Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2006, 12:04   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Absoluut niet!
We ageren enkel tégen uitbuiterij, dwingelandij en despotisme ivm arbeid.
Arbeid moet vrij zijn, wie wil werken mag dat niet belet worden én mag ook niet verplicht worden. Het is de vrije keuze van het individu.
Arbeid is ook een dienst aan de samenleving en mag bijgevolg niet afgestraft worden via fiscale weg!
Tiens, ik dacht dat de arbeid van anderen een natuurlijk erfgoed is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 12:05   #42
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
zelfstandigen hebben bijna geen inkomen volgens hun aangifte....en rijden ze allemaal met een auto ...een zware mercedes /bmw/jaguar/enz...(zijn wel auto's die op de zaak staan natuurlijk dus niet van hun ...en de zaak van wie is die? )
Jaja, die clichés ken ik ook, maar dat zou best wel eens kunnen tegen vallen. Ikzelf rij met een Opel Astra en in mijn schoonfamilie (waar ze ook allemaal zelfstandig zijn), rijden ze allemaal rond met een Ford.

Blijkbaar zien we allemaal de voordelen van de andere in, maar zien we de nadelen niet. Zo klagen werknemers over dat zelfstandigen veel verdienen, maar ze zien niet in dat zelfstandigen meer sociale bijdragen en belastingen betalen, meer moeten werken en minder uit de pot kunnen graaien (minder kindergeld, minder pensioen,...).

Zelfstandigen staren zich dan weer blind op de werkuren van de werknemer, hun verhoogde uitkeringen, vakantiegeld, ziekteverlof, lage RSZ,... Maar ze vergeten dat een gewone werkmens niet de verdienmogelijkheden heeft van de zelfstandige.

Wordt het niet eens tijd om die verschillen uit te vlakken? In plaats daarvan kakt de ene op de andere.

Verdeel en heers noemt dat en u loopt er in.
Oud 17 november 2006, 12:08   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Ja, een vriend van mij heeft als kleine ondernemer dit jaar al meer dan 100.000 euro belastingen betaald (kleine ondernemer met een kleine 20 personeelsleden)...

Rechtover mijn straat woont een werknemer (!?), die ik nooit anders gekend heb als ziek/werkloos...
Hij had wel constant minstens 10 werklozen/zieken in dienst en was in mijn omgeving de grootste schilder/behanger...
Hij betaalde geen frank belastingen...
Maar wss bracht hij ook geen beroepskosten in...

Nu is hij gepensioneerd en heeft hij het pensioen van een werknemer...
Oud 17 november 2006, 12:08   #44
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar er zijn ook enorme verschillen in de zaken die kunnen in gebracht worden bij het aangeven van zijn belastbaar inkomen.
En hierin zijn de arbeider en de bediende dan weer de grootste benadeelden.
Exact.

Citaat:
Zie je, als je begint bij de sociale zekerheden en daar de ongelijkheden wil weg nemen, dan moet je tegelijk ook de andere ongelijkheden weg nemen.
Dat spreekt voor zich.

Citaat:
Zelfstandigen kunnen hun pc en internet inbrengen, een loontrekkende niet.
Kan een werknemer echt geen beroepsonkosten inbrengen? Nou, dat belooft niet veel goeds, want onze boekhouder heeft dat wel gedaan...

Citaat:
En zo zijn er dus meer zaken die in het voordeel van de zelfstandigen zijn, waar een loontrekkende achter kan fluiten.
U ziet het weer eenzijdig, zie opmerking die ik in mijn vorige posting maak.

Citaat:
Dus leg eens eerst de volledige lijsten met de voor en nadelen naast elkaar en kijk dan eens wil er de meeste en duurste nadelen heeft en wie er het minste voor terug krijgt.
Heel goed idee, misschien kunnen we op het einde van dit onderwerp eens zo'n lijst maken. Maar dan zou ik toch graag hebben dat iedereen inziet dat elk statuut voor- en nadelen heeft.
Oud 17 november 2006, 12:11   #45
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn landen waar men niet verplicht is om te werken en men kan stoppen met werken wanneer men wil en terug kan gaan werken als men zin heeft.

Alleen gebruikt men in die landen ook het systeem, niet werken, niet eten, geen centen.

Het zal je dan ook niet verwonderen dat deze landen tot de minst ontwikkelde landen behoren zeker en dat er slechts heel weinig bedrijven zijn die daar willen investeren.
En als ze er dan toch moeten investeren en mensen moeten te werkstellen, wel dan proberen ze steeds om er zoveel mogelijk mensen heen te krijgen vanuit landen met ons systeem van werken en geldverdienen.

Als men dus jullie politiek zou volgen, wel dan zitten wij binnen de 5 maanden in het zelfde schuitje als de Afrikaanse landen.

Het zijn net deze die denken dat ze niet mogen gedwongen worden om te werken en dus maar hun hele leven van de arbeid van andere profiteren die de arbeid van andere bestraffen. En of dit nu uit principe tegen de gedwongen arbeid is of uit luiheid, dat maakt niets uit.
Men zou hier voor deze mensen ook het zelfde systeem moeten toepassen als in Afrika, niet werken, niet eten en geen centen.
Eens zien hoeveel er dan nog tegen de gedwongen arbeid zijn en hoeveel belastingen er dan plots over schieten, als Verhofstad tenminste niet aanblijft met zijn paarse dieven.
Nee mijn beste, de mens streeft naar een gelukkig leven in maximale vrijheid.
Alsof het doel van de mens werken zou zijn. De mens ondergeschikt en onderworpen aan het hoogste doel: de economie

De mens heeft het natuurlijk recht op leven en vrijheid. Hieruit volgt eveneens eigendomsrecht op het eigen lichaam en toegangsrecht tot de natuurlijke hulpbronnen zonder de welke zijn rechten op leven en vrijheid niet kunnen ingevuld worden.
Iemand ( of een systeem) die anderen hun toegangsrecht tot de natuurlijke hulpbronnen ontvreemd, schend daarmee het eigendomsrecht op het eigen lichaam en de rechten op vrijheid. Én zelfs het recht op leven want al deze rechten zijn plots voorwaardelijk, terwijl het het recht op leven en vrijheid onvoorwaardelijke en onontvreemdbare natuurlijke rechten zijn!

We ijveren dus niet voor een systeem dat teert op de arbeid van anderen zoals het huidige uitbuitingskapitalisme. Integendeel, we willen het vervangen door een systeem waarin ieders rechtmatige aandeel in de natuurlijke hulpbronnen gegarandeerd is. Dit rechtmatige aandeel is het fudament waarop alle andere natuurlijke rechten zoals leven en vrijheid rusten.
Het legt de basis voor het coöperatief individualisme = de vrijwillige samenlevings/samenwerkingsverbanden die mensen met elkaar aangaan.
We zien immers de mens als een creatief zelfstandig ondernemend wezen dat streeft naar maximaal geluk voor zichzelf( en voor zijn onmiddelijke naasten want als sociaal wezen heeft hij anderen nodig om zijn geluk te maximaliseren)

Laatst gewijzigd door @lpha : 17 november 2006 om 12:21.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 12:13   #46
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Bekijk bericht
Of omgekeerd?
Daar zou ik voor tekenen! Helaas is er in de sector niemand die in loondienst werkt. Dus loontrekkende worden is niet mogelijk...
Oud 17 november 2006, 12:15   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, een vriend van mij heeft als kleine ondernemer dit jaar al meer dan 100.000 euro belastingen betaald (kleine ondernemer met een kleine 20 personeelsleden)...
En hoeveel betalen die twintig personeelsleden samen aan belastingen ?
Maar we hebben het daar niet over maar over zelfstandigen die alleen werken.
Uw voorbeeld gaat over een werkgever.
Oud 17 november 2006, 12:15   #48
Tantist

Standaard

Citaat:
Maar de zelfstandige willen alle voordelen van het zelfstandig zijn en alle voordelen van de loontrekkende en daar Wringt het schoentje.
En de werknemers zien enkel de voordelen aan het zelfstandigenstatuut, zo blijkt. Wat een ongenuanceerde visie heb jij zeg...
Oud 17 november 2006, 12:15   #49
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En dat er eigenlijk enkel de dingen mogen afgetrokken worden die echt voor de zaak zijn, ja dat weet zelfs het kleinste kind. Maar dat een zelfstandige hierop heel moeilijk te controleren is, wel dat weet ook het kleinste kind.
Dat is heel juist maar aanvankelijk stelde U het voor als een recht wat pertinent onwaar is
Hoewel ik natuurlijk wel vind dat de staat dmv belastingen op arbeid het eigendomsrecht op het eigen lichaam schend maar dat is meteen ook het het wezenlijk verschil tussen het zogenaamde positieve recht en het natuurrecht.

Laatst gewijzigd door @lpha : 17 november 2006 om 12:30.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 12:17   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom schrijft U dat alle zelfstandigen praktisch geen belastingen moeten betalen en waarom doet U niet hetzelfde met werknemers/werklozen/zieken?
Omdat we het niet over werkgevers hebben.
Oud 17 november 2006, 12:37   #51
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Heel goed idee, misschien kunnen we op het einde van dit onderwerp eens zo'n lijst maken. Maar dan zou ik toch graag hebben dat iedereen inziet dat elk statuut voor- en nadelen heeft.
Dat is juist het punt.
En het is fout alle voordelen te willen krijgen zonder de nadelen.
Oud 17 november 2006, 12:39   #52
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de werknemers zien enkel de voordelen aan het zelfstandigenstatuut, zo blijkt. Wat een ongenuanceerde visie heb jij zeg...
Wie startte de draad ?
Oud 17 november 2006, 12:47   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan ook de nadelen in tijd he, want een loontrekkende stopt met werken als hij buiten het bedrijf stapt en een zelfstandige is nog aan het werken als hij slaapt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 13:38   #54
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is juist het punt.
En het is fout alle voordelen te willen krijgen zonder de nadelen.
Wie zegt dat ik enkel de voordelen erbij wil nemen?? Waar staat dat?

Ik pleit gewoon voor een normalisatie van het systeem, want waarom is zulke verschillende behandeling nodig?
Oud 17 november 2006, 13:38   #55
Tantist

Standaard

Citaat:
Wie startte de draad ?
Uw punt wezende?
Oud 17 november 2006, 13:39   #56
Tantist

Standaard

Citaat:
Maar dan ook de nadelen in tijd he, want een loontrekkende stopt met werken als hij buiten het bedrijf stapt en een zelfstandige is nog aan het werken als hij slaapt.
Tsja, het blijft niet beperkt tot poen alleen he...
Oud 17 november 2006, 14:36   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tsja, het blijft niet beperkt tot poen alleen he...
Moet je mijn niet vertellen, ik ben nu op invaliditeit en mag een deel bijverdienen als zelfstandige, omdat ik dit reeds deed voor ik op invaliditeit ging en wat ik doe geen belastende arbeid is. Het is zelfs zeer passief.

Het enige nadeel is dat ik geen energieverbruik kan aftrekken van mijn belastingen.

Ik mag voor mijn bedrijfje eigenlijk bijna niets aftrekken, omdat het niets meer kost en ik bijna niet investeer. Enkel pc, verzekering voertuig voor een deel en wat kleding vorige keer. Ik heb dus, en de nadelen van een invalide en de nadelen van een zelfstandige. Het énige voordeel dat ik heb, is dat mijn inkomen wat hoger ligt dan dat van de doorsnee invalide of gewone loontrekkende.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 15:13   #58
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door CHIPIE [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG]

Rechtover mijn straat woont een werknemer (!?), die ik nooit anders gekend heb als ziek/werkloos...
Hij had wel constant minstens 10 werklozen/zieken in dienst en was in mijn omgeving de grootste schilder/behanger...
Hij betaalde geen frank belastingen...
Maar wss bracht hij ook geen beroepskosten in...

Nu is hij gepensioneerd en heeft hij het pensioen van een werknemer...

Soms een zieke werknemer... soms een tijdelijke werkloze...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2006, 15:15   #59
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoeveel betalen die twintig personeelsleden samen aan belastingen ?
Maar we hebben het daar niet over maar over zelfstandigen die alleen werken.
Uw voorbeeld gaat over een werkgever.
Wel een zelfstandige ondernemer, die alleen begonnen is...
Oud 17 november 2006, 15:21   #60
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet je mijn niet vertellen, ik ben nu op invaliditeit en mag een deel bijverdienen als zelfstandige, omdat ik dit reeds deed voor ik op invaliditeit ging en wat ik doe geen belastende arbeid is. Het is zelfs zeer passief.

Het enige nadeel is dat ik geen energieverbruik kan aftrekken van mijn belastingen.

Ik mag voor mijn bedrijfje eigenlijk bijna niets aftrekken, omdat het niets meer kost en ik bijna niet investeer. Enkel pc, verzekering voertuig voor een deel en wat kleding vorige keer. Ik heb dus, en de nadelen van een invalide en de nadelen van een zelfstandige. Het énige voordeel dat ik heb, is dat mijn inkomen wat hoger ligt dan dat van de doorsnee invalide of gewone loontrekkende.
Welke kleding mocht U aftrekken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be