Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Is Groen! nog groen?
Nee. 21 72,41%
Ja. 6 20,69%
Weet het niet. 2 6,90%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2006, 21:38   #41
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ecologie is helemaal niet conservatief, beste Van Maerlant. De natuur is niets anders dan evolutie. En links staat in de eerste plaats voor solidariteit. En het is enkel die solidariteit die kan leiden tot ecologsich denken.
Blijkbaar nooit van (rechts) solidarisme gehoord.

Citaat:
In het individualistische rechtse gedachtegoed is er weinig of geen plaats voor ecologie. Daar is een iets bredere visie voor nodig.
1. 'Daar is een iets bredere visie voor nodig.' Laten we elkaar geen mietje noemen....

2. Ik ben etisch rechts, economisch liberaal, en groen. Waar zit u nu met uw uitleg?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 21:43   #42
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
De leegstand in Brussel wordt echter niet aangepakt. Men breidt de geurbaniseerde kernen uit naar het platteland toe, wat een doodsteek voor het groen is.
Groen! is net voor een belasting op leegstand, om vanstgoedspeculatie te vermijden. En groen is tegen het aansnijden van nieuwe bouwgrond.
multa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 21:45   #43
van Maerlant

Standaard

Groen! is woorden in de wind. Veel beloven, maar bitter weinig geven, als ze maar postjes krijgen. Enfin, niets nieuws onder de politieke zon dus.
Oud 30 augustus 2006, 21:49   #44
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar nooit van (rechts) solidarisme gehoord.
Ecologie stopt niet bij de landsgrenzen. Er is dus ook solidariteit tussen volkeren nodig en daar wringt het schoentje bij solidarisme.

Citaat:
1. 'Daar is een iets bredere visie voor nodig.' Laten we elkaar geen mietje noemen....
Breder als het individu dus. Individualisme en ecologie gaan niet samen.

Citaat:
2. Ik ben etisch rechts, economisch liberaal, en groen. Waar zit u nu met uw uitleg?
Liberalisme en ecologie gaan ook al niet samen. Liberalisme staat immers voor een consumptiemaatschappij en die staat haaks op het groene gedachtegoed.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 21:54   #45
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ecologie stopt niet bij de landsgrenzen. Er is dus ook solidariteit tussen volkeren nodig en daar wringt het schoentje bij solidarisme.
Relevantie?

Citaat:
Breder als het individu dus. Individualisme en ecologie gaan niet samen.

Economisch
liberaal...

Citaat:
Liberalisme en ecologie gaan ook al niet samen. Liberalisme staat immers voor een consumptiemaatschappij en die staat haaks op het groene gedachtegoed.
U weet niet half wat liberalisme inhoudt. Ik raad u aan wat meer opzoekingswerk te doen eer u hier post.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 30 augustus 2006, 21:58   #46
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Groen! is woorden in de wind. Veel beloven, maar bitter weinig geven, als ze maar postjes krijgen. Enfin, niets nieuws onder de politieke zon dus.
Sterke reply, je wilt dus zeggen dat je verkeerd bent en dat verstedelijking wel degelijk hand in hand gaat met ecologie. Wat je trouwens in elk boek over urbanisatie zal terugvinden.
Oud 30 augustus 2006, 22:06   #47
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door multa Bekijk bericht
Sterke reply, je wilt dus zeggen dat je verkeerd bent en dat verstedelijking wel degelijk hand in hand gaat met ecologie. Wat je trouwens in elk boek over urbanisatie zal terugvinden.
Dat wil ik niet zeggen. Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen.
En, sorry, maar 'Het staat zo in boeken!!' is een regelrecht gezagsargument.

Oud 30 augustus 2006, 22:13   #48
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat wil ik niet zeggen. Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen.
En, sorry, maar 'Het staat zo in boeken!!' is een regelrecht gezagsargument.
Tja ik zit hier mss wel op het verkeerde forum maar ik ben een wetenschapper en ik geloof dat sommige dingen gewoon beter wetenschappelijk worden opgelost dan politiek. Zo zal elke serieuze urbanist meegaan in de redenering dat men meer in de steden moet gaan wonen als men meer natuur wilt behouden. Hell, dat is gewoon gezond verstand. De ecologische voetafdruk van mensen die in de stad wonen is gewoon veel kleiner dan van mensen die in villa's op het platte land wonen, en dan met de auto naar het werk gaan.
Maar ik ben zeker bereid om naar jouw argumenten te luisteren waarom verstedelijking net niet ecologisch is.
Oud 30 augustus 2006, 22:16   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook dat kan je niet exclusief Agalev verwijten. Meer nog, de andere partijen hadden zelfs nog niet gedacht aan een uitstap uit de kernenergie!!! En er is wel degelijk aangedrongen om massaal te investeren in alternatieve energiebronnen, maar ook daar had Agalev niet alleen over te beslissen en dat die er nooit gekomen zijn kan je dus hen niet alleen verwijten. Die investeringen zijn er trouwens nog steeds niet hé. Dus jouw stelling als zouden andere partijen groener dan Groen! zijn, klopt totaal niet. Groen! is nog steeds de enige partij waarbij ecologie centraal staat. En het is wel dankzij de milieubewegingen en Agalev dat het ecologische gedachtegoed op de agenda is gekomen. Maar voor alle duidelijkheid: ook ik heb kritiek op Groen! en wil hen dus niet kost wat kost verdedigen. Maar beweren dat Groen! niet meer groen is en dat alle andere partijen groener zijn, is natuurlijk totaal van de pot gerukt.
http://www.energiesparen.be/duurzame_energie/zon/pv.php
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2006, 22:16   #50
van Maerlant

Standaard

Plattelandsvlucht betekent sowieso stadsuitbreiding. Omdat:
1. Leegstand en verkrotting TOCH niet aangepakt wordt.
2. Er steeds een grote verstedelijkingsdruk heerst in de stadsrand, die nog groter zou worden wanneer er meer mensen zich in de stad vestigen.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 30 augustus 2006 om 22:16.
Oud 30 augustus 2006, 22:26   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja ik zit hier mss wel op het verkeerde forum maar ik ben een wetenschapper en ik geloof dat sommige dingen gewoon beter wetenschappelijk worden opgelost dan politiek. Zo zal elke serieuze urbanist meegaan in de redenering dat men meer in de steden moet gaan wonen als men meer natuur wilt behouden. Hell, dat is gewoon gezond verstand. De ecologische voetafdruk van mensen die in de stad wonen is gewoon veel kleiner dan van mensen die in villa's op het platte land wonen, en dan met de auto naar het werk gaan.
Maar ik ben zeker bereid om naar jouw argumenten te luisteren waarom verstedelijking net niet ecologisch is.
Ik denk dat jij je verkeerd uitdrukt. De meeste mensen verstaan onder verstedelijking, het vol bouwen van het platte land en de laatste open stukken groen in de steden.
Terwijl jij volgens mij bedoeld dat men terug naar de bestaande steden moet gaan wonen.
Iets waar ik mij 100% in kan vinden. De mensen zouden idd al veel oplossen als ze in de steden dichter bij hun werk gingen wonen en het platte land open laten voor de mensen die daar hun boterham verdienen.
Oud 30 augustus 2006, 22:27   #52
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Plattelandsvlucht betekent sowieso stadsuitbreiding. Omdat:
1. Leegstand en verkrotting TOCH niet aangepakt wordt.
2. Er steeds een grote verstedelijkingsdruk heerst in de stadsrand, die nog groter zou worden wanneer er meer mensen zich in de stad vestigen.
1. Dan moet dat maar wel gedaan worden.
2. Duh, dat is net het hele punt van meer in steden gaan wonen, steden worden groter, en er wonen minder mensen op het platte land. Een perceel op het platte land is sowieso veel groter dan 1 in de (rand)stad. Ook qua mobiliteit is de (rand)stad veel ecologischer.
Oud 30 augustus 2006, 22:30   #53
van Maerlant

Standaard

Citaat:
1. Dan moet dat maar wel gedaan worden.
Ja, en we moeten allemaal lief zijn voor elkaar

Citaat:
2. Duh, dat is net het hele punt van meer in steden gaan wonen, steden worden groter, en er wonen minder mensen op het platte land. Een perceel op het platte land is sowieso veel groter dan 1 in de (rand)stad. Ook qua mobiliteit is de (rand)stad veel ecologischer.
En, euh, de argumenten en bewijzen?

