Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: politieke overtuiging en vakbond
ik stem Vb en ben geen lid van een vakbond (heb evenmin intentie) 10 20,41%
ik stem VB en ben lid van ACV (of heb de intentie) 3 6,12%
ik stem VB en ga mijn lidmaatschap ACV inruilen voor andere vakbond 1 2,04%
ik stem VB en ga mijn lidmaatschap opzeggen (geen andere vakbond) 2 4,08%
ik stem VB en ben lid van een andere vakbond 6 12,24%
ik stem geen vb, ben lid van vakbond (of intentie) en stem bewust op voorgedragen kandidaten 1 2,04%
ik stem niet VB, ben lid van vakbond (of intentie) en stem niet noodzakelijk op voorgedragen kandiaten (stemgedrag staat los van lidmaatschap) 13 26,53%
k stem niet vb en ben geen lid van een vakbond (noch intentie) 13 26,53%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2006, 14:39   #41
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
U haalt daar meteen het grootste interne discussiepunt aan
wat belet deelorganisaties die geen 'deel' willen zijn, maar een 'gewone partner' dan om uit de structuur te stappen?
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 14:42   #42
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
wat belet deelorganisaties die geen 'deel' willen zijn, maar een 'gewone partner' dan om uit de structuur te stappen?
Het is niet omdat de ideeën over strategie verschillen dat de gemeenschappelijke belangen verschillen. Eendracht maakt nog altijd macht.
Oud 11 oktober 2006, 14:45   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Hoe verdwaasd kan je zijn om dat te stellen? Of wil je het zover dat vakbonden gaan bepalen wie recht heeft op sociale bescherming of een uitkering. Hier zou ik graag je diepergaande stelling over vernemen. En ik niet alleen me dunkt.
Jij inderdaad niet alleen! ik dacht dat ik niet goed las. Ben wel eens benieuwd.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 14:50   #44
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Jij inderdaad niet alleen! ik dacht dat ik niet goed las. Ben wel eens benieuwd.
*Als je een uitkering wil buiten de vakbond om is dat perfect mogelijk. *Syndicale bescherming veronderstelt lidmaatschap van een vakbond, wil je geen lid zijn of zet je je daartegenn af dan zet je jezelf daarbuiten.
*Sociale bescherming voor iedereen is hetgeen waar alle delegees voor gaan.
Oud 11 oktober 2006, 14:50   #45
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat de ideeën over strategie verschillen dat de gemeenschappelijke belangen verschillen. Eendracht maakt nog altijd macht.
dat is toch naast de kwestie? het ging over het feit of het ACV deel uitmaakt van het ACW of niet...U beweerde van niet, ikzelf en de website van wel...

het is namelijk zo dat het ACW 'boven' het ACV en de andere delen staat, zoals LCM, die delen vormen samen het bestuur en het dagelijks bestuur dat samen de strategie bepaalt.. Het is niet omdat er geen unanimiteit is tussen de leden dat een lid plots ophoudt deel uit te maken van.. toch? 't Is toch niet omdat er af en toe ruzie is dat het overkoepelend huishouden niet meer bestaat?

met andere woorden: je kan wel voorhouden dat LCM, ACV etc partners zijn, die zich organiseren binnen het ACW (en daar dan wel eens kibbelen) maar dat maakt de overkoepeling nog niet een partner van...

afijn.. da's eigenlijk een randdiscussie. Mijn punt is gewoon dat het ACV, als deelorganisatie, met vertegenwoordigers in de raad van bestuur en het dagelijks bestuur van het ACW mee het beleid bepaalt van het ACW.

toegepast op de verkiezingen: die mee bepaalt welke kandidaten al dan niet worden gesteund...
Oud 11 oktober 2006, 14:56   #46
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
*Sociale bescherming voor iedereen is hetgeen waar alle delegees voor gaan.
nuance: zouden moeten gaan... (overigens: 't is daar waar het regelmatig al eens fout gaat.. al meer dan eens horen zeggen dat délégués niet steeds diegenen zijn met het 'algemeen belang' voor ogen, maar wel met hun 'persoonlijk belang'.. misbruik van bescherming, bijvoorbeeld... - maar da's dan weer een andere discussie.)

onlangs nog gehoord: een VU'er die destijds niets te goed had van de délégué (omdat hij VUer was). Hij heeft dan maar zijn lidmaatschap opgezegd.
Oud 11 oktober 2006, 14:57   #47
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
toegepast op de verkiezingen: die mee bepaalt welke kandidaten al dan niet worden gesteund...
Hierin vergist u zich
Oud 11 oktober 2006, 17:38   #48
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hierin vergist u zich
en wie bepaalt dan wel welke kandidaat wordt gesteund?
Oud 11 oktober 2006, 21:45   #49
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

hetgeen overigens niet wegneemt dat op de website van het ACW wordt erkend dat het 'DEELorganisaties' zijn, waarvan ACV er één is.. dus geen 'gewone partner'.
het zijn zogezegd allemaal deelorganisaties, dwz
als je bij de hoofdzetel van het ACV klacht neerlegt tegen een deelorganisatie, bv voor fraude bij de vakbondsverkiezingen, zeggen ze:

"we kunnen u niet helpen want het is een deelorganisatie met hun eigen autonomie"

en ze zijn weer van de klager vanaf,
maar die laffe werkmethode leer je pas kennen als je problemen hebt

www.neutr-on.be
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 22:57   #50
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*vakbonden rechtspersoonlijkheid geven is een contradictio in terminis, op die manier is een tegengewicht bieden aan aandeelhouders en blind ondernemerschap onmogelijk

In het vervolg graag argumenten in plaats van vooroordelen en slogantaal
Kan u eens verder uitwerken waarom rechtspersoonlijkheid dit zou verhinderen? In het buitenland wordt dit toch niet als een probleem gezien. Rechtspersoonlijkheid is integendeel noodzakelijk om deze machtige organisaties verantwoordelijk te kunnen stellen voor hun daden.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 22:57   #51
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Stem niet VB en ben lid van het AES.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 07:59   #52
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Kan u eens verder uitwerken waarom rechtspersoonlijkheid dit zou verhinderen? In het buitenland wordt dit toch niet als een probleem gezien. Rechtspersoonlijkheid is integendeel noodzakelijk om deze machtige organisaties verantwoordelijk te kunnen stellen voor hun daden.
Stel; er is een staking in een bedrijf. Op dit moment wordt het stakingsrecht wettelijk beschermd, zo gauw men een vakbond rechtspersoonlijkheid geeft kan het patronaat vrijelijk via juridische weg dit stakingsrecht aantasten. Op het moment dat er strafrechterlijke overtredingen gebeuren (geweld, vernielingen) is het nog altijd mogelijk om vakbondsmensen -terecht- hiervoor juridisch te vervolgen, daar is geen rechtspersoonlijkheid voor nodig.
Oud 12 oktober 2006, 10:46   #53
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Stel; er is een staking in een bedrijf. Op dit moment wordt het stakingsrecht wettelijk beschermd, zo gauw men een vakbond rechtspersoonlijkheid geeft kan het patronaat vrijelijk via juridische weg dit stakingsrecht aantasten. Op het moment dat er strafrechterlijke overtredingen gebeuren (geweld, vernielingen) is het nog altijd mogelijk om vakbondsmensen -terecht- hiervoor juridisch te vervolgen, daar is geen rechtspersoonlijkheid voor nodig.
huh? waarom zou het stakingsrecht niet meer wettelijk beschermd zijn door het verlenen van rechtspersoonlijkheid aan de vakbonden? Rechters zijn nog steeds gehouden de wet toe te passen...
Oud 12 oktober 2006, 10:47   #54
vulpes
Gouverneur

Standaard

en euh.. even herhalen: hoe (door wie) wordt de voordracht van kandidaten door het ACW dan wél bepaald?
Oud 12 oktober 2006, 11:28   #55
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en euh.. even herhalen: hoe (door wie) wordt de voordracht van kandidaten door het ACW dan wél bepaald?
Wss de PVDA...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 14:12   #56
joske
Gouverneur

joske's schermafbeelding

Standaard

Hier zijn maar 3 vakbonden,dus ben je bijna verplicht bij een van die drie te gaan,want als er eens een staking uitgeroepen wordt moet je toch iets kunnen trekken,ik ben het er NIET mee eens wat ze nu willen doen,ze hebben er toch ook lustig aan meegedaan,herinner u :ROOD OF GEEN BROOD,en op verschillende fabrieken moest je van vakbond veranderen of je kon er niet beginnen te werken.
joske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 15:53   #57
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
huh? waarom zou het stakingsrecht niet meer wettelijk beschermd zijn door het verlenen van rechtspersoonlijkheid aan de vakbonden? Rechters zijn nog steeds gehouden de wet toe te passen...
denk niet dat je als gewone burger van een rechter gelijk krijgt,
daar zijn ze te corrupt voor

www.neutr-on.be
Oud 12 oktober 2006, 15:56   #58
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
ACW bestaat uit geledingen
ACV, de boeren, de middenstand, de bedienden, de vrouwengilde, de gepensioneerdenbond , de CM enz
allen van de katholieken natuurlijk

ieder schuift kandidaten naar voor en dan wordt een lijst verkozen

www.neutr-on.be
Oud 12 oktober 2006, 15:59   #59
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het woord Algemeen stoort u dus?

Feit blijft dat ACV het volste recht heeft om VB'ers (en dus anti-syndicalisten, lees het programma er maar op na) buiten te smijten. Je kan niet de lusten van de vakbond willen (uitkeringen, sociale bescherming) en tegelijkertijd een partij steunen die dit teniet wil doen. Dan moet je een keuze maken.
Net zoals al die overtuigde aCv'ers naar de kerk aan zeker

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 15:59   #60
neutron
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joske Bekijk bericht
Hier zijn maar 3 vakbonden,dus ben je bijna verplicht bij een van die drie te gaan,want als er eens een staking uitgeroepen wordt moet je toch iets kunnen trekken,ik ben het er NIET mee eens wat ze nu willen doen,ze hebben er toch ook lustig aan meegedaan,herinner u :ROOD OF GEEN BROOD,en op verschillende fabrieken moest je van vakbond veranderen of je kon er niet beginnen te werken.
juist, ze hebben een quasi monopoliepositie,
daarom trekken ze zich niks aan van hun leden die problemen hebben, dan zeggen ze: ga maar naar een andere vakbond...
en dan hebben we het nog niet gehad over de corruptie binnen de vakbond,

er is dringend een echte vakbond nodig, een neutrale

www.neutr-on.be
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be