![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat ik deed is een argument aangeven voor België dat soms door Wallonië en Belgicisten gehanteerd wordt, om het daarna te weerleggen met een bron die ik op het internet had gevonden. Wat doet u? Veel van uw posts zijn "wat een zever", "dat denken ze ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() Als Vlaanderen, met of zonder Brussel, onafhankelijk is, kan dit geen pyrrhusoverwinning zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() En wat heeft dat te maken met de Walen, vogeltje?
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom kom je dan af met die Nederlandse Fabiola??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Staatssecretaris
|
![]() Hoeft ook niet, waarom zou een franstalige minderheid binnen een onafhankelijk Vlaanderen niet kunnen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Dat Brussel tweetalig zal moeten blijven staat gewoon vast (instellingen, ziekenhuizen, SCHOLEN... zullen moeten in het Frans blijven bestaan. Zal Brussel geen verfransingsmachine blijven voor heel Vlaanderen (op lange termijn). Als je Brussel erbij wil, welke redenen zouden er nog zijn om België te splitsen (op de geldstroom na uiteraard...)? ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 30 september 2006 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Een onafhankelijk Wallonië, is een Wallonië dat op zijn plichten gewezen wordt en dat daar ook heel sterk uit kan komen. Kijk maar naar Slowakije, die zijn Tsjechië bijna voorbij gestoken op economisch vlak, waarom zou Wallonië dit niet kunnen? De gemiddelde Waal is niet dommer als de gemiddelde Vlaming of de gemiddelde Duitser. Probleem is dat de Vlaming opgehouden wordt, omdat de Waal in slaap wordt gewiegd door de Belgische regering:"Doe maar door Wallonië, Vlaanderen past wel bij." Een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel is goed voor Vlaanderen én Wallonië.
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Maar wat me de taal dan? Er zouden in het Brusselse Gewest ongeveer 1 miljoen mensen wonen, waarvan minstens 800.000 Franstalig (ik weet het, die getallen zijn altijd moeilijk te bepalen), in het Vlaamse Gewest wonen op dit moment ongeveer 6 miljoen mensen (en zoals we weten, in het Vlaamse Gewest wonen ook nog Franstaligen). Zo komen we toch al weer aan meer dan 11% Franstaligen. Het is al heel wat minder dan 4/10 echter. Ik denk echter dat we ons dan aan een Vlaams Parlement mogen verwachten waar Frans de voertaal is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag is Friesland tweetalig en de rest van Nederland ééntalig Nederlands. Is de voertaal in het Nederlands parlement Fries?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 30 september 2006 om 16:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
EDIT : ik bedoel : hoeveel Nederlanders spreken Fries zonder dat het hun moedertaal is... Laatst gewijzigd door evilbu : 30 september 2006 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen mag dan wel goed zijn in talen, maar er zullen nog altijd meer Fransonkundige Vlamingen zijn dan Nederlandsonkundige Brusselaars (omdat er nu eenmaal 10x zoveel Nederlandstaligen zijn...).
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat Brussel betreft: ik ben wel een van die flaminganten die ten volle beseft dat in die stad bijzonder weinig mensen wonen die Vlaming zijn. En dat Brussel enkele eeuwen geleden een kwasi Vlaamstalige stad was, dat is iets te lang geleden om nu nog spel van te maken buiten een geschiedenislesje. Er wonen echter nog genoeg Vlamingen; er werken zeker en vast genoeg Vlamingen; het is inderdaad de hoofdstad van Vlaanderen met de zetel van het parlement en de regering ... Brussel moet dus een speciaal statuut behouden na de Vlaamse zelfstandigheid en kan perfekt de Vlaamse hoofdstad blijven in kumul met wat de Wallonië wil, en met een would-be Europees sausje (would be, want het zal de rest van Europa worst wezen ...) En dan de ekonomie. Groot licht Arena zal eens moeten zeggen op basis van welke ernstige studie ze haar uitspraken kan baseren. Ge moet nu toch gene ekonomist zijn om te weten dat dat kul is in een Europees opengestelde markt. (ze zou wel gelijk hebben in een erg gesloten ekonomie; maar dan zou het huidige belgische misbaksel-land ook ekonomisch gene vette zijn)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |