![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is dat een feit dat jullie je schamen voor de Limburgers die wel zooo traaaaag pra-â-aten? Een Limburgse kotgenoot vertelde me dat eens...
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oorspronkelijk bericht door Derk de Tweede
![]() Weet je wat veel erger is: Kids ipv kinderen Sale ipv uitverkoop Shoppen ipv winkelen Loop eens door een gemiddelde Nederlandse of Vlaamse winkelstraat en tel de Engelse woorden op gevels en etalages. Of lees het tienerblad 'Girlz' en de damesbladen er op na. Beautysalons, healthy skin, fashion for him and her......en zo kan ik uren doorgaan. Ik werk in een instelling met een museumgedeelte. Het woord museum mag niet meer, het moet Experience ![]() De groepsafdelingen worden business units..... Ik word er echt niet goed van............... En in het Vlaams: Parking, jobs......... ![]() Citaat:
De invloed van het Engels is echt iets om om tegen te bewapenen. Een deelgemeente van het dorpje IslAm-sterdam wil Isl-Amsterdam zelf officieel tweetalig maken: Engels en Nederlands, hoewel dat dus eigenlijk 4-talig zou moeten zijn. Ddat plan van die deelgemeente komt dan ook van GroenLinks, die tevens vind dat er geen Nederlandse cultuur bestaat. ![]() ‘Niemand hoeft zich geheel aan te passen aan dé Nederlandse cultuur, al is het maar omdat die niet bestaat.’ Cultuur is een leeg woord. Voelt u zich ook zo goed begrepen door Groen Links?</B>
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Tja, in Nederland worden leenwoorden eerder uitgesproken zoals in de oorspronkelijke taal. Daarmee is het wel duidelijker dat het een leenwoord is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Dat is niets om je voor te schamen hoor, Nederlanders mogen best wel eens wat meer uitkomen voor hun streektaal... Ik kom zelf ook uit de grensstreek (het Waasland) en die lui (kijk, een neerlandicisme) aan de overkant van de grens (Hulst) praten precies hetzelfde dialect, alleen met een lichte 'Hollandse' invloed. Als ik me niet vergis, supporteren vele inwoners van Hulst trouwens voor SK Beveren en niet voor een Nederlandse club...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Ach, zolang we de onderlinge verschillen weten te benoemen blijkt in ieder geval dat we elkaar steeds beter kennen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ook al heb ik nog nooit het woord "tram" in een Engelse context moeten gebruiken, ik zou het daar wel op de Engelse manier uitspreken.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Burger
|
![]() Citaat:
't Is niet omdat de Engelsen hetzelfde woord gebruiken dat het een leenwoord is. "Water" is toch ook geen leenwoord... En daarbij, als het dan toch een leenwoord is, dan zal het hier toch eerder gepikt zijn bij de Fransen...
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Tram is overigens van Germaanse herkomst: in het Middelnederlands en Middelnederduits bestond het woord 'treme'/'treem' of 'trame'/'traam', wat steunbalk, dwarsstang of sport (van een ladder) betekende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Het woord tram (in Nederland uitgesproken als "trem", in Vlaanderen meestal als "tram") houdt verband met het woord 'treem' (of het Middelnederlandse woord trame, wat 'balk' betekent). Het is van oorsprong de aanduiding voor elk van de houten latten die gebruikt werden om de mijnlorries en dergelijke te geleiden. Deze werden later vervangen door ijzeren rails, waardoor de naam overging op de wagens zelf. Toen daarna personenwagens hun entree maakten, werd de naam ook daar op toegepast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tram werd in mijn dorp ook wel moordenaar genoemd. ![]()
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
In Rotterdam had je vroeger ook 'het Moordenaartje', de tram van de RTM die vanuit Rotterdam-Rosestraat (op Zuid) naar de Hoeksche Waard, Voorne-Putten, Goeree-Overflakkee en zelfs het noordwesten van Noord-Brabant reed. Tja, verkeersveiligheid was toen nog niet zo ver ontwikkeld... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Ik praat wekelijks met mensen uit Engeland, maar ik heb nog nooit horen praten over snécks, tréms of fléts. Waar sommige Nederlanders het vandaan halen dat die "é" de correcte Engelse uitspraak is, is voor mij een raadsel.
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hasselaren zijn er goed in. Maar het zijn en blijven Limburgers, dus we hebben het leren apprecieren ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou ik zeker niet doen, de helft van ons volk beheerst de taalregels niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |