![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het om (politieke) macht gaat, is ethiek van ondergeschikt belang dus. Klinkt fraai...
Niet dat we het niet wisten. Maar dat er ook buiten het politieke machtscentrum heel wat intelligente mensen zijn die de politiek daarin volgen, dat is ronduit beangstigend. ![]() Zouden daar ook veel wijze mensen zo over denken? Zitten zij ook in de politiek? Is Bush een 'wijs man'?
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Jullie idealisme is hartverscheurend, de kortzichtigheid echter niet. Bij elke oorlog zijn er belangengroepen. Ga bv. maar eens een oorlog zoeken waar the National Rifle Association geen baat bij heeft. Aangezien alle oorlogen dus een ruikend achtergrondje hebben, moet je verder kunnen kijken dan de motieven van degenen die de oorlog voeren.
In het geval van het afzetten van Saddam houdt dit in dat een 10 jaar lang embargo kon opgeheven worden, dat we niet langer een no-fly zone moeten controleren omdat anders de Koerden nog eens zouden kunnen vergast worden, wordt een dictatuur ten val gebracht die geen andere meningen tolereerde en vallen we een monopolie aan dat het Westen al sinds de jaren 70 in een wurggreep houdt. Nu wil ik gerust elk van deze topics apart bespreken: ![]() Embargos treffen veelal de arme bevolking, en niet de dictator die aan de top ervan staat. Toch is het zo dat het embargo noodzakelijk was om te voorkomen dat Irak zich terug ontwikkelde tot de oorlogsmachine die het ooit was. Aangezien Irak geen inspecties toeliet was er weinig keuze anders dan een embargo, aangezien Frankrijk en Rusland het embargo aan hun laars lapten en wapens verkochten aan Irak onder een oil-for-food programma, was het dan nog duidelijk ook dat het embargo een straatje zonder einde was. Je komt dus in een situatie waar je geen keuze hebt: Wil je het embargo weg, moet je de reden wegnemen waarom het embargo er is, met name: Het bewind. ![]() ![]() ![]() Uiteindelijk is de conclusie dan dat de tussenresultaten van deze oorlog toch niet zo slecht zijn. Dit staat los van de motieven van de partijen die in de oorlog betrokken zijn. En of men daar nu WMD vindt of niet, verandert daar niets aan.
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Als ik bijvoorbeeld een bus kinderen, inclusief de uwe, van de ondergang kan redden door mijn wagen ervoor te smakken vlak voor hij een afgrond instort. En mijn motivatie om dat te doen is dat ik pedofiel ben en smoorverliefd op het achterwerk van enkele van de jongetjes. Vind jij dan dat ik die kinderen niet mag redden omdat mijn motivatie verkeerd is? Of ga je dan ook mijn principe hanteren, verder dan de motivatie kijken en bij jezelf denken: Dat de kinderen gered worden is belangrijker dan de motivatie van de pedofiel.
![]() |
![]() |
#46 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Waarom meld je je niet aan voor dienst,als je toch zo overtuigd bent van de goede zaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Een politicus, die geen greintje idealisme meer heeft, is dat een goede politicus ?
![]() |
#48 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
![]() Citaat:
Me dunkt dat het eerder uw moraal is die verkeerd zit.
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#53 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Coosie heeft dus willen zeggen dat Bush een goede politicus is. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Coosie gruwelt van Bush II.
![]() |
![]() |
#55 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op de vraag van Staaf om enkele redenen te geven voor de oorlog, kom je af met een lijstje belangengroepen die voordeel uit die oorlog halen. Tja. Er zullen er wel genoeg geweest zijn die ook Hitler z'n beleid goed vonden. 't Is altijd hetzelfde met u. Wordt er ook maar enige kritiek gegeven op de VS, dat is het bullshit voor u. Hoe gefundeerd die kritiek ook mag zijn, hoe zwaar de bewijslast ook weegt, u blijft tegen beter weten in ontkennen. Weet je, op dat gebied ben je al een échte Amerikaan. De blindheid voor hun eigen blunders is eigenlijk toch wel fenomenaal. De laatste 60 jaar hebbebn de VS niet anders gedaan dan zich overal ter wereld wat gaan moeien. En ja hoor, ik weet ook wel dat hun bemoeienis in de 2é wereldoorlog een succes was, én bovendien moreel verantwoord. Maar wat hebben al hun oorlogen en interventies daarn�* nog gebracht? Niets dan ellende voor de lokale bevolking en instabiliteit in de betreffende regio. En nu, na 50 jaar bemoeienissen, is de wereld Amerika ondertussen kotsbeu. Nog nooit in de geschiedenis waren zoveel landen anti-VS als vandaag de dag. Zelfs tegen het einde van de Vietnam-oorlog hadden ze niet zoveel tegenstanders. En nog steeds snapt de gemiddelde Amerikaan niet waarom zovelen een hekel hebben aan de VS. En de rest van de wereld snapt maar niet waarom die Amerikanen dat niet snappen? ![]() Daardoor concluderen sommigen dat Amerika dom is, maar dat is fout. Het is hun trots die hun die fouten doet maken. Een mooi voorbeeld daarvan is hun War on drugs. Die duurt al 30 jaar en is nog steeds niet gewonnen, simpelweg omdat hij niet te winnen is. Dan kan je dus twee dingen doen: ofwel stop je de oorlog, ofwel ga je door. Zowel vanuit economisch als vanuit sociaal point of vieuw zou het logisch zijn ermee te stoppen. De oorlog kost jaarlijks immers miljarden dollars en de sociale ellende die hij veroorzaakt is desastreus voor miljoenen landgenoten. Dat het overgrote percentage daarvan zwart zijn, daar wil ik nu niet eens verder op ingaan. Het probleem is wel dat, wanneer je een oorlog stopt, de Amerikanen dat interpreteren als een verlies van de oorlog. En daar zit het schoentje gebonden. Je kan als regering toch niet gaan verklaren aan de bevolking dat je EEN OORLOG VERLOREN HEBT?! Ben je gek? Bovendien zouden ze de wereld openlijk moeten toegeven dat ze fout zaten met hun strategie. Maar daarvoor zijn zij nu eenmaal te trots. Dus gaan ze door. En door middel van propaganda proberen ze de bevolking wijs te maken dat hun oorlog succesvol is, terwijl het druggebruikt jaar na jaar stijgt. En het ergste is dat de beleidsmakers ondertussen ook weten dat het een zinloze en uitzichtloze oorlog is. Maar liever dat, dan te moeten toegeven dat je fout zat. Dat is nu wat men noemt, American Pride. En met hun War on Terrorism gaat het net dezelfde kant op. Als binnen 10 jaar de Amerikanen nog steeds in Irak zitten, en de situatie ondertussen 10 maal verergerd is, dan nòg zullen lui als Rumsfeld en Bush verklaren dat ze "goed bezig" zijn. Als je toegeeft dat je fout zat, ben je een "loser" in Amerika. En Amerikanen houden niet van losers.
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Je stelt dezelfde vraag als Superstaaf en het antwoord staat een paar posts boven uw eigen post.
![]() |
#57 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zal ik het zekerheidshalve expliciet in mijn opening vermelden, en mijn interjecties die er op alluderen, wissen? Citaat:
Sommigen bekijken een oorlog vanuit zoveel mogelijk hoeken, waaronder het ethische perspectief, anderen evalueren een oorlog puur op economisch en politiek profijt....... Bestaan er workshops om ethische gezichtspunten te leren opzijschuiven? Wat zal het zijn? Zal ik mijn kop dan maar toehouden over de pijnlijke oorlogsdébâcles van Georgie-boy-Bush? Dan spaar ik meteen een repliek uit op TomB's laatste post. Ik wil jullie economenhartje niet toenijpen met pijnlijke opmerkingen over 'directe doch oninteressante nevenaspecten' van oorlog. Slaap zacht PDG's Verschoning, zo ik jullie met mijn kortzichtigheid gefroisseerd heb. ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Europees Commissaris
|
![]() DemocratSteve, door statement bewijst u alleen maar dat u ongeveer aan het profiel van de gemiddelde Europeaan beantwoordt: denkt dat hij alles over Amerika weet, kan alleen maar Amerika bekritiseren omdat hier een trend lijkt te zijn, en biedt geen enkel zinnig alternatief.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oók vanwege hen, die als individu niet direct een pasklare oplossing voorhanden hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Europees Commissaris
|
![]() U denkt dat de Amerikaanse oplossing onethisch is
U denkt dat die niet effectief blijkt te zijn U denkt dat die onder valse voorwendsels gepresenteerd werd |
![]() |
![]() |