![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat de opslag van waterstof betreft, heb ik ooit eens een reportage gezien over die zgn. fullerenes (buckyballs & nanotubes C60 - C70 - etc...) die men zou kunnen gebruiken om het waterstof zeer veilig te kunnen vasthouden. Ik ben geen wetenschapper, maar het lijkt me dat nogal wat fundamentele bezwaren minstens een principieel gecounterd werden.
![]() |
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En wat kernenergie betreft, je blijft hoe je het draait of keert met die afval zitten waarvan een klein deel hoogradioactief is voor de volgende duizenden jaren....
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Het merendeel van de waterstof wordt geproduceerd in de petrochemie. Als je verwarmde stoom injecteert in aardolie of aardgas (of steenkool zoals hier al eerder is vermeld) dan wordt er CO en waterstof geproduceerd. Dat is een principe dat veelvuldig wordt gebruikt om de zware en verzadigde fracties uit aardolie om te zetten naar iets bruikbaarders. Ook wel steamcracking genoemd. Electrolyse is niet echt handig als je op grote schaal waterstofgas wil produceren, tenzij je extreem zuiver waterstofgas nodig hebt. Trouwens, de grote speler achter heel die waterstofsnelweg is Statoil, een Noors olieconcern (vandaar Stat"OIL"). Ik peis niet dat die voor electrolyse gaan kiezen.
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Voila; en daar heb je amper last van uitputting van voorraden; enkel van een stijgende "winningskost"-kost naarmate je verder gaat, maar die zijn nog niet wereldschokkend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is ook de reden waarom een pompcentrale als Trois Ponts bestaansrecht heeft. Zonder die nachtelijke overschot, valt ook die stil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
We werken ook met ander stoffen die qua schadelijkheid nooit degraderen (zware metalen om er maar eentje te noemen; die hebben halveringstijd oneindig), en daar maken we toch ook geen drama van? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ze hebben er in principe geen electriciteit voor nodig...
![]() |
![]() |
#50 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() O jawel hoor; de starttemperatuur is wat hoog maar dan is er ook geen houden meer aan.
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waar komt de energie vandaan om waterstof te maken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() De opslag van waterstof blijft een groot, duur, zwaar en energievretend probleem.
Weet iemand bij benadering kosten, omvang en gewicht voor een installatie waarin 100kg waterstof 1 jaar lang kan worden opgeslagen, met behoud van die volle 100kg? En: hoe ver een gemiddelde personenauto, inclusief die opslag-installatie aan boord, op die 100kg waterstof kan rijden met een gemiddelde snelheid van 80km/u? En: hoeveel die personenauto dan komt te wegen met die opslag-installatie aan boord? En: hoe lang het "tanken" van die 100kg waterstof duurt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() ![]() D'r is wel enigzins een verschil tussen een waterstoftank en H-bom. Maar ja, nu rijden we rond met molotov coctails dus wat maakt het uit... ![]()
I commend my soul to any god that can find it... Think for yourself!! Laatst gewijzigd door Karpax : 22 september 2006 om 10:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Ik heb wel eens een ongelukkige zien opbranden in zijn auto aan een benzinestation, maar als er wat gebeurt aan een waterstof-tankstation, is de toeschouwer meteen ook gezien...daar moet je niet naartoe lopen met je schuimbrandblussertje
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Burger
|
![]() Citaat:
In het slechtse geval ontploft een waterstofcontainer met veel geweld maar dan is het ook wel gedaan met branden. Vloeibare brandstof brandt niet zo hevig maar wel lang en kan zich over een groot oppervlak uitbreiden. En als een benzinetank lang genoeg in de vlammen ligt dan kan ze ook ontploffen. Maar een schuimblusser is idd niet geschikt voor een gasbrand. Tenzij je graag zwarte sneeuw ziet...
![]() |
![]() |
#57 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik raad aan dat de mensen die waterstof als een serieus alternatief zien eens op zoek gaan naar de docu "who killed the electric car?".
Bit of an eye-opener. Brengt ook de nadelen van waterstof aan het licht. http://www.apple.com/trailers/sony/w...heelectriccar/ http://www.imdb.com/title/tt0489037/ http://www.newtorrents.info/?id=11243 http://ev1.org/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Overigens eist 1400GrC, denk ik, nogal wat van zonne-oven cq klimaat. Transport van waterstof (zie opslag) is en wordt nooit rendabel, er bestaat geen wandmateriaal dat waterstof kan opgesloten houden dùs zwaar technisch spul nodig dat zelf kapitaal, ruimte, energie en tijd vreet. Iets aantrekkelijker lijkt mij een (snel) productieproces van koolwaterstoffen; snel, omdat waterstof verdwijnt waar je bij staat.
![]() |
![]() |
#60 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Quasi elke raffinaderij heeft voorzieningen voor opslag en transport van waterstof...
![]() |