Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2006, 10:11   #41
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hebt u ook de rest van mijn post in beschouwing genomen?
Ja, en gezien ik uw visie daarover deel, vond ik het niet nodig om daar verder op in te gaan.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 10:35   #42
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ja, en gezien ik uw visie daarover deel, vond ik het niet nodig om daar verder op in te gaan.
U vindt het dus vooral leuker om verder te bomen op iets waar in deze draad in feite totaal geen sprake van is, nl. het "afschaffen" van de lessen Frans.

Beetje tijdverlies.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 11:00   #43
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Een idioot voorstel inderdaad. Engels is overal rond ons en laat zich makkelijker aanleren. Frans is, en zal altijd een belangerijke taal blijven in ons landsdeel. Duits veel minder.
Uw voorstel is om onze ogen te sluiten voor het Frans en hopen dat het vanzelf weggaat.
ps Ik ben geen belgicist.

Laatst gewijzigd door Bill : 2 november 2006 om 11:03.
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 11:04   #44
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vandaag voornamelijk door migratie van Franstalige Brusselaars naar de Vlaamse Rand. Door de hoge grondprijzen worden de Vlamingen daar weggegaagd "dieper de Vlaamse jungle in".

De verfransing 50 jaar geleden was natuurlijk een heel andere zaak. Toen gingen Vlamingen Frans spreken omdat zoiets chiquer stond, of omdat ze anders niet aan een job geraakten.
Dit is wel een beetje kort door de bocht.
Vlaanderen is de economisch en financieel rijkste regio in het land met grote voorsprong op Brussel en Wallonie.
En toch slagen de franstaligen erin om de hoge grondprijzen te betalen terwijl de ''arme'' Vlamingen dat niet zouden kunnen en verplicht zouden zijn om weg te trekken in het 'Flandre profonde'.

De Vlamingen zouden eerder een bedreiging moeten vormen voor de Franstaligen dan omgekeerd want 60 % der Belgen zijn Nederlandstalig en bovendien hebben zij de grootste financiel draagkracht.
Toch gedragen zij zich als angsthazen telkens ze iemand Frans horen spreken.

Leterme parafraserend zou ik willen zeggen : willen ze niet of zijn ze intelectueel niet in staat om gewoon zichzelf te zijn zonder minderwaardigheidscomplex ?
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 11:36   #45
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orval Bekijk bericht
U doel is de verfransing te stoppen, als ik me niet vergist.

Hoe vindt de verfransing plaats ?

Vlamingen spreken meer en meer frans en vergeten hun moedertaal, het nederlands ?

Of zijn er meer en meer franstaligen die in Vlaanderen (of Brussel) komen wonen ?

Ik ken het fenomeen niet goed (nooit erover gesproken in de franstalige pers, ik geef het toe).
Ik neem dat u franstalig bent?
Het is het tweede.
In bepaalde Vlaamse gemeenten zijn in de jaren zestig faciliteiten opgericht (administratie in het Frans, Franstalige scholen,...). Die gemeenten zijn echter een magneet geworden die Franstaligen aantrekt en- zoals Leterme zei- die vaak geen Nederlands leren.

Sint-Genesius-Rhode is een voorbeeld van een gemeente waar door verfransing franstaligen in de meerderheid geworden zijn. In plaats van aanpassing.. wordt er nu gesuggereerd (door Elio di Rupo bijvoorbeeld) dat de gemeente naar Wallonië gaat.

Er wordt soms wel eens over gesproken op RTBF I hoor. Ik heb na de verkiezingen bijvoorbeeld Christian Van Eycken gezien die opriep om bepaalde gemeenten aan Vlaanderen te onttrekken....
Dit is een artikel over die verkiezingen:http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ke/index.shtml
Oud 2 november 2006, 12:05   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Dit is wel een beetje kort door de bocht.
Vlaanderen is de economisch en financieel rijkste regio in het land met grote voorsprong op Brussel en Wallonie.
En toch slagen de franstaligen erin om de hoge grondprijzen te betalen terwijl de ''arme'' Vlamingen dat niet zouden kunnen en verplicht zouden zijn om weg te trekken in het 'Flandre profonde'.

De Vlamingen zouden eerder een bedreiging moeten vormen voor de Franstaligen dan omgekeerd want 60 % der Belgen zijn Nederlandstalig en bovendien hebben zij de grootste financiel draagkracht.
Toch gedragen zij zich als angsthazen telkens ze iemand Frans horen spreken.
De rijkdom van heel Vlaanderen doet er niet toe (enkel die van de grote rand rond Brussel. Wallonië komt al helemaal niets zoeken in deze affaire aangezien het vooral Brusselaars zijn die in de Vlaamse rand komen wonen, en geen Walen.

We zien de laatste x decenia een constante verhuis van rijke Brusselaars naar de Vlaamse rand. Die cijfers kan je opzoeken, als je dat zou willen.
Bekijk de villa's in Sint-Genesius, en je weet direct over welk soort mensen ik het heb. Het zijn rijke Franstaligen (of Europeanen) die een rustige plek zoeken in de Vlaamse Rand, maar toch volledig op Brussel gericht blijven. Ze gaan werken in Brussel, de gaan winkelen in Brussel, ze gaan naar hun gala-diners in Brussel, en ze rijden met hun BMW enkel naar de Vlaamse Rand om te gaan slapen.

Een dergelijke migratie zorgt er natuurlijk voor dat Vlaanderen volgens de cijfers zou verrijken en Brussel verarmen. Het zijn immers de rijkste Brusselaars die naar Vlaanderen komen, en de arme Brusselaars blijven achter.
Kijk naar de grondprijzen in Vlaams-Brabant en vergelijk deze met Oost-Vlaanderen. De grondprijzen vlak rond Brussel zijn onbetaalbaar. Ook in gemeenten als Meisse, Asse, Merchtem, enz... stijgen de grondprijzen. Vanaf Denderleeuw en Liedekerke beginnen de prijzen te dalen. En pas vanaf Aalst en Ninove zijn er nog betaalbare stukken grond. Waar blijf je dan met je stelling van de "rijke" Nederlandstalige en de "arme" Franstalige?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 13:15   #47
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
U vindt het dus vooral leuker om verder te bomen op iets waar in deze draad in feite totaal geen sprake van is, nl. het "afschaffen" van de lessen Frans.

Beetje tijdverlies.
Tijdverlies? Waar gaat de begintopic over als ik vragen mag? Juist ja, geen Frans meer leren na de splitsing van België.
Oud 2 november 2006, 13:19   #48
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Tijdverlies? Waar gaat de begintopic over als ik vragen mag? Juist ja, geen Frans meer leren na de splitsing van België.
Tiens, ik lees iets anders:

Citaat:
de Franse taal af te bouwen en te vervangen door Duits. Van Frans kan je eventueel zo nog een klein vakje op het einde maken (zo heb ik op het einde twee jaartjes Duits gehad). Engels komt op de eerste plaats en wordt reeds in de lagere school aangeleerd.
Ik begrijp daaruit dat de topicstarter de hoeveelheid en dieptekennis van de verschillende talen wil verschuiven, niet AFSCHAFFEN. m.a.w. de toppositie van het Frans als eerste vreemde taal te vervangen door Engels, dan Duits en dan pas als laatste (noties leren) het Frans.

(maar het zal aan mijn bril liggen zeker?)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 2 november 2006, 13:43   #49
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

U heeft een andere interpretatie dan ik.

Gezien de topicstarter het heeft over "Frans imperialisme" e.d. concludeer daar ik uit dat het uiteindelijk zijn einddoel is om Frans volledig achterwege te laten.

Hij zegt het ook in zijn laatste zin: mensen moeten angst krijgen om Frans te leren en het zou een vernedering zijn voor de Franse taal.
Oud 2 november 2006, 13:59   #50
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De rijkdom van heel Vlaanderen doet er niet toe (enkel die van de grote rand rond Brussel. Wallonië komt al helemaal niets zoeken in deze affaire aangezien het vooral Brusselaars zijn die in de Vlaamse rand komen wonen, en geen Walen.

We zien de laatste x decenia een constante verhuis van rijke Brusselaars naar de Vlaamse rand. Die cijfers kan je opzoeken, als je dat zou willen.
Bekijk de villa's in Sint-Genesius, en je weet direct over welk soort mensen ik het heb. Het zijn rijke Franstaligen (of Europeanen) die een rustige plek zoeken in de Vlaamse Rand, maar toch volledig op Brussel gericht blijven. Ze gaan werken in Brussel, de gaan winkelen in Brussel, ze gaan naar hun gala-diners in Brussel, en ze rijden met hun BMW enkel naar de Vlaamse Rand om te gaan slapen.

Een dergelijke migratie zorgt er natuurlijk voor dat Vlaanderen volgens de cijfers zou verrijken en Brussel verarmen. Het zijn immers de rijkste Brusselaars die naar Vlaanderen komen, en de arme Brusselaars blijven achter.
Kijk naar de grondprijzen in Vlaams-Brabant en vergelijk deze met Oost-Vlaanderen. De grondprijzen vlak rond Brussel zijn onbetaalbaar. Ook in gemeenten als Meisse, Asse, Merchtem, enz... stijgen de grondprijzen. Vanaf Denderleeuw en Liedekerke beginnen de prijzen te dalen. En pas vanaf Aalst en Ninove zijn er nog betaalbare stukken grond. Waar blijf je dan met je stelling van de "rijke" Nederlandstalige en de "arme" Franstalige?
Hiermee heb je dus bewezen dat mensen graag zowel rustig in het groen wonen als profiteren van de nabijheid van een grote stad.
Dit is niet eigen aan Brussel maar aan alle steden.
Hetzelfde fenomeen doet zich bv voor in Antwerpen waar de protserige villa's in Schilde, Brasschaat en Aartselaar allang de koeien hebben verdreven.
Ook daar betaal je gigantische grondprijzen.

Brussel zal zich blijven ontwikkelen en de rand rond Brussel zal verder verstedelijken, daar valt nu eenmaal niet aan te ontkomen.

Maar indien de Vlamingen niet zo krampachtig op dit fenomeen zouden reageren maar de macht van het getal en van het geld zouden uitspelen dan zou er geen spraken van zijn van verfransing van de rand.
Eerder van vernederlandsing van Brussel en omstreken to diep in Waals Brabant toe (waar trouwens nog goedkope bouwgrond te vinden is)

Alleen is het toch zo comfortabel om de calimero uit te hangen en een externe zondebok hebben is toch zo handig om de eigen zwakheden te camoufleren.
Oud 2 november 2006, 14:20   #51
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Ik begrijp daaruit dat de topicstarter de hoeveelheid en dieptekennis van de verschillende talen wil verschuiven, niet AFSCHAFFEN. m.a.w. de toppositie van het Frans als eerste vreemde taal te vervangen door Engels, dan Duits en dan pas als laatste (noties leren) het Frans.

(maar het zal aan mijn bril liggen zeker?)
Ik begin dit echt hallucinant te vinden. Zijn alle Belgicisten zo? Hun argumentatie is voortdurend "Dit is zo dom dat ik niet eens argumenten hoef te geven."

Inderdaad, enige kennis van het Frans kan blijven. Ik heb het ook over afbouwen, niet bruusk stoppen.

Al wat de Vlamingen tot nu doen is zeggen : jongens hier moet je wel Nederlands leren, kom hier niet meer wonen of zo anders. Ze doen het toch en beschuldigen ons nu van blinde haat en racisme. Als we van Frans een taal maken die geen voorrang krijgt, dan geven we het duidelijk signaal : u mag uzelf uitnodigen maar de gevolgen zijn er voor u om te dragen.

Citaat:
Hij zegt het ook in zijn laatste zin: mensen moeten angst krijgen om Frans te leren en het zou een vernedering zijn voor de Franse taal.
Ik heb zelf ook geschreven dat ik dat triestig vind. Het zou iets zeggen over de Franse taal : zo expansief dat het niet leren je nog beter uitkomt.
Oud 2 november 2006, 15:03   #52
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begin dit echt hallucinant te vinden
.

Hey Evilbu, ik sta aan jouw kant hoor. Ik had liever al de extra uren frans (vanaf het tweede studiejaar) anders verdeeld, dan had ik nu meer spaans kunnen spreken.
Heb bovendien van al die franse kennis amper iets kunnen gebruiken vermits ik constant Engels nodig had.
Oud 2 november 2006, 15:18   #53
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik heb zelf ook geschreven dat ik dat triestig vind. Het zou iets zeggen over de Franse taal : zo expansief dat het niet leren je nog beter uitkomt.
Mensen hebben niet echt schrik om Frans te leren maar ik denk dat tegenwoordig een vrij grote meerderheid van de studenten helemaal geen interesse meer heeft in die taal. Ik zat in het middelbaar in een talenrichting en in mijn klas zat dus werkelijk niemand die echt graag Frans kreeg. Ook op unief (economische richting) hadden de meesten die in mijn groep zaten een "bweik" gevoel over dat vak.

Tegenover Engels staan de meeste dan wel erg positief.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 21:56   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hiermee heb je dus bewezen dat mensen graag zowel rustig in het groen wonen als profiteren van de nabijheid van een grote stad.
Dit is niet eigen aan Brussel maar aan alle steden.
Hetzelfde fenomeen doet zich bv voor in Antwerpen waar de protserige villa's in Schilde, Brasschaat en Aartselaar allang de koeien hebben verdreven.
Ook daar betaal je gigantische grondprijzen.
Oh. Maar ik zou even graag met een bulldozer de villa's van Brasschaat willen afbreken, als die van Sint-Genesius. Als het over hautaine bourgeoisie gaat, maak ik geen onderscheid meer in taal: dat zijn allemaal klassevijanden.

Citaat:
Brussel zal zich blijven ontwikkelen en de rand rond Brussel zal verder verstedelijken, daar valt nu eenmaal niet aan te ontkomen.
Vreemd... Ik hoorde altijd zoveel over de STADSVLUCHT. En nu heeft u het over steden die zich ontwikkelen...

Citaat:
Maar indien de Vlamingen niet zo krampachtig op dit fenomeen zouden reageren maar de macht van het getal en van het geld zouden uitspelen dan zou er geen spraken van zijn van verfransing van de rand.
Eerder van vernederlandsing van Brussel en omstreken to diep in Waals Brabant toe (waar trouwens nog goedkope bouwgrond te vinden is)
Ik wil helemaal Waals-Brabant niet gaan verfransen. Als die Vlamingen in Wallonië komen, moeten zij Frans gaan leren!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 2 november 2006, 22:08   #55
evilbu

Standaard

Citaat:

Ik wil helemaal Waals-Brabant niet gaan verfransen. Als die Vlamingen in Wallonië komen, moeten zij Frans gaan leren!
U bedoelde waarschijnlijk "vernederlandsen"?
Oud 2 november 2006, 22:25   #56
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
U bedoelde waarschijnlijk "vernederlandsen"?
Idd.
Foutje...

Alhoewel... Ik zou het graag terug willen verwaalsen ipv verfransen.
Oud 3 november 2006, 10:47   #57
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd.
Foutje...

Alhoewel... Ik zou het graag terug willen verwaalsen ipv verfransen.
Nog een beter voorbeeld, laat de meerderheid in de kleinst mogelijke bestuurlijke entiteit (nl de gemeente) beslissen over het taalregime.
Waar een meerderheid Nederlandstaligen is, daar spreekt men Nederlands. (ruim 60 % van de gemeenten in Belgie)

Laatst gewijzigd door Sneta : 3 november 2006 om 10:47.
Oud 3 november 2006, 10:50   #58
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een beter voorbeeld, laat de meerderheid in de kleinst mogelijke bestuurlijke entiteit (nl de gemeente) beslissen over het taalregime.
Waar een meerderheid Nederlandstaligen is, daar spreekt men Nederlands. (ruim 60 % van de gemeenten in Belgie)
U pleit hier zonder enige schaamte voor het terug invoeren van de talentellingen. Proficiat. Het FDF zal blij zijn. Of bent u soms één van hen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 11:04   #59
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
U pleit hier zonder enige schaamte voor het terug invoeren van de talentellingen. Proficiat. Het FDF zal blij zijn. Of bent u soms één van hen?
Neen ik ben geen lid van het FDF, maar ik ben ook niet tegen talentellingen.
Een maatschappij is een levend gegeven die voortdurend verandert.

Er moeten momenten zijn in de bestuurlijke organisatie van onze maatschappij waar men deze organisatie kan aanpassen aan de realiteit.

Andere mogelikheden zijn het uitbreiden van het systeem van faciliteiten (aan beide zijden van de taalgrens) of het invoeren van een regime van veralgemeende tweetaligheid. (na verloop van tijd uiteraard)

Laatst gewijzigd door Sneta : 3 november 2006 om 11:25.
Oud 3 november 2006, 11:25   #60
evilbu

Standaard

Citaat:
Neen maar ik ben niet tegen talentellingen.
Een maatschappij is een levend gegeven die voortduren verandert.

Er moeten momenten zijn in de bestuurlijke organisatie van onze maatschappij waar men deze organisatie kan aanpassen aan de realiteit.

Andere mogelikheden zijn het uitbreiden van het systeem van faciliteiten (aan beide zijden van de taalgrens) of het invoeren van een regime van veralgemeende tweetaligheid. (na verloop van tijd uiteraard)
Er moeten momenten zijn in de organisatie van onze maatschappij waar men mensen doet beseffen dat men n in een ander taalgebied is en zich dient aan te passen.

Wat betreft uw tweetaligheid, lees mijn handtekening.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be