Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2006, 22:33   #41
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
"Het domste dat kan gebeuren is dat de pvda en de eap elk apart opkomen"

De EAP heeft nog niets bewezen en nu al pleiten de PVDA'ers voor kartels? Waarop? Schrik dat ze de PVDA stemmen gaan kosten? Als de PVDA goed werkt heeft moet het toch niets veranderen aan hun concept om met verruimingskandidaten op te komen? Het domste wat de PVDA kan doen is zich politiek verbinden omwille van de eenheid. De PVDA bewijst dat een revolutionaire partij een eigen koers kan varen. Dat moet de LSP ook doen volgens mij.
Volgens mij wil de PVDA nooit de eenheid om de eenheid. Als echter blijkt dat een kartel de beste kansen biedt om een communist verkozen te krijgen, moet de PVDA dat zeker overwegen. Maar enkel op basis van een correct programma.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 22:33   #42
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC Bekijk bericht
4/ Is er een ommekeer door LSP als belangrijkste kracht binnen CAP? Bon, die vraag snap ik niet. LSP voerde een niet-electoralistische verkiezingscampagne. CAP is veel breder, lsp is mss de belangrijkste georganiseerde kracht erbinnen maar daarom niet de belangrijkste kracht. Ik snap niet waar je naar toe wil met deze vraag of wat de inhoud ervan is.
Zou iemand me willen uitleggen wat een "niet-electoralistische verkiezingscampagne" is.
Oud 12 oktober 2006, 23:31   #43
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Zou iemand me willen uitleggen wat een "niet-electoralistische verkiezingscampagne" is.
Een campagne die niet gericht is op het maximaliseren van de stemmen maar rekrutering en consolidatie van nieuwe leden, bijvoorbeeld. Om een voorbeeld te geven. In Gent zijn we een week voor de verkiezingen gestopt met campagne voeren om ons te focussen op discussies met contacten en nieuwe leden. Het een hoef het andere niet uit te sluiten maar als kleine organisatie moet je prioriteiten stellen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 oktober 2006 om 23:35.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 23:34   #44
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle respect voor de goede bedoelingen van die militanten.
Maar laten we elkaar geen blaaskes wijsmaken. Van het moment dat Hostieux serieus tegen Janssens zijn kar gaat rijden (en als hij consequent linkse standpunten inneemt is dat onvermijdelijk) vliegt hij met zijn klikken en klakken buiten. De enige manier om binnen een partij als de SP.a te kunnen blijven werken is toegevingen doen aan het reformisme.
Ik weet het niet. Hostieux is verkozen en heeft een goede score gehaald. Dat telt ook wel mee. We zullen zien hoe het loopt en op welke manier ie zijn mandaat uitoefent. Janssens heeft echter openbaar op TV op een nogal brutale manier dat ze hem nog wel zouden leren wat ie kan en moet zeggen. Zien wat het geeft. Nu, die Hostieux is ook geen doetje vermoed ik.
Oud 12 oktober 2006, 23:49   #45
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"Ik begrijp de N-VA niet. Wij zijn hier niet de dupe van, maar wel de 34.000 Hobokenaars, die letterlijk gegijzeld worden. Door een hoop ideologische onzin. Alsof wij nu ineens zouden gaan staan roepen dat we in Hoboken niet willen samenwerken met kapitalisten die Bush steunen. Komaan zeg."

Ideologisch onzin!? Ik vind dat de PVDA het allemaal wel erg "real-politiek" aanpakt en meespeelt met het spelletje politiek politicienne dat momenteel gevoerd wordt in Hoboken.
Oud 13 oktober 2006, 06:59   #46
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

aangezien ik geen communist ben zou ik hoewel ik wel links ben normaal gezien nooit op de pvda stemmen

doch vroeger toen ik in antwerpen woonde deed ik dat wel

reden ?

van eigenst omdat ik redeneerde van als de balans hier overhelt naar extreem rechts dan moet ik zo ver mogelijk tegen gaan trekken en dat kan ik doen door te stemmen op de enige extreem linkse partij die kans heeft een zetel te halen

compensatiestemgedrag zou men zoiets kunnen noemen of ook wel een proteststem tegen de proteststemtendens

ik denk dat er veel mensen die geen communisten zijn op die manier redeneren

maw het succes van de pvda is volgens mijn analyse voor een niet te onderschatten gedeelte cynisch genoeg te danken aan het succes van het VB

in alle geval is het zo dat de pvda het het beste doet overal waar het VB monsterscores haalt

cfr zie ook hoboken en deurne
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 oktober 2006 om 07:05.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 08:17   #47
amedee
Partijlid

amedee's schermafbeelding

Standaard

Fout! De PVDA haalt het meeste aantal stemmen waar het VB niet opkomt! Zelzate! Het is het VB dat met onze stemmen gaat lopen
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 09:02   #48
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
"Ik begrijp de N-VA niet. Wij zijn hier niet de dupe van, maar wel de 34.000 Hobokenaars, die letterlijk gegijzeld worden. Door een hoop ideologische onzin. Alsof wij nu ineens zouden gaan staan roepen dat we in Hoboken niet willen samenwerken met kapitalisten die Bush steunen. Komaan zeg."

Ideologisch onzin!? Ik vind dat de PVDA het allemaal wel erg "real-politiek" aanpakt en meespeelt met het spelletje politiek politicienne dat momenteel gevoerd wordt in Hoboken.
Ik vind de houding van de PVDA nochtans correct.
Ze willen zich duidelijk niet laten brandmerken als degenen die Hoboken onbestuurbaar maken en hebben dus het initiatief naar zich toe getrokken met de persmededeling waarin ze hun voorwaarden voor eventuele deelname aan het bestuur in Hoboken uiteen zetten.
Die voorwaarden vertrekken vanuit hetgeen ze zelf hebben vastgesteld als zijnde de voornaamste verzuchtingen van de mensen in Hoboken.
Een eventuele deelname zal aan alle leden in Hoboken worden voorgelegd ter stemming, waarna de nationale leiding de definitieve knoop doorhakt.
Er worden dus voldoende controles ingebouwd om te zorgen dat men zich niet laat gaat in het spelletje politiek politicienne.
Maar uiteindelijk gaat het er niet in de eerste plaats om welk spelletje je speelt. Het gaat erom hoeveel van je programma je uitgevoerd krijgt. En in het geval van de PVDA ook om hoeveel nieuwe mensen je bereikt.
Oud 13 oktober 2006, 09:03   #49
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amedee Bekijk bericht
Fout! De PVDA haalt het meeste aantal stemmen waar het VB niet opkomt! Zelzate! Het is het VB dat met onze stemmen gaat lopen
Nog niet eens zo'n gekke analyse.
Oud 13 oktober 2006, 09:06   #50
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een campagne die niet gericht is op het maximaliseren van de stemmen maar rekrutering en consolidatie van nieuwe leden, bijvoorbeeld. Om een voorbeeld te geven. In Gent zijn we een week voor de verkiezingen gestopt met campagne voeren om ons te focussen op discussies met contacten en nieuwe leden. Het een hoef het andere niet uit te sluiten maar als kleine organisatie moet je prioriteiten stellen.
En die discussies met contacten en nieuwe leden kunnen niet gevoerd worden vanaf de week na de verkiezingen? Ik begrijp het principe wel dat je uitlegt en ik kan er voor een stuk in meegaan. Maar de vraag die ik me dan stel is of het dan niet beter is om niet mee te doen aan een verkiezingscampagne en je te focussen op syndicale en sociale strijdbewegingen. Dan heb je ineens veel concretere aanknopingspunten om je programma uit te leggen, lijkt me.
Oud 13 oktober 2006, 09:08   #51

Standaard

Citaat:
ik was vergeten om zelzate als enige uitzondering te vermelden idd.

voor de rest klopt mijn stelling als een bus
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 13 oktober 2006, 09:09   #52

Standaard

hoe doen ze dat trouwens in zelzate zeg ? lijkt me op t eerste gezich voor de pvda een goed idee om die mensen daar in de pvda bovelocaal wat hoge posities te geven ofzo.
Oud 13 oktober 2006, 10:15   #53
amedee
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik was vergeten om zelzate als enige uitzondering te vermelden idd.

voor de rest klopt mijn stelling als een bus
Volgens een onderzoek in Antwerpen (gepubliceerd in gva enkele maanden voor de verkiezingen) vist de PVDA uit hetzelfde water als het VB, namelijk de lagere sociale klassen. Wat is uw punt?
Oud 13 oktober 2006, 12:40   #54
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind de houding van de PVDA nochtans correct.
Ze willen zich duidelijk niet laten brandmerken als degenen die Hoboken onbestuurbaar maken en hebben dus het initiatief naar zich toe getrokken met de persmededeling waarin ze hun voorwaarden voor eventuele deelname aan het bestuur in Hoboken uiteen zetten.
Die voorwaarden vertrekken vanuit hetgeen ze zelf hebben vastgesteld als zijnde de voornaamste verzuchtingen van de mensen in Hoboken.
Een eventuele deelname zal aan alle leden in Hoboken worden voorgelegd ter stemming, waarna de nationale leiding de definitieve knoop doorhakt.
Er worden dus voldoende controles ingebouwd om te zorgen dat men zich niet laat gaat in het spelletje politiek politicienne.
Maar uiteindelijk gaat het er niet in de eerste plaats om welk spelletje je speelt. Het gaat erom hoeveel van je programma je uitgevoerd krijgt. En in het geval van de PVDA ook om hoeveel nieuwe mensen je bereikt.
Akkoord tot op een zekere hoogte maar ik denk dat het zeer belangrijk is dat een linkse partij toont dat ze anders is dan de traditionele partijen. Aanvallen op uw eigen "marxistisch-leninistische" visie ideologische onzin noemen vind ik persoonlijk niet echt geloofwaardig. Uiteraard moet je rekening houden met de concrete omstandigheden ter plaatse maar dan nog vertrek je vanuit een bepaalde ideologische visie, waarop uw tegenstanders u kunnen aanpakken/niet aanpakken. Als de andere partijen zeggen dat de PVDA niet "realistisch" is, wat ze wellicht nu al doen dan heb je nog de keuze tussen Hoboken onbestuurbaar maken of "realistisch" te worden, mee te stappen in de coalitie en een pak toegevingen te doen. Het zijn de andere partijen die de PVDA nodig hebben en niet omgekeerd.
Oud 13 oktober 2006, 13:45   #55
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Akkoord tot op een zekere hoogte maar ik denk dat het zeer belangrijk is dat een linkse partij toont dat ze anders is dan de traditionele partijen. Aanvallen op uw eigen "marxistisch-leninistische" visie ideologische onzin noemen vind ik persoonlijk niet echt geloofwaardig. Uiteraard moet je rekening houden met de concrete omstandigheden ter plaatse maar dan nog vertrek je vanuit een bepaalde ideologische visie, waarop uw tegenstanders u kunnen aanpakken/niet aanpakken. Als de andere partijen zeggen dat de PVDA niet "realistisch" is, wat ze wellicht nu al doen dan heb je nog de keuze tussen Hoboken onbestuurbaar maken of "realistisch" te worden, mee te stappen in de coalitie en een pak toegevingen te doen. Het zijn de andere partijen die de PVDA nodig hebben en niet omgekeerd.
Volgens mij kan een linkse partij enkel tonen dat ze anders is door haar praktijk.
Wat is de praktijk van de PVDA geweest in deze verkiezingscampagne?
- men deed een bevraging onder de mensen in Hoboken (en elders, maar de discussie spitst zich nu eenmaal op Hoboken toe)
- hetgeen uit die bevraging naar boven kwam werd in een programma gegoten waarbij ook de ideologie niet uit het oog verloren werd. De punten die de mensen van Hoboken aangaven werden vertaald in een radicaal links programma
- met dat programma werd naar de kiezer gegaan.
- het is hetzelfde programma dat de PVDA in de onderhandelingen naar voor schuift.
- het zullen niet de plaatselijke verkozenen of kaders zijn die beslissen om deel te nemen aan een coalitie, een eventueel akkoord zal aan alle leden van de PVDA voorgelegd worden.
- rekening houdend met het standpunt van de leden zal de nationale leiding de knoop uiteindelijk moeten doorhakken.
Al bij al een aanpak die zeer grondig verschilt van hoe het er bij andere partijen aan toegaat, lijkt me.
Het risico van af te glijden en uiteindelijk in een coalitie te stappen met een allerminst links programma bestaat inderdaad. Maar ik heb vertrouwen in de collectieve wijsheid van de PVDA-leden van Hoboken.
Dat van die "ideologische onzin" moet ik gemist hebben.
Oud 13 oktober 2006, 15:08   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens een onderzoek in Antwerpen (gepubliceerd in gva enkele maanden voor de verkiezingen) vist de PVDA uit hetzelfde water als het VB, namelijk de lagere sociale klassen. Wat is uw punt?
daar heb ik zelfs geen onderzoek voor nodig om dat te weten. Het veebee teert op de miserie en het wanbeleid van de paarse regering, de pvda en alle linkse partijen eigenlijk eveneens. Met dat verschil uiteraard dat de linkse partijen wel oplossongen bieden, maar daar hebben we ook geen onderzoek voor nodig om dat te weten
Oud 13 oktober 2006, 15:37   #57
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle respect voor de goede bedoelingen van die militanten.
Maar laten we elkaar geen blaaskes wijsmaken. Van het moment dat Hostieux serieus tegen Janssens zijn kar gaat rijden (en als hij consequent linkse standpunten inneemt is dat onvermijdelijk) vliegt hij met zijn klikken en klakken buiten. De enige manier om binnen een partij als de SP.a te kunnen blijven werken is toegevingen doen aan het reformisme.
Wel, als we 2 weken terug zouden zegen dat er iemand
van SP.a rood in de gemeente raad van Antwerpen tercht zou komen.
Dankzij een campagne dicht bij de basis, dan zou er nogal gelachen worden en als onmogelijk bekeken worden.

Onthouw ook dat de vorige pogingen om voor een verlinksing te zorgen
vaak gepaart gingen met een Jean marie de Decker houding.
Dat SP.a rood niet voor een arbijders revolutie kan gaan spreken
(daar heben we vonk voor ) lijkt logisch.
Ik had al gezegt eerst linker vleugel dan revolutionaire vleugel.
Als het mogelijk/en er de nood leefde onder het volk voor een revolutie gezinde beweging, gingen we wel op ons zelf campagne voeren.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2006, 06:57   #58
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

TommyMax2's schermafbeelding

Standaard

De praktijk zal uitwijzen welke invloed die kd heeft, toch? Ze zouden best zijn tussenkomsten in de gemeenteraad publiceren of zo op die website. Ik ga misschien wel eens kijken naar een gemeenteraadsvergadering als het uitkomt, maar je moet dat toch systematisch opvolgen als je er een deftig beeld van wilt krijgen.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2006, 07:59   #59

Standaard

Citaat:
dat de pvda in dezelfde vijver vist als het vb was exact mijn punt, niets meer of niets minder.
Oud 14 oktober 2006, 10:58   #60
amedee
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
dat de pvda in dezelfde vijver vist als het vb was exact mijn punt, niets meer of niets minder.
Neen, dat was niet uw punt. U zegt dat onze stemmen "proteststemmen tegen proteststemmen zijn".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be