Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2006, 18:11   #41
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
1. De invasie van Afghanistan was sowieso tegen de regels van de VN:

"Op 18 november 2001 stelt de Veiligheidsraad van de VN een resolutie, waarin van de Taliban onvoorwaardelijk wordt geëist dat Osama bin Laden overgedragen wordt, en dat alle trainingskampen voor terroristen gesloten worden. Hierin werd verwezen naar een resolutie uit december 2000 waarin ook al om uitlevering van Bin Laden werd gevraagd voor het bombarderen van twee ambassades van de VS in Afrika in augustus 1998. Er werd echter nergens gesproken over het gebruik van geweld, en de invasie van Afghanistan was dan ook tegen de regels van de VN."

Bron: Wikipedia
De regels van de VN? Het gaat hier om een resolutie van de veiligheidsraad, en die heeft de "regels" van de VN niet bepaald.

Citaat:
2. Dit lijkt gewoon op pure chantage. Alle landen die niet wensen mee te werken aan de ondemocratische/onwettelijke plannen van de VS krijgen deze behandeling?
Elk land dat rechtstreeks de Vrije Wereld belaagt verdient die gelijke behandeling. Het mag verwonderlijk lijken voor een aanhanger (-ster) van een totalitaire ideologie, in casu de mohammedaanse, maar zelfs een democratie mag zich verdedigen.

Citaat:
3. Wie durft er eigenlijk nog beweren dat de VS zoveel beter is dan zijn "vijanden"?
De USA is toevallig wel een zeer stabiele democratie, zoals Israël er ook een is, en India. Het is geen toeval dat deze democratieën stuk voor stuk belaagd worden door de totalitaire en intolerante ideologie die zichzelf "islam" noemt, dit is "onderwerping". Ik vrees dat de Vrije Wereld nog niet bereid is van zich aan die perfiede ideologie te onderwerpen.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 18:39   #42
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
... Er zijn geen precieze cijfers, maar naar schatting zijn er in Pakistan 1.300 vrouwelijke gevangenen. Volgens sommigen is dat het cijfer voor enkel maar de provincie Punjab....

Op 7 juli kwam er dan toch een decreet voor de onmiddellijke vrijlating van alle vrouwen die in voorlopige hechtenis zitten op grond van de Hudood.
Ruim 500 zijn intussen vrij na het betalen van 600 euro borg, een enorm bedrag dat meestal is bijgepast door ngo's die zich ook garant moeten stellen voor de vrijgelaten vrouwen.
...
Misschien kunnen enkele honderden Pakistaanse gelukzoekers in de Vrije Wereld elk een vrouw vrijkopen? Dan doen ze toch iets nuttigs met alles wat zij hier "verdienen"?

Citaat:
Het regent en de weg naar haar kantoor ligt onder verraderlijk diepe plassen.
"Ik heb je niet thuis willen ontvangen wegens het onderwerp dat je wil bespreken", verontschuldigt ze zich. Ze is hoog opgeleid, heeft een benijdenswaardige job en is financieel onafhankelijk van haar man.
"Hij had altijd al scharrels", zegt ze. "En dat wist ik ook. Ik dacht: het zijn maar bedgeschiedenissen en tilde er niet aan. Maar nu heeft hij al enkele jaren een minnares. Ze heeft de leeftijd van mijn zoon."
"Hij weet niet dat ik dat weet. Ik ken haar niet, maar ik heb haar foto gezien en ik denk er niet aan om haar eventueel als tweede vrouw in huis te dulden."...

"Door die affaire heb ik mij verdiept in de wetgeving want ik wou scheiden. Maar hoe je de wet ook draait of keert, de vrouw is onvermijdelijk het slachtoffer. Ik zou alles verliezen."
...

"Ik zorg zoals vroeger voor het huishouden. Ik doe de boodschappen en kook en hou het huis schoon. Maar we slapen apart en mijn leven is een hel. Hoeveel erger moet het niet zijn voor vrouwen die niet gestudeerd hebben en niet op eigen benen kunnen staan?"
"Mijn zoon heeft jaren doorgebracht in Europa maar hij werd net zo'n Pakistaanse man als alle andere. Hij wil niet horen van een scheiding."
Ze heeft moeite om haar tranen te bedwingen. Woede, verdriet en onmacht doen haar stem trillen. Ze is een spraakwaterval.
Groot toch, zo'n ideologie die de helft van de wereldbevolking al wil onderdrukken.

Citaat:
"Het is de voorbije jaren alleen maar erger geworden. Ik zie meisjes terugkeren uit Amerika. Ze zijn modern, westers en vrijgevochten. Maar binnen de kortste keren dragen ze een sluier. Vrijwillig, nota bene. Ze worden conservatiever dan de Pakistaanse meisjes die van niet beter weten."
Vrijwillig. Inderdaad. Zonder enige twijfel.

Citaat:
"Ik haat de mullahs. Zij zijn verantwoordelijk. Achter hun verdraaide versie van de islam ...
Zie je, niet de "islam" is schuldig ...
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 23:04   #43
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Dit is weer zo één van die weetjes die iedereen weet omdat iedereen het weet.

En het bewijs is meestal gewoon dat iedereen het weet ...

Of heb jij daar een degelijk bewijs voor? Ben echt benieuwd (geen ironie).

Niet dat het veel uitmaakt, tenslotte is Bin Laden verantwoordelijk voor zijn daden. Toch interesseert het me hoeveel vlees er achter dit vaak herhaald weetje steekt.
Ik heb onlangs in de boekenbijlage van De Morgen een bespreking gelezen van The Looming Tower, een boek van Lawrence Wright (journlist van The New Yorker) dat in de ondertitel zegt waar het over gaat: Al-Qaeda and the road to 9/11.

In die bespreking (door Ayfer Erkul) vond ik een hilarisch verhaal over de wat jongere Osama Bin laden.

Hij zou bijvoorbeeld een fan geweest zijn van Bonanza. Op zijn 17de scheurde hij in een Mercedes door Jeddah. Zijn moeder verbood hem in Afghanistan tegen de Russen te gaan vechten, maar hij ging toch. En bij zijn eerste belevenissen in Afghanistan moeten hij en zijn vrome strijdmakkers zich echt belachelijk gemaakt hebben. Lees even mee (al is het citaat wat lang, het is wel grappig):

“Een groep van zestig Arabieren scheurt van het Pakistaanse Peshawar over kapotte wegen de grens over naar Afghanistan. Ze noemen zich de Brigade van Vreemdelingen en ze hebben hun zakken vol gestopt met rozijnen en kikkererwten. Energie die ze tijdens de gevechten, waar ze naar uitkijken, goed kunnen gebruiken. We schrijven 1985 en in Afghanistan vechten de moedjahedien al enkele jaren een bittere strijd uit tegen de Russen die hun land hebben bezet. De Brigade van Vreemdelingen, drieste jonge Arabische jihadisten uit de hele wereld, willen hen bijstaan. Onder hen ook ene Osama bin Laden. Ze hebben geen enkele militaire training, zijn amper uitgerust voor een oorlog, maar ze zijn vastbesloten hun plaats in de hemel te verdienen. In Afghanistan willen ze krijgsheer Gulbuddin Hekmatyar vervoegen, die op dat moment slag levert met een Russische eenheid.

De rit duurt langer dan verwacht. De mannen worden moe en hongerig; de voorraad kikkererwten en rozijnen slinkt zienderogen. Om tien uur 's avonds komt de groep, die zichzelf ondertussen spottend de Kikkererwtenbrigade noemt, aan in het kamp van Hekmatyar. Vermoeid, maar nog steeds bereid om de eerste de beste Rus neer te knallen, stellen ze zich voor aan de krijgsheer. Die kijkt hen ongeduldig aan. "Jullie zijn hier niet langer nodig", zegt hij bars. "Ga maar terug." Blijkt dat de Russen zich uren eerder hebben teruggetrokken.

Osama bin Laden laat zich niet zomaar wegjagen. "Als ze zich hebben teruggetrokken zouden we hen dan niet op zijn minst opjagen?", oppert hij. Daar heeft niemand zin in, maar om zich niet volslagen nutteloos te voelen, doen de Arabieren die avond nog enkele schietoefeningen. Later geven ze hun wapens af aan de Afghanen en nemen ze de bus terug naar Peshawar. In de stad valt de groep uiteen. Hun bijnaam is voortaan de Brigade van Belachelijken.

Het is bijna niet te geloven dat superterrorist Osama bin Laden, die nu de hele wereld angst aanjaagt, zo'n figuur sloeg in Afghanistan. Bin Laden zou later pochen dat de Russen enkel werden verdreven dankzij hem en zijn Arabische jihadisten. Dat is een van de mythes die de man zelf rond zijn persoon heeft gecreëerd, schrijft Lawrence Wright in The Looming Tower, Al-Qaeda's Road to 9/11. Het zijn de Afghaanse krijgsheren en hun rebellen die het grote werk hebben gedaan. Bin Laden kwam trouwens pas in 1984 in Afghanistan aan, toen krijgsheren als Hekmatyar en Ahmed Shah Massoud al stukje bij beetje overwinningen boekten op de Russen.
Midden jaren tachtig waren de Arabieren die de rebellen in Afghanistan kwamen helpen niet meer dan een zootje ongeregeld. Voor journalisten die de oorlog in Afghanistan coverden, waren ze soms zelfs een bron van vermaak. Als een Arabier werd neergeschoten juichten de anderen en werden daarna vreemd genoeg triest omdat ze zelf nog leefden. Weer niet in de hemel geraakt, waar 72 maagden hen opwachten. Een vijs los, vonden ook de Afghanen. Zij vochten immers voor hun land, en niet voor het paradijs. Voor hen, zo schrijft Wright, was het martelarendom niet zo belangrijk. Voor de Arabieren wel en dat zou later de basis leggen van de zelfmoordacties van Al Qaida.”
Oud 24 september 2006, 23:24   #44
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
What the f*ck?!

Pakistan =/= aan Afghanistan..

Pakistan heeft een groot leger met nucleaire wapens... met terrorisme kan het land zelf wel afrekenen. Daar moeten de bange, blanke mannen zich niet mee komen bemoeien. Ik stel voor dat u zich eerst informeert voor u zulke belachelijke uitspraken doet.
dat weten we wel. Ze verkopen zelfs van die atoom wapens aan Iran, onder de mantel...Maar nee, ge moet niks zeggen, t'zijn in feite brave mensen.Ge moet ze juist met rust laten...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 02:11   #45
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is weer zo één van die weetjes die iedereen weet omdat iedereen het weet.

En het bewijs is meestal gewoon dat iedereen het weet ...

Of heb jij daar een degelijk bewijs voor? Ben echt benieuwd (geen ironie).

Niet dat het veel uitmaakt, tenslotte is Bin Laden verantwoordelijk voor zijn daden. Toch interesseert het me hoeveel vlees er achter dit vaak herhaald weetje steekt.
Probeer eens op http://www.greenleft.org.au/back/2001/465/465p15.htm
of http://www.globalresearch.ca/index.p...&articleId=368
of http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/155236.stm
of http://emperors-clothes.com/articles/jared/madein.htm
of http://www.slate.com/id/2102243/
of http://www.capecodonline.com/special...inladen17b.htm
of http://www.ratical.org/ratville/JFK/...Sblowback.html
Oud 25 september 2006, 07:19   #46
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Als je de betrouwbare informatie uit deze links bekijkt staat er vooral dat de VS de Afghaanse mujaheddin steunde tegen de Sovjet-Unie (naar het bekende adagium: de vijand van mijn vijand is mijn vriend).
De Arabische Jihadisten, en zeker Bin Laden, waren (ook volgens de informatie in jouw links) vooral hun eigen agenten, met hun eigen agenda.

Waar het mij om ging is de volgende straffe bewering, die inderdaad vaak wordt herhaald:
Citaat:
Het is ook public knowledge dat de CIA Osama Bin Laden heeft opgeleid en militair gesteund met de oorlog tegen Rusland.
Dit slaat volgens mij nergens op. Bin Laden werd nooit door de CIA opgeleid, had hun financiële steun zeker nooit nodig.
Dat er kampen in Afghanistan waren waar zowel CIA-gesteunde Afghaanse mujaheddin als Arabische jihadisten rondliepen is best mogelijk.
Uit niets echter kan men afleiden dat Bin Laden in enige mate een CIA-man was, laat staan in de jaren 1990 nog was.
Oud 25 september 2006, 09:27   #47
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Uit bovenstaande link:

Citaat:
Pakistan's ISI was used as a "go-between". The CIA covert support to the "jihad" operated indirectly through the Pakistani ISI, --i.e. the CIA did not channel its support directly to the Mujahideen. In other words, for these covert operations to be "successful", Washington was careful not to reveal the ultimate objective of the "jihad", which consisted in destroying the Soviet Union.
In the words of CIA's Milton Beardman "We didn't train Arabs". Yet according to Abdel Monam Saidali, of the Al-aram Center for Strategic Studies in Cairo, bin Laden and the "Afghan Arabs" had been imparted "with very sophisticated types of training that was allowed to them by the CIA" 6
CIA's Beardman confirmed, in this regard, that Osama bin Laden was not aware of the role he was playing on behalf of Washington. In the words of bin Laden (quoted by Beardman): "neither I, nor my brothers saw evidence of American help".
Oud 25 september 2006, 12:36   #48
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Als je de betrouwbare informatie uit deze links bekijkt staat er vooral dat de VS de Afghaanse mujaheddin steunde tegen de Sovjet-Unie (naar het bekende adagium: de vijand van mijn vijand is mijn vriend).
De Arabische Jihadisten, en zeker Bin Laden, waren (ook volgens de informatie in jouw links) vooral hun eigen agenten, met hun eigen agenda.

Waar het mij om ging is de volgende straffe bewering, die inderdaad vaak wordt herhaaldit slaat volgens mij nergens op. Bin Laden werd nooit door de CIA opgeleid, had hun financiële steun zeker nooit nodig.
Dat er kampen in Afghanistan waren waar zowel CIA-gesteunde Afghaanse mujaheddin als Arabische jihadisten rondliepen is best mogelijk.
Uit niets echter kan men afleiden dat Bin Laden in enige mate een CIA-man was, laat staan in de jaren 1990 nog was.
Je vroeg om meer informatie, dus heb ik je links gegeven van zowel mainstream media (de bbc), gerennomeerde denktanks (globalresearch) als ideologisch geïnspireerde sites. Ik beweer niet dat Bin Laden rechtstreeks door de CIA werd opgeleid, maar via de Pakistaanse geheime dienst hebben de VS zeker steun gegeven aan de strijd van Bin Laden en zijn medestanders tegen de USSR. Na 1989, toen Gorbatsjov zijn troepen terugtrok uit Afghanistan, hielden de VS en Al Qaeda op met objectieve bondgenoten te zijn. Na de Golfoorlog van 1991, toen VS-troepen in Saudi-Arabië gestationneerd werden, riep Bin Laden de VS en het Saudische koningshuis uit tot de nieuwe grote vijanden. In de jaren '90 was er zeker geen rechtstreekse steun meer van de CIA voor Bin Laden. Maar vanaf 1996 werden de Taliban gesteund door Pakistan en de ISI. Pakistan is al meer dan 50 jaar de "trouwste" bondgenoot van de VS in de regio, en krijgt financiele en militaire steun, ondanks het feit dat ze illegaal kernwapens hebben ontwikkeld en doorverkocht.

Maar dat Bin Laden zijn eigen agenda had, valt niet te ointkennen.
Oud 25 september 2006, 15:05   #49
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

De V.S.-diplomaat Richard Armitage ontkent dat de Verenigde Staten Pakistan zouden bombarderen : "This conversation never happened"

Aldus de Guardian
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 15:11   #50
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
De V.S.-diplomaat Richard Armitage ontkent dat de Verenigde Staten Pakistan zouden bombarderen : "This conversation never happened"

Aldus de Guardian
Laten we Armitage vooral niet op zijn woord geloven. Momenteel wordt er tegen hem een proces gevoerd, omdat hij (samen met Lewis Libby en Karl Rove) verantwoordelijk was voor het lekken van de naam van Valerie Plame. Dit is de vrouw van ambassadeur Joe Wilson. Zij was een CIA-agente, en haar naam werd gelekt door Armitage aan Bob Novak, om haar man te straffen omdat hij het verhaal over Saddams zogezegde aankoop van uranium in Niger had ontkracht. Doelbewust bracht Armitage haar leven in gevaar, en pleegde hierover later meineed, uit wrok.
Oud 25 september 2006, 21:30   #51
Nussbaum
Burgemeester

Nussbaum's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een clip van die uitzending van 60 minutes opgezocht waar die Musharraf het eerder genoemde zegt:

http://youtube.com/watch?v=AT6QIVEbpg0

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 25 september 2006 om 21:34.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be