Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2003, 20:47   #41
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Yup, wij houden dodelijke besmettelijke ziekten tegen zoals AIDS en NVA, dankzij ons kan je zoveel "gemeenschap" hebben als je maar wil (triootje is genoeg he mensen) zonder gewe(s)tensproblemen en zorgen.

Allemaal in een hecht gezinnetje in een comfortabel huisje waarin ze alles met elkaar deelden en gelukkig waren met elkaar.

Ooooh, hoe lief...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2003, 20:56   #42
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

En net zoals condooms volzitten met lullen en eikels...
U weet trouwens toch dat die lieve familie uiteindelijk uiteenvalt, wanneer de kinderen uit huis gaan en de ouders sterven wanneer ze versleten zijn? 8)
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2003, 20:59   #43
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
U weet trouwens toch dat die lieve familie uiteindelijk uiteenvalt, wanneer de kinderen uit huis gaan en de ouders sterven wanneer ze versleten zijn? 8)
Gelukkig houden wij vieze ziektes tegen zodat deze kinderen gelukkig zullen kunnen leven... en altijd dezelfde familienaam 'Belg' blijven dragen...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2003, 21:02   #44
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Gelukkig houden wij vieze ziektes tegen zodat deze kinderen gelukkig zullen kunnen leven... en altijd dezelfde familienaam 'Belg' blijven dragen...
Met als voornamen "ex-", "voormalige", en "gelukkig ben ik niet meer"...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 20 oktober 2003, 21:05   #45
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

O, maar u moet geen Belg blijven hoor, de grenzen zijn open. Ga in Frankrijk of Holland wonen als 't daar toch zoveel beter is. Of verhuis ineens naar Amerika.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2003, 21:07   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
O, maar u moet geen Belg blijven hoor, de grenzen zijn open. Ga in Frankrijk of Holland wonen als 't daar toch zoveel beter is. Of verhuis ineens naar Amerika.
Waarom verhuizen als ik maar gewoon moet wachten op de Vlaamse onafhankelijkheid?
Oud 20 oktober 2003, 21:11   #47
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik constateer:
1. Dat er wel degelijk andere argumenten gebruikt worden dan de geldzak.
Ik constateer enerzijds dat voor een of andere reden de discussie hier plots eveneens over democratie gaat, terwijl dit alles volgens mij maar weinig met democratie te maken heeft (of moet hebben).
En anderzijds dat ondanks alles (argumenten, tegen argumentatie, ellenlange redevoeringen, eindeloos veel topics over deze onderwerpen, ..) ik nog steeds niet overtuigd ben van het nuttig zijn van een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië. Toch wel zeer merkwaardig wanneer men weet dat ik volgens de B.U.B. aanhang een Vlaams-Nationalist ben.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2003, 21:11   #48
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het condoom is slechts één voorbehoedsmiddel van de velen.

Hoe vaak hoorde ik hier de BUB al zeggen dat zij nog de enige, échte verdedigers des vaderlands zijn?
Diezelfde BUB-club gaat dus fungeren als voorbehoedsmiddel tegen de ondergang van Belgenland...

De BUB kan dan voor zichzelf maar beter het meest radicale kiezen: sterilisatie. En dan nog...

...zal ze niet kunnen beletten dat het kind' Vlaamse staat genaamd', ooit zal geboren worden.
Oud 20 oktober 2003, 21:15   #49
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Ik constateer:
Ik constateer enerzijds dat voor een of andere reden de discussie hier plots eveneens over democratie gaat, terwijl dit alles volgens mij maar weinig met democratie te maken heeft (of moet hebben).
En anderzijds dat ondanks alles (argumenten, tegen argumentatie, ellenlange redevoeringen, eindeloos veel topics over deze onderwerpen, ..) ik nog steeds niet overtuigd ben van het nuttig zijn van een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië. Toch wel zeer merkwaardig wanneer men weet dat ik volgens de B.U.B. aanhang een Vlaams-Nationalist ben.
Ik heb uitgelegd wat die democratie hier plots bij kwam doen. En dat u niet overtuigd bent van het nut van een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië kan ik u zeker niet kwalijk nemen. Ik verwacht dan ook niet dat de argumenten pro zomaar iedereen zullen of kunnen overtuigen. Elk zijn/haar overtuiging.
Oud 20 oktober 2003, 21:19   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Ik constateer:
Wees bij dat het bij 'Vlaams-nationalist' is gebleven, Dies.
Had je ook nog de nuttigheid ingezien van het onafhankelijke Vlaanderen en Wallonië dan was je allang een fascist, racist en nazi geweest.

