![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Partijlid
|
![]() Heeft er iemand nog nieuwtjes vanuit deze gebieden?
Toevallig inwoners op het forum? Deze gemeenten hebben mij altijd al enorm gefascineerd maar ik ben er nog altijd geen kijkje gaan nemen, althans niet bewust. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het vragen om Nederlandstalige taalfaciliteiten is, hoe zal ik het zeggen, lulkoek.
Ik ben sinds jaar en dag Flamingant, en natuurlijk ook een verdediger van de Nederlandse taal en tegenstander van de oprukkende verfransing in de randgemeenten. Veel Vlamingen zijn radicaal tegen de faciliteitengemeenten zoals bv. Sint-Genesius-Rode en dergelijke. En wat kom jij nu vragen? Om godmiljaardedju nog meer faciliteitengemeenten aan te maken. Dat is het meest idiote idee dat ik de laatste jaren heb gehoord. Ik en veel andere mensen 'vechten' al jaren voor de afschaffing van de faciliteitengemeenten. Maar daar horen ook de Nederlandstalige en Duitstalige faciliteiten bij. Het ontstaan van dergelijke faciliteiten is een klucht en een grote fout. Waar gaan we naartoe als wij, Vlamingen, die ons al jaren voordoen alsof wij wél de taal leren van waar we gaan wonen, ook al van die marginale faciliteiten in te voeren. Neen man, faciliteiten zijn een middel om idioten hun wil te laten doordrijven. Als je ergens gaat wonen, moet je de taal maar leren. Of dat nu Frans, Nederlands, Spaans, Chinees of Algerijns is. De faciliteiten, inclusief de Nederlandse en Duitse, moeten zo snel mogelijk worden afgeschaft. Helaas zal dat niet gebeuren, maar we moeten al zeker niet dezelfde seniele ideën als Franstaligen beginnen spuien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat betreft die Vlaamse underdogpositie, zie ook deze draad over dat kaartje waarbij Wallonië bij Frankrijk werd ingedeeld. Franstalig België drukt al jarenlang in zijn media kaartjes af waarbij de faciliteitengemeenten gewoon bij Brussel gevoegd worden en doet niets liever dan in het buitenland de perceptie wekken dat België een eentalig Frans land is. Op dat moment hoor je niemand in Vlaanderen en diegenen die er toch moeilijk over doen, zijn niet meer dan een paar verzuurde Flaminganten. Wanneer er dan eens voor één keer iets dergelijks langs Vlaamse kant naar buiten wordt gebracht, staat Franstalig België op zijn achterste poten en doen sommige Vlamingen ook maar hun duit in het zakje door zich te wentelen in zelfbeklag. Met zo'n onzelfzekere mentaliteit blijven we de Franstaligen aanmanen om op de huidige manier verder te doen, dat is wel duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Deze thread begint wel vanuit de intentie om de faciliteiten effectief in die gemeenten toe te passen, en dat kan ik niet goedkeuren. Maar nogmaals, je hebt hier een zeer goed punt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() dit heet onderhandelen vrienden. Gewoon vragen om die faciliteiten. Dan kan je die eis altijd laten vallen in ruil voor iets anders. En helemaal als je er al jaaaren om vraagt maar ze nooit hebt gekregen. Op een gegeven moment heb je gewoon recht op compensatie.
althans, zo werkt het in Belgie. Komaan, dat snappen jullie toch wel.. Zoals al eerder gezegd: jullie zouden Ollanders moeten inhuren voor het doen van jullie onderhandelingen. Met alle respect, maar jullie bakken er niets van.
![]() |
#46 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Dus in het kort samengevat wat ik ook zei
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens het beeld van België als Franstalig land wordt voor een groot stuk ook bepaald door organisaties als Inbev die in hun publiciteit de indruk geven dat België een Franstalig land is, veel meer dan officiële overheidsorganen. http://www.youtube.com/watch?v=sTERI...eature=player_ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Staatssecretaris
|
![]() Die eis tot faciliteiten zou een wapen bij onderhandelingen zijn natuurlijk. Als je alleen maar met de eisen op tafel komt die je ook werkelijk wil binnenhalen is er geen ruimte meer om af te dingen, om zo gezegd toegevinfgen te doen die er in werkelijkheid geen zijn. De franstaligen hebben deze methode al lang door en vragen dan ook oneindig veel. Natuurlijk word niet alles verwezelijkt maar ze halen toch telkens ruimschoots binnen wat ze eigenlijk wel wilden bedingen. De Vlaamse onderhandelaars zijn dan blij dat ze het franstalige pakket toch wat kunnen inperken hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 09:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Staatssecretaris
|
![]() Zeg dat maar tegen die groot Brusselaarse en corridor liefhebbers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat is dan zeer goed. Het is echter een Belgisch kwaatje om inconsequent te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Staatssecretaris
|
![]() Verliezer? ik complimenteer je met je gelijke behandeling. Je kan echter niet beweren dat in belgicistische kringen de franstalige "fouten" tegen jullie staat geen reactie waard zijn en de Vlaamse overbelicht worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als de Nederlandstaligen faciliteiten willen in Wallonië vind ik dat maar even fout als wanneer de Franstaligen de uitbreiding daarvan eisen in de omgeving van Brussel. Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 11:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar wat ik hier aanvoel op dit forum ben je Belgicist als:
-Je België een goed land vind om in te wonen. -Je geen Walen haat. -Liever niet door de Hollanders geannexeerd wordt. Ik vergeet waarschijnlijk nog een aantal (drog)redenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vrees van niet. Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het soort mensen dat, zelfs als ze getrouwd zouden zijn met Miss Universe, woonachtig zouden zijn in het zonnige Monaco en beschikkend over een flink gespijsde bankrekening, een groot wagenpark met chauffeur zouden bezitten, ect.... er nog steeds in zouden slagen te kankeren over nietsbeduidende zaken... Het zit nu eenmaal in hun genen. Laatst gewijzigd door Henri1 : 28 december 2009 om 11:41. |
|
![]() |
![]() |