![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Want ik ben (gematigd) Belgicist en ik voel mij noch "staatsnationalist" (daarom ben ik te Europees gezind), noch "conservatief"...
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik weet niet in hoeverre jij de conservatieve ideeën van de belgicistische bourgeoisie deelt. Als je enkel een dam wil opwerpen tegen extreem flamingantisme door vast te houden aan enkele Belgische symbolen, uit praktische overwegingen eerder dan uit ideologische redenen, dan kan ik enkel opmerken dat ik dit geen goede strategie vind. Het versterkt de positie van extreem-rechts en verbindt de progressieven met het Belgische establishment (zoals Frère bvb), wat zeker een slechte zaak.
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben Belgicist omdat ik mij Belg voel, punt. Ik heb geen enkel rationeel argument om België te verdedigen, behalve dat het mijn land is. Maar daarnaast voel ik mij Brusselaar en Europeaan omdat ik een gevoel van verbondenheid heb. Het een sluit het ander niet uit. En ik ben "rechts", dus vrees ik dat ik een deel van de "bourgeoisie" deel, dat die nu Vlaams of Belgisch is... Dat zal dan in uw ogen niet "progressief" zijn (behalve indien ik mij vergis heb, wat ook mogelijk is uiteraard ![]()
![]() |
![]() |
#44 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Zijn er eigenlijk Vlamingen (uit de streken van Gent of Antwerpen) die hebben meegevochten tegen de Nederlanders (al dan niet met een hoge functie?) Hadden die kunnen zien aankomen dat er hen een totaal anti-Vlaams bewind te wachten stond als beloning? ![]() Citaat:
![]() Natuurlijk weet ik ook wel dat er lang moet nagedacht worden. Kan het parlement dat zomaar alleen? Als ik het goed zie, moet in de Verenigde Staten zoiets door beide huizen EN door de president goedgekeurd worden. Op televisie hoor je vaak spreken over de president die "zijn voorstel niet door de huizen krijgt".Is dat bij ons ook zo?
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Koning (in de praktijk: de regering) heeft het recht om wetsvoorstellen in te dienen, en hij moet de gestemde wetten ondertekenen. Maar het systeem is echt wel ingewikkeld (een cursus constitutioneel recht neemt gemakkelijk een paar honderden bladzijden in beslag, eerlijk gezegd). ![]()
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 21 november 2006 om 23:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Persoonlijk voel ik me noch Belg, noch Vlaming. Ik voel me meestal "mens" eigenlijk, maar op sommige plaatsen een alien. Sinds ik in Gent woon, ben ik me ook meer West-Vlaming gaan voelen, wat ik vroeger totaal niet had. Identiteit wordt ook door anderen vorm gegeven. En Europeaan, ja, ergens wel, in die zin dat ik de Europese samenwerking verkies boven een terugkeer naar de onderlinge oorlogen. Maar ik ben ook euro-kritisch, aangezien ik tegen de Europese bureaucratisering ben, tegen het gebrek aan transparantie en het ondemocratische karakter van de Europese besluitvorming, en dat ik op de hoede ben voor een opstoot van Europees militarisme en neo-imperialime teneinde een tegengewicht voor de VS te vormen. En ten slotte, bourgeois zijn we allemaal wel een beetje. Althans iedereen die tijd en geld heeft om op internet over politiek te discussieren.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 22 november 2006 om 00:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waar zijn je bewijzen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In dezelfde doos als het 'bewijs' over de 'roze baletten', het bestaan van UFO's en complot van alles en iedereen tegen Vlaanderen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die zijn dan ook perfect aantoonbaar (denk aan de georchestreerde splitsing van de partijen) in tegenstelling tot de complotten waar flaminganten het altijd over hebben...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Ik heb het niet over de aanvallen op België van een klein groepje ouderwetse Vlaams-nationale heethoofden, wel van figuren zoals Leterme die zeggen voor België te zijn, maar inwendig een onafhankelijk republiekje willen.
Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 november 2006 om 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
voorkomen. Trage besluitvorming is één van de onvermijdelijke kenmerken van elke democratie.. Een locaal voorbeeld in Deurne Z; hebben 3 "buurtbewoners" een zwemvijverproject ruim een jaar kunnen tegenhouden omdat ze hun rechten geschaad meenden. Indien we van mening zijn dat het waarborgen van "minderheidsrechten" de democratie minder slagkrachtig zou maken, moeten we ons hierover beraden. Maar zelfs in een "onafhankelijk Vlaanderen" krijg je onvermijdelijk te maken met minderheden.. zoals er in de EU praktisch geen enkele staat is zonder taalminderheden.. Het veelgeprezen Zwitserland is overigens eveneens een "trage" democratie met meer dan twintig kantons met verstrekkende eigen bevoegdheden.. waar zelfs de belastingaanslagvoeten verschillen van kanton tot kanton.. (met als gevolg dat de rijke zwitsers gaan samenhokken in het kanton met de laagste inkomstenbelastingen..) Het palet om een staatsinrichting te wijzigen is groots.. één ding heeft zelfs het VB recent geleerd : hoe kleiner een staat hoe moeilijker om zijn industrie te "verankeren" en des te kwetsbaarder de werkgelegenheid..
![]() |
![]() |
#55 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Interessant. Waar gaat dat dossier over?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom gelooft u mensen niet op hun woord? Ongetwijfeld zijn er dingen waar Leterme zich gigantisch aan ergert, maar ik geloof niet dat hij degene zal zijn waar je bang voor moet zijn. Die man wil verandering, niet vernietiging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar ja, wat wil je? Het angstzweet barst Hans al uit van het moment dat hij het woord 'Vlaanderen' hoort vallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |