![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zeg het niet graag, maar ik vind dat tamelijk simplistisch: het belangrijkste is niet het tijdstip waarop, maar het resultaat van de onderhandelingen die tot die onafhankelijkheid moeten leiden. De inhoud, dus!
http://forum.politics.be/showthread....iv#post6539634 Mijn voorbehoud is grosso modo tweeërlei: 1. We zouden Brussel moeten meekrijgen. 2. Wallonië mag niet aansluiten bij Frankrijk. http://forum.politics.be/showthread.php?t=169286
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 februari 2014 om 22:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dit alhoewel Elias maar al te graag wilde meespelen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 februari 2014 om 22:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je geraakt uit die 2e wereldoorlog niet weg. Jouw zielig Belgicisme houdt je daarin vastgekluisterd. Ondertussen is de wereld zeer snel aan het veranderen. Maar jij, System, jij bent niet meer mee... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verklaar mij dat toch maar eventjes, daar de strategie één tegen allen nu niet onmiddellijk veel meubels gered heeft bij de traditionele machtspartijen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet. Het heeft niets met WO II te maken. De grootnederlandse gedachte staat op een heel laag pitje. Van geen kanten te vergelijken met het succes tijdens het interbellum. En dus, zoals Gottlob Berger zei : "Sie machen nicht (mehr) mit." (want dat zijn in feite zijn exacte woorden ). Hetzelfde zeg ik over de grootnederlanders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 februari 2014 om 00:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]() ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Had die Sie betrekking op Berger en was dat dus enkelvoud of was het meervoud (en wie dan ?)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 februari 2014 om 16:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) neen, Berger zei tegen Elias, leider van het VNV: u speelt niet meer mee. En zo spreken de grootnederlanders de dag van vandaag niet meer mee. De Vlamingen zijn niet geïnteresseerd in een grootnederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Dat laatste is een natuurlijk een waarheid als een koe.
Wat mij in uw post echter treft is dus niet het feit op zich, maar de zelfvoldane graagte waarmee ge dat stelt. Citaat:
Een onafhankelijkheidsreferendum, bijvb., zou dan ook erg onnozel zijn want te technisch voor Jan met de Pet; de ECB houdt toch ook geen referendum over het al dan niet verlagen van de rente. ![]() Om het met de woorden van Wils te zeggen: Naties en volkeren worden door hun (over) heersers gevormd of hun elites. Ze groeien, ze veranderen, ze verkwijnen, ze worden opgeslorpt of gesplitst of ze verenigen zich in grotere gehelen. Het is een echter kultureel bewuste elite die nadenkt en die tegen het heersende tijdsgewricht ingaat. De passieve, onwetende en ongeïnteresserde meerderheid, die zich gewillig laat kneden door de trend van de tijd, heeft natuurlijk niet eens gehoord van Grootnederland. De stem van de Vox Populi in een eventueel referendum heeft voor mij dan ook geen enkele waarde tenzij diezelfde Vox spreekt met kennis van zaken, kompetentie toont en niet met de onderbuik reageert, maar dat zal helaas nooit zo zijn. Of hoe het Oosten een open deur intrapt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 februari 2014 om 18:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 februari 2014 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() Korrektie: een zekere bijval bij, maar weeral slechts bij een kultureel bewuste elite !
Maar misschien is dat slechts schijn, hetgeen gij daar stelt. Alleen, vroeger organiseerde men zich namelijk meer, en engageerde men zich meer. Men gaf meer ruchtbaarheid aan de zaak. Ik denk niet dat bijvb. Leuven Vlaams en de marchen op Brussel nu nog zouden mogelijk zijn, om maar iets te noemen. Hoeveel clubs, tijdschriften, organisaties, drukkingsgroepen en verenigingen bestonden er wel niet tijdens het interbellum in Vlaamsnationale hoek ....!! Het is duidelijk dat de tijdsgeest toen anders was.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 februari 2014 om 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() En die stelling van u is dus dat er vroeger meer grootnederlanders waren dan nu.
Maar ge gaat daarbij louter af op de ruchtbaarheid die men toen aan die gedachte gaf. Ik stel dan weer dat dat wel eens een bedrieglijke schijn zou kunnen zijn omdat de niet georganiseerde individu's die daar momenteel mee bezig zijn minder de trom roeren dan vroeger. Of hun aantal daarom minder is dan vroeger is maar de vraag. Wel is het zo dat wat partijpolitiek betreft in programma uit 1933 van het VNV, de nadruk ligt op een hereniging der Nederlanden. Die partij had een relatief sterke Dietse strekking. Op de lokale NVA-afdeling is daarentegen onbegrip mijn deel als ik afkom met die gedachte. En niets daarover in het NVA programma. Een mogelijke verklaring is dat partijen momenteel meer geleid worden door marketingstrategen en minder door ideologen die de achterban iets willen bijbrengen of van iets willen overtuigen waar ze zelf achter staan maar (nog) niet zo populair is. Men brengt integendeel naar voren waarmee men elektoraal kan scoren en waarom zou men een Grootnederlandse kaart trekken als men van tevoren weet dat dat enkel op wenkbrauwgefrons gaat onthaald worden ? ![]() Maar als ik in het Wikistuk terzake het volgende lees denk ik dat ge misschien wel kunt gelijk hebben: Het Algemeen-Nederlands Verbond kon aan het einde van de Eerste Wereldoorlog rekenen op een aanzienlijke aanhang in zowel Nederland als België, onder meer onder studenten. Onenigheid over de radicale koers van de Vlaamse Beweging leidde echter tot een afscheuring van de studentenafdelingen in het Diets Studenten Verbond. Tijdens het interbellum was de Groot-Nederlandse gedachte populair in Nederland en deze populariteit werd breed gedragen door alle zuilen heen. Maar, het is nog nooit te laat om lid te worden hé System: ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemee...rlands_Verbond http://www.anv.nl/
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 februari 2014 om 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Europees Commissaris
|
![]() http://www.geheugenvannederland.nl/?...blMoormannG070
(Men kan door in te zoemen en de vier bladzijden lezen)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |