![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo kon iemand als Hitler bvb zijn Volk betoveren door zijn woorden. De ene doet het met heldhaftige retoriek, de ander met geraffineerde verhaaltjes. Bedoeling is steeds om de rede van de ander te bespelen, tot die het begeeft en doet wat jij wil. Jij bent tenslotte ook maar gelovig omdat je dat uit je omgeving hebt gehaald. Als je in een omgeving was opgegroeid die geen behoefte had aan een godsidee was je waarschijnlijk nooit gelovig geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
De Rode Garde die de eerste dagen - uiteraard - zeer gelijkgezind optrad tegen (al dan niet vermeende) subversievelingen splitste al gauw in ontelbare bendes die mekaar naar het leven stonden en die onderling wedijverden in hun "liefde voor de Voorzitter". Hoe is het mogelijk dat studenten - want in die rangen recruteerde de Rode Garde massaal - de eersten waren om intellectuelen uit de weg te ruimen? Hoe is het mogelijk dat zij de laatsten waren die inzagen dat China die intellectuelen juist broodnodig had, net omdát er in voorgaande episodes (vooral de Honderd Bloemen) al teveel van waren "gesneuveld"? Zal ik je vertellen waarom? Omdat het onderwijs in China onder Mao bijzonder dogmatisch was. In tegenstelling tot westerse universiteiten, waar studenten juist zin voor kritiek wordt bijgebracht, stampte Mao er de dogma's bij wijze van spreken met de paplepel in. Citaat:
Maar zeker niet als het letterlijke woord Gods. Daarin verschillen christenen juist van moslims, die de lat voor de koran - inderdaad - heel wat hoger leggen. (Volgens mij overigens ongeloofwaardig hoog, want die stelling valt me dunkt gewoon niet te verdedigen, zelfs niet vanuit gelovig standpunt. Maar goed, dat is een andere discussie.) Citaat:
En wat je stelling m.b.t. de menselijke oorsprong van teksten betreft: die geldt dus niet alleen voor marxistische geschriften, maar evengoed voor de bijbel; dat heb ik zojuist pogen uit te leggen. |
|||
![]() |
![]() |