Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2003, 17:32   #41
Henry
Burgemeester

Standaard

JOHAN, je zegt enkele topics hoger:
laat ons over de toekomst praten, want dat is de politiek.

Je hebt volkomen gelijk, maar waarom willen jullie bubbels dan terug naar het verleden, namelijk naar het unitaire Belgiê.

Laat ons dus eens stoppen met schelden. Neem er een kopje koffie bij, of een cola of een pintje, een pindanoot en een chip en laat ons eens babbelen over wat we in de toekomst zullen doen.

Wat zal jij doen, Johan, in de onafhankelijke republiek Vlaanderen (de toekomst dus)?
Oud 26 september 2003, 19:44   #42
Johan Blaekdal
Partijlid

Johan Blaekdal's schermafbeelding

Standaard

Het unitaire België dat wij voorstaan bevindt zich niet in het verleden, maar in de toekomst.

Het is geen terugkeer naar het oude België, dat geregeerd werd door een onaanvaardbare meerderheid van Franstaligen, en waar de Vlaming moest vechten voor zijn rechten.

Maar die strijd is grotendeels uitgevochten.

Nu streven wij naar een staat waarin het beste van Vlaanderen en Wallonië verenigd worden in 1 land, waarin men respect voor elkaar heeft en waar iedereen op fatsoenlijk niveau minstens tweetalig is (Ne-Fr). Waar de staat functioneel is, de Belgische nationaliteit een eer, en de politicus de plicht heeft om iedere Belg te dienen en de rechten van iedere Belg te verdedigen - en dus niet de kaart van de partijtop of Vlaanderen of Wallonië trekt.

Dat is niet de terugkeer naar het oude België, tenzij je moest beweren dat het oude België dat was.

Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 19:57   #43
Johan Blaekdal
Partijlid

Standaard

Wat zal ik doen in het onafhankelijke Vlaanderen?

Euh... in eerste instantie wou ik zeggen: dood zijn, want dat zal ik zijn tegen die tijd.

Grapje!!! Niet sportief, natuurlijk.

Tja, er rest mij weinig keuze dan ermee leven, natuurlijk? Ik zal mij politiek inzetten voor de hereniging van België, of misschien in de plaats gewoon ageren voor die andere Unie die sterker en sterker wordt: de Europese Unie. Die zetten de stap naar vereniging, Vlaanderen die naar ontbinding...

(borrel)

Maar ik vrees dat, hoewel de meeste mensen er uiterlijk onverschillig over zijn, je toch een zeer gevoelige snaar zult doen knappen bij het overgrote merendeel van de bevolking, als België ophoudt te bestaan. België is immers nog altijd de natie van velen, het land van velen, waar men trots op is.

(Duyvis Crack a Nut)

Al was het maar om het verdwijnen van de Rode Duivels - men zal protesteren. En ik denk niet dat jij of ik enig idee hebben van de krachten die achter zulke mensenmassa's schuilen. Er is de levende mogelijkheid tot burgeroorlog, en die ontstaat veel sneller dan je denkt. Enkele rellen en enkele wraakacties zijn genoeg.

(Jupilerreke)

De massa is niet beschaafd, hoe je het ook draait of keert. Een groep mensen is zeer gemakkelijk bespeelbaar, en denkt niet na als een individu, maar plaats zich zonder veel vragen te stellen achter een leider. De holbewoner in de mens komt snel boven.

(Ha, nog een Mora Pikanto in de vriezer. Oem-tsjikke-tsjikke-Oem-Oem-tsjikke-tsjikke-Oem... nah, niet zo laat op de avond).

Maar wat zou jij doen in de staat die ik (idealistisch en utopisch als ik ben) gerealiseerd zou willen zien? Is dat zo'n slecht idee? De gedachte leeft immers, getuige de vele BUBers actief op dit forum.

Tweede vraag: vrees je niet een Tsjechoslovaaks scenario? Dan bedoel ik dat, terwijl het bij eenheid nog binnen de perken bleef, de economische kloof en de kloof van welvaart tussen de twee landsdelen na 10 jaar zo gegroeid zal zijn, dat ook Vlaanderen nadelig effect zou hebben van het slabakken van Wallonië? Veel middelen hebben ze daar immers niet...

En dan ben je misschien blij dat je aan de goeie kans van de grens zit, maar de bevolking, de mensen, geen mens kiest waar hij geboren wordt hoor.

Derde vraag: wat doe je met Brussel?

Oud 26 september 2003, 20:06   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Tweede vraag: vrees je niet een Tsjechoslovaaks scenario? Dan bedoel ik dat, terwijl het bij eenheid nog binnen de perken bleef, de economische kloof en de kloof van welvaart tussen de twee landsdelen na 10 jaar zo gegroeid zal zijn, dat ook Vlaanderen nadelig effect zou hebben van het slabakken van Wallonië? Veel middelen hebben ze daar immers niet...
Vraag: was er dan ooit een Tsjechoslovaaks scenario waarbij het ene land een negatieve invloed op economisch vlak had op het andere land? Bij mijn weten is Slovaakse als Tsjechische economie gekenmerkt door groei. De Slovaakse komt natuurlijk van veel verder, maar is op goede weg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 20:11   #45
Johan Blaekdal
Partijlid

Standaard

Maar is de kloof dan gedicht? Nee toch, denk ik.

Slovakije is ten opzichte van Tsjechië ondertussen een pak armer geworden (relatief gezien, niet absoluut). Ik durf niet zeggen dat de Slovaken het nu nòg slechter gehad zouden hebben als het land nog 1 was geweest.

Zij kan zich misschien redden door zich aan de EU vast te klampen?

Tsjechen hebben er wel bij gevaren. Maar ten koste van een zekere solidariteit met Slovakije.

Oud 26 september 2003, 20:15   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Slovakije is ten opzichte van Tsjechië ondertussen een pak armer geworden (relatief gezien, niet absoluut). Ik durf niet zeggen dat de Slovaken het nu nòg slechter gehad zouden hebben als het land nog 1 was geweest.
U bent duidelijk aan het fantaseren. Hoezo Slovakije is armen geworden? Waar zijn de cijfers om dit te staven?

De Slovaakse economie is goed op weg, dus het lijkt me nogal lachwekkend niet te stellen dat de Slovaken armen zijn geworden. Vergeleken met hun vroegere levensstandaard zijn ze er op vooruit gegaan.
Oud 26 september 2003, 20:16   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tsjechen hebben er wel bij gevaren. Maar ten koste van een zekere solidariteit met Slovakije.
U weet waarschijnlijk geenszins welke solidariteit er tussen Slovakije en Tsjechië bestond of van welke orde die was. In ieder geval, waren het niet de Tsjechen die vragende partij waren naar onafhankelijkheid, maar de Slovaken.
Oud 26 september 2003, 20:20   #48
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Maar is de kloof dan gedicht? Nee toch, denk ik.

Zij kan zich misschien redden door zich aan de EU vast te klampen?

De Tsjechen zijn sneller uit de startblokken geschoten dan de Slovaken, dat klopt inderdaad. Dat komt omdat zij, nadat ze zich ontdaan hadden van de Slovaakse blokkering, volledig op het Westen konden richten en hun eigen economisch beleid konden voeren.
Gedaan met de Slowaakse wapenindustrie als een blok aan hun been mee te slepen, gedaan met de semi-communistische bemoeiienissen van de Slovaakse sterke man Meciar...

Het gevolg was dat Tsjechië een formdidabele groei realiseerde, terwijl die van Slovakije even op zich liet wachten. Toen pas beseften ze dat ze het nu zelf moesten regelen en niet meer konden teren op de Tsjechische buur, en stemden ze Meciar weg en kozen eveneens voluit voor de EU en de vrije markt.
Het gevolg is dat Tsjechië en Slovakije nu beiden beter af zijn en de oude tegenstanders van de splitsing, zoals de Tsjechische Vaclav Havél, nu openlijk getuigen dat het een goede zaak was voor beide landen.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 20:26   #49
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Kleine taalopmerking: is het niet SloWakije i.p.v. SloVakije?

Het lijkt me een voorbeeldje van Zuid-Nederlands, waarin de invloed van het Frans (Slovaquie) is terug te vinden. Of is dit een algemeen aanvaard alternatief in het Nederlands?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 23:21   #50
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
De Tsjechen zijn sneller uit de startblokken geschoten dan de Slovaken, dat klopt inderdaad. Dat komt omdat zij, nadat ze zich ontdaan hadden van de Slovaakse blokkering, volledig op het Westen konden richten en hun eigen economisch beleid konden voeren.
Gedaan met de Slowaakse wapenindustrie als een blok aan hun been mee te slepen, gedaan met de semi-communistische bemoeiienissen van de Slovaakse sterke man Meciar...

Het gevolg was dat Tsjechië een formdidabele groei realiseerde, terwijl die van Slovakije even op zich liet wachten. Toen pas beseften ze dat ze het nu zelf moesten regelen en niet meer konden teren op de Tsjechische buur, en stemden ze Meciar weg en kozen eveneens voluit voor de EU en de vrije markt.
Het gevolg is dat Tsjechië en Slovakije nu beiden beter af zijn en de oude tegenstanders van de splitsing, zoals de Tsjechische Vaclav Havél, nu openlijk getuigen dat het een goede zaak was voor beide landen.
Vervang in deze tekst de woorden Tsjechen door Vlamingen en Slovaken door Walen.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 06:35   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Vervang in deze tekst de woorden Tsjechen door Vlamingen en Slovaken door Walen.
Maar dan met dat groot verschil dat het in de eerste plaats de Slovaken waren die naar zelfbestuur en onafhankelijkheid streefden en niet de Tsjechische politici.

Bij de Waalse politici heerst echter het plat opportunisme: België is een constructie die slechts in dienst staat van het Waals profitariaat. Zoals Van Cau en Hasquin zelf hebben gezegd: splits de SZ en België heeft voor ons geen zin meer.
Oud 27 september 2003, 16:19   #52
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Maar dan met dat groot verschil dat het in de eerste plaats de Slovaken waren die naar zelfbestuur en onafhankelijkheid streefden en niet de Tsjechische politici.

Bij de Waalse politici heerst echter het plat opportunisme: België is een constructie die slechts in dienst staat van het Waals profitariaat. Zoals Van Cau en Hasquin zelf hebben gezegd: splits de SZ en België heeft voor ons geen zin meer.
Jan, het kan mij geen barst schelen wie eerst begon. Het resultaat is er als groot voorbeeld.
En met of zonder splitsing van de de S.Z. heeft belgië voor mij geen zin.
Oud 28 september 2003, 11:04   #53
Henry
Burgemeester

Standaard

De VLD wil nu toch het stemrecht al regionaliseren, en straks de verkeerswetgeving. Het gaat de goede kant op.

Ondertussen heeft de Waalse maffia haar peetvader herverkozen met 95% van de stemmen.
Oud 28 september 2003, 11:17   #54
Henry
Burgemeester

Standaard

Johan, met het fantasietje van de BUB is er niks mis! Ik kan volledig je redenering begrijpen, en aangezien we in 1830 als België gestart zijn (daar kon niemand van ons iets aan doen ), zou het beter zijn als België een werkbare staat was.
In mijn tienerjaren ben ik zelfs koningsgezind geweest.

Maar dan gaan toch plots je ogen open hoor. Als ik de politiek volg, zie ik niets anders dan Vlaams-Waalse tegenstellingen, en wat mij vooral stoort, is het arrogante gedrag van de Waalse politici. Als ik zou merken dat onze "solidariteit" met Wallonië iets opleverde, dan was ik een tevreden mens. Maar het enige wat je krijgt, zijn misbruiken en nep-investeringen in de economie. De luchthaven van Charleroi en francorchamps, twee Waalse paradepaardjes, zijn grote luchtbellen die ooit in een financiële ramp zullen uiteenspatten. Ze kosten de belastingbetaler handenvol geld.
Neem daarbij de misbruiken in de sociale zekerheid, het feit dat Walonië de afspraken over de radiolicenties niet respecteerde, hun non tegen Kyoto-medewerking, hun gedrag wat betreft de nachtvluchten, hun 14 flitspalen (waarvan er 2 werken), hun veelvoud aan nutteloze jobs bij de overheid, hun lakse houding om het oppervlaktewater te reinigen, het jeugdsanctierecht, het verknoeien van het dossier van de Bende van Nijvel, hun tgv Luik-Leuven (enkel gebruikt door studenten) en zo voort en zo voort.

Ik geloof er dus niet in dat je met dit soort Waalse mentaliteit k�*n samenwerken.

Blijkbaar heeft de politiek ook beseft dat België niet meer werkbaar was, en is de staatshervorming ontstaan. Dat was niet het werk van "een stelletje vlaams-nationalisten". Het was gewoon de enige mogelijkheid.

Brussel blijft een probleem. Misschien kunnen we het samen met het koningshuis verkopen aan Japan
Oud 28 september 2003, 21:19   #55
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Ondertussen heeft de Waalse maffia haar peetvader herverkozen met 95% van de stemmen.
Goede score als je bedenkt dat er slechts 2 kandidaten :
1) Elio Di Rupo
2) Di Rupo Elio
Oud 28 september 2003, 22:08   #56
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Misschien loont het de moeite om de Franstalige gangsters eens te vergelijken met onze Vlaamse vrienden. Zo werd de Heer Geert Bourgeois verkozen met een - door sommige kranten als Stalinistisch zijnde- score van 96%. In het VB acht men zelfs verkiezingen overbodig. De Fuhrer Annemans heeft de opvolging van Nazi Vanhecke verzekerd.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 11:42   #57
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Misschien loont het de moeite om de Franstalige gangsters eens te vergelijken met onze Vlaamse vrienden. Zo werd de Heer Geert Bourgeois verkozen met een - door sommige kranten als Stalinistisch zijnde- score van 96%. In het VB acht men zelfs verkiezingen overbodig. De Fuhrer Annemans heeft de opvolging van Nazi Vanhecke verzekerd.
Oud 3 oktober 2003, 11:25   #58
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Laten we dit probleem samen aanpakken, als Belgen.
Laten we di Rupo buitengooien, dan hoeven wij ons niet meer te schamen voor zijn corrupte beleid.
Maar de hypocrieten van de BUB en Bplus dienen wel klacht in tegen de N-VA omdat zij de transfers durven aanklagen.

Bobke, van schaamte gesproken?
Moet ik me schamen omdat de Belgische Beweging, volkomen terecht, racisme en nationalistisch simplisme aan de kaak stelt?

(ik hoor het antwoord van bovenstaande racist al aankomen...)
Ze worden beter met de minuut. Nationalistisch simplisme... waar halen jullie het? Ik stel voor: De BUB op "zonder handen" van Man bijt hond.
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be