![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Zal Oranje-Nassau de hereniging steunen? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
15 | 44,12% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
8 | 23,53% |
weet niet |
![]() ![]() ![]() |
11 | 32,35% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, serieus, Balkende, Fortuyn and Hirsi Ali zijn toch bekend. Vooral die laatste. Ik heb ze al op de Franse TV gezien. Laatst gewijzigd door Everytime : 5 december 2006 om 23:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoeveel mensen met een VMBO- of daarmee vergelijkbare opleiding zitten er in de Tweede Kamer denk je? Dat zijn echt geen "politieke noobs". Sterker nog, zij weten soms veel beter welke problemen er in de samenleving leven en hoe die kunnen worden opgelost dan de zelfverklaarde 'hoge heren' die lekker rustig in hun villawijken wonen en zich nergens druk om hoeven maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
Medelijden én minachting heb ik voor mensen die op voorhand al denken meer te zijn dan een ander op basis van hun achtergrond, opleiding, inkomen of wat dan ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat spreek ik niet tegen en kan dat ook niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Neem nou die controversiële uitspraken van De Gucht en Vandenbossche over de Nederlandse regering. Een Nederlandse minister zou die nooit gemaakt hebben over de Belgische regering, niet omdat Nederlandse bewindslieden nu zoveel netter zijn, maar gewoon omdat men daar totaal niets zinnigs over zou kunnen zeggen. Bovendien kent de achterban de Belgische regering niet en is er misschien (moeilijk te bepalen, want men wordt niet geïnformeerd) ook niet erg in geïnteresseerd, dus zouden die opmerkingen totaal niet aanslaan. Grofweg komt België in Nederland alleen in het nieuws - als het Vlaams Belang de verkiezingen wint of dat lijkt te gaan doen; - als er crisis uitbreekt door onenigheid tussen 'Vlamingen' en 'Walen'; - als er weer eens iets op Nederlands grