Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met de leegstaande kerkgebouwen?
afbreken tot de laatste steen, 3 7,14%
moskees van maken, 3 7,14%
gebruiken voor niet-religieze doeleinden, 33 78,57%
niets. Er niet meer naar omkijken en laten verkommeren. 3 7,14%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2006, 21:19   #41
ridderke
Schepen

ridderke's schermafbeelding

Standaard

Zeker niet afbreken, ze hebben ongelooflijk veel nut als bliksemafleiders he, die kerken.
Dat is dan ook het enige nuttige dat je van kerken kan zeggen, ik zie niet in wat je in een Kerk kunt doen aan sociale hulpverlening, behalve een soelendans voor de armen als vermaak, als de muziek op het kerkorgel stopt "lol"
ridderke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 00:01   #42
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb u net een voorbeeld gegeven. Maar ik wil het best herhalen.

Wanneer de VRT bericht over de katholieke kerk dan is dat vooral negatieve berichtgeving. Daarmee wil ik niet zeggen dat er niets negatief over de katholieke kerk gezegd mag worden, maar wel dat door overdreven aandacht aan het negatieve en controversiële te besteden, de VRT een vertekend beeld van het katholicisme geeft.
Mischien hebt u het nog niet gemerkt maar nieuws concentreert zich vooral rond het controversiële en het negatieve. De kerk word hier zeker niet alleen in geviseerd.
Fonske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 09:17   #43
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
hoooooooooo jamaar..... "onze" kerken (degene die gebouwd werden met het schamele geld van "onze" voorouders) werden door Napoleon geconfisceerd en aan de staat toebedeeld. In ruil daarvoor kregen de bedienaars (de katholieke imams zeg maar) een maandelijks inkomen..
Ben je daar 100% zeker van? Al eens gehoord van scheiding kerk-staat? (*)

Citaat:
Je mag dit vergelijken met de moskees, maar dan zouden die dus ook eerst aan de staat moeten worden toebedeeld vooraleer de imams een maandelijks inkomen krijgen.

Niet zo voor moslims hé Lincoln. Dié worden gediscrimineerd hé jongen!

De moslims die (buiten de arabische petrodollars) ook persoonlijk bijdragen tot de bouw en aankoop van hun moskees mogen daar dus wèl over beslissen.

De aboriginals natuurlijk niet.
Stel je eens voor:
"Dag meneer de imam mag ik uw moskee omvormen tot een kerk want er loopt hier toch al maanden niemand meer binnen..."

Pick a weapon BOY!

(*)Het Concordaat
Met het doel een verzoening met hetVaticaan tot stand te brengen, sloot Napoleon Bonaparte, namens de Franse regering, op 15 juli 1801 een concordaat met kardinaal Consalvi, staatssecretaris van paus Pius VII. De paus ondertekende persoonlijk het akkoord op 15 augustus, en zo werd het verdrag tussen Frankrijk en de Heilige Stoel bevestigd. In de daarbij aansluitende encycliek "Ecclesia Christi" erkende Pius VII de Franse Republiek van Napoleon, die van haar kant het katholicisme uitriep tot "godsdient van de meerderheid".
Het Concordaat voorzag in het herstel van de vrijheid van eredienst, in een bezoldiging van de katholieke geestelijkheid door de Staat, in ruil voor de tijdens de Revolutie genationaliseerde en door de revolutionaire regering verkochte kerkelijke bezittingen, en in een herindeling van Frankrijk (het geannexeerde België inbegrepen) in nieuwe bisdommen. Méér concessies deed Napoleon echter niet. De wens van het Vaticaan om het katholicisme tot staatsgodsdienst uit te roepen werd niet ingewilligd. (bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Concord...n_15_juli_1801)
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 09:28   #44
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ben je daar 100% zeker van? Al eens gehoord van scheiding kerk-staat? (*)
waarvan moet ik 100% zeker zijn? dat de dorpelingen zèlf (gedwongen of niet gedwongen) HUN eigen kerken bekostigden? JA hoor! Het leuke is dat mijn gemeente een historicus heeft aangeduid om heel de geschiedenis van dit dorp uit te pluizen en het wordt daar mee in bevestigd.
bovendien kan je zien dat vroeger "rijke" gemeenten waar veel rijke boeren leefden, hun welvaartsstatus ook wensten te uiten via het bouwen van grote kerken of kathedralen (zie vb. Haasdonk, een onooglijk dorpje maar wèl met de "kathedraal van het Waasland" dankzij de gulle bijdragen van de rijke boeren toen.

En waarom zou ik twijfelen aan je eigen citaat uit Wikipedia? dat is toch net wat ik zei?

Citaat:
(*)Het Concordaat
Met het doel een verzoening met hetVaticaan tot stand te brengen, sloot Napoleon Bonaparte, namens de Franse regering, op 15 juli 1801 een concordaat met kardinaal Consalvi, staatssecretaris van paus Pius VII. De paus ondertekende persoonlijk het akkoord op 15 augustus, en zo werd het verdrag tussen Frankrijk en de Heilige Stoel bevestigd. In de daarbij aansluitende encycliek "Ecclesia Christi" erkende Pius VII de Franse Republiek van Napoleon, die van haar kant het katholicisme uitriep tot "godsdient van de meerderheid".
Het Concordaat voorzag in het herstel van de vrijheid van eredienst, in een bezoldiging van de katholieke geestelijkheid door de Staat, in ruil voor de tijdens de Revolutie genationaliseerde en door de revolutionaire regering verkochte kerkelijke bezittingen, en in een herindeling van Frankrijk (het geannexeerde België inbegrepen) in nieuwe bisdommen. Méér concessies deed Napoleon echter niet. De wens van het Vaticaan om het katholicisme tot staatsgodsdienst uit te roepen werd niet ingewilligd. (bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Concord...n_15_juli_1801)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 14:02   #45
largo_w

Standaard

Citaat:
waarvan moet ik 100% zeker zijn? dat de dorpelingen zèlf (gedwongen of niet gedwongen) HUN eigen kerken bekostigden? JA hoor! Het leuke is dat mijn gemeente een historicus heeft aangeduid om heel de geschiedenis van dit dorp uit te pluizen en het wordt daar mee in bevestigd.
bovendien kan je zien dat vroeger "rijke" gemeenten waar veel rijke boeren leefden, hun welvaartsstatus ook wensten te uiten via het bouwen van grote kerken of kathedralen (zie vb. Haasdonk, een onooglijk dorpje maar wèl met de "kathedraal van het Waasland" dankzij de gulle bijdragen van de rijke boeren toen.
oud nieuws ging daar niet over!

Citaat:
En waarom zou ik twijfelen aan je eigen citaat uit Wikipedia? dat is toch net wat ik zei?

Citaat:
"onze" kerken werden door Napoleon geconfisceerd en aan de staat toebedeeld. In ruil daarvoor kregen de bedienaars (de katholieke imams zeg maar) een maandelijks inkomen.
http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...ord=toebedelen
hier gaat het volgens mij fout hoor...
Ik dacht dat u bedoelde dat de kerken in hand waren van de staat! Dit klopt niet! en staat in mijn citaat!

Laatst gewijzigd door largo_w : 23 oktober 2006 om 14:02.
Oud 23 oktober 2006, 16:20   #46
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
In Vlaanderen schrijdt de ontkerkeling met rasse schreden vooruit. Tot vreugde voor de één, tot spijt voor de andere. In grote steden zijn er al kerken ontwijd van kleinere parochies, het gevolg van federatievorming van parochies enzovoort.
Maar dit brengt wel een groot praktisch probleem met zich mee. Want het blijven openhouden van al deze kerkjes wordt onhoudbaar, zowel financieel als praktisch.

Wat zullen we doen met onze leegstaande kerken, vooral op lange termijn gezien (pak binnen 20 �* 30 jaar) als de ontkerkeling compleet zal zijn?

Breken we ze af? Vormen we zo om tot moskee? Gebruiken we ze als expositie-, sport-, muziekruimte? Of doen we niets en laten we ze verkommeren?
ER zijn verschillende mogelijkheden. Er parkings van maken of discotheken of shoppingcentra of erotheken.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 16:32   #47
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
ER zijn verschillende mogelijkheden. Er parkings van maken of discotheken of shoppingcentra of erotheken.
dom-dommer-domst!
Oud 23 oktober 2006, 16:35   #48
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
dom-dommer-domst!
Waarom ?

Is een kerk misschien heilig ? In steden zou dit een ideale oplossing zijn voor het parkeerprobleem op te lossen.
Oud 23 oktober 2006, 16:36   #49
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Geertje doet ook eens grappig...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 16:39   #50
Geertje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ze mogen er zelfs blow-huizen van maken. De wierook of wiet, veel zal het niet uitmaken en er wordt evenveel onzin verkocht .

DIT IS GEEN GRAP. IK BEN BLOEDSERIEUS.

Laatst gewijzigd door Geertje : 23 oktober 2006 om 16:45.
Oud 23 oktober 2006, 16:44   #51
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Denkk eerlijk ook...
Oud 23 oktober 2006, 16:47   #52
largo_w

Standaard

Citaat:
Ze mogen er zelfs blow-huizen van maken. De wierook of wiet, veel zal het niet uitmaken en er wordt evenveel onzin verkocht .

DIT IS GEEN GRAP. IK BEN BLOEDSERIEUS.
parkeerplaats=dom
disco=dommer
erotheek=domst

blow-huis hoort bij de laatste categorie

Je mankement van enige vorm van respect is ondermaats!

Je retoriek over of een kerk heilig is was inderdaad om te gieren!

Maar ik geloof dat je dit allemaal wel weet maar tegendraads doen is inderdaad wel eens leuk he...
Oud 23 oktober 2006, 16:49   #53
Geertje

Standaard

Citaat:
parkeerplaats=dom
disco=dommer
erotheek=domst

blow-huis hoort bij de laatste categorie

Je mankement van enige vorm van respect is ondermaats!

Je retoriek over of een kerk heilig is was inderdaad om te gieren!

Maar ik geloof dat je dit allemaal wel weet maar tegendraads doen is inderdaad wel eens leuk he...
Als er een groep is die niet moet afkomen met respect, dan zullen het wel geestelijken zijn. De wereld zou er veel mooier uitzien zonder religies.

God is trouwens een uitvindsel van enkele oude gekken die de macht wilden houden en zou god uitgevonden hebben. Spijts voor iedereen die er in gelooft.

Laatst gewijzigd door Geertje : 23 oktober 2006 om 16:49.
Oud 23 oktober 2006, 16:53   #54
largo_w

Standaard

Citaat:
Als er een groep is die niet moet afkomen met respect, dan zullen het wel geestelijken zijn. De wereld zou er veel mooier uitzien zonder religies.

God is trouwens een uitvindsel van enkele oude gekken die de macht wilden houden en zou god uitgevonden hebben. Spijts voor iedereen die er in gelooft.
welkom: http://forum.politics.be/showthread.php?t=64461&page=13
zet dit nog eens uit daar hier ga ik daar niet over beginnen!

Respect is tegenover gelijk wie of wat! De wereld zou niet mooier zijn zonder religie hoor; echt niet!
Oud 23 oktober 2006, 17:17   #55
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

De wereld zou mooier zijn met een beetje meer wederzijds respect.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 17:20   #56
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
De wereld zou mooier zijn met een beetje meer wederzijds respect.
jep!

Maar het grappige aan uitspraken zoals deze zijn het feit dat ze vaak zorgen voor nog minder respect!
Oud 23 oktober 2006, 17:30   #57
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jep!

Maar het grappige aan uitspraken zoals deze zijn het feit dat ze vaak zorgen voor nog minder respect!
Neen, niet die uitspraak op zich zorgt daarvoor. Wel de interpretatie van die uitspraak door sommigen.

Nochtans is het heel eenvoudig. Ik heb gewoon gezegd wat ik gezegd heb. En al wat daar bij komt is uit den boze. Zo simpel is het.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 10:16   #58
Geertje

Standaard

Citaat:
welkom: http://forum.politics.be/showthread.php?t=64461&page=13
zet dit nog eens uit daar hier ga ik daar niet over beginnen!

Respect is tegenover gelijk wie of wat! De wereld zou niet mooier zijn zonder religie hoor; echt niet!
Ik ben naar een Katholieke school geweest en nog les gehad van geestelijken.

Ik heb gezien welk respect ze hadden : GEEN ENKEL RESPECT voor mensen, enkel een dwaas WAANBEELD genoot hun respect.

Godsdiensten zullen de ondergang van de mensheid zijn !!!

Laatst gewijzigd door Geertje : 26 oktober 2006 om 10:16.
Oud 26 oktober 2006, 10:33   #59
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Tof!
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 10:47   #60
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben naar een Katholieke school geweest en nog les gehad van geestelijken.

Ik heb gezien welk respect ze hadden : GEEN ENKEL RESPECT voor mensen, enkel een dwaas WAANBEELD genoot hun respect.

Godsdiensten zullen de ondergang van de mensheid zijn !!!
ei eie ei .. dezelfde fout als die van Karl Marx (stichter van communisme = ga de geschiedenis leren, en kom terug om mij te vertellen wat deze systeem met godsdienst heet te maken )..

nee mijnheer
zo iets aanvaard ik niet..
iets beweren zonder te bewijzen trekt op niets..

praat gewoon over godsdiesnten waarmee je iets te maken had, en niet alle godsdienten met één steen gooien ...
want de islam is totaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal anders..

dat is een echte oprechtheid van kennis..

zeg niet wat jij niet weet ..

of zoals De God (swt) in de koran zegt:

( volg niet hetgeen waarvan jij geen kennis hebt )

en dank u voor uw begrip

Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 26 oktober 2006 om 10:50.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be