![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Welke positieve bijdrage levert de Islam aan onze samenleving? | |||
Pitta-en kebabhuizen |
![]() ![]() ![]() |
15 | 19,48% |
verdraagzaamheid |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,60% |
moskeeën |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
werkvolk |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,49% |
een gekleurd straatbeeld |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,60% |
technologische vooruitgang |
![]() ![]() ![]() |
4 | 5,19% |
geen |
![]() ![]() ![]() |
40 | 51,95% |
andere |
![]() ![]() ![]() |
9 | 11,69% |
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Misschien dat hierdoor het VB niet aan de macht komt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Het dollarteken is ook een Arabisch symbool, dat via Al Andalous tot de Amerikanen kwam en van zo'n invloed werd in de Vlaamse samenleving.
Laatst gewijzigd door eno2 : 26 september 2006 om 09:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/United_...dollar#Origins Droom rustig verder.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Over wat ik zeg ben je volkomen onkundig. Zwijg dan liever over waar je niets vanaf weet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of ga je je beroepen op "arabische cijfers" die Indisch zijn?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien kan je eens bellen. Je kan misschien eens beginnen met niet alles meteen af te kraken waarvan je niets vanaf weet. Ik ben ook niet verplicht mijn eruditie altijd overal en over alles met officiële documenten te staven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementslid
|
![]() @mansFere :
Citaat:
Men heeft me van morgen inderdaad een vraag gesteld waarop ik niet kon antwoorden. Daarom ben ik zo vrij beroep te doen op je spiritistische kennis, om aan hét antwoord te geraken. De vraag was : "Hoeveel landen in het Midden-Oosten kennen de democratische staatsvorm ?". Hopende op een antwoord : Beste Groeten.
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In ieder geval zijn er minstens drie landen in het Midden-Oosten waar democratische verkiezingen worden gehouden: Libanon, de Palestijnse gebieden en Israel. Maar in Libanon worden zetels verdeeld op confessionele gronden, wat niet echt democratisch is. In Palestina beschikt de overheid niet over het geweldsmonopolie, noch over de controle over het grondgebied, waardoor het geen echte staat is. In Israel wordt het staatsburgerschap gekoppeld aan de "joodse identiteit", wat ook niet echt democratisch is. In veel andere landen is er sprake van een pseudo-democratie: er worden verkiezingen gehouden, er is een parlement, maar de autoriteiten vervalsen de verkiezingen, intimideren de oppositie,... Marokko is het meest democratische land van deze pseudo-democratieën, hoewel ook na de hervormingen de koning nog veel macht in eigen handen houdt. Ook Egypte is een schijndemocratie, net als Jordanië. Deze drie landen worden als trouwe bondgenoten van de VS beschouwd, en daarom zelden onder vuur genomen in het westen. Men richt zich liever op Iran, dat ik zeker geen democratie wil noemen, maar vergelijk eens de laatste presidentsverkiezingen in Egypte en Iran. In Egypte kreeg Mubarak 82 % van de stemmen, zijn seculiere opponent Ayman Nour werd gearesteerd. In Iran won de outsider Ahmedenijad, tot grote verassing van iedreen, en zeker van de conservatieve mollahs, die Rafsanjani steunden. Maar goed, verkiezingen zijn één zaak, in Iran wordt de democratie ernstig verstoord door de Raad van Hoeders. In Tunesië en Algerije gaat het er redelijk democratisch aan toe, maar van echt democratische debatcultuur is geen sprake. De overheid gebruikt de strijd tegen het islamfundamentalisme als argument om geen verdere democratiseringen door te voeren. In Syrië zijn er verkiezingen en een parlement, maar de Baathpatij en de staatsveiligheid zorgen er voor dat niemand hun macht bedreigt. In Libië is er een vorm van directe democratie, waarbij alle 3 miljoen Libiërs mogen stemmen over allerlei zaken, maar natuurlijk niet over wat echt belangrijk is. Daarover beslist de "Gids" Khaddafi. In de golfstaatjes Koeweit en Qatar zijn er in de laatste jaren democratische hervormingen geweest, waardoor nu ook vrouwen mogen stemmen voor een adviserend parlement. In Soedan zouden volgens het CPA-vredesakoord tussen noord en zuid volgend jaar democratische verkiezingen moeten plaats vinden, maar ik ben sceptisch. Saudi-Arabië is een regelrechte dictatoriale monarchie. Als we het hebben over de 'islamitische wereld" ipv het Midden-Oosten, dan zien we dat Indonesië (het "grootse moslimland") sinds 1999 een prille democratie is, met veel moeilijkheden, maar ook veel vooruitgang. Indië, waar meer moslims wonen dan in heel de Arabische wereld, is al sinds 1947 een democratie. In Bangladesh worden eveneens verkiezingen gehouden, maar de Bengaalse maatschappij is minder open dan de Indische. In Pakistan wisselen democratisch verkozen regeringen en militaire staatsgrepen elkaar al decennia af, net als in veel Latijns-Amerikaanse of Afrikaanse landen. Conclusie: religie of cultuur kan onmogelijk de voornaamste oorzaak zijn voor het gebrek aan democratie in het Midden-Oosten. De Italiaanse econoom Luciano ontwikkelde een alternatieve theorie. Hij stelt dat het de olie is die er voor zorgt dat veel landen in het Midden-Oosten ondemocratisch zijn. Immes, door de olie-inkomsten zijn die landen in staat om geen belastingen te vragen aan hun burgers, het zijn renteniersstaten of allocatie-staten. De olie-inkomsten worden gebruikt om bepaalde groepen in de samenleving aan zich te binden. "No taxation without representation" wordt "No representation without taxation". Andere politicologen leggen de naduk op de erfenis van het kolonialisme, dat de democratische ontwikkeling van de civil society en de midddenklasse heeft verhinderd. Aanhangers van het wereldsysteemperspectief wijzen op het bestaan van een "comprador"-klasse. Met deze term, bedacht voor Latijns Amerika maar evengoed van toepassing op het Midden-Oosten, duidt men de klasse aan die de lokale bevolking uitbuit, maar niet zoals de westerse kapitalisten het verzamelde kapitaal gebruikt om te investeren in de lokale economie en zo het land te ontwikkelen. In de plaats hiervan verdwijnt het surplus in de zakken van de multinationals, de compradors krijgen een deel van de koek, die ze spenderen aan luxe-artikelen. (sorry voor de lange uitleg)
![]() |
![]() |
#50 |
Minister
|
![]() Oh ja Indonesië is natuulijk het GROOTSTE moslimland. Tikfoutje
![]() Maar ik dacht, ik corrigeer het maar snel voor ik weer opzettelijk vekeerd verstaan wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben geen expert in democratie-meten. Dat is moeilijk. Ik kan volstaan om te stellen dat bijvoorbeeld bij ons de vrouwen pas stemrecht kregen veertig jaar nadat vrouwen in Turkije dit kregen. En in het veelgeprezen "democratisch" Zwitserland NOG later. Welk criteria gebruik jij om democratie te meten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik neem toch aan dat je het net door Ataturk ingestelde SECULIERE Turkije bedoelt hé Freremans? Dat waar het dragen van de fez en de sluier verboden werd door diezelfde Atatürk.
Dienen Atatürk toch ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Een democratie is er om de zin te doen van de plaatselijke bevolking, niet om te zorgen voor de toeristen ![]() En nu komt de hele meute onozelaars voor de pinnen... (ik zal helpen: Onze nieuwe Belgen zijn GEEN toeristen ![]() Laatst gewijzigd door ericferemans : 26 september 2006 om 20:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Neen schat: ik bedoel gewoon Turkije. In mijn hoogst persoonlijke opinie en ook anderzijds is Ataturk niet de bezitter van Turkije, noch is hij dat geweest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Duym : 26 september 2006 om 20:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Burger
|
![]() Wanner exact democratische verworvenheden verkregen werden is niet van belang. Dus of dat nu 1 jaar geleden is of 60 jaar, ze hebben is van belang.
In België is geen democratie want als de regering iets lapt kan de burger daar niet veel aan doen, tenzij massaal staken maar dat zit er ook niet zo direct in bij de vlamingen. Bovendien spreken partijen voorakkoorden af waardoor de kiezer tijdens HET moment nog eens voor een voldongen feit wordt gezet en bovendien niet meer weet wie te kiezen. Nu in geval van gemeenteraadsverkiezingen is dat minder een probleem. Een pure democratie wordt uitgevoerd door een bevolkingsgroep die zelf de beslissingen neemt. in de praktijk kan dat niet en dus wijzen de burgers personenn aan die voor hun dan de beleidsplannen uitvoeren. en daar begint direct het probleem, de kiezer weet niet wat hij/zij mag verwachten, deels omdat in dit apelandje de problemen met het waals gewest en brussel bestaan. België kan dus onmogelijk openstaan voor bindende referenda omdat tenminste 1 partij daar fallikant tegen is. Het zwitserse systeem is ook niet perfectn maar in elk geval zowat de beste benadering en daarom alleen al kan je daar stellen dat de democratische gedachte daar wel aanwezig is. Oh en grappig... daar hebben ze ook taalperikelen gehad. Ken je bern? dat kanton was vroeger groter. Vooral Duitstalig en een kleiner stuk Franstalig. De franstalige hebben een referendum gestart en die ook gewonnen. gevolg, de Franstaligen zijn afgescheurd van het Kanton Bern. Zonder al te veel poeha trouwens. De taalgrens in Wallis/Valais is ook via referendum gestemt. (Pfynwald) En zowaar, je vind er geen anderstalige nesten ..lees frasntalige in duits gebied, duitstalige in Frans gebied. Laatst gewijzigd door benarty : 26 september 2006 om 20:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Je kan proberen: - Hoeveel procent van de mensen kunnen en mogen vrij stemmen (vrouwen ook? Vanaf welke leeftijd? Iedereen? Kunnen buitenlanders ook stemmen? Kunnen mensen in het buitenland stemmen? - Zijn de verkiezingen vrij: mogen alle democratische partijen deelnemen? - zijn de verkiezingen eerlijk: heeft iedereen gelijke kansen om zijn ideeën te verspreiden? - zijn de verkiezing onvervalst: gebeurt de stemming geheim? Zijn er geen vervalsingen? Zijn er intimidaties? - Is het klimaat democatisch: is er een vrije pers? Vrijheid van meningsuiting? - Is er wel een effect van de verkiezingen: zijn de organen die men verkiest representatief? - Gaat het over een regime dat afstelbaar is, of is er sprake van enkel het verkiezen van een adviserend parlement? - Gaat het over een presidentieel regime, over een representatieve regering, gaat het over een monarchie? - Worden de mensen voldoende geïnformeerd over de werking van hun vertegenwoordigers, krijgen ze de kans deze daadwerkelijk te beoordelen? - Zijn de verkiezingen reglematig genoeg, of zijn het (zoals VB voorstelt) plebicieten om een dictator in te stellen voor het leven? - Zijn de verkiezingen bindend, adviseren, gecontroleerd door een onafhankelijk gerechtshof? - Zijn de regels van samenkoming van de representatieve organismen of parlementen democratisch of is dit een verdoken vorm van technocratie of dictatuur die ongestoord de verkiezingen negeert? - Is er een scheiding van de machten zodat de gestemde wetten daadwerkelijk worden uitgevoerd en de overtreders worden gestraft (ook iets waar het VB last mee schijnt te hebben...) - Zijn er naast de parlementen, regeringe en rechtbanken ook vertegenwoordigingen van specifieke belangengroepen die democratisch zijn verkozen? Zijn de vakbonden, consumentenbonden, feministische en homosexuelen organisaties democratisch samengesteld onder hun leden? Zijn de partijen intern democratisch samengesteld? Zijn de instellingen vrij toegankelijk of zijn ze vormen van kasten? Zijn kasten, discriminatie van minderheden uitgesloten of zijn ze de regel? Respecteert men de mensenrechten of heeft men een apartheidssysteem, kastensysteem of een systeem met kasten, klassen, onderdrukking van minderheden? Respecteert men alle inwoners of onderdrukt men bevolkingsgroepen, godsdiensten, minderheden, buitenlanders, zieken, kinderen? Vanaf welke leeftijd kunnen mensen stemmen? - Zijn ook de andere organisaties in het land: bedrijven, instellingen, overheidsdiensten democratisch georganiseers? Zijn de scholen, de jeugdbewegingen, de kerken, de sportverenigingen organismen die democratisch werken of is het land alleen buiten de werkuren een democratie en overdag een oligarchie, een particratie, een dictatuur? Begin er maar aan... Laatst gewijzigd door ericferemans : 26 september 2006 om 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
- geen alcohol zal gebruiken - geen algoritme (computer) zal gebruiken - geen boekhouding zal doen of aanvaarden van niets - nooit wiskunde of cijfers (een arabische woord, cijfer) zal gebruiken - dat je niet zal lezen, schrijven of iets weten over Grieken en Romeinen (ons terug bezorgd "care of arabia") En dat je onmiddellijk dierenvellen aantrekt en uit je sofa (arabisch) komt. Dan zal ik je geloven. Alhoewel je zonder tandverzorging en geneeskunde allicht niet zou geboren zijn. Maar enfin. ![]() |
|
![]() |
![]() |