Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2006, 23:50   #41
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Dit is echt een superonschuldige handeling maar is pure piraterij. Veel mensen snappen dit niet.
Enkel als er auteursrecht op dat muziekstukje rust. Een héél klein stukje van een muziekstuk is volgens mij trouwens altijd toegelaten als het onder 'Fair Use' valt.

Laatst gewijzigd door netslet : 5 oktober 2006 om 23:50.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 23:54   #42
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Wel lijkt het dat de nieuwsbrief-dienst georganiseerd wordt door SeniorenNet (link). :

Me dunkt is SeniorenNet zelf dus wel vrij goed ingedekt en als er klachten zouden zijn, moeten deze gericht worden naar de gebruikers van de nieuwsbrief en niet naar SeniorenNet zelf of hooguit naar diegene bij SeniorenNet die verantwoordelijk is voor het monitoren van die nieuwsbrief.
Da's net wat ik dus bedoel, langs de ene kant stimuleert SN illegaal downloaden en langs de andere kant wentelt men de verantwoordelijkheid af op de bejaarden.
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 23:55   #43
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Enkel als er auteursrecht op dat muziekstukje rust. Een héél klein stukje van een muziekstuk is volgens mij trouwens altijd toegelaten als het onder 'Fair Use' valt.

Het zal niet enkel over schoondochter van rosa hebben gegaan he. Helmut lotti en clouseau en zijn daar ook geliefd
Oud 5 oktober 2006, 23:56   #44
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
De onschuldige webmaster pakken, zeer galant. En vijftigers zijn misschien wel niet de onschuldige bejaarden waar u ze voor houdt
Oh nee ik voel het aankomen; De bejaarden worden de nieuwe zondebok
Oud 5 oktober 2006, 23:59   #45
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Zoiets ja

Alé soit, wat houden die mailgroepen eigenlijk in? Dat is alleszins toch nog iets anders dan nieuwsgroepen... ?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 23:59   #46
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels

Sabam en IFPI Belgium hebben een kort geding aangespannen tegen SeniorenNet. Ze eisen dat de website voor senioren van de 21-jarige student Pascal Vyncke stopt met het ter beschikking stellen van muziekbestanden. SeniorenNet heeft daar volgens hen geen toelating voor en is in overtreding met de wet op de auteursrechten. De zaak werd donderdag gepleit voor de kortgedingrechter in Antwerpen.

Mailgroepen
De auteursrechtenvereniging Sabam en de Belgische federatie voor muziekproducenten IFPI eisen dat SeniorenNet drie van zijn mailgroepen sluit, omdat er via deze weg illegale muziekbestanden zouden uitgewisseld worden. De mailgroepen zijn e-mail distributielijsten rond een bepaald thema, in dit geval muziek, waarop senioren zich gratis en onder strikte voorwaarden kunnen inschrijven. Eén van die voorwaarden is dat er geen materiaal mag uitgewisseld worden dat door auteursrechten beschermd is.

SeniorenNet werd eind 2005 op het probleem gewezen dat leden van de bewuste mailgroepen soms ook muziekbestanden naar elkaar doorstuurden. De website trof de nodige maatregelen waardoor het voor de leden onmogelijk werd om nog langer mp3 en wav- bestanden als bijlage te versturen, ook al ging het soms om eigen materiaal waar Sabam en IFPI niet eens de rechten van beheren.

Wetgeving omzeilen
Maar daarmee was het probleem volgens Sabam en IFPI niet van de baan. "SeniorenNet trachtte daarop de wetgeving te omzeilen door in de plaats daarvan links door te sturen naar websites waar wel muziek op beluisterd kan worden", sprak meester De Keersmaecker.

"Bezoekers hebben inderdaad de mogelijkheid om links naar andere websites te leggen in hun teksten. Mochten daar links bij zijn naar illegale muziekwebsites, dient men uiteraard die sites te vervolgen en niet SeniorenNet", antwoordde meester de Jong daarop.

Hij voerde ook aan dat de door Sabam en IFPI opgestelde dagvaarding nietig was, omdat ze veel te algemeen was opgesteld. Er wordt volgens hem helemaal niet gesteld om welke inbreuken op de auteurswet het gaat en welk materiaal er in strijd mee zijn. SeniorenNet vroeg de rechter dan ook om de eis van Sabam en IFPI ongegrond te verklaren. De uitspraak volgt op 5 oktober. (belga)
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2006, 00:00   #47
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels

Sabam en IFPI Belgium hebben een kort geding aangespannen tegen SeniorenNet. Ze eisen dat de website voor senioren van de 21-jarige student Pascal Vyncke stopt met het ter beschikking stellen van muziekbestanden. SeniorenNet heeft daar volgens hen geen toelating voor en is in overtreding met de wet op de auteursrechten. De zaak werd donderdag gepleit voor de kortgedingrechter in Antwerpen.

