![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burgemeester
|
![]() ik zie nog altijd niet wat het bijbel-incident hier is...
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar serieus nu, ik ben inderdaad tegen alle dergelijke verboden. Dat had je niet verwacht hé, van een links iemand? Misschien zit je wel met een vooroordeel. De als "progressieven" vermomde regelneven en etatisten zijn in mijn ogen niet "links". Ik weet wel dat velen deze term op een andere manier invullen, maar dat is dan jammer voor hen en voor diegenen die hen geloven. Maar goed, stel je voor dat je nazi-uniformen zou verbieden, dan zou je dus ook geen parodieën op de idiotie en de absurde domheid van de nazi's mogen maken. Ik ben vierkant tegen een dergelijk verbod. Als neo-nazi's of leden van de KKK geweld plegen, moeten ze hard worden aagepakt. Maar je moet hun kleren niet verbieden.
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() [quote=Dr. Strangelove;2089567]
Citaat:
De koran en de bijbel staan trouwens naast elkaar in ons boekenrek, naast het werk van Tolkien ![]()
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() Een meldpunt (liefst nog privaat georganiseerd) waar mensen anoniem getuigenis kunnen doen over hun gedwongen sluierdracht, zou dat al geen stap in de goede richting zijn?
Met die informatie kan dan weeral bekeken worden hoe we het best die dwang zo veel mogelijk uit de wereld kunnen helpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het verbieden van hoofdoeken om moslimfundamentalisme te bestrijden, is hetzelfde als symptomen bestrijden om een kwaal te genezen. Het zal maw niet werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben tegen algemene kledingvoorschriften - of ze nu iets dwingen of iets verbieden. Blijkbaar gaat het er bij sommigen niet in dat tegen een hoofddoekverbod zijn niet impliceert dat je voor hoofddoekdwang bent. Als er al een rechtstreeks verband bestaat tussen schadelijk moslimfundamentalisme en het dragen van een hoofddoek (wat ik al durf betwijfelen - ik ken een aantal vrouwen die wel duidelijk moslim zijn, een hoofddoek dragen, maar niet 'schadelijk' zijn, ze leven gewoon hun leventje), dan ga je het schadelijk moslimfundamentalisme zeker niet oplossen door de hoofddoek te verbieden. Moslimfundamentalisme zit in het hoofd, niet in die hoofddoek. Overigens: persoonlijk zou ik het tof vinden mochten alle KKK'ers standaard met een witte puntmuts oplopen. Dan zou ik ze tenminste herkennen als ik er eentje tegenkom, en die vakkundig kunnen mijden in mijn persoonlijke contacten, want eigenlijk heb ik daar weinig zin in.
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Go Nijntje go! ![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daarom lijkt het mij misschien geen slecht idee om een boekje te verspreiden waarin moslima's getuigen over de dwang om een doekje te dragen en hoe hen dit doet voelen. Dit kan op zijn minst de discussie al een beetje uitlokken. Als in dat boekje ook nog wat getuigenissen staan van vrouwen die vrijwillig een hoofddoekje dragen en die het dwingen van hoofdoekdracht onheus vinden, des te beter. Ook de standpunten van enkele autochtonen die niet zozeer tegen hoofddoekdracht zijn als wel tegen de dwingende aard ervan, zouden in dat boekje best op hun plaats zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
En het verbieden van een hoofdoek zal zoals je zegt het moslimfundamentalisme niet bestrijden. Meer zelfs, het valt zelfs te betwijfelen of het de vrouwen die gedwongen worden een hoofddoek te dragen, zal helpen. De kans bestaat dan immers dat die vrouwen gewoon niet meer buiten mogen... Het onderdrukken van vrouwen zit ook niet (alleen) in die hoofdoek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat niet zozeer over die hoofddoek eh. Het gaat over de algemene houding. Als je wil dat die hoofddoek niemand opgedrongen wordt, kun je hem simpelweg verbieden. Dan wordt hij inderdaad niemand opgedrongen. En dan? Denk je dat het verplicht dragen van een hoofddoek de grootste zorg is van de vrouwen die daartoe gedwongen worden? Dat het is van: 'jij moét die hoofddoek dragen', maar dat ze voor de rest een compleet gelijke status hebben binnen het gezin? De hoofddoek is het minste van de zorgen. Maar wél een geschikt, tastbaar, 'eenvoudig' beginpunt om aan verandering te werken. Véél handiger dan minder tastbare pijnpunten. Pijnpunten waar we vaak ook zélf nog problemen mee hebben. Ik denk wel dat je best vanuit de moslimverenigingen werkt aan dergelijke sensibiliseringsacties.
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als er voor gezorgd kan worden dat de gedwongenheid van de hoofddoekdracht een belangrijk discussiepunt wordt in de moslimgemeenschap lijkt mij de bespreking van andere dwang direct al een pak bespreekbaarder. Daarom lijkt het mij ook zo interessant om te weten te komen wat vrijwillig hoofddoekdragende moslima's denken over die gedwongen dracht. Mijzelf lijkt het dat wanneer mensen gedwongen worden de uiterlijke tekenen van een geloof te vertonen, dat dit een verzwakking van het geloof tot gevolg heeft. Immers: als er dwang in het spel is, kan men dan nog wel duidelijk een onderscheid maken tussen het geloof dat men aanhangt omdat men gelooft in de dingen die het geloof voorschrijft en het geloof dat men aanhangt omdat hen dit verplicht wordt.
Laatst gewijzigd door netslet : 17 oktober 2006 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Nee, breng ze niet op ideeën! Laat ze waar ze zijn. Het is niet hun fout dat hun regeringen vooruit zijn op de onze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Misschien toch wel beter als ze herkenbaar blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() Correctie, een land waar moslimfundamentalisten de baas zijn. Er is dus wel degelijk een onderscheid.
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Een moslim-"fundamentalist" kan dus hooguit een iets betere dan gemiddelde moslim zijn. Geen moslim zal zich ooit tégen de shar�*a verklaren.
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als werkelijk ALLE moslims voor de Sharia zouden zijn, waarom werd deze dan enkel ingevoerd in Soedan (enkel het noorden), een paar Nigeriaanse deelstaten, Saudi-arabië, tussen 1996 en 2001 in Afghanistan, en in een stukje Somalië. In dat laatste land werd het verbod op het kijken naar het WK voetbal trouwens op veel protest onthaald bij de Somalische bevolking. Zelfs Ahmedinejad was tegen het verbod, uitgevaardigd door de Iraanse clerus, voor vrouwen om naar voetbal te kijken.
![]() |