Zeg eens eerlijk. Zou jij een unitair België willen met staatslieden zoals Hans van de Cauter en co?
Oud 21 oktober 2003, 00:56   #51
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er staat wel degelijk: België vormt één gebied. Eén zijnde: een aaneengesloten politieke en economische ruimte. Dit gebied was trouwens niet, zoals u foutief beweert, "Spaans" maar achtereenvolgens Bourgondisch, Habsburgs (Spaanse en Oostenrijkse tak), Frans en Nederlands
En hoe heette die aaneengesloten politieke en economische ruimte? België zeker. Als u mij één term die toen gebruikt werd voor het huidig Belgisch grondgebied kan vinden dan kom ik uw gras afrijden. Deze term bestaat gewoon niet omdat deze provincies nooit als bij elkaar horend werd bevonden.

Allez ! Les geschiedenis voor tacitus en de BUBBY posse :

De term België bestaat slechts sinds de oprichting 170 jaar geleden en was vaag afgeleid uit teksten van Julius Ceasar in een povere poging om 2 ontvreemde bevolkingsgroepen aan elkaar te lijmen. Er blijkt zelfs dat de Belgae eigenlijk in huidig Frans grondgebied leefden! De ironie! De Belgae zijn FRANSEN
Na Charlemagne en het verdrag van Verdun, werd het toenmalig Belgisch grondgebied gesplitst tussen het Midden en Westelijk rijk , wat al aanduidt dat de grondgebieden niet bij elkaar hoorde. Daarna hoorden we bij het Oostelijk rijk (Duitsland)

De Belgische provincies waren tijdens de middeleeuwen onaangesloten en onafhankelijke stadstaatjes die banden hadden met elkaar en samen VLAANDEREN vormden en die term bestond WEL!

Bron : http://www.geographia.com/belgium/bxhis02.htm

At the outset of the new millennium, Belgium consisted of the cities of Flanders, unified under their strong Counts, and the less unified cities to the south and east of the Scheldt. As the Norse raids fell off and Europe's major kingdoms gradually stabilized, trade began to grow by leaps and bounds. For Flanders in particular, this was the beginning of a golden age. .

Recap :
1) Flander unified
2) less unified Southern cities (er was nog zelfs geen term voor )

Er wordt in de geschiedenisboeken zelfs niet gesproken over Wallonie , laat staan België. Enkel Vlaanderen was een begip toen.
Burgundy, who had benefited from Burgundy's long alliance with the English against the French, became the ruler of Flanders in 1384.

Wat u ook precies niet begrijpt is dat een groot stuk van Nederland bij Vlaanderen hoorde. Dus op dit punt al was er al sprake van de Nederlanden gelijmd door cultuur en religie (protestantisme) , waar huidig Wallonië niet bij hoorde. Hier komen we dan tot de rebellie van Vlaanderen tov de Spanjaarden (het gaat wel degelijk over Spanjaarden , prutske.)

By 1565, a powerful League of Nobility, under the leadership of William of Orange and Count Egmont (governor of Flanders), had joined in the opposition to [size=6]Spain[/size]. Philip responded by sending in the notorious Duke of Alva at the head of an army of 10,000 troops. Alva outlawed William, executed Egmont and other leading nobles in Brussels' Grand'Place, and began terrorizing the country. Popular opposition exploded, particularly in the north, and within a few years Alva found himself powerless to exercise control over any but the southern cities, which had remained much closer to the Catholic church.

U kent toch de Willem? Die van Oranje? De reden waarom die rare kwieten in't Noorden altijd "Oranje boven" roepen? Nu vertelt U mij eens hoe de Noordelijke steden kunnen afscheiden van de Zuidelijke steden ,als volgens u de Nederlanden (Holland en Vlaanderen) nooit bij elkaar geweest zijn !
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2003, 01:06   #52
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Quote:
2. Culturele argumenten

Door het feit dat de Belgen al eeuwenlang contact hebben met elkaar, bestaan er tussen hen meer gelijkenissen dan verschillen (culinair, vestimentair, urbanistiek, artistiek, sportief, muzikaal, institutioneel...)

Uiteraard zijn er ook culturele verschillen tussen Nederlandstaligen, Franstaligen en Duitstaligen in België, niet in het minste de taal. Maar dat is juist positief. Als mensen er een andere mening op nahouden en verschillend zijn, dan kan pas echt gediscussieerd worden en kan men tot originele oplossingen komen. Culturele diversiteit is juist een verrijking. Bovendien zijn er ook grote verschillen tussen jongeren en ouderen, tussen valieden en gehandicapten, tussen rijken en armen, tussen stedelingen en dorpelingen. En die kunnen dan wel met elkaar samenleven? Verschillen zijn nu eenmaal inherent aan een mensengemeenschap. Trouwens, hoe meer men splitst, hoe meer verschillen men creëert en hoe meer verschillen men creëert, hoe meer men voorwendsels creëert om te splitsen. Het is een vicieuze cirkel.

Zijn er geen culturele verschillen tussen pakweg Denen en Portugezen die nochtans nauw samenwerken in het kader van Europese Unie? De culturele diversiteit van Europa maakt ons continent juist zo prachtig en uniek.

Beschouwelijke onzin. We hebben met alle Europeanen contact en met alle Europeanen gelijkenissen , daarmee kunnen we geen unitair Europa maken. Ze verstaan blijkbaar het concept van de EU totaal niet. Het gaat niet over een Europees land , maar over een federatie van autonome en unitaire regio's. Niemand betwist de culturele diversiteit van Europa , het BUB zelf betwist het recht van Vlamingen op hun culturele eigenheid binnen Europa zoals de Fransen Of Denen Of Portugezen dat hebben. Het BUB is tegen diversiteit , maar zijn te stom om het te beseffen.
We hebben met alle Europeanen contact en met alle Europeanen gelijkenissen , daarmee kunnen we geen unitair Europa maken.

Nog geen unitair Europa.

Het gaat niet over een Europees land , maar over een federatie van autonome en unitaire regio's. Niemand betwist de culturele diversiteit van Europa

Waarmee u wilt zeggen?

het BUB zelf betwist het recht van Vlamingen op hun culturele eigenheid binnen Europa zoals de Fransen Of Denen Of Portugezen dat hebben. Het BUB is tegen diversiteit , maar zijn te stom om het te beseffen.

Wij betwisten helemaal niets: wij zijn voorstander van cultuurgemeenschappen. Vindt u dat Frankrijk cultureel zo homogeen is? Vraag dat eens aan Bretoense, Baskische of Corsicaanse volksnationalisten.
Nog geen unitair Europa.

Ahja u denkt dat de VS unitair (punt 4) is haha, dan is het ni moeilijk dat je dan denkt van Europa een unitair land te maken. U verstaat echt het verschil niet tussen Federatie en unitair land eh.

Waarmee u wilt zeggen?
Dat u geen fluit begrijpt van het concept federatie.

Wij betwisten helemaal niets: wij zijn voorstander van cultuurgemeenschappen. Vindt u dat Frankrijk cultureel zo homogeen is? Vraag dat eens aan Bretoense, Baskische of Corsicaanse volksnationalisten.

En als zij dat wensen moeten ze het recht hebben hun gemeenschap direct te vertegenwoordigen in de EU met een volwaardige volksvertegenwoordiger in het Europees parlement.
Oud 21 oktober 2003, 01:21   #53
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Quote:

4. Politieke argumenten

In de wereld ziet men sinds de twintigste eeuw een duidelijke tendens naar groter wordende kringen: VN, Europese Unie, wereldhandelorganisatie enz. waarom zou België deze tendens moeten omdraaien?

België ligt in het hart van Europa. Brussel is de hoofdstad van de Europese Unie. Het uiteenvallen van België zal andere regio's in Europa zoals Corsica, Bretagne, de Elzas, Catalonië, Baskenland, Noord-Italië, Sicilië, Schotland, Wales,... er ook toe aanzetten om onafhankelijk te worden. De Europese Unie is nu al moeilijk te besturen met 15, wat gaan doen als ze straks met veertig zijn? Europa heeft nood aan zoveel mogelijk eenheid, solidariteit en democratie.

Meertaligheid is een noodzaak in de wereld van vandaag. Een natie bouwen rond een taal is dus volledig ouderwets. Bovendien is het Nederlands in België al beschermd door de Vlaamse Gemeenschap en de taalwetten.

België is een klein land, maar heeft nog een duidelijke stem in de Europese Unie en soms zelfs op wereldvlak. Een splitsing van het land zal onze internationale invloed doen verdwijnen.

Er zijn nog meertalige federale Staten in de wereld die economisch wel varen: Canada, Zwitserland en Zuid-Afrika.

Klinklare onzin. Amerika heeft 50 staten , velen met een kleinere populatie dan Vlaanderen. De laatste keer dat ik het nieuws opzette , waren ze supermacht nr 1 in de wereld Als de Schotten, Basken , enz. dat willen , mogen ze hun automie in een federaal Europa krijgen.
Nogmaals verwarren ze Belgicisme met Europees Federalisme. Een goede Europeese federalist respecteert de culturele eigenheid van volkeren.
Niemand betwist dat meertaligheid een heil is. Maar Belgie is geen meertalig gebied , knuppels! België zijn 3 ééntalige gebieden en één piepklein tweetalig gebiedje. Altijd zo geweest. (nu ja afgezien van de oostkantons)
En als een natie bouwen rond een taal en een cultureel distinct volk ouderwets is, wat is dan natie bouwen rond een monarchie ?
Klinklare onzin. Amerika heeft 50 staten , velen met een kleinere populatie dan Vlaanderen

Geen enkel van die staten is onafhankelijk. Duitsland heeft trouwens Länder die groter zijn dan België.

Als de Schotten, Basken , enz. dat willen , mogen ze hun automie in een federaal Europa krijgen.

Wat heeft dat daar nu mee te maken?

Een goede Europeese federalist respecteert de culturele eigenheid van volkeren.

Hoeveel naties wenst u dan in Europa?

Maar Belgie is geen meertalig gebied , knuppels! België zijn 3 ééntalige gebieden en één piepklein tweetalig gebiedje. Altijd zo geweest.

Toch niet. België was een administratief ééntalig gebied. Dat piepklein tweetalig gebiedje is wel het belangrijkste deel van het land.

En als een natie bouwen rond een taal en een cultureel distinct volk ouderwets is, wat is dan natie bouwen rond een monarchie ?

Rond de monarchie? De natie wordt gebouwd rond het principe dat iedereen rechtsgelijk is en dat alle machten uitgaan van de Natie (art. 33 van de Belgische GW)

Geen enkel van die staten is onafhankelijk. Duitsland heeft trouwens Länder die groter zijn dan België

Haha, u denkt dat Amerika één unitair land is ofzo? AMerika is een federatie mijn beste. De gebieden hebben lokale wetgevingen en grote autonomie. Zo kan je in North Carolina 10 jaar de cel in vliegen als jij een van uw collega Bubbers een blowjob geeft , terwijl ze u in LA gouverneur maken. De federatie bestaat uit een economische unie (zoals in de EU) , een federale grondwet (zoals die gaat goedgekeurd worden in de EU) ,een defensie macht (zoals die er ooit komt in de EU) , een politioneel en juridische overkoepeling (dat zal wat duren in de eu). Afgezien van enkele andere overkoepelingen die ik vergeet hebben de staten vrij véél autonomie. U begrijpt het echt niet eh , het verschil tussen een federatie en een unitair land? En hoe de EU ook een federatie is of tracht te worden?

Wat heeft dat daar nu mee te maken?
Met het concept van autonome staten die deel zijn van een overkoepelend orgaan , van een [size=6]federatie[/size]. Nom d'une pipe! Tu es dur de comprenure !

Hoeveel naties wenst u dan in Europa?

Ik wil zo veel STATEN als er nodig zijn d.w.z. dat alle volkeren van Europa zich gemakkelijk voelen met hun vertegenwoordiging in de EU.
Wees gerust het zullen er nooit evenveel zijn als Amerika.

Toch niet. België was een administratief ééntalig gebied. Dat piepklein tweetalig gebiedje is wel het belangrijkste deel van het land.

Maar wat klets jij allemaal uit je nek man? 500.000 tweetaligen en 9.500.000 ééntaligen dat zijn de feiten. Met een opgelegd administratieve regel waarin de taal van de meerderheid werd onderdrukt moet je je zeker gaan verdedigen.

Citaat:
Rond de monarchie? De natie wordt gebouwd rond het principe dat iedereen rechtsgelijk is en dat alle machten uitgaan van de Natie (art. 33 van de Belgische GW)
Nu is België opeens geen monarchie meer.

art. 26 De wetgevende macht wordt gezamenlijk uitgeoefend door de koning, de kamer van volksvertegenwoordigers en de senaat
art. 29 De uitvoering, zoals ze door de grondwet is geregeld, behoort bij de koning
art. 63 De persoon van de koning is onschendbaar; zijn ministers zijn verantwoordelijk
art. 64 Geen besluit van de koning is van kracht, tenzij het mede ondertekend is door een minister, die door zijn medeondertekening alleen, daarvoor verantwoordelijk wordt...
art. 65 De koning benoemt en ontslaat zijn ministers...
art. 78 De koning heeft geen andere macht dan die welke de grondwet en de bijzondere krachtens de grondwet uitgevaardigde wetten hem uitdrukkelijk toekennen
Oud 21 oktober 2003, 01:29   #54
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Quote:

5. Sociaal- economische argumenten

De Belgische economie is ondeelbaar. Bedrijven kennen geen taalgrenzen. Er is handel van Oostende tot Luik en van Limburg tot Henegouwen en natuurlijk ook over de landsgrenzen heen.

Grote bedrijven zijn dikwijls meertalig ( Frans, Nederlands, Engels, Duits,...) en fusioneren op internationaal vlak.

Het Belgisch stelsel van sociale zekerheid is één van de meest efficiënte van de wereld en verschaft de nodige financiële steun aan de zwakken in onze maatschappij: bejaarden, zieken, kinderen, gehandicapten.

Dit is gewoon absurd. Waar hangt de camera in mijn bureau hier? Dit slaat werkelijk op niets. Als ik het BUB was zou ik de opsteller van deze tekst fusilleren. De Belgische economie ondeelbaar? Hoe komt het dan dat Vlaanderen de rijkere regio is van Europa en Wallonië bij de armste als die economie ondeelbaar is.
Het Belgisch stelsel van sociale zekerheid is onbetaalbaar ondanks de Vlaamse economie en is zeker NIET efficient. Hebt u al eens het gat in de sociale zekerheid bekeken , de staatsschuld enz.
Enfin absurditeit. Ik geneer mij bijna dat ik die tekst analyseer.
Dit is gewoon absurd. Waar hangt de camera in mijn bureau hier? Dit slaat werkelijk op niets. Als ik het BUB was zou ik de opsteller van deze tekst fusilleren.

Sterke commentaar.

Hoe komt het dan dat Vlaanderen de rijkere regio is van Europa en Wallonië bij de armste als die economie ondeelbaar is.

Straks gaan u en ik als fiere Vlamingen wel de Limburgse financiële putten kunnen gaan dichten. In elk land zijn er trouwens rijkere en armere regio's, iets wat hier al tot vervelens toe herhaald is, trouwens.

Het Belgisch stelsel van sociale zekerheid is onbetaalbaar ondanks de Vlaamse economie en is zeker NIET efficient. Hebt u al eens het gat in de sociale zekerheid bekeken , de staatsschuld enz.

Tot nog toe is het één van de beste stelsels ter wereld. Door de invoering van het startinkomen wenst de B.U.B. het zelfs nog te vereenvoudigen. Over de staatsschuld zijn we duidelijk: die kan best geregionaliseerd worden.

"Enfin absurditeit. Ik geneer mij bijna dat ik die tekst analyseer. "
U doet maar. Ik laat er mijn slaap niet voor, hoor. Uw zogenaamde analyse maakt niet veel indruk op mij hoor.
Sterke commentaar.

Sterk argumentarium

U doet maar. Ik laat er mijn slaap niet voor, hoor. Uw zogenaamde analyse maakt niet veel indruk op mij hoor.

U laat er inderdaad geen slaap voor , dat heb ik gezien aan jullie programma, argumentarium , website en zelfrespect Wees gerust uw commentaar op mijn analyse , maakt op niemand indruk 8)
Oud 21 oktober 2003, 06:30   #55
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Gaat een voorstander van de rechtstreekse democratie hier nu al beginnen goochelen met "niet-uitdrukkelijke wensen" van een bevolking? Gaat het er al zo aan toegaan?
Als je je verdiept had in wat directe democratie echt inhoudt, in plaats van in de inhoudsloze kreten die je partijkrant erover ventileert, dan zou je geweten hebben dat ik doelde op de burgers die in het onderwerp niet geïnteresseerd zijn. Dan zou je eveneens weten dat in een directe democratie geen opkomstplicht heerst, en dat deze onverschilligen mandateren aan de meerderheid die wel zijn stem komt uitbrengen.
Oud 21 oktober 2003, 06:34   #56
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Het trouwens geen democratische verplichting om steeds de meerderheidswil aan te hangen. Wél om trachten de wil van de meerderheid te polsen en te respecteren.
Polsen? Klinkt allemaal heel vaag en weinig bindend.
Alles lezen Jan.
'Polsen' als omschrijving voor bevragen via referendum moet je toch kunnen vatten.
Als je daarna een kleine inspanning had gedaan om te lezen wat ik eraan koppel (in vet rood herhaald hierboven), zonder het valselijk weg te laten en uit de context te rukken, dan had deze beschuldigende repliek van jou overbodig geweest.............
Oud 21 oktober 2003, 09:49   #57
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Citaat:
Er staat wel degelijk: België vormt één gebied. Eén zijnde: een aaneengesloten politieke en economische ruimte. Dit gebied was trouwens niet, zoals u foutief beweert, "Spaans" maar achtereenvolgens Bourgondisch, Habsburgs (Spaanse en Oostenrijkse tak), Frans en Nederlands
En hoe heette die aaneengesloten politieke en economische ruimte? België zeker. Als u mij één term die toen gebruikt werd voor het huidig Belgisch grondgebied kan vinden dan kom ik uw gras afrijden. Deze term bestaat gewoon niet omdat deze provincies nooit als bij elkaar horend werd bevonden.
Ik heb nooit beweerd dat de zuidelijke provincies als België werden aangeduid (dat kan ook niet want de graafschappen & hertogdommen vormden nooit apart een staatkundig geheel), maar de term 'Belgicus' werd wel gebruikt om de hele Nederlanden aan te duiden. Na 1700 waren de Pays bas Autrichiens trouwens rechtstreeks onder Oostenrijks gezag. Dat was dus de term voor het Belgisch grondgebied, beste.

Citaat:
De term België bestaat slechts sinds de oprichting 170 jaar geleden en was vaag afgeleid uit teksten van Julius Ceasar in een povere poging om 2 ontvreemde bevolkingsgroepen aan elkaar te lijmen. Er blijkt zelfs dat de Belgae eigenlijk in huidig Frans grondgebied leefden! De ironie! De Belgae zijn FRANSEN
Na Charlemagne en het verdrag van Verdun, werd het toenmalig Belgisch grondgebied gesplitst tussen het Midden en Westelijk rijk , wat al aanduidt dat de grondgebieden niet bij elkaar hoorde. Daarna hoorden we bij het Oostelijk rijk (Duitsland)
De term heb ik in vorige posting reeds uitgelegd. Ik ga geen ethnische oorsprongen zoeken 2000 jaar geleden.

Bovenstaand kaartje toont de situatie na het verdrag van Verdun (876) waarover u het had. Het middengebied omvat het latere België, minus Oost- en West-Vlaanderen. Dat Middenrijk zou trouwens spoedig opgeslokt worden tussen (het latere) Duitsland en Frankrijk. Ik zie geen taalgrens, u misschien wel?

Citaat:
De Belgische provincies waren tijdens de middeleeuwen onaangesloten en onafhankelijke stadstaatjes die banden hadden met elkaar en samen VLAANDEREN vormden en die term bestond WEL!

Bron : http://www.geographia.com/belgium/bxhis02.htm

At the outset of the new millennium, Belgium consisted of the cities of Flanders, unified under their strong Counts, and the less unified cities to the south and east of the Scheldt. As the Norse raids fell off and Europe's major kingdoms gradually stabilized, trade began to grow by leaps and bounds. For Flanders in particular, this was the beginning of a golden age. .

Recap :
1) Flander unified
2) less unified Southern cities (er was nog zelfs geen term voor )

Er wordt in de geschiedenisboeken zelfs niet gesproken over Wallonie , laat staan België. Enkel Vlaanderen was een begip toen.
Burgundy, who had benefited from Burgundy's long alliance with the English against the French, became the ruler of Flanders in 1384.
U bent wel snel in het citeren van één bron (die u dan nog niet goed begrijpt) als "de geschiedenisboeken". In de middeleeuwen was het huidige Belgische grondgebied verdeeld in:
-Het Graafschap Vlaanderen
-Het Hertogdom Vlaanderen
-Het Graafschap Namen
-Het Hertogdom Loon
-Het Hertogdom Brabant

Citaat:
Wat u ook precies niet begrijpt is dat een groot stuk van Nederland bij Vlaanderen hoorde. Dus op dit punt al was er al sprake van de Nederlanden gelijmd door cultuur en religie (protestantisme) , waar huidig Wallonië niet bij hoorde. Hier komen we dan tot de rebellie van Vlaanderen tov de Spanjaarden (het gaat wel degelijk over Spanjaarden , prutske.)

By 1565, a powerful League of Nobility, under the leadership of William of Orange and Count Egmont (governor of Flanders), had joined in the opposition to Spain. Philip responded by sending in the notorious Duke of Alva at the head of an army of 10,000 troops. Alva outlawed William, executed Egmont and other leading nobles in Brussels' Grand'Place, and began terrorizing the country. Popular opposition exploded, particularly in the north, and within a few years Alva found himself powerless to exercise control over any but the southern cities, which had remained much closer to the Catholic church.
U kent niet veel van geschiedenis blijkbaar. Allereerst zou u moeten weten dat "Vlaanderen" in 1565 het Graafschap en het Hertogdom was. Loon en Brabant hoorden daar niet bij. Vandaar bv. dat er nu in Nederland een provincie noord-Brabant is. "Zuid-Brabant" (België) is verdeeld tussen de provincie Antwerpen & Brabant. Brussel ligt in Brabant. Maar misschien vindt u een kaartje om uw boude "Vlaamse" hypothese over de middeleeuwen te staven? Ik wacht in spanning af.

Citaat:
U kent toch de Willem? Die van Oranje? De reden waarom die rare kwieten in't Noorden altijd "Oranje boven" roepen? Nu vertelt U mij eens hoe de Noordelijke steden kunnen afscheiden van de Zuidelijke steden ,als volgens u de Nederlanden (Holland en Vlaanderen) nooit bij elkaar geweest zijn !
Ik heb nooit ontkend dat ze bij elkaar geweest zijn. De noordelijke & zuidelijke Nederlanden vielen onder Habsburgs gezag. Onder Filips II voltrok zich de scheiding. Ik ben bang dat u "zuidelijke Nederlanden" met Vlaanderen (=Vlaams Gewest) verwart.
Onderstaand didactisch materiaal toont aan dat de Nederlanden (geel gekleurd) ook het huidige Wallonië incorporeerden.

(Europa in 1560)
Oud 21 oktober 2003, 11:06   #58
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog geen unitair Europa.

Ahja u denkt dat de VS unitair (punt 4) is haha, dan is het ni moeilijk dat je dan denkt van Europa een unitair land te maken. U verstaat echt het verschil niet tussen Federatie en unitair land eh.

Waarmee u wilt zeggen?
Dat u geen fluit begrijpt van het concept federatie.

En als zij dat wensen moeten ze het recht hebben hun gemeenschap direct te vertegenwoordigen in de EU met een volwaardige volksvertegenwoordiger in het Europees parlement.
Bij mijn weten is er noch in Vlaanderen, noch in Corsica, Bretagne, Wallonië, Baskenland, Elzas, Süd-Tirol, Lombardije, Beieren, Westfalen of Ober-Osterreich een meerderheid die vindt dat men een zich moet afscheiden van de natie. Ik zie trouwens niet goed in waarom Vlaanderen cultureel niet zo heterogeen zou zijn als België. Maar voor u is het concept taal wellicht alleszaligmakend.
Oud 21 oktober 2003, 11:09   #59
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar wat klets jij allemaal uit je nek man? 500.000 tweetaligen en 9.500.000 ééntaligen dat zijn de feiten. Met een opgelegd administratieve regel waarin de taal van de meerderheid werd onderdrukt moet je je zeker gaan verdedigen.
In Brussel wonen meer dan één miljoen man. Vanwaar haalt u die cijfers dat maar 500.000 Belgen tweetalig zijn? Ook ik ben tweetalig en ik woon in Leucen. Bovendien verdedig ik hier helemaal die regel niet.
Oud 21 oktober 2003, 11:12   #60
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Quote:

Nu is België opeens geen monarchie meer.

art. 26 De wetgevende macht wordt gezamenlijk uitgeoefend door de koning, de kamer van volksvertegenwoordigers en de senaat
art. 29 De uitvoering, zoals ze door de grondwet is geregeld, behoort bij de koning
art. 63 De persoon van de koning is onschendbaar; zijn ministers zijn verantwoordelijk
art. 64 Geen besluit van de koning is van kracht, tenzij het mede ondertekend is door een minister, die door zijn medeondertekening alleen, daarvoor verantwoordelijk wordt...
art. 65 De koning benoemt en ontslaat zijn ministers...
art. 78 De koning heeft geen andere macht dan die welke de grondwet en de bijzondere krachtens de grondwet uitgevaardigde wetten hem uitdrukkelijk toekennen
Even een lesje in primaire staatkunde. De moderne Staat is opgebouwd rond de Wetgevende, Rechterlijke en Uitvoerende macht. Het staatshoofd heeft een (zeer beperkt) aandeel in alle drie. Is Duitsland of Italië of de VSA opgebouwd rond een president? Ik dacht het niet. Nochthans staan die daar ook in de Grondwet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be