd wordt.

Volgens mij dus toch een wezenlijk verschil.
Ik kan mij vergissen maar ik heb sterk de indruk dat Alexandra Colen en Jurgen Verstrepen verschillende standpunten innemen.
Eigenlijk is er toch heelwat diversiteit onder de VB-verkozenen.

mvg

Harald.
Harald is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 18:57   #55
Jan Meuleman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Die diplomaat is geen diplomaat. Wat hij zelf heeft bewezen.
Oud 25 augustus 2006, 19:27   #56
Confucius
Gouverneur

Standaard

Ik vraag me af wat er zou gebeurd zijn als de Belgische ambassadeur in Nederland na het Agusta schandaal en de moord op Cools in de pers had verklaard: ik wens geen ambassadeur te zijn indien België geregeerd wordt door de PS en de SP.a....
Confucius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 19:30   #57
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik ga nog een stapje verder, door die starre structuur binnen het VB ken ik, naast die "heilige drievuldigheid" na 28jaar, binnen die partij, zo goed als niemand.
Van alle andere partijen, ken ik anders toch wel nagenoeg de helft vd kamerleden bij naam.
who gives a shit?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 19:31   #58
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
daar slaat u de nagel op de kop
ondanks alles zit blair nog steeds in het zadel
blair is een meester-strateeg
iemand van zijn kaliber zou het VB allang hebben naar de vergeetput gestuurd hebben
pas op, ik zeg niet dat hij de problemen zou opgelost hebben die de kiezers naar het VB lokt, ik zeg enkel dat hij hen politiek dood zou gemaakt hebben
who gives a fuck?

geblaas man, geblaas. Wat is dat nu voor onzin...als dit en als dat dan blalblablalb

grow up
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 19:32   #59
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
"opa"
"was"
"een"
?

Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 20:00   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius Bekijk bericht
Ik vraag me af wat er zou gebeurd zijn als de Belgische ambassadeur in Nederland na het Agusta schandaal en de moord op Cools in de pers had verklaard: ik wens geen ambassadeur te zijn indien België geregeerd wordt door de PS en de SP.a....
Dan was hem wellicht hetzelfde 'overkomen' als die belgicist die het Warandemanifest mee ondertekende?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be