![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Schepen
|
![]() Dat ding staat netjes vol met vaten afval, maar da's grotendeels laagradioactief afval, dat binnen 100 jaar onschadelijk is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goed er is toen geen grote ramp gebeurd, men heeft ze net optijd kunnen vermijden. Maar ook toen heeft men niet kunnen vermijden dat er radioactieve stoffen buiten de centrale zijn geraakt. En ja, volgens vele wetenschappers was het een te verwaarloze hoeveelheid. Dat kan je al vergelijken met het ongevaarlijk zijn van een jumper zijn job. Alleen mag hij zijn job niet meer uitvoeren als hij opgebrand is, piloten van een vliegtuig hebben geen testerke. Zouden die ook ommiddelijk met hun job moeten stoppen omdat ze radioactieve stralen in hun lijf hebben en dus opgebrand geraken???? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Minister-President
|
![]() Dank voor de deskundige uitleg.
Laatst gewijzigd door alberto : 23 oktober 2006 om 19:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zelfs windmolens en zonnepanelen hebben per gemaakte KWh een hoger mortaliteitsratio. Ik wil de mensen die gestorven zijn aan de energieopwekking met fossiele of hernieuwbare brandstoffen niet de kost geven hoor, want dat loopt in de miljoenen. De normen voor bestraling zijn in de nucleare sector zeer streng, maar doordat het een streng gecontroleerde omgeving is, kan men de jobrisico's verbonden aan straling wel ten zeerste beperken. Als we die normen overal zouden invoeren, dan zitten we binnen de korste keren in een glazen bak diep onder de grond, met 5dubbele luchtfiltering en niemand anders erbij. Er zijn kelders in de Walen die radioactiever zijn dan de meeste plekken in de warme zone. Begin daar maar eens aan. Met andere woorden, men zou de piloten een dosimeter meegfeven, maar moeten we dat dan ook niet doen voor de passagiers? Waarschuwingen overal Citaat:
Citaat:
Ik denk dat of er geen kat er zich iets van aantrekt, of dat de luchtvaartsector in elkaar duikeld als een mislukte soufflé.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 23 oktober 2006 om 20:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik weet dat er ook in de natuur radioactiviteit is, en dat die op sommige plaatsen zelfs bijna de warme zone van een centrale bereikt. En ik weet dat ook de andere energiebronnen en dragers hun nadelen hebben. Het gaat er mijn echter over dat zelfs een zeer groot ongeluk met een biogascentrale, zelf minder dan 1% aan slachtoffer zal eisen als een kernongeluk. Het zijn trouwens enkel de aardgas- en biogas-centrales die in staat zijn om echt de kapaciteit van de kerncentrales te vervangen. Al de rest van alternative centrales is slechts bruikbaar om stoten op te vangen. Zelfs de bioöliecentrale die nu draaid is niet echt instaat om een kerncentrale te vervangen. zij kan enkel een steenkoolcentrale vervangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En nee hoor, ik gebruik helemaal geen artikels en termen waarvoor ze niet bedoeld zijn. Ik heb opzettelijk verwezen naar het Brundtland rapport, omdat daar momenteel altijd naar verwezen wordt voor een definitie van duurzaamheid. Maar het begrip duurzaamheid bestaat natuurlijk al veel langer. En die definitie uit het rapport is zo vaag dat ze dus wel degelijk voor interpretatie vatbaar is. De Club van Rome, die mee aan de wieg staat van het “concept” duurzaamheid, stelde klaar en duidelijk dat er grenzen zijn aan groei. Door over te stappen van duurzaamheid naar “duurzame ontwikkeling” werd het kernidee van die grenzen aan de groei naar de achtergrond verdrongen en zelfs genegeerd, maar die grenzen zijn natuurlijk een feit. Lees dus toch maar eens het artikel “duurzame ontwikkeling is een contradictio in terminis” waarnaar ik eerder verwees. Want dat heb je duidelijk nog niet gedaan en daarin staat dit allemaal mooi uitgelegd. Citaat:
En wat energievoorziening betreft: ook uranium is geen onuitputtelijke bron. Meer nog, ze zou wel eens veel sneller kunnen uitgeput zijn dan sommigen denken. Zie bijvoorbeeld hier. http://business.timesonline.co.uk/ar...735134,00.html Vroeg of laat komt er dus een moment dat die generaties niet meer in de hun behoeften zullen kunnen voorzien. Citaat:
Fusie is vooralsnog geen realiteit. De ITER is slechts een experiment. Zelfs als dat experiment slaagt (en dat is verre van zeker) is grootschalige energieproductie verre toekomstmuziek (om nog maar te zwijgen van de kostprijs ervan). En ook bij fusie is er een afvalprobleem en een risico op zware ongelukken. Hernieuwbare energiebronnen zijn er vandaag al en zullen er ook altijd zijn, zorgen niet voor vergelijkbare afvalproblemen en al helemaal niet voor vergelijkbare zware ongelukken. Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 23 oktober 2006 om 20:47. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij tmi daarentegen, wel ne pwr, zoals in Belgie in gebruik (maar van ontwerp benw, ipv van w hier) is de kern (gedeeltelijk) gesmolten, en de vrijgekomen radioaktiviteit was miniem (gelijk ge zelf stelt). Echte designfouten zijn daar niet uitgekomen. Aan de oorzaak lag daar een mix van menselijke en procedurefouten. Maar wees gerust, men heeft er wel zijn lessen uitgetrokken (het bedrijfspersoneel, overal in de westerse wereld, wordt vakkundig opgeleid, moet zich kwalificeren op ne simulator, de procedures worden tot vervelens toe gescreend en ingeoefend, er zijn technische adviseurs gekomen...). Men zou zelfs kunnen zeggen, rekening houdend met de vergissingen die het bedrijfspersoneel in tmi begaan heeft, dat het ontwerp aldaar zijn deugdelijkheid heeft bewezen. Wat jumpers, piloten... betreft. Overdreven bestraling door kernenergie heeft kanker tot gevolg. Dat weet ondertussen wel iedereen, of hoort iedereen te weten. Daarom dat men de stralingsgrenzen dat een individu mag oplopen vastlegt (en dubbel kontroleert), en wel op een zodanige waarde, dat het aantal kankergevallen in de populatie dat bestraald wordt met deze grenswaarde niet signifikant toeneemt (het is trouwens eenzelfde limiet geldig in gans de westerse wereld). Dus wat is er gevaarlijk aan de job van een jumper ? BTW het bedrijfspersoneel van een centrale jumpt niet, waarom de vergelijking jumper-piloot ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() en wetenschappelijk onderzoek
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat betreft milieu effecten en de weerslag op de mensen. TMI heeft gewoon een veel kleiner effect gehad. Doordat de hele centrale veel veiliger was en is dan de Thernobil hangaar met kernreactor. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik je reeds schreef, en Maddox kan dit bevestigen, gebeurt er wekelijks wel een af ander klein ongelukje in een centrale ergens ter wereld. En allemaal gebeuren ze door een menselijke fout en het falen van de techniek. En na iedere ongeluk worden alle veiligheidsprocedures opnieuw na gekeken en aangepast. En TRM was idd een andere soort centrale dan TrB. Maar in beide gevallen hebben we gewoon immens veel geluk gehad. En dit terwijl men over energiebronnen beschikt die duizend keer minder gevaarlijk zijn en totaal ongebruikt blijven. En het gaat er niet over dat er met andere energiebronnen ook ongelukken gebeuren, en het gaat er niet over dat men kernenergie even veilig maakt als water, dankzij alle veiligheidsnormen. Kernenergie staat op één punt zeker gelijk met fossiele energie. Het word ons opgedrongen enkel en alleen omdat er een paar mensen veel geld mee verdienen. Maar men weet verdomme totaal niet wat de gevolgen er van zullen zijn in de toekomst. En nee, je hoeft daar geen rede of verdediging voor op te bouwen want men kan enkel gissen, maar niet weten. En een tweede punt waarin het overeen komt met fossiele energie is dat de staat het in handen kan houden en men kan verhinderen dat de kleine man deze energie zelf kan winnen. Nu heeft men een licentie uitgegeven aan een paar bedrijven om Biodiesel en andere bioenergiedragers te mogen produceren. Men maakt het dus weer onmogelijk voor de kleine man om zijn eigen energie te winnen. Begin je nu te snappen waarom men ons fossiele en kernenergie opdringd. Mensen zoals ik doen de staat te veel geld verliezen als wij te groot zouden worden en uitbreiden. Ze zijn nu begod aan het uitzoeken hoe ze meters