Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2003, 01:25   #41
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En zo zie je maar weer dat de BUB de verfransing niet aanklaagt maar nog aanmoedigt. Het foefje om heel België tweetalig te willen maken is zuivere bulshit want eens het zover is zeggen Tacitus en co precies hetzelfde in heel Vlaanderen wat ze vandaag over de rand zeggen:

[size=6]Het Frans is toch de streektaal[/size]?
Een domme misser, die hij -hoop ik- niet meent.
Oud 25 oktober 2003, 01:30   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Citaat:
En zo zie je maar weer dat de BUB de verfransing niet aanklaagt maar nog aanmoedigt. Het foefje om heel België tweetalig te willen maken is zuivere bulshit want eens het zover is zeggen Tacitus en co precies hetzelfde in heel Vlaanderen wat ze vandaag over de rand zeggen:

[size=6]Het Frans is toch de streektaal[/size]?
Een domme misser, die hij -hoop ik- niet meent.
Hij blijft hetzelfde herhalen dus het zal zeker geen 'misser' zijn!
Oud 25 oktober 2003, 01:34   #43
El Cid
Gouverneur

Standaard

Men weet intussen ook dat ik die BUB met argusogen in de gaten houd. Ik ga niet herhalen wat ik van hun vindt, maar al is de vorm een beetje wankel, de inhoud zit meestal wel snor
Oud 25 oktober 2003, 01:43   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de inhoud zit meestal wel snor
Dat is dus wat je van de BUB vindt.

Waarom verwondert mij dat nu niet, zeg?

Voor mij verraadt anders juist die wankele vorm dat de inhoud heel wat anders is dan de BUB beweert.

Moest de BUB niet zo'n wankel studentenclubje zijn, ze nam ons nog eens in het ootje zoals het de Coudenberggroep (bijna helemaal) lukte.

Het tij kan echter keren...
Oud 25 oktober 2003, 11:36   #45
El Cid
Gouverneur

Standaard

Ach mens, loop naar de pomp...

De zwijgende meerderheid is nog steeds Belgisch gezind. En nu jij!

http://www.bplus.be/bplus-pamflet.pdf
Oud 25 oktober 2003, 11:39   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E=mc²
Ach mens, loop naar de pomp...

De zwijgende meerderheid is nog steeds Belgisch gezind. En nu jij!

http://www.bplus.be/bplus-pamflet.pdf
Sterk tegenargument!
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2003, 15:21   #47
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Mja, volgens de logica van de B.U.B. is wat hij zegt anders correct hoor.
Anderzijds is het volgens diezelfde logica correct wanneer ik stel dat het Vlaams-Nationalisme superieur is aan het streven naar een unitair België en is het zelfs correct wanneer ik stel dat het IQ van de B.U.B. aanhangers ver onder het gemiddelde ligt. En dit totdat het tegendeel bewezen wordt.
Of heeft Tacitus ondertussen door dat er verschillende vormen van logica bestaan en in dit geval duidelijk een verkeerde veronderstelling gemaakt wordt en dat daarenboven logica absoluut niet gelijkstaat aan wiskunde.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2003, 16:16   #48
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet het Dies. Volgens de BUB-logica is de 'zwijgende' meerderheid Belgisch gezind.

Ik vraag me alleen af waarom die meerderheid zwijgt en wat er nodig zal zijn om ze niet alleen aan het spreken te krijgen maar ook nog aan het vechten als het in dit land bergaf blijft gaan.
En dat zal het.
Oud 25 oktober 2003, 18:18   #49
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Anderzijds is het volgens diezelfde logica correct wanneer ik stel dat het Vlaams-Nationalisme superieur is aan het streven naar een unitair België en is het zelfs correct wanneer ik stel dat het IQ van de B.U.B. aanhangers ver onder het gemiddelde ligt. En dit totdat het tegendeel bewezen wordt.
Of heeft Tacitus ondertussen door dat er verschillende vormen van logica bestaan en in dit geval duidelijk een verkeerde veronderstelling gemaakt wordt en dat daarenboven logica absoluut niet gelijkstaat aan wiskunde.
Als u uw logica als logisch voorstelt, dan begrijp ik dat er een probleem is.

Langs de andere kant, heb ik wel iets beter te doen dan op zo'n onnozele postings te reageren in mijn kort weekeind.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2003, 18:23   #50
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Citaat:

Langs de andere kant, heb ik wel iets beter te doen dan op zo'n onnozele postings te reageren in mijn kort weekeind.
Dat kan ik begrijpen. Er kruipt ongetwijfeld veel tijd in het schrijven van onnozele slogans voor uw studentenclub.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2003, 18:41   #51
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schitterend! Ik heb er geen ander woord voor: ronduit schitterend!
Voor de slechte verstaanders - en Hans1 - onder ons: ik gebruikte de logica van 2leden van de B.U.B. om aan te tonen dat er overduidelijk iets aan schorte. Het was dus absoluut niet mijn logica!

God ik ben dit forum zo beu!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 25 oktober 2003, 20:08   #52
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
God ik ben dit forum zo beu!
Ik begrijp dat het op de duur niet leuk meer is altijd opnieuw je ballen in open doel te kunnen schieten.

Als je desondanks voor de eenheid van het BUBbelse België blijft ben je alleen maar sterker uit de 'strijd' gekomen. 8)
Oud 26 oktober 2003, 12:50   #53
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:

Uiteraard, u moet al uw tijd steken in het schrijven van onnozele postings...

Of hoe moeten we "Vlaams-nationalisme is het enige Belgische probleem" en dies meer anders zien? Als argumenten?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2003, 15:35   #54
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Opiniebijdrage Jan Van Doren in FET van 23.10.03

Alle hens aan dek voor Wallonië
JAN VAN DOREN. De auteur is adjunct-directeur van de [size=6]VEV-[/size]Studiedienst
.
Politiek gekleurd ?

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2003, 19:26   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Citaat:

JAN VAN DOREN. De auteur is adjunct-directeur van de [size=6]VEV-[/size]Studiedienst
.
Politiek gekleurd ?
Economische realiteit?
Oud 28 oktober 2003, 16:19   #56
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Citaat:

.
Politiek gekleurd ?
Economische realiteit?

sweet dreams

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 17:25   #57
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Op de federale Werkgelegenheidsconferentie werden de regionale verschillen zedig uit de weg gegaan. Nu de minister van Werk, Frank Vandenbroucke, werkzoekenden beter wil controleren, komt de aap uit de mouw. Wallonië wil zich amper engageren rond controle en begeleiding van werkzoekenden, terwijl juist daar er het meeste nood aan is. Om de Waalse jobachterstand in te halen, dienen de gewesten voor hun verantwoordelijkheid geplaatst, onder meer inzake de werkloosheidsuitkeringen, stelt JAN VAN DOREN. De auteur is adjunct-directeur van de VEV-Studiedienst

'Alle hens aan dek voor werk. Onze jobachterstand op Europa inhalen.' Zo luidde de titel van de omstandige nota die Jan Smets, directeur van de Nationale Bank van België (NBB), voorlegde aan de deelnemers van de Werkgelegenheidsconferentie. Een tweede subtitel zou bijzonder passend zijn geweest: 'De Waalse jobachterstand op Vlaanderen inhalen.' Het rapport legt de verschillen tussen Noord en Zuid nogmaals pijnlijk bloot.

Hoewel België een klein land is, zijn de regionale verschillen inzake werkloosheidsgraad in geen enkel land van de Europese Unie groter, met uitzondering van Italië. Zo noteert Smets, in lijn met de jarenlange aanklacht van OESO, IMF en EU.

Diplomatisch wijst de NBB-directeur erop dat de verschillen ook groot zijn tussen provincies en arrondissementen. Maar een goede verstaander maakt hij duidelijk dat vooral de regionale verschillen uit de band springen. Zo varieerde de geharmoniseerde werkloosheidsgraad in 2001 van 3,8 procent in Vlaanderen over 10,6 procent in Wallonië tot 11 procent in Brussel. Het verschil tussen provincies binnen Vlaanderen verbleekt hierbij: van 2,6 procent in Vlaams-Brabant tot 4,7 procent in Antwerpen. En de verschillen tussen arrondissementen noemt Smets perfect vergelijkbaar met wat wordt vastgesteld in de andere lidstaten.

Ook inzake werkgelegenheidsgraad - aantal werkenden ten opzichte van de bevolking op arbeidsleeftijd - blijven de regionale verschillen groot. Vorig jaar beliep de werkgelegenheidsgraad in Vlaanderen 63,1 procent tegenover 55,6 procent in Wallonië. De achterstand van Wallonië is vooral groot bij de jongeren, een kloof van 11 procentpunt. Omgekeerd ligt de werkgelegenheidsgraad bij de plus-55-jarigen in Vlaanderen op een absoluut dieptepunt, een procentpunt onder Waals niveau.

De sterke regionale verschillen inzake werkloosheid en werkgelegenheid worden in verband gebracht met de zeer beperkte mobiliteit - zowel verhuizingen als pendel - tussen Vlaanderen en Wallonië. Mobiliteit zou normaal deze verschillen uitvlakken, door een arbeidsmigratie van de zwakke naar de sterke regio. In de verhouding Vlaanderen-Wallonië speelt dit dus niet. Binnen Vlaanderen echter, evenals tussen Vlaanderen en Brussel, is er wél een zeer intensief pendelverkeer. Vlaanderen is terzake zelfs koploper in Europa. Met andere woorden, de taalgrens vormt in dit land een bijzonder hardnekkige barrière voor arbeidsmobiliteit. Een Belgische arbeidsmarkt bestaat niet. Een Vlaamse wel. Een Waalse in wat beperktere mate.

Aparte arbeidsmarkten vergen een apart beleid. En dat gebeurt nu al ten dele, ten minste wat het 'preventief' werkgelegenheidsbeleid betreft: onderwijs en vorming, evenals begeleiding van werkzoekenden. Ook op deze punten wijst het rapport-Smets op een kloof tussen Noord en Zuid, die helaas ook in het nadeel is van Wallonië.

Voortgaande op de PISA-enquête van de OESO over de kennis van 15-jarigen, is Vlaanderen na Finland koploper in de EU. De Franse gemeenschap bengelt aan de staart van het Europese peloton, in het gezelschap van Portugal en Griekenland. Van alle laatstejaars in het algemeen secundair onderwijs zit in Vlaanderen 83 procent op schema, in de Franse gemeenschap amper 70 procent. Voor het beroepsonderwijs zijn de cijfers respectievelijk 43 procent en_ 17 procent.

Inzake begeleiding van jongeren naar een job doet Wallonië meer inspanningen dan Vlaanderen. In Wallonië krijgt 71 procent van de jonge werklozen binnen de zes maanden een persoonlijk actieplan aangeboden . In Vlaanderen is dat 57 procent. Maar bijna 40 procent van de Waalse jongeren blijft langdurig werkloos, tegenover amper 13 procent in Vlaanderen. Wallonië is hiermee veruit koploper in Europa inzake langdurige jeugdwerkloosheid. Vandaar ook de sterke focus van Waalse politici op jongerenbanenplannen.

Vlaanderen situeert zich inzake instroom van jongeren in langdurige werkloosheid in de Europese subtop, na de Scandinavische landen, Ierland en Oostenrijk. Vlaanderen moet vooral het probleem van de 55-plussers aanpakken.

Van de werklozen boven de 25 jaar krijgt in Vlaanderen twee op de drie binnen het jaar een persoonlijk actieplan aangeboden, tegenover slechts één op de drie in Wallonië. Van de volwassen werklozen blijft in Vlaanderen 11 procent langdurig in de werkloosheid hangen, tegenover 23 procent in Wallonië, alweer de slechtste score in de EU.

Niet langer aanzien

Vlaanderen toonde zich op de Werkgelegenheidsconferentie bereid tot extra inspanningen. Wallonië, waar het schoentje echt langs alle kanten knelt, niet. De Werkgelegenheidsconferentie bleef op dit punt in wollige frasen hangen. Anderzijds kreeg Vlaanderen nul op het rekwest voor zijn vraag naar een federale beloning voor de gewesten die goed werk leveren inzake de werkloosheidsbestrijding. Thans gaat enkel de federale overheid met de baten lopen.

De minister van Werk neemt nu zelf het heft in handen door alvast de controle via de RVA aan te scherpen. Terecht. Het kan niet dat gebrekkige regionale inspanningen inzake de bestrijding van werkloosheid of gebrekkige medewerking aan sanctionering van misbruiken ongemoeid worden gelaten en toegedekt met de federale factuur van het federale, curatieve stelsel van werkloosheidsuitkeringen. Hiermee wordt enkel maar het bestaande onevenwicht tussen de deelstaten inzake werkloosheid en zo ook de bijdrage tot de federale publieke financiën versterkt.

Het klopt natuurlijk dat een strengere controle op werkzoekenden alleen geen soelaas brengt. Maar minister Vandenbroucke kan moeilijk in plaats van de gewesten het hele preventief werkgelegenheidsbeleid gaan voeren. Dat is ook hoogst onwenselijk, gelet op de regionale verschillen.

De oplossing moet in een andere richting worden gezocht, met name in een minstens gedeeltelijke regionalisering van het stelsel van werkloosheidsuitkeringen. Zo kan het preventief en curatief werkgelegenheidsbeleid beter op elkaar worden afgestemd, worden lasten en lusten terzake verenigd en worden de gewesten geresponsabiliseerd voor hun inspanningen in de bestrijding en vooral voorkoming van werkloosheid. De regionale verschillen blijven toedekken met federale uitkeringen en dito banenplannen is een dood spoor.
Ik heb deze tekst reeds in de krant gelezen.

Ik vind hem zo lachwekkend dat ik er een mooi antwoord zal op schrijven. Een beetje geduld.

En, vlot het een beetje?
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 21:05   #58
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als 17-jarige die een leerjaartje heeft overgeslagen en intussen al universitaire studies doet, meen ik dat mijn IQ ( dat, tweemaal officieel gemeten, ergens tussen 135 en 145 ligt ) niet moet onderdoen aan dat van de gemiddelde forumbezoeker. Tenzij u mij van uzelf en anderen betere cijfers kunt voorleggen natuurlijk.

Uit mijn contacten met mede-BUB-leden kan ik alleen maar zeggen dat ik van hen de indruk heb dat ook zij zeer intelligente personen zijn, die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en een zeer klare kijk hebben op de wereld en de actualiteit.

Men heeft uiteraard het nodige intellect nodig om op een beschavingsgraad te komen waar men het normaal vindt dat er niet alleen geen onderscheid gemaakt wordt op basis van ras, maar ook niet op basis van moedertaal of woonplaats...

Over de tekst van het VEVertje: de verschillen tussen de provincies zijn minstens even hallucinant als die tussen de gewesten.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 22:33   #59
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Uit mijn contacten met mede-BUB-leden kan ik alleen maar zeggen dat ik van hen de indruk heb dat ook zij zeer intelligente personen zijn, die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en een zeer klare kijk hebben op de wereld en de actualiteit.
Ik ken geen van hen persoonlijk en ik weiger het om op de man in plaats van op de bal te spelen, dus ik geloof u op uw woord. Mijn schrijfsel waar u op reageerde en waar ik misschien de B.U.B heel eventjes door het slijk sleurde, diende enkel ter illustratie van de denkfout die verweven zat in de reactie van een lid van de B.U.B.

Citaat:
Men heeft uiteraard het nodige intellect nodig om op een beschavingsgraad te komen waar men het normaal vindt dat er niet alleen geen onderscheid gemaakt wordt op basis van ras, maar ook niet op basis van moedertaal of woonplaats....
Is dit niet volledig in tegenspraak met het B.U.B. standpunt in zaken vreemdelingenstemrecht? Ik hoop trouwens dat dit niet specifiek tegen mij gericht is, want ik heb mij hier denk ik nog nooit aan bezoldigt.

Citaat:
Over de tekst van het VEVertje: de verschillen tussen de provincies zijn minstens even hallucinant als die tussen de gewesten.
De pejoratieve bijklankt die u het VEV meegeeft getuigt natuurlijk al van een redelijke vooringenomenheid. Anderzijds kan ik mij niet herrineren dat ik ooit het tegendeel zou hebben beweert van wat u probeert aan te tonen. Integendeel, ik heb ooit eens de cijfers met betrekking van de werkverdeling per sector per provincië voor Vlaanderen op dit forum gezet. Ik wacht echter nog steeds vol ongeduld alvorens iemand hetzelfde doet met betrekking tot Wallonië. Ik beweer dus het niet dat wat u zegt niet correct zou kunnen zijn, maar ik ga het hier ook zeker niet bevestigen. Anderzijds - en dan mogen de B.U.B. leden over nog zulke hoge IQ's beschikken - heb ik nog maar weinig economische kennis zien geëtaleerd worden door vanuit de B.U.B. hoek.

Citaat:
Als 17-jarige die een leerjaartje heeft overgeslagen en intussen al universitaire studies doet, meen ik dat mijn IQ ( dat, tweemaal officieel gemeten, ergens tussen 135 en 145 ligt ) niet moet onderdoen aan dat van de gemiddelde forumbezoeker. Tenzij u mij van uzelf en anderen betere cijfers kunt voorleggen natuurlijk
Dat u zulks moet aanhalen duidt op weinig inhoudelijke argumenten. Nu wil ik het u, omwille van uw jonge leeftijd, wel vergeven, maar denk niet dat u reeds alle wijsheid van deze wereld in pacht hebt. Intelligentie is niet voldoende! En wees gerust ik zou u hier eenvoudig - zowel qua IQ en al zeer zeker qua diploma's - kunnen overtreffen/ overstoeffen, maar ik denk niet dat we daar veel aan hebben. Het gaat om inhoud, althans het zou om inhoud moeten gaan!
Oud 29 oktober 2003, 03:11   #60
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Als 17-jarige die een leerjaartje heeft overgeslagen en intussen al universitaire studies doet, meen ik dat mijn IQ ( dat, tweemaal officieel gemeten, ergens tussen 135 en 145 ligt ) niet moet onderdoen aan dat van de gemiddelde forumbezoeker. Tenzij u mij van uzelf en anderen betere cijfers kunt voorleggen natuurlijk.

Men heeft uiteraard het nodige intellect nodig om op een beschavingsgraad te komen waar men het normaal vindt dat er niet alleen geen onderscheid gemaakt wordt op basis van ras, maar ook niet op basis van moedertaal of woonplaats...

Hm, en nu dacht ik net dat dit VEV'ertje dit laatste nu net weerlegt. Zou het dan toch aan mij liggen?

En zoals Dies zegt, stoefen over je IQ is in deze echt wel ongepast en je maakt je er eigenlijk mee belachelijk. Maar ja, 17, de wijsheid komt met de jaren!!!
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be