Mailgroepen
De auteursrechtenvereniging Sabam en de Belgische federatie voor muziekproducenten IFPI eisen dat SeniorenNet drie van zijn mailgroepen sluit, omdat er via deze weg illegale muziekbestanden zouden uitgewisseld worden. De mailgroepen zijn e-mail distributielijsten rond een bepaald thema, in dit geval muziek, waarop senioren zich gratis en onder strikte voorwaarden kunnen inschrijven. Eén van die voorwaarden is dat er geen materiaal mag uitgewisseld worden dat door auteursrechten beschermd is.

SeniorenNet werd eind 2005 op het probleem gewezen dat leden van de bewuste mailgroepen soms ook muziekbestanden naar elkaar doorstuurden. De website trof de nodige maatregelen waardoor het voor de leden onmogelijk werd om nog langer mp3 en wav- bestanden als bijlage te versturen, ook al ging het soms om eigen materiaal waar Sabam en IFPI niet eens de rechten van beheren.

Wetgeving omzeilen
Maar daarmee was het probleem volgens Sabam en IFPI niet van de baan. "SeniorenNet trachtte daarop de wetgeving te omzeilen door in de plaats daarvan links door te sturen naar websites waar wel muziek op beluisterd kan worden", sprak meester De Keersmaecker.

"Bezoekers hebben inderdaad de mogelijkheid om links naar andere websites te leggen in hun teksten. Mochten daar links bij zijn naar illegale muziekwebsites, dient men uiteraard die sites te vervolgen en niet SeniorenNet", antwoordde meester de Jong daarop.

Hij voerde ook aan dat de door Sabam en IFPI opgestelde dagvaarding nietig was, omdat ze veel te algemeen was opgesteld. Er wordt volgens hem helemaal niet gesteld om welke inbreuken op de auteurswet het gaat en welk materiaal er in strijd mee zijn. SeniorenNet vroeg de rechter dan ook om de eis van Sabam en IFPI ongegrond te verklaren. De uitspraak volgt op 5 oktober. (belga) </STRONG></EM></U></I></B>
Ondertussen zijn we al 5 oktober en blijkt er nog meer aan de hand te zijn. Ook niet handig met browsers en zoekmachines precies he
Oud 6 oktober 2006, 00:00   #48
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Da's net wat ik dus bedoel, langs de ene kant stimuleert SN illegaal downloaden en langs de andere kant wentelt men de verantwoordelijkheid af op de bejaarden.
En dankzij het feit dat de bejaarden die de links gepost hebben die overeenkomst hebben goedgekeurd, zijn zij dus ook verantwoordelijk voor het misdrijf. Dus is er geen enkele reden te bedenken om hen niet ook voor de rechtbank te slepen. Dura lex, sed lex.
Oud 6 oktober 2006, 00:13   #49
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het zal niet enkel over schoondochter van rosa hebben gegaan he. Helmut lotti en clouseau en zijn daar ook geliefd
Vorig jaar is er ook een klein relletje geweest tussen de IFPI en een vlaamse blogger die een volledige song van Nelly Furtado online had gezet. Daaruit bleek dat de IFPI zich niet verzet tegen een muziekfragment van 1min30sec uit een song van 3-4min. Korte audioclips worden de facto dus ook beschouwd als vallend onder het citaatrecht.
Oud 6 oktober 2006, 00:13   #50
Bazilfunk
Minister

Standaard

Moesten we dan ook niet 1 miljoen mensen hun burgerrechten hebben afgepakt toen het VB werd veroordeeld?
Oud 6 oktober 2006, 00:14   #51
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Vorig jaar is er ook een klein relletje geweest tussen de IFPI en een vlaamse blogger die een volledige song van Nelly Furtado online had gezet. Daaruit bleek dat de IFPI zich niet verzet tegen een muziekfragment van 1min30sec uit een song van 3-4min. Korte audioclips worden de facto dus ook beschouwd als vallend onder het citaatrecht.

Het is dan ook maar 4 maten geloof ik dat je vrij mag gebruiken.
Oud 6 oktober 2006, 00:16   #52
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Moesten we dan ook niet 1 miljoen mensen hun burgerrechten hebben afgepakt toen het VB werd veroordeeld?
1. Dat zal moeilijk gaan zonder de geheimhouding van de stemming op te heffen.
2. Naar ik weet hebben zij door het stemmen op het VB ook geen daad verricht die strijdig is met de wet.

Ik snap niet waarom je dit hier nu bijsleurt.

Laatst gewijzigd door netslet : 6 oktober 2006 om 00:19.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2006, 00:17   #53
Bazilfunk
Minister

Standaard

Dat heb ik nog al eens gehoord dacht ik maar toen klonk dat als "wir habben das nicht gewust" of zoiets
Oud 6 oktober 2006, 00:19   #54
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is dan ook maar 4 maten geloof ik dat je vrij mag gebruiken.
Dat is dus helemaal niet zo mooi geregeld. Hierdoor kunnen we enkel kijken naar de zaken waarop ge-reageerd wordt door het IFPI. Het IFPI heeft trouwens geen enkele opsporingsbevoegdheid naar mijn weten.
Oud 6 oktober 2006, 00:21   #55
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat heb ik nog al eens gehoord dacht ik maar toen klonk dat als "wir habben das nicht gewust" of zoiets
1. Ik heb nog nooit op het VB gestemd
2. Als je denkt dat er toen illegale zaken gebeurd zijn, dien dan een klacht in. Welke wetten zouden dan trouwens overtreden zijn?
Oud 6 oktober 2006, 00:22   #56
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Me dunkt is SeniorenNet zelf dus wel vrij goed ingedekt en als er klachten zouden zijn, moeten deze gericht worden naar de gebruikers van de nieuwsbrief en niet naar SeniorenNet zelf of hooguit naar diegene bij SeniorenNet die verantwoordelijk is voor het monitoren van die nieuwsbrief.
Wel, blijkbaar is dat dus niet het geval. Het gaat niet om courant e-mailverkeer, want daar heeft -in principe- de beheerder van mailserver geen enkele toegang toe. Kan of mag dat zelfs niet volgens de heersende wetgeving. In het geval van seniorennet geeft de gebruiker zijn akkoord dat hij van een soort "open" mailingsysteem gebruik maakt, waar de beheerder wél een oogje in het zeil gaat houden. En als je dan zoiets doet, dan moet je die controle ook hard maken. Seniorennet is aangemaand geweest en heeft die controle nagelaten. M.a.w. het heeft niet kunnen inlossen wat het zo stoer in z'n algemene voorwaarden stelde. Ergo: de aansprakelijkheid...

Wat mij strikt juridisch dan weer wél interesseert: hoe hebben IFPI & SABAM hun bewijsvoering opgebouwd? Konden zij hun belang bij de bewuste vordering bewijzen?

Het lijkt me dat we puur uit de berichtgeving in de pers véél te weinig kennis kunnen putten om hier nu een gedegen conclusie uit te trekken.

Ik hoop dat sommigen hier niet zitten te argumenteren omdat ze de piraterij zélf niet echt illegaal achten.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2006, 00:23   #57
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is dus helemaal niet zo mooi geregeld. Hierdoor kunnen we enkel kijken naar de zaken waarop ge-reageerd wordt door het IFPI. Het IFPI heeft trouwens geen enkele opsporingsbevoegdheid naar mijn weten.
Ik ben niet 100% zeker maar ik denk dat het IFPI wel zo'n bevoegdheid heeft inzake hun strijd met piraterij.
Oud 6 oktober 2006, 00:26   #58
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Wat mij strikt juridisch dan weer wél interesseert: hoe hebben IFPI & SABAM hun bewijsvoering opgebouwd? Konden zij hun belang bij de bewuste vordering bewijzen?
Ne gepensioneerde IFPIer latens subscriben?
Oud 6 oktober 2006, 00:26   #59
Desiderius
Minister-President

Standaard

Whoops ! Een uitschuiver van mijnentwege... (ik ben er al een tijdje uit) Het gaat dus om een kort geding. Geen uitspraak ten gronde. Dan liggen de zaken heel anders. De rechter neemt enkel maatregelen om verdere schade te voorkomen in afwachting van een uitspraak ten gronde. Het is dus niet uitgesloten dat dit een storm in een glas water blijkt te zijn.
Oud 6 oktober 2006, 00:29   #60
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben niet 100% zeker maar ik denk dat het IFPI wel zo'n bevoegdheid heeft inzake hun strijd met piraterij.
Niks van... IFPI moet aankloppen bij de bevoegde diensten; kan zelf geen enkele onderzoeksdaad stellen. Elke rechter zou dit gewoon naar de prullenmand verwijzen.

En het subscriben door IFPI zelf... mogelijk, maar gevaarlijk. Zou dan een gepensioneerde IFPI-advocaat moeten zijn.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be