op de biogasinstallaties kunnen zetten om taks op de prive geproducerde biogas te kunnen innen. En daar gaat het om en daarvoor moeten die tijdbommen van kerncentrales blijven en daarom zit men te beweren dat deze wel uiters veilig zijn. Ze zijn een groot gevaar dat enkel zit te wachten op een mensenlijkfout en technische fallen van de installatie. En wees gerust, dit moet en zal ooit nogeens gebeuren, Dat is gewoon een wetenschappelijke wet. Waar iets kan fout gaan zal er ooit iets fout gaan. en of we dan weer zoveel geluk gaan hebben als de vorige keren is een andere vraag. En wat Jumpers gemeen hebben met piloten. Zij begeven zich beiden om beroepsrede in de onbeschermde zones met hoge radioactiviteit. De piloten hun kerncentrale is de zon, hun beschermmantel de ozonlaag rond onze aarde. Het is ook daarom dat wetenschappers zo in paniek slagen als deze verdwijnt, want dan brand alle levenden wezens hier radioactief op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jantje. Het feit dat er elke week, misschien zelfs elke dag iets mis gaat in een kerncentrale ergens ter wereld, maakt niet dat het onveilig is.
Voor elke KWh gemaakt in een kerncentrale gaat er een veelvoud aan dingen mis per KWh in elk ander soort centrale. Het enige verschil is de energieopslag in een kleine ruimte. Probeer maar eens een JaarGigawatt op te slaan als Biogas. In de reactoren van Doel 3 en 4 wordt dat gedaan in een roestvast stalen vat van 7 meter lang en 3.5 meter doorsnee. Hoe groot moet je gastank zijn dan? Om een steenkolencentrale dezelfde energie laten op te wekken moeten er dagelijks grote lange, zware treinen over en weer rijden, of zeer grote zeeschepen op en neer pendelen. En dan nu je stokpaardje, Biogas. Hoe groot moet de tank zijn om voor evenveel energie aan Methaan op te slaan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet het een rotte namier van quoten.
Citaat:
't Ja, nu kom ik dus op een punt waar zeker Edina mij in zal steunen, maar ook hierin zal zij zeker niet volledig mee gaan. Want voor mij mag men zelfs pakken geld verdienen aan milieuzorg. Wat ik voorstel en hoe ik het zou doen is, simpel op papier. Maar vraagt wel enige inspanningen van de electriciteitsproducenten en afvalverwerkers. Men moet beginnen met grotere biogascentrales te bouwen en deze in werking te stellen. Des noods de huidige kolencentrales tijdelijk stilleggen en ombouwen naar dit type centrales. Men zal de opvang van deze hun productie zolang wel met andere centrales moeten doen. En men moet rond de steden, in de industrieparken ook kleinere biogascentrales inplanten. Ik weet wel, men zal afkomen dat dit een verpreiding van mensen is en dat dit tot meer kost gaat leiden. Maar dit is echter niet waar en zal zelfs tot een kostvermindering leiden. Daar men minder grote afstanden moet overbruggen. Eens men voldoende biogas ( en voor mij mogen gerust ook aardgascentrales, want de inpakt van aardgas is op een klein punt na die van biogas) en men de stroomvoorzienig met deze centrales kan verzekeren, kan en moet men met de afbouw en sluiting van de kerncentrales beginnen. Men moet dus de kerncentrales terug brengen van hoofdstroomvoorziener naar opvanger van pikken en daarna overbodig maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En mijn stokpaardje Biogas. Wel dit heeft twee grote verschillen met de energiedrager die jij verdedigd. Hij heeft niet echt een opslag nodig en komt dus zeker toe met de zelfde plaats als een volledige kerncentrale. En verkleint de afvalberg. Dus als je deze twee wil gaan vergelijken met elkaar moet je het volledig doen en niet enkel op één punt. Dit soort centrales lost dus meerdere problemen tegelijk op en is niet enkel in staat om mensen van stroom te voorzien, maar kan hen tegelijkertijd ook van een energiedrager voorzien voor transport van mensen en goederen. Het is dus een totaal andere energiedrager en moet dus ook op een totaal andere manier bekeken en gebruikt worden. En hij heeft toch de zelfde capaciteit als kernenergie. Als men er tenminste even veel tijd geld en kennis wil insteken als in kernenergie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Jantje;2105134].