Oud 30 augustus 2006, 22:33   #54
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik denk dat jij je verkeerd uitdrukt. De meeste mensen verstaan onder verstedelijking, het vol bouwen van het platte land en de laatste open stukken groen in de steden.
Terwijl jij volgens mij bedoeld dat men terug naar de bestaande steden moet gaan wonen.
Iets waar ik mij 100% in kan vinden. De mensen zouden idd al veel oplossen als ze in de steden dichter bij hun werk gingen wonen en het platte land open laten voor de mensen die daar hun boterham verdienen.
Ik bedoel idd dat laatste, daar ben ik het dan ook helemaal met je eens. Ja ik heb verstedelijking precies een beetje verkeerd geïnterpreteerd. Ik ben natuurlijk 100% tegen het volbouwen van platte land.
Nuja het is maar een naamskwestie, van Maerlant lijkt nog altijd tegen een plattelandsvlucht terug naar de steden te zijn, wat toch de kern van de discussie is.
Oud 30 augustus 2006, 22:35   #55
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ik bedoel idd dat laatste, daar ben ik het dan ook helemaal met je eens. Ja ik heb verstedelijking precies een beetje verkeerd geïnterpreteerd.
Ach zo. Wat duidelijker uitdrukken in het vervolg.

Citaat:
Ik ben natuurlijk 100% tegen het volbouwen van platte land.
Goddank.

Oud 30 augustus 2006, 22:39   #56
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
En, euh, de argumenten en bewijzen?
Gezond verstand

Ik heb hier geen cijfers over de gemiddelde grootte van een woonperceel op het platte land en in de stad, ik zal er eens naar op zoek gaan. Maar het lijkt mij redelijk logisch dat men in de stad minder ruimte gebruikt. En qua mobiliteit is het ook heel logisch me dunkt, als je in de stad woont waar je werkt, is de kans redelijk groot dat je je veel ecologischer verplaatst dan als je van het platteland naar de stad moet rijden, bovendien kan je er veel gemakkelijker van het openbaar gevoer gebruik maken. Nuja ik weet dat ik hier geen harde cijfers lever, maar vind je nu ook niet dat dit een beetje vanzelfsprekend is?

Laatst gewijzigd door multa : 30 augustus 2006 om 22:41.
Oud 30 augustus 2006, 22:40   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel idd dat laatste, daar ben ik het dan ook helemaal met je eens. Ja ik heb verstedelijking precies een beetje verkeerd geïnterpreteerd. Ik ben natuurlijk 100% tegen het volbouwen van platte land.
Nuja het is maar een naamskwestie, van Maerlant lijkt nog altijd tegen een plattelandsvlucht terug naar de steden te zijn, wat toch de kern van de discussie is.
Nee, jij bent wetenschapper en gebruikt dat woord slaande op de mensen.
Hij is een groene jongen en gebruikt het slaande op het land.
Maar eigenlijk bedoelen jullie beiden het zelfde, men moet stoppen de laatste stukken open ruimte vol te bouwen en de steden terug bewoonbaar maken en terug gaan bewonen.
Oud 30 augustus 2006, 22:41   #58
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Gezond verstand

Ik heb hier geen cijfers over de gemiddelde grootte van een woonperceel op het platte land en in de stad, ik zal er eens naar op zoek gaan.
Jaja, maar de tuin hoort bij het woonperceel (aangezien het grootste deel ervan in de meeste gevallen bebouwbare oppervlakte is).

Citaat:
Maar het lijkt mij redelijk logisch dat men in de stad minder ruimte gebruikt. En qua mobiliteit is het ook heel logisch me dunkt, als je in de stad woont waar je werkt, is de kans redelijk groot dat je je veel ecologischer verplaatst dan als je van het platteland naar de stad moet rijden, bovendie kan je er veel gemakkelijker van het openbaar gevoer gebruik maken. Nuja ik weet dat ik hier geen harde cijfers lever, maar vind je nu ook niet dat dit een beetje vanzelfsprekend is?
Het openbaar vervoer wordt in de realiteit ook in de stad veel te weinig benut.

Oud 30 augustus 2006, 22:43   #59
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, jij bent wetenschapper en gebruikt dat woord slaande op de mensen.
Hij is een groene jongen en gebruikt het slaande op het land.
Hehe, de eerste keer dat ik 'groene jongen' wordt genoemd. Dat is wel een eer. Daarmee is ook bewezen dat een rechtse liberale nationalist groen kan zijn

Oud 30 augustus 2006, 22:45   #60
multa
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het openbaar vervoer wordt in de realiteit ook in de stad veel te weinig benut.
Feit, men moet daarvoor blijven inspanningen doen. Maar het openbaar vervoer wordt nog altijd veel minder gebruikt op het platte land dan in de stad, wat natuurlijk logisch is, je kan nooit eenzelfde efficientie verkrijgen als je bevolkingsdichtheid veel lager ligt. En dan vergeet ik nog die fiets natuurlijk, hét vervoermiddel om je door de stad te bewegen, en tevens hét ecologisch vervoermiddel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be