Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2006, 19:05   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
....
...
,,Franstalige politici die Nederlandsonkundig zijn, maar wel een pro-Belgisch discours verdedigen, zijn compleet ongeloofwaardig'', zegt de Vlaamse minister-president Yves Leterme (CD&V).
...
Meesterlijk van Leterme !! Goddelijk zelfs.

Ik begin er spijt van te krijgen dat hij een tsjeef is.

Ik moet glimlachen met het feit dat de Vlaamse Beweging een "Waal" (toch van afkomst) gevonden heeft om eindelijk het woord "neen" uit te spreken.

Naar mijn mening heeft hij nu zover zijn kop uitgestoken, dat hij hem onmogelijk nog kan terugtrekken. (zelfs al kunnen tsjeven er iets van: van terugtrekken )

Ik word zwaar euforisch in mijn Vlaams gemoed.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 19:06   #42
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Herinnert gij u misschien nog de tijd dat er op 1° blz van de standaard en logo met zes letters in kruisvorm stonden? (tip: denk aan de manifestatie van afgelopen weekeinde). En waarvoor stonden/staan die letters ?

Waarom vestig ik daar de aandacht op? Omdat gij met uw bemerking "of all newspapers" bewijst dat ge wel een klok gehoord hebt, maar lange niet de klepel weet hangen.
Klok en klepel?

Wanneer ik een krant lees, dan kijk ik wat verder dan de prentjes en de logo's. Dan situeer ik de opinies in hun correcte politieke hoek. Bij mijn weten was De Standaard voor 99,99% een conservatieve, katholieke CVP-gazet. De VU had enkel haar weekblaadje WIJ o.i.d., en daarin werd niet opgeroepen om voor de CVP te stemmen.

Dat is klok en klepel, schoofzak.
Oud 28 augustus 2006, 19:16   #43
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als ik op mijn eentje naar Denemarken ga wonen, dan zal ik Deens leren.
Als ik echter merk dat in mijn Deense gemeente een significante hoeveelheid Nederlandstaligen of Engelstaligen wonen, dan zal ik terecht van de gemeentelijke overheid eisen, dat ze zich aanpast aan een groot deel van haar burgers, en Engels of Nederlandse faciliteiten verleent.
En dan gaan de Denen u eens goed uitlachen.
Oud 28 augustus 2006, 19:22   #44
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW Bekijk bericht
En dan gaan de Denen u eens goed uitlachen.
Best mogelijk: ik ken de Denen niet op vlak van beleefdheid en democratisch inzicht.

Wat Leterme betreft: die zal de handhaving van de faciliteiten en de eventuele uitbreiding van Brussel met een paar randgemeenten, bijna gegarandeerd als pasmunt gebruiken voor een paar van zijn Vlaamse verzuchtingen. En hij zal het net als Bourgeois met B-H-V en Schiltz met zijn staatshervorming aan zijn achterban verkopen als een overwinning of als het beste wat. Katholieken zijn nogal slaafse volgers van autoritaire figuren, dat zit snor.
Zelf vind ik het allemaal nogal een vulgaire koehandel, maar 't zal me worst wezen als België er door gered wordt.
Oud 28 augustus 2006, 19:33   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klok en klepel?

Wanneer ik een krant lees, dan kijk ik wat verder dan de prentjes en de logo's. Dan situeer ik de opinies in hun correcte politieke hoek. Bij mijn weten was De Standaard voor 99,99% een conservatieve, katholieke CVP-gazet. De VU had enkel haar weekblaadje WIJ o.i.d., en daarin werd niet opgeroepen om voor de CVP te stemmen.

Dat is klok en klepel, schoofzak.
Jouw klepel hangt scheef, beste Staaf.
Wees niet koppig, maar maak het je ook niet te moeilijk: zoek in Wikipedia naar "de Standaard" en lees wat daar staat.

Ik ga het toch maar knippen en plakken:
Geschiedenis

De krant De Standaard verscheen voor het eerst in 1918.

Toen in 1940 de oorlog uitbrak staakte de uitgeverij De Standaard N.V. het publiceren van de krant en werd een nieuwe uitgave (Het Algemeen Nieuws) uitgebracht. Na de oorlog werd de uitgeverij beschuldigd van collaboratie met de Duitsers. N.V. De Standaard kreeg een publicatieverbod voor twee jaar en daarom werd er een nieuwe uitgeverij opgericht: De Gids N.V., die in november 1944 de krant De Nieuwe Standaard ging uitgeven. Ook andere titels van de oude Standaard-groep werden door dit nieuwe vennootschap voortgezet.

Toen in 1947 het publicatieverbod werd opgeheven eiste N.V. De Standaard haar titels weer terug. De rechtbank stond dit toe. De titel De Nieuwe Standaard werd vervolgens in april 1947 veranderd in De Nieuwe Gids. Vanaf 1 mei van dat jaar werd de krant De Standaard weer uitgegeven.

Op 8 juni 1976 ging de Standaard-groep failliet en enkele weken later werd de VUM opgericht. Sindsdien wordt De Standaard door deze maatschappij uitgegeven. De krant is ook on line te raadplegen op het internet.
[bewerk]

Ideologie

Vanaf het begin voerde De Standaard een Vlaamse koers. Ideologisch was de krant lange tijd een spreekbuis van katholiek Vlaanderen. Politiek gezien leunde de krant vroeger aan bij de christen-democraten. In de jaren '90 liet De Standaard het motto AVV-VVK (Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus) vallen, tot spijt van vele katholieken en Vlaamsgezinden. Het blad is sindsdien een spreekbuis voor verschillende, voornamelijk linkse ideologische gezindheden. Het verschijnt sinds enige tijd op tabloidformaat en heeft naast dagelijks regionaal nieuws, diverse wekelijkse bijlagen met een sterk verbeterde lay-out.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 21:03   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat Leterme betreft: die zal de handhaving van de faciliteiten en de eventuele uitbreiding van Brussel met een paar randgemeenten, bijna gegarandeerd als pasmunt gebruiken voor een paar van zijn Vlaamse verzuchtingen. En hij zal het net als Bourgeois met B-H-V en Schiltz met zijn staatshervorming aan zijn achterban verkopen als een overwinning of als het beste wat. Katholieken zijn nogal slaafse volgers van autoritaire figuren, dat zit snor.
Zelf vind ik het allemaal nogal een vulgaire koehandel, maar 't zal me worst wezen als België er door gered wordt.
Wel een groot verschil tussen Geert Bourgeois en Yves Leterme:
Een N-VA-parlementslid met een iets te grote mond is geen probleem voor de stabiliteit in België, een Vlaams minister-president met een iets te grote mond is dat wel. (Vooral als hij de populairste Vlaamse politicus is, en de numero uno van de grootste politieke formatie van België)

Vanuit Belgiscistische kringen zal men stilaan inzien dat hij koste wat het kost moet premier worden, om hem te kunnen doen zwijgen.

Guy Verhofstadt stond zélf te bedelen om na 12 jaar oppositie premier te kunnen worden. Geert Bourgeois stond zélf te huppelen om eindelijk minister te mogen worden.
In het geval van Yves Leterme is hij niet de vragende partij om premier te mogen worden. Hij is minister-president van Vlaanderen en wordt vanuit die functie meer geäppreciëerd dan de Belgische premier. Leterme zit nu in een luxe-positie waarin hij zelfs Vlaamse eisen kan stellen opdat hij zou w�*llen premier worden.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 21:08   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leterme zit nu in een luxe-positie waarin hij zelfs Vlaamse eisen kan stellen opdat hij zou w�*llen premier worden.
Het klopt dat Leterme zelf eisen zal kunnen stellen, maar of het Vlaamse zullen zijn inplaats van Belzieke zal ik eerst nog moeten ZIEN.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 21:10   #48
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het klopt dat Leterme zelf eisen zal kunnen stellen, maar of het Vlaamse zullen zijn inplaats van Belzieke zal ik eerst nog moeten ZIEN.
Inderdaad. Ik zie hem eerder benoemingen en plaatsjes voor de vriendjes eisen dan wat anders.
En dan zo een grote Vlaamse overwinning in het op papier vooropstellen van een of andere regeling die er voor zou moeten zorgen dat over zoveel jaar de Franstaligen eventueel ooit eens de grondwet zouden moeten naleven. (in ruil voor iets...)
Oud 28 augustus 2006, 21:26   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien laat hij iemand anders de nagels wel vasthouden.

Voor de verkiezingen roer(d)en CVP'ers wel vaker de flamingantische trom.
Ooit werd in De Standaard (of all newspapers!) opgeroepen om deels CVP (kamer) en deels VU (senaat) te stemmen.

Kan je nu echt van mensen die reeds een wereldtaal machtig zijn verlangen dat ze er nog een taal bijnemen, waar ze buiten in Vlaanderen en Holland geen zak mee zijn?
Als Franstalig heb ik helemaal niets tegen het Nederlands en ik vind die taal zeker niet lelijk. Ik vrees wel dat ik een deel van mij Nederlands als ik in Frankrijk zal leven maar ja, dat is een ander onderwerp.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 21:26   #50
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hij moet weten wat hij wil. Die Standaard gooit nog wat olie op het vuur met zo'n titel. De pers is hier echt Vlaams-nationalistisch. Het laatste bastion der flaminganten overigens.
En het bedrijfsleven, en de overheid? Zaten die ook niet in het Complot?
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 21:53   #51
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Kan je nu echt van mensen die reeds een wereldtaal machtig zijn verlangen dat ze er nog een taal bijnemen, waar ze buiten in Vlaanderen en Holland geen zak mee zijn?
Als die mensen in Vlaanderen of Holland gaan wonen mag je dat volgens mij wel verwachten.
Oud 28 augustus 2006, 22:18   #52
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik op mijn eentje naar Denemarken ga wonen, dan zal ik Deens leren.
Als ik echter merk dat in mijn Deense gemeente een significante hoeveelheid Nederlandstaligen of Engelstaligen wonen, dan zal ik terecht van de gemeentelijke overheid eisen, dat ze zich aanpast aan een groot deel van haar burgers, en Engels of Nederlandse faciliteiten verleent.
Met zo'n mentaliteit, wat belet onze allochtone vrienden in Brussel dan eigenlijk te eisen dat het Arabisch, of het berbers, de derde bestuurstaal wordt?
Waarom nog staan roepen om integratie, als ze simpelweg via de macht van het getal, hun eigen kleine maatschappij binnen een grote gemeenschap kunnen afdwingen?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 22:25   #53
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Met zo'n mentaliteit, wat belet onze allochtone vrienden in Brussel dan eigenlijk te eisen dat het Arabisch, of het berbers, de derde bestuurstaal wordt?
Wat belet bestuurders om inzake taal tegemoet te komen aan significant grote bevolkingsgroepen?
't Zou zelfs nog aardig wat banen kunnen opleveren op een heel wat gunstiger wjize dan positieve discriminatie opleggen aan particulieren en op dezen hun kosten.........

Citaat:
Waarom nog staan roepen om integratie, als ze simpelweg via de macht van het getal, hun eigen kleine maatschappij binnen een grote gemeenschap kunnen afdwingen?
Je gunt het recht op eigenheid en secessie dat je voor de Vlamingen opeist aan anderen niet?
Dat is niet echt konsekwent.
In een gezonde maatschappij voorziet de overheid gelijke rechten en gelijke kansen voor iedereen ongeacht hun taal, afkomst, etc.
Oud 28 augustus 2006, 22:30   #54
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jouw klepel hangt scheef, beste Staaf.
Wees niet koppig, maar maak het je ook niet te moeilijk: zoek in Wikipedia naar "de Standaard" en lees wat daar staat.

Ik ga het toch maar knippen en plakken:
Geschiedenis

De krant De Standaard verscheen voor het eerst in 1918.

Toen in 1940 de oorlog uitbrak staakte de uitgeverij De Standaard N.V. het publiceren van de krant en werd een nieuwe uitgave (Het Algemeen Nieuws) uitgebracht. Na de oorlog werd de uitgeverij beschuldigd van collaboratie met de Duitsers. N.V. De Standaard kreeg een publicatieverbod voor twee jaar en daarom werd er een nieuwe uitgeverij opgericht: De Gids N.V., die in november 1944 de krant De Nieuwe Standaard ging uitgeven. Ook andere titels van de oude Standaard-groep werden door dit nieuwe vennootschap voortgezet.

Toen in 1947 het publicatieverbod werd opgeheven eiste N.V. De Standaard haar titels weer terug. De rechtbank stond dit toe. De titel De Nieuwe Standaard werd vervolgens in april 1947 veranderd in De Nieuwe Gids. Vanaf 1 mei van dat jaar werd de krant De Standaard weer uitgegeven.

Op 8 juni 1976 ging de Standaard-groep failliet en enkele weken later werd de VUM opgericht. Sindsdien wordt De Standaard door deze maatschappij uitgegeven. De krant is ook on line te raadplegen op het internet.
[bewerk]

Ideologie

Vanaf het begin voerde De Standaard een Vlaamse koers. Ideologisch was de krant lange tijd een spreekbuis van katholiek Vlaanderen. Politiek gezien leunde de krant vroeger aan bij de christen-democraten. In de jaren '90 liet De Standaard het motto AVV-VVK (Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus) vallen, tot spijt van vele katholieken en Vlaamsgezinden. Het blad is sindsdien een spreekbuis voor verschillende, voornamelijk linkse ideologische gezindheden. Het verschijnt sinds enige tijd op tabloidformaat en heeft naast dagelijks regionaal nieuws, diverse wekelijkse bijlagen met een sterk verbeterde lay-out.
Grappig.
Uw analyse laat er toevallig wel de periode uit waar ik op doel (jaren 60-70) Ze riepen toen op om tsjeef te stemmen voor parlement, maar VU voor de senaat als signaal.
Je kent dus duidelijk het volledige plaatje niet.
Oud 28 augustus 2006, 22:31   #55
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Als die mensen in Vlaanderen of Holland gaan wonen mag je dat volgens mij wel verwachten.
Juist, op voorwaarde dat hun aantal marginaal is.
Eens het significant groot is, moet de overheid haar burgers tegemoet komen, en zich aanpassen aan de nieuwe realiteit.
Oud 28 augustus 2006, 22:35   #56
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Inderdaad. Ik zie hem eerder benoemingen en plaatsjes voor de vriendjes eisen dan wat anders.
En dan zo een grote Vlaamse overwinning in het op papier vooropstellen van een of andere regeling die er voor zou moeten zorgen dat over zoveel jaar de Franstaligen eventueel ooit eens de grondwet zouden moeten naleven. (in ruil voor iets...)
Al wie deze (m.i. correcte) voorspelling aanvecht, zal ik hartelijk uitlachen, als het geween en tandengeknars weerklinkt een paar maanden na de voorbarige euforie in oktober 2007.
Oud 28 augustus 2006, 22:36   #57
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eens het significant groot is, moet de overheid haar burgers tegemoet komen, en zich aanpassen aan de nieuwe realiteit.
Moeten staat op stal.
Nergens ter wereld worden inwijkelingen die weigeren de streektaal te leren beloond voor hun onaangepast gedrag.
Oud 28 augustus 2006, 22:45   #58
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alles staat of valt met de in te vullen definities van marginaal en significant. 5% , 10%? 25%? 50+1%?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 23:34   #59
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wat als hun aantal aanvankelijk marginaal is maar ze toch weigeren het Nederlands te leren tot hun aantal aanzienlijk is toegenomen? Mag de overheid dan ook weigeren zich aan te passen aan de nieuwe realiteit tot hun aantal weer is afgenomen tot marginale proporties?
Oud 28 augustus 2006, 23:36   #60
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien laat hij iemand anders de nagels wel vasthouden.

Voor de verkiezingen roer(d)en CVP'ers wel vaker de flamingantische trom.
Ooit werd in De Standaard (of all newspapers!) opgeroepen om deels CVP (kamer) en deels VU (senaat) te stemmen.

U vergeet delen van Afrika en Frans-Vlaanderen waar het Nederlands weer meer in trek raakt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be