Laatst gewijzigd door Bob : 24 oktober 2006 om 09:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard worden veiligheidsprocedures regelmatig nagekeken, maar aanpassingen die relevant zijn blijken zelden, zoniet nooit nodig. Citaat:
Waar hebben wij geluk gehad met TMI ? Er is op geen enkel ogenblik echt gevaar voor de omgeving geweest. Citaat:
Laatst gewijzigd door Bob : 24 oktober 2006 om 09:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En deze zijn nu net gebeurd omdat men was gaan denken dat men veilig bezig was en er niets kon gebeuren. Waar we geluk hebben gehad. Bij de eerste dat heel de boel heeft gehouden en dat men de afsmelting heeft kunnen stoppen. Bij de tweede dat men ze optijd heeft kunnen afdekken en de verdere afsmelting heeft kunnen onder kontrole krijgen en stoppen. En de derde gaat daar de boel het houden en gaat men daar de boel optijd kunnen afdenken en gaat men daar de afsmelting terug onder kontrole krijgen. Als TrB plaats vind in onze streek, want dan is het probleem van de overbevolking in één keer uit de wereld. En zeggen dat dit hier niet kan gebeuren staat gelijk met het zeggen dat jij nooit zal struikelen en dit enkel andere kan overkomen. Ongelukken zijn nu éénmaal nooit totaal uit te sluiten, men kan proberen om ze zoveel mogelijk te vermijden en ze zo klein mogelijk te houden. Doet men in het verkeer ook, en toch vallen ook daar dagelijks doden. Stop dus met te zeggen dat er niets kan gebeuren en stop met te zeggen dat er in onze kerncentrales de hoogste veiligheid in acht genomen word en dat men de best opgeleiden mensen heeft. Want het is juist het veilige gevoel en de routine door te veel ervaring en te grote opleidingszekerheid dat het gevaar ontstaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
![]() Totaal onwaar. In de eerste plaats dreigt er even goed een uraniumtekort zoals ik al eerder zei, waardoor ook de uraniumprijzen enorm aan het stijgen zijn. En in de tweede plaats is kernenergie helemaal niet CO2-vrij zoals ik ook al eerder zei. De CO2-uitstoot mag dan wel indirect zijn (uramiumwinning en -verrijking en in mindere mate ook de afbraak van de kerncentrale en de verwerking en opslag van kernafval), die uitstoot is helemaal niet te verwaarlozen. En die uitsoot zal alleen maar stijgen wanneer de rijkere uraniumertsen uitgeput raken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Waar haal je het vandaan dat ik die nadelen niet ken en erken. Dat is de reden waarom ik ook steeds weer pleit voor de noodzaak om te besparen op het verbruik (en in de eerste plaats al te stoppen met de verspilling). Het enige wat ik zeg is dat kernenergie niet de oplossing is. En ik heb daar ook al de nodige argumenten voor gegeven (nog steeds geen definitieve oplossing voor langlevend hoogradioactief afval, gevaren van de centrale en het afval, opzadelen van duizenden generaties na ons met dat afval, dreigende uraniumtekorten, onverwaarloosbare indirecte CO2-uitstoot van kerncentrales en de hoge globale kostprijs). Argumenten die niemand kan weerleggen. Ook de vurigste verdedigers van de kernenergie niet. Dus als er iemand geïndoctrineerd is dan zijn het wel die verdedigers van de kernenergie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bob : 24 oktober 2006 om 09:47. |
|
![]() |
![]() |