Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2009, 21:35   #41
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Heeft er iemand nog nieuwtjes vanuit deze gebieden?

Toevallig inwoners op het forum?

Deze gemeenten hebben mij altijd al enorm gefascineerd maar ik ben er nog altijd geen kijkje gaan nemen, althans niet bewust.
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 17:59   #42
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Het vragen om Nederlandstalige taalfaciliteiten is, hoe zal ik het zeggen, lulkoek.

Ik ben sinds jaar en dag Flamingant, en natuurlijk ook een verdediger van de Nederlandse taal en tegenstander van de oprukkende verfransing in de randgemeenten.

Veel Vlamingen zijn radicaal tegen de faciliteitengemeenten zoals bv. Sint-Genesius-Rode en dergelijke. En wat kom jij nu vragen?
Om godmiljaardedju nog meer faciliteitengemeenten aan te maken.

Dat is het meest idiote idee dat ik de laatste jaren heb gehoord. Ik en veel andere mensen 'vechten' al jaren voor de afschaffing van de faciliteitengemeenten. Maar daar horen ook de Nederlandstalige en Duitstalige faciliteiten bij.

Het ontstaan van dergelijke faciliteiten is een klucht en een grote fout. Waar gaan we naartoe als wij, Vlamingen, die ons al jaren voordoen alsof wij wél de taal leren van waar we gaan wonen, ook al van die marginale faciliteiten in te voeren.
Neen man, faciliteiten zijn een middel om idioten hun wil te laten doordrijven.
Als je ergens gaat wonen, moet je de taal maar leren. Of dat nu Frans, Nederlands, Spaans, Chinees of Algerijns is.

De faciliteiten, inclusief de Nederlandse en Duitse, moeten zo snel mogelijk worden afgeschaft. Helaas zal dat niet gebeuren, maar we moeten al zeker niet dezelfde seniele ideën als Franstaligen beginnen spuien.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 18:20   #43
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kleine Bekijk bericht
Het vragen om Nederlandstalige taalfaciliteiten is, hoe zal ik het zeggen, lulkoek.

Ik ben sinds jaar en dag Flamingant, en natuurlijk ook een verdediger van de Nederlandse taal en tegenstander van de oprukkende verfransing in de randgemeenten.

Veel Vlamingen zijn radicaal tegen de faciliteitengemeenten zoals bv. Sint-Genesius-Rode en dergelijke. En wat kom jij nu vragen?
Om godmiljaardedju nog meer faciliteitengemeenten aan te maken.

Dat is het meest idiote idee dat ik de laatste jaren heb gehoord. Ik en veel andere mensen 'vechten' al jaren voor de afschaffing van de faciliteitengemeenten. Maar daar horen ook de Nederlandstalige en Duitstalige faciliteiten bij.

Het ontstaan van dergelijke faciliteiten is een klucht en een grote fout. Waar gaan we naartoe als wij, Vlamingen, die ons al jaren voordoen alsof wij wél de taal leren van waar we gaan wonen, ook al van die marginale faciliteiten in te voeren.
Neen man, faciliteiten zijn een middel om idioten hun wil te laten doordrijven.
Als je ergens gaat wonen, moet je de taal maar leren. Of dat nu Frans, Nederlands, Spaans, Chinees of Algerijns is.

De faciliteiten, inclusief de Nederlandse en Duitse, moeten zo snel mogelijk worden afgeschaft. Helaas zal dat niet gebeuren, maar we moeten al zeker niet dezelfde seniele ideën als Franstaligen beginnen spuien.
Vroeger zou ik hier ook kortdaat 'neen' op geantwoord hebben, maar ik moet zeggen dat ik de laatste jaren mijn mening hierover hoe langer hoe meer begin bij te stellen. Niet omdat er volgens mij effectief ook faciliteiten moeten komen, maar omdat de Franstaligen al ruimschoots bewezen hebben dat ze de taal van de rede niet machtig zijn en de enige manier om hen te stoppen een assertief Vlaams zelfbewustzijn is. De beste manier om hen te doen stoppen in hun imperialistisch denken is juist hetzelfde te doen. Zie het eerder als 'afschrikkingsmiddel'. Zolang Vlaanderen zichzelf in een defensieve positie blijft wurmen, zullen de Franstaligen de taalgrens blijven in vraag stellen en blijven eisen stellen tot de Vlamingen ooit wel één keer zullen toegeven. Doe juist hetzelfde met hen en ze zullen er zich nadien nog wel voor hoeden Vlaamse gemeenten of bijkomende rechten te eisen.

Wat betreft die Vlaamse underdogpositie, zie ook deze draad over dat kaartje waarbij Wallonië bij Frankrijk werd ingedeeld. Franstalig België drukt al jarenlang in zijn media kaartjes af waarbij de faciliteitengemeenten gewoon bij Brussel gevoegd worden en doet niets liever dan in het buitenland de perceptie wekken dat België een eentalig Frans land is. Op dat moment hoor je niemand in Vlaanderen en diegenen die er toch moeilijk over doen, zijn niet meer dan een paar verzuurde Flaminganten. Wanneer er dan eens voor één keer iets dergelijks langs Vlaamse kant naar buiten wordt gebracht, staat Franstalig België op zijn achterste poten en doen sommige Vlamingen ook maar hun duit in het zakje door zich te wentelen in zelfbeklag. Met zo'n onzelfzekere mentaliteit blijven we de Franstaligen aanmanen om op de huidige manier verder te doen, dat is wel duidelijk.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 18:26   #44
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Vroeger zou ik hier ook kortdaat 'neen' op geantwoord hebben, maar ik moet zeggen dat ik de laatste jaren mijn mening hierover hoe langer hoe meer begin bij te stellen. Niet omdat er volgens mij effectief ook faciliteiten moeten komen, maar omdat de Franstaligen al ruimschoots bewezen hebben dat ze de taal van de rede niet machtig zijn en de enige manier om hen te stoppen een assertief Vlaams zelfbewustzijn is. De beste manier om hen te doen stoppen in hun imperialistisch denken is juist hetzelfde te doen. Zie het eerder als 'afschrikkingsmiddel'. Zolang Vlaanderen zichzelf in een defensieve positie blijft wurmen, zullen de Franstaligen de taalgrens blijven in vraag stellen en blijven eisen stellen tot de Vlamingen ooit wel één keer zullen toegeven. Doe juist hetzelfde met hen en ze zullen er zich nadien nog wel voor hoeden Vlaamse gemeenten of bijkomende rechten te eisen.

Wat betreft die Vlaamse underdogpositie, zie ook deze draad over dat kaartje waarbij Wallonië bij Frankrijk werd ingedeeld. Franstalig België drukt al jarenlang in zijn media kaartjes af waarbij de faciliteitengemeenten gewoon bij Brussel gevoegd worden en doet niets liever dan in het buitenland de perceptie wekken dat België een eentalig Frans land is. Op dat moment hoor je niemand in Vlaanderen en diegenen die er toch moeilijk over doen, zijn niet meer dan een paar verzuurde Flaminganten. Wanneer er dan eens voor één keer iets dergelijks langs Vlaamse kant naar buiten wordt gebracht, staat Franstalig België op zijn achterste poten en doen sommige Vlamingen ook maar hun duit in het zakje door zich te wentelen in zelfbeklag. Met zo'n onzelfzekere mentaliteit blijven we de Franstaligen aanmanen om op de huidige manier verder te doen, dat is wel duidelijk.
In dat opzicht ben ik er absoluut mee akkoord. Kan een heel slimme tacktiek zijn, maar onze politici buiten het helaas niet uit.

Deze thread begint wel vanuit de intentie om de faciliteiten effectief in die gemeenten toe te passen, en dat kan ik niet goedkeuren. Maar nogmaals, je hebt hier een zeer goed punt!
Oud 25 december 2009, 18:51   #45
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

dit heet onderhandelen vrienden. Gewoon vragen om die faciliteiten. Dan kan je die eis altijd laten vallen in ruil voor iets anders. En helemaal als je er al jaaaren om vraagt maar ze nooit hebt gekregen. Op een gegeven moment heb je gewoon recht op compensatie.

althans, zo werkt het in Belgie. Komaan, dat snappen jullie toch wel..

Zoals al eerder gezegd: jullie zouden Ollanders moeten inhuren voor het doen van jullie onderhandelingen. Met alle respect, maar jullie bakken er niets van.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 13:15   #46
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Het Vlaamse eisenpakket mag voor mij nog uitgebreid worden met de eis om in de volgende gemeenten Nederlandse taalfaciliteiten te eissen. Bij de invoering van de taalfaciliteiten is die mogelijkheid open gelaten.
Welkenraedt (Welkenraat) met deelgemeente Hendrikkapelle.
Bleiberg met deelgemeenten Gemmenich, Homburg, Montzen, Moresnet en Sippenaeken. Baelen (Balen) met deelgemeente Melmbach.
De bevolking van deze gemeenten spreekt gedeeltelijk een Limburgs/Duits grensdialect en hoewel de gemeenten officieel Franstalig is, is bij de vastlegging van de taalgrens (in 1963) de mogelijkheid voor het instellen van Nederlandse of Duitse taalfaciliteiten opengelaten. De Nederlandstalige bevolking is daar de laatste jaren sterk aangegroeid door ingeweken Nederlanders. De Jekervallei behoort niet tot het rijtje van gemeenten waar faciliteiten alsnog kunnen worden ingesteld maar mag ook bij de "actie" worden betrokken.
Inwijking kan NOOIT een reden zijn om er culturele of politieke eisen te gaan stellen. Anders keur je Franstalig taalimperialisme of Arabische/Turkse/Afrikaanse eisen van immigranten ook goed. In Elsene binnenkort Swahili-faciliteiten? Ik dacht het niet!
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 17:37   #47
de kleine
Lokaal Raadslid

Standaard

Dus in het kort samengevat wat ik ook zei
Oud 26 december 2009, 17:51   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Franstalig België drukt al jarenlang in zijn media kaartjes af waarbij de faciliteitengemeenten gewoon bij Brussel gevoegd worden en doet niets liever dan in het buitenland de perceptie wekken dat België een eentalig Frans land is.
Kan je voorbeelden waarin dit wordt gedaan door officiële overheidsinstanties? En bon als de Franstaligen al de perceptie zouden opwekken dat België een eentalig Franstalig land is dan is dat veeleer het resultaat van onkunde van buitenlandse respondenten die het onderscheid niet maken tussen Franstalig België en België.

Trouwens het beeld van België als Franstalig land wordt voor een groot stuk ook bepaald door organisaties als Inbev die in hun publiciteit de indruk geven dat België een Franstalig land is, veel meer dan officiële overheidsorganen.

http://www.youtube.com/watch?v=sTERI...eature=player_
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 01:46   #49
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Die eis tot faciliteiten zou een wapen bij onderhandelingen zijn natuurlijk. Als je alleen maar met de eisen op tafel komt die je ook werkelijk wil binnenhalen is er geen ruimte meer om af te dingen, om zo gezegd toegevinfgen te doen die er in werkelijkheid geen zijn. De franstaligen hebben deze methode al lang door en vragen dan ook oneindig veel. Natuurlijk word niet alles verwezelijkt maar ze halen toch telkens ruimschoots binnen wat ze eigenlijk wel wilden bedingen. De Vlaamse onderhandelaars zijn dan blij dat ze het franstalige pakket toch wat kunnen inperken hebben.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 01:50   #50
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Kan je voorbeelden waarin dit wordt gedaan door officiële overheidsinstanties? En bon als de Franstaligen al de perceptie zouden opwekken dat België een eentalig Franstalig land is dan is dat veeleer het resultaat van onkunde van buitenlandse respondenten die het onderscheid niet maken tussen Franstalig België en België.

Trouwens het beeld van België als Franstalig land wordt voor een groot stuk ook bepaald door organisaties als Inbev die in hun publiciteit de indruk geven dat België een Franstalig land is, veel meer dan officiële overheidsorganen.

http://www.youtube.com/watch?v=sTERI...eature=player_
Dus Nederlandsonkundige ambassades en dito diplomaten werken het beeld van franstalige staat niet in de hand. Dan nog niet te spreken over de Vlaamse politici die in Europa het spreekgestoelte mogen betreden en in hun landstaal mogen debateren en dat dan doen in het Frans...
Oud 28 december 2009, 09:41   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het Vlaamse eisenpakket mag voor mij nog uitgebreid worden met de eis om in de volgende gemeenten Nederlandse taalfaciliteiten te eissen. Bij de invoering van de taalfaciliteiten is die mogelijkheid open gelaten.
Welkenraedt (Welkenraat) met deelgemeente Hendrikkapelle.
Bleiberg met deelgemeenten Gemmenich, Homburg, Montzen, Moresnet en Sippenaeken. Baelen (Balen) met deelgemeente Melmbach.
De bevolking van deze gemeenten spreekt gedeeltelijk een Limburgs/Duits grensdialect en hoewel de gemeenten officieel Franstalig is, is bij de vastlegging van de taalgrens (in 1963) de mogelijkheid voor het instellen van Nederlandse of Duitse taalfaciliteiten opengelaten. De Nederlandstalige bevolking is daar de laatste jaren sterk aangegroeid door ingeweken Nederlanders. De Jekervallei behoort niet tot het rijtje van gemeenten waar faciliteiten alsnog kunnen worden ingesteld maar mag ook bij de "actie" worden betrokken.
Niks te faciliteiten: de taalgrens ligt vast en dat is het dan.

Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 09:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 10:16   #52
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niks te faciliteiten: de taalgrens ligt vast en dat is het dan.
Zeg dat maar tegen die groot Brusselaarse en corridor liefhebbers.
Oud 28 december 2009, 10:54   #53
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeg dat maar tegen die groot Brusselaarse en corridor liefhebbers.
Dat zeg ik daar ook tegen.
Oud 28 december 2009, 11:06   #54
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik daar ook tegen.
Dat is dan zeer goed. Het is echter een Belgisch kwaatje om inconsequent te zijn.
Oud 28 december 2009, 11:08   #55
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is dan zeer goed. Het is echter een Belgisch kwaatje om inconsequent te zijn.
Slechte verliezer.
Oud 28 december 2009, 11:12   #56
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Slechte verliezer.
Verliezer? ik complimenteer je met je gelijke behandeling. Je kan echter niet beweren dat in belgicistische kringen de franstalige "fouten" tegen jullie staat geen reactie waard zijn en de Vlaamse overbelicht worden.
Oud 28 december 2009, 11:25   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Verliezer? ik complimenteer je met je gelijke behandeling. Je kan echter niet beweren dat in belgicistische kringen de franstalige "fouten" tegen jullie staat geen reactie waard zijn en de Vlaamse overbelicht worden.
Ja, maar wat is nu eigenlijk 'belgicistisch'? Men gebruikt dat woord te pas en vaak te onpas. Ik heb nooit echt goed begrepen wat die term nu eigenlijk inhoudt.

Als de Nederlandstaligen faciliteiten willen in Wallonië vind ik dat maar even fout als wanneer de Franstaligen de uitbreiding daarvan eisen in de omgeving van Brussel.

Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 11:26.
Oud 28 december 2009, 11:27   #58
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Naar wat ik hier aanvoel op dit forum ben je Belgicist als:

-Je België een goed land vind om in te wonen.
-Je geen Walen haat.
-Liever niet door de Hollanders geannexeerd wordt.

Ik vergeet waarschijnlijk nog een aantal (drog)redenen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 11:37   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Naar wat ik hier aanvoel op dit forum ben je Belgicist als:

-Je België een goed land vind om in te wonen.
-Je geen Walen haat.
-Liever niet door de Hollanders geannexeerd wordt.

Ik vergeet waarschijnlijk nog een aantal (drog)redenen.
Inderdaad, zeer kortzichtig allemaal. Maar mogen we iets anders verwachten van dat soort geestelijke afgevlakte kornuiten?

Ik vrees van niet.

Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 11:37.
Oud 28 december 2009, 11:40   #60
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, zeer kortzichtig allemaal. Maar mogen we iets anders verwachten van dat soort geestelijke afgevlakte kornuiten?

Ik vrees van niet.
Ik vrees dat het altijd een soort "jank-Calimero's" zullen blijven die nooit enige realiteitszin zullen kunnen opbrengen.

Het soort mensen dat, zelfs als ze getrouwd zouden zijn met Miss Universe, woonachtig zouden zijn in het zonnige Monaco en beschikkend over een flink gespijsde bankrekening, een groot wagenpark met chauffeur zouden bezitten, ect.... er nog steeds in zouden slagen te kankeren over nietsbeduidende zaken...

Het zit nu eenmaal in hun genen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 28 december 2009 om 11:41.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be