![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zelf leef zonder aanvoer van buitenaf voor een kleine 100% met alternatieve energieën en verdien er nog mee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() zeer bedenkelijk hoor...fossiele olie heeft veel langere en complexere koolstofketens theoretisch kan je zelf van 0,0 beginnen... maar 't moet wel haalbaar blijven |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
heb je een site/info/suggesties ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Er is nog een groot verschil tussen een particulier die op energiezuinige wijze leeft (proficiat daarvoor) en het hele land op alternatieve energie laten draaien. De industrie verbruikt gigantische hoeveelheden energie, maar hun processen kunnen niet veel zuiniger meer worden: aan de ene kant, gezien hun kapitaal en het grote verbruik is het voor hen zeer voordelig te investeren in energie zuinige installaties, die investeringen zijn dus voor het grootste deel al gebeurd. Anderzijds, energie verliezen en verbruik zijn inherent aan de industriële processen: je kan nooit van product A naar product B gaan zonder dat er verliezen optreden, zie de tweede wet van de thermodynamica.
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.vcm-mestverwerking.be http://www.biogas-e.be/ http://www.plantenolie.be/ http://www.senternovem.nl/senternovem/ http://www.wot.utwente.nl/documents/...006_biogas.pdf En ik heb ook heel veel uit het boek "Leven van het land" van John Seymour gehaald dit is uitgegeven door In den Toren / Baarn en Kosmos / Amsterdam. Maar of dit boek nog te verkrijgen is weet ik niet want ik heb de tweede druk uit 1981. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet dus eigenlijk maar 50% van de industrie tellen, want de rest gaat op middellange of lange termijn toch ophouden te bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eventjes toch melden dat de prijs van een vat olie maar blijft dalen. We gaan dus voorlopig toch niet naar de 100 dollar per vat of naar een vat olie waarvan de prijs nooit meer zou dalen.
![]() klik op volgende link : Oil prices drop below $66 a barrel |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bij die 50% van de industrie die instaat voor energieproductie, welke sectoren en bedrijven worden daartoe gerekend ?
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de energie-industrie zijn de petro-raffinaderijen en het vervoer van hun producten en de gasverdelingsmaatschappijen en de stroom opwekkingbedrijven en de verdeel bedrijven er van getelt. Hoe gek het ook klinkt het zijn zij die in de industrie de meeste energie verbruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De raffinage industrie zal altijd veel energie verbruiken (en ook altijd noodzakelijk blijven), omdat de omzetting van het ene product naar het andere energie vereist; dat zijn gewoon de fysische wetten waar je niet buiten kan. Je kan wel wat percenten winnen door katalysatoren en energie recuperatie, maar het verbruik zal nooit echt substantieel dalen. Vervoerskosten zal men ook nooit volledig kunnen elimineren.
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik rijd met mijn auto op eigen gewonnen biogas. dus voor mij mogen de raffinaderijen dicht. En ik weet dat ieder gezin voldoende biogas produceerd om zijn eigen energie voor ziening in brandstoffen te kunnen winnen. En idd zoals je zelf schrijft doe ik dit in combinatie van verschillende alternatieve energiebronnen. Biogas, wind, zon en recuperutatie. Ja ik weet het wel ik lijk een echte groene jongen, maar ik ben daar wel mee begonnen omdat ik geen zin meer had op al mijn energieverbruik taksen te blijven betalen tewijl ik energie genoeg gratis in huis had. Totale kostprijs van al mijn groene energie een kleine 1.000.000 bfr. toen en ik kreeg van vaderke staat een premie van 750.000 terug betaald. Ik heb wel niet alles ineens gedaan he. En reken nu maar uit hoeveel jij in totaal aan energie uitgeeft. ik verdien er nu ongeveer 1200€ per maand mee plus mijn eigen verbruik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Hoeveel de energie factuur hier bedraagt, geen flauw idee, dat is voor mijn ouders
![]() De raffinaderijen zouden we toch best nog openhouden, kwestie van niet zonder medicijnen, pesticiden, kunstmest, kunststoffen,.... te vallen. Als die zouden overschakelen op plantaardige grondstoffen, zullen de kosten waarschijnlijk nog een deel stijgen. Wat gebruik je als grondstof voor de biogasproductie ? Heb je je auto moeten ombouwen om op biogas te rijden, of lukt dat ook met een LPG installatie ?
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb mijn auto niet omgebouwd en maak idd gewoon gebruik van de LPG installatie. Als grondstof voor mijn biogas gebruik ik wat wat een ander in zijn groencontainer gooit en in de riolering laat verdwijnen. Ik heb mijn installatie gemaakt met oude olie vatten en een opvangzak laten maken door een zeilenmaker. Het enige waar ik nog problemen mee heb is het lawaai van de windmolentjes. die durven bij harde wind beginnen fluiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
uiteraard denken die aan hun profijt en uiteraard investeren ze reeds al in zuinigere installaties... hoe zou dit komen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Antoon... gij van alle mensne moet toch beseffen dat er een verschil is tussen een globaal fenomeen stijgen/dalen en pieken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Energiezuinige installaties, daar winnen ze zelf aan en zullen ze ook wel uit zichzelf doen, spectaculaire verbeteringen moet je daar niet meer verwachten. Ik denk dat vooral emissienormen en veiligheidsnormen moeten afgedwongen worden, voor een bedrijf zijn dit verliesposten.
Laatst gewijzigd door alharb : 12 september 2006 om 16:54. Reden: volledigheid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gezin van 4 en heb een hond, 15 kippen en 6 konijnen. En de geurhinder. Als die er is kan ik gaan zoeken waar de lek zit. Want stank betekend gasverlies. |
|
![]() |
![]() |