![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Zwitserland is reeds vijfhonderd jaar lang een op zijn isolement gestelde bergstaat die bij haar onafhankelijkheid alleen te winnen heeft (neutraliteit, bankgeheimen...) Om twee zo'n staten te vergelijken met een centraal verbindingsland als België moet je het wel erg ver gaan zoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Groot-Brittanië dan? Zweden? Luxemburg zou ook perfect zonder kunnen. Trouwens in het N-VA programma behoudt "Vlaanderen" zich het recht toe om éénzijdig uit de Unie te stappen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even opmerken dat er al een deelgebied uit de EU is gestapt, nl. Groenland. Groenland behoort wel tot het Deense koninkrijk, maar heeft er een autonoom statuut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Voor de laatste keer: 1) Groot-Brittanië heeft de keuze tussen de EU en de VS, vooral dankzij haar politieke en culturele banden met de Amerikanen. Een recente poll toonde dat, naast 35% voorstanders van de euro, ook zo'n 20% de dollar wel zag zitten. Toch zal zij sowieso moeten kiezen voor één van de twee. Zweden is in de Unie gestapt en er nog altijd niet uitgestapt, ontevreden is ze dus blijkbaar niet. Bovendien ligt de toekomst van Zweden binnen de EU, want de tijd van grondstoffenkapitaal begint daar ook te vervagen. 2) Bij mijn weten heeft élke lidstaat het recht eenzijdig uit de Unie te stappen. Dat staat zelfs in de Proeve van de Europese Grondwet die Giscard d'Estaing en de Conventie uitschreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() 1) Dat verandert niets aan de kern van de zaak, zijnde, dat élk land perfect kan zonder de EU, maar dat de kern van de Europese gedachte net supranationale, federale integratie is
2) Het Europa van de N-VA is niet dat van de stichters: het is een Europa van een pleiade aan natiestaten, cultuurhomogeen. Een draak. Nu al hebben kleine landen weinig te zeggen, heb je al eens gedacht aan welke allianties 65 lidstaatjes op hetzelfde territorium moeten sluiten om te overleven? Tot�*�*l onwerkbaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() Over de EU gesproken: http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl?interview&cox een intervieuw met Pat Cox, de voorzitter van het Europese parlement.
Wat u zegt Tacitus is trouwens complete nonsens; de EU is opgericht uit puur economische overwegingen en met puur economische doeleinden. Hoe staat trouwens concreet tegenover Europa? Vindt u dat alle staten/natie's dienen opgeheven te worden om aldus tot 1groot Europees rijk te komen? Wat mij betreft mag/moet Europa zich bezighouden op het vlak van economie, (sociale zekerheid), defensie en buitenlands beleid. Voor het overige hoeft mijn buurman mij niet te komen vertellen waar ik mijn geld moet aan spenderen en waar ik mij mee mag bezighouden, laat staan dat 400miljoen andere Europeanen dat mij zouden moeten komen vertellen.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niet omdat je met een blauwe vlag met gele sterretjes staat te wapperen en alle naties wil afschaffen... Wel een beetje serieus blijven hé. 2) Het Europa van de Stichters is een halve eeuw oud en opgericht uit veiligheidsoverwegingen kort na WOII. Misschien moeten we die boodschap eens actualiseren in plaats van ze als heilig te beschouwen? Of wil je nog altijd een EU rond de Frans-Duitse as dat op basis van staal en steenkool overeenkomt? Want d�*t is het Europa van de stichters. Me dunkt dat de 21e eeuw wel aan iets anders nood heeft dan dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Natuurlijk schetst Paul Belien, die de echtgenoot is van VB-volksvertegenwoordiger Alexandra Colen (!), hier weer een eenzijdige kant van de geschiedenis. Een potje halve waarheden, gekruid met een stevige nationalistische reflex en je krijgt zoiets.
Maar ik heb geen tijd om op de historische achtergrond dieper op in te gaan, misschien dat ik later die draad nog wel oppak. De mogelijkheden van forums zoals dit zijn nogal beperkt, en om op pagina 4 van deze draad, een uitvoerig weerwoord te plaatsen, dat snel onder de rits eenzinnen zal begraven worden, vind ik verloren tijd en energie. Maar het is een interessant onderwerp ![]()
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Paul Belien
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Maar wat komt Belien bij dit alles doen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() [quote="Dies"]Over de EU gesproken: http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl?interview&cox een intervieuw met Pat Cox, de voorzitter van het Europese parlement.
Wat u zegt Tacitus is trouwens complete nonsens; de EU is opgericht uit puur economische overwegingen en met puur economische doeleinden. quote] En om de rivaliteit FRA/DUITSL in te dammen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#58 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar hopelijk gaat Spanje, Italië en Groot-Brittannië nog beter samenwerken met Frankrijk en Duitsland in de EU.
![]() |
![]() |
#60 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |