Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2006, 20:52   #41
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nubian Bekijk bericht
wat is de echte positie van de vrouw in het christendom?
Op welke christelijke kerk heeft uw vraag betrekking?
En wat bedoelt u precies met 'de echte positie' van de vrouw?
Oud 11 september 2006, 21:10   #42
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Dat is toch logisch. Als jij noch je partner hiv/AIDS heeft, is het gebruik van een condoom (als bescherming tegen besmetting) vrij zinloos.
Dat is net zo logisch zoals een automerk zegt: je mag je gordel wel gebruiken, maar alleen nadat je een ongeluk hebt gehad.
Oud 11 september 2006, 21:33   #43
nubian
Perm. Vertegenwoordiger VN

nubian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op welke christelijke kerk heeft uw vraag betrekking?
En wat bedoelt u precies met 'de echte positie' van de vrouw?
katholiek en wat haar rol juist is, heb ooit eens een reportage over opeus dei op canvas gezien, en vrouwen hadden bij deze groep niet echt een hoge positie, ze mochten zich enkel bezig houden met het huishouden.
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 21:50   #44
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens de leer van de apostel Paulus is "de man niet geschapen om de vrouw, doch de vrouw om de man" (1 Cor. 9). Door hem werd de vrouw ook gebannen uit het officiële kerkelijke leven: "het past niet voor een vrouw het woord te nemen in de gemeente" (1 Cor. 34).
Tip, zeer interessant werken van Karlheinz Deschner (bijv, De kerk en haar kruis) of van Uta Ranke-Heinemann (Eunuchen für das Himmelreich). Aanraders om daarover meer uitsluitsel te hebben.
Oud 11 september 2006, 22:55   #45
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Dat deel van de wereld dat een christelijke traditie heeft, is wel het meest ontwikkelde van de wereld. Niet alleen vandaag, maar reeds sinds verschillende eeuwen.

Dat iemand absoluut een punt wil maken van het gebruik van condooms -- tiens, waar vind ik dat een paus dat ooit zou verboden hebben -- toont enkel aan dat de boodschapper zich blindstaart op details.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 23:00   #46
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Je mag enkel condooms gebruiken als je hiv/aids hebt.
de paus staat het gebruik van opblaasbare poppen toe aan aids-patiënten.Die worden in Afrika gratis verdeeld.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 23:04   #47
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Küche, Kinder, Kirche zeker? KKK...net als in de islam:.....................Küche, Kinder, Moskee.

Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 11 september 2006 om 23:06.
Oud 11 september 2006, 23:09   #48
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
maar waarom is het gebruik van condoom verboden?
dat is zaadverspilling: elke keer als je je gebruikte condoom doorspoelt in de wc, verzuip je een toekomstig christen...
Abortus: idem.
Oud 12 september 2006, 05:41   #49
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is net zo logisch zoals een automerk zegt: je mag je gordel wel gebruiken, maar alleen nadat je een ongeluk hebt gehad.
Dat is geen juiste vergelijking.

Als je met de auto rijdt, bestaat er steeds een risico op een ongeluk. Maar als geen van beide partners AIDS heeft, bestaat er geen risico op besmetting.
Oud 12 september 2006, 05:57   #50
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
katholiek en wat haar rol juist is, heb ooit eens een reportage over opeus dei op canvas gezien, en vrouwen hadden bij deze groep niet echt een hoge positie, ze mochten zich enkel bezig houden met het huishouden.
Opus Dei is niet hetzelfde als de katholieke kerk maar is er slechts een onderdeel van. De positie van de vrouw binnen Opus Dei zegt dus niets over de positie van de vrouw binnen de katholieke kerk.

Over de positie van de vrouw binnen de katholieke kerk, schreef paus Johannes Paulus II in '94: "Hoewel de aanwezigheid en de rol van de vrouw in het leven en in de zending van Kerk niet aan het priesterambt gebonden is, blijven zij wel absoluut noodzakelijk en onvervangbaar. Zoals vanuit de verklaring Inter Insigniores valt vast te stellen, wenst de Heilige Moeder de Kerk, "dat de christelijke vrouwen zich ten volle bewust worden, hoe groot haar zending is: haar taak is vandaag van het grootste belang, opdat de samenleving tegelijk vernieuwd en menselijker wordt en de gelovigen het ware beeld van de kerk ontdekken."
Oud 12 september 2006, 06:06   #51
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik zie wat mensen als pater Damiaan en Desmond Tutu vanuit hun christelijke inspiratie voor de uitgestotenen en de verdrukten hebben gedaan en nu nog steeds doen, ben ik er rotsvast van overtuigd dat het ondermeer ook het christendom mensen kan opvoeden tot goede mensen.
Mijn beste Dave, ik ben zo vrij geweest om enige woorden aan je betoog toe te voegen. Lijkt me iets realistischer.
Oud 12 september 2006, 06:12   #52
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens de leer van de apostel Paulus is "de man niet geschapen om de vrouw, doch de vrouw om de man" (1 Cor. 9). Door hem werd de vrouw ook gebannen uit het officiële kerkelijke leven: "het past niet voor een vrouw het woord te nemen in de gemeente" (1 Cor. 34).
...
Door bijbelverzen uit hun context te lezen, kan men de werkelijke boodschap uit het oog verliezen. Want Paulus schrijft o.a. ook: "Overigens kan in de Heer de vrouw niet buiten de man, en de man niet buiten de vrouw: zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is de man er door de vrouw, en alles is uit God." (1 Kor 11,11-12)

Men kan best de eerste brief aan de Korinthiërs helemaal lezen, en daarbij de maatschappelijke situatie van die tijd in het achterhoofd houden.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 12 september 2006 om 06:27.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 06:24   #53
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Küche, Kinder, Kirche zeker? ...
Neen. Er is trouwens niets minderwaardig aan het huishouden doen en kinderen opvoeden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
dat is zaadverspilling: elke keer als je je gebruikte condoom doorspoelt in de wc, verzuip je een toekomstig christen...
Abortus: idem.
Dat is onzin. Het werekelijke standpunt van de kerk inzake geboorteregeling is te lezen in Humanae Vitae.
Oud 12 september 2006, 06:54   #54
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ik dacht dat we die discussie hier toch al ad nauseam gevoerd hadden.

Als uw stelling klopt, waarom zijn dan de niet-katholieke landen die niet gehinderd zijn door dit condoomverbod, het ergst getroffen?

Waarom is het condoomverbod het enige pauselijke bevel (er zijn er nogal wat) dat opgevolgd wordt?

Ik herinner me uit de jaren '80 bij de abortusdiscussie het argument dat abortus toegelaten moest worden omdat condooms soms falen. Nu ineens zouden die 100% veilig zijn?
Ik gebruik de tekst van Rene Artois maar mijn repliek is aan Kim_F gericht.
Rene Artois is voor zover ik kan oordelen een katholiek, ik integendeel ben een ongelovige. In meer dan één draad over godsdienst hebben we al ernstige meningsverschillen gehad. Maar hier moet ik Rene Artois 100% gelijkgeven. Een jaar geleden heb ik hier statistisch bewezen dat (in Afrika) aids beduidend minder voorkomt in 'katholieke' landen dan in andere (moslimlanden uitgezonderd) Of dat komt door het verbod van de paus weet ik niet, maar mijn ervaring ter plaatse toont aan dat meeste inlanders zich geen zak aantrekken van wat die oude man in het Vaticaan wauwelt.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 07:06   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opus Dei is niet hetzelfde als de katholieke kerk maar is er slechts een onderdeel van. De positie van de vrouw binnen Opus Dei zegt dus niets over de positie van de vrouw binnen de katholieke kerk.

Over de positie van de vrouw binnen de katholieke kerk, schreef paus Johannes Paulus II in '94: "Hoewel de aanwezigheid en de rol van de vrouw in het leven en in de zending van Kerk niet aan het priesterambt gebonden is, blijven zij wel absoluut noodzakelijk en onvervangbaar. Zoals vanuit de verklaring Inter Insigniores valt vast te stellen, wenst de Heilige Moeder de Kerk, "dat de christelijke vrouwen zich ten volle bewust worden, hoe groot haar zending is: haar taak is vandaag van het grootste belang, opdat de samenleving tegelijk vernieuwd en menselijker wordt en de gelovigen het ware beeld van de kerk ontdekken."
Nee, de positie van de vrouw is binnen de kerken echt beter dan die van de vrouw in de moskeeën. In de kerk mag ze naast en tussen de mannen zitten en moet ze niet op een eigen balkon gaan zitten om de dienst te volgen.
en ze mag misdienaar spelen.
Maar wees nu eens allemaal echt eerlijk tegen over elkaar en geeft allemaal nu eens toe dat de vrouw in elke Godienst slechts de waarde van tweede rangsburger en kweekkonijn heeft.
En in heb het niet enkel over 1 Goddienst, maar over alle Goddiensten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 08:16   #56
BoBoS
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
tiens, waar vind ik dat een paus dat ooit zou verboden hebben
"ROME, Jan. 22, 2005-- After several days of unusual public debate among senior figures in the Roman Catholic Church, Pope John Paul II on Saturday reaffirmed church teaching that urges abstinence and marital fidelity to stop the spread of AIDS and forbids condoms"
BoBoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 08:33   #57
BoBoS
Vreemdeling

Standaard

Het condoom werd al door Egyptenaren gebruikt om zich te beschermen tegen ziektes.

Vergeet niet dat AIDS nog door andere manieren dan geslachtsgemeenschap kan overgedragen worden. Het komt nog voor dat men in een ziekenhuis of god weet waar een besmetting kan oplopen.

Je ruikt niet dat je aids hebt. Dan te zeggen dat je als katholiek koppel (dat in theorie nog nooit seks gehad heeft buiten zijn/haar echtgenot(e)) geen risico loopt om elkaar te besmetten lijkt me utopisch.

Dus Johannes Paulus II wil AIDS stoppen door condoom te verbieden?
Nog een geluk dat de meeste er zich niets van aantrekken en de rest die wel naar hem luistert in z'n eigen slaapkamer blijft.

Er is misschien toch nog hoop dan
BoBoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 09:01   #58
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BoBoS Bekijk bericht
Het condoom werd al door Egyptenaren gebruikt om zich te beschermen tegen ziektes.

Vergeet niet dat AIDS nog door andere manieren dan geslachtsgemeenschap kan overgedragen worden. Het komt nog voor dat men in een ziekenhuis of god weet waar een besmetting kan oplopen.

Je ruikt niet dat je aids hebt. Dan te zeggen dat je als katholiek koppel (dat in theorie nog nooit seks gehad heeft buiten zijn/haar echtgenot(e)) geen risico loopt om elkaar te besmetten lijkt me utopisch.

Dus Johannes Paulus II wil AIDS stoppen door condoom te verbieden?
Nog een geluk dat de meeste er zich niets van aantrekken en de rest die wel naar hem luistert in z'n eigen slaapkamer blijft.

Er is misschien toch nog hoop dan
Maar hij verbied niet enkel het condoom, de kerk verbied elk voorbehoedsmiddel. Want God heeft gezegt" Ga en vermenigvuldig U".
Dat hij hierdoor mede schuldig is aan de overbevolking en de gevolgen daar van, raakt de heren in het Vaticaan hun koude kleren niet.
Aids is volgens mij niet meer dan het wapen dat de natuur inzet op zelf iets te doen tegen de overbevolking. Zoals zij ook regelmatig ziektes doet uitbasten tussen de dieren op plaatsen waar deze een overpopulatie hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 10:55   #59
Kim_F
Burger

Standaard

[quote=Dave Brocatus;1976525]Door bijbelverzen uit hun context te lezen, kan men de werkelijke boodschap uit het oog verliezen. Want Paulus schrijft o.a. ook: "Overigens kan in de Heer de vrouw niet buiten de man, en de man niet buiten de vrouw: zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is de man er door de vrouw, en alles is uit God." (1 Kor 11,11-12)

En door verzen uit de koran uit hun context te lezen, kan men ook de werkelijke boodschap uit het oog verliezen.

quote]
Kim_F is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 10:56   #60
Kim_F
Burger

Standaard

[quote=Dave Brocatus;1976539]Neen. Er is trouwens niets minderwaardig aan het huishouden doen en kinderen opvoeden.

En waarom is er dan wel een minderwaardigheid als de koran dit zou voorschrijven?

-quote]
Kim_F is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be