![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Vreemdeling
|
![]() Sinds wanneer is Brussel een probleem? Sinds wanneer gaan we er vanuit dat Wallonië, Brussel en Vlaanderen splitsen?
En dan al die Nederlandstalige politici (Bert Anciaux's, bourgioukes, letermekes) en hun kiesvee (jullie en ik) dat zich zo graag bemoeit met de toekomst en de 'what might be' over Brussel. Tezelfdertijd verhuizen naar de rand of naar het achterland waar ze in hun mooi gehucht lekker 'veilig' Nederlands kunnen praten en meer politieke overlevingskansen hebben. Of gaan winkelen in de lokale stad ipv de franstalige hoofdstad te bezoeken. Kvind deze discussie maar zéér plat en van weinig 'niveau' (frans woord) getuigen. Wie is hier eigenlijk van of woont in Brussel? Ik in ieder geval. Graag zou ik wel eens hebben dat VLAMINGEN hun mond houden over BRUSSELAARS. Als een waal iet zegt over Vlaanderen is het groot vuurwerk, maar Vlamingen kunnen het zich wel permitteren zich Brussels toe te eigenen op basis van culturele 'historie'. Als Limburger in Brussel voel ik me soms beschaamd als ze me vragen of ik Vlaming ben... niet voor mezelf maar wel wat 'Vlaams' in de ogen van de mensen teweeg begint te brengen. Niets anders dan ordinair Nationalisme...met een sausje van als we splitsen zijn alle problemen van de baan. Als Vlaamse politici wat meer durf hebben kunnen ze alle problemen die er zijn ook aanpakken. Maar mijn ervaring in de realiteit met kabinetten en ministers is dat ze meer met verkiezingsthema's bezig zijn dan met beleid. Waarom? omdat de mensen hun harten sneller doet slaan en een gemakkelijk onderwerp is om externe (niet-kiesgerechtigde) vijanden te maken waar men zich kan tegen afzetten. Allé, en nu een beetje deftig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moet een Waal ook zijn mond houden als het over Namen gaat? Moet een Duitstalige ook zijn mond houden als het over Eupen gaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Voeg u bij het verzet en ik sta voor u klaar ![]() ![]() ![]() Af en toe mag ik toch wel s van stapel lopen, he?! Of dacht je dat dat van die vliegtuigen ook waar was?
![]() |
![]() |
#44 |
Minister
|
![]() De Brusselaars moeten beslissen over Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Onvoorstelbaar. Vlaanderen houdt dit land al jaren draaiende en het enige wat het terugvraagt is een beetje RESPECT. R-E-S-P-E-C-T van Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen om onze taal te leren. Is dat zo overdreven dat jij je schaamt, Nog Wa? Amai merci. Triestig! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 2. U mag wat mij betreft dag in dag uit van stapel lopen, maar dan bij voorkeur 'in uwen hof' of zo. ![]() 3. << Al lachend zegt de gek zijn waarheid >> ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Brussel is nog altijd de hoofdstad van België/Vlaanderen. Een Belg/Vlaming heeft dus zeker het recht om zijn gedacht te zeggen over de hoofdstad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het "probleem brussel" is voor ons helemaal geen probleem. Als ze bij Vlaanderen willen horen, zijn ze welkom, als ze dat niet willen, dan mogen ze maar hun eigen weg zoeken. In een democratie moeten de burgers over hun eigen lot kunnen beslissen. Wat Brussel wilt, is haar probleem niet dat van Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vlaanderen kan perfect zonder het lelijke eendje Bruxelles, omgekeerd vrees ik ervoor. Laat ze kiezen. Punt uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben Belgicist, zolang de faço's met de vaandel de Vlaamse onafhankelijkheid bewierroken en nastreven.
Zodra zij verdwenen zijn en de gematigde vlamingen er voor pleiten zal ik het wel steunen. Maar onafhankelijkheid bekomen via de huidige stroming in de politiek, neen dank u. En trouwens, ik vind Brussel geen probleem, wie heeft dit topic geopend en wie heeft hier allemaal zitten spuien over brussel? Twaren toch zeker niet de Brusselaars of de Walen...(kdenk dat ze liever Franstaligen genoemd worden, maar soit... ze hebben geen cultureel historisch band met elkaar zoals inwoners van Vlaanderen soms kunnen hebben). Anyway, meestal zijn het niet-Brusselaars die zitten te kappen en te vitten op 'Brussel', dat het zoooOOO frans is geworden, dat het zooOOO niet vlaams meer is, dat is toch wel een stuk van het Vlaams grondgebied is. Hou daar toch me op, open de ogen en aanvaard de feiten. Brussel is een wereldstad geworden, ik hoor steed meer Engels dan Frans in het centrum, duizenden internationale studenten, duizenden internationale bedrijven en filialen. Het centrum van politiek Europa. En jah, der is armoede véél armoede, en jah der is véél franstalig en véél koppig franstalig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Natuurlijk zal dat zo moeten door de realiteit die België geschapen heeft. Maar dan moet u ook consequent zijn en Vlaanderen laten beslissen over Vlaanderen, of althans toch het Vlaams Gewest. De door u geschetste situatie is immers een rechtvaardiging daarvan.
Laat de Brusselaars maar kiezen. Buiten de Belgische context zal dat sowieso voor Vlaanderen zijn. Ik zie dat wel zitten... En is het niet zo, dan degradeert Brussel zich tot provinciestad en wordt haar rol overgenomen door een andere Vlaamse stad. Geen enkele Brusselaar die dat leuk zal vinden. Neenee, laat Brussel maar kiezen, ik zie dat wel zitten...
![]() |
#54 | |||
|
![]() Citaat:
En bedoel je de volgende vendelzwaaiers niet? ![]() Kijk eens hoe zuur ze kijken... Citaat:
Citaat:
België zal zijn eigen einde wel bekokstoven, de politieke realiteit is zo wel immers aan het evolueren.
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben nogal sterk voor directe democratie, zonder beperking van de onderwerpen. Op korte termijn kan dat voor ons Vlamingen slechte gevolgen hebben door de Poolse... pardon, Waalse corridor naar Brussel toe. Op lange termijn krijgen we eindelijk wat we willen: de meerderheid in dit land (tenzij het Belgische establisment weer een Belgische variant van democratie uitvindt ten dienste van een minderheid). De randgemeenten die toen kozen voor Brussel, zullen bij een eventuele secessie die uit de democratisering voortkomen dan toch voor Brussel kiezen. Persoonlijk zie ik het liever niet gebeuren, maar goed... Wie ben ik he? Wat niet kan is een eenmalig referendum ten dienste van zij die wensen dat België een Franse oriëntatie behoudt. Het is ofwel volledige democratisering ofwel een status quo. We zullen zien hoe het afloopt, maar één ding is zeker: het concept België, nl. een secessie om een deel van het gebied van de Nederlanden Franstalig te oriënteren is mislukt en zal dus eindigen. Enkel en alleen de inertie houdt het samen. Ofwel zal een nieuwe belgicanisatie plaatsvinden, waarbij men een weer een deel van de Nederlanden Nederlands zal oriënteren (Vlaanderen dus), ofwel zal men alles normaliseren en terugkeren na de secessie tot de Nederlanden, maar dan wel in een confederaal of federaal verband zoals het altijd al had moeten zijn.
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 1 september 2006 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Diene voorste begint zelfs al rotte plekken te krijgen
![]()
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Het recht om rotte plekken te krijgen? Dat sta ik ze gaarne toe...
![]() |
#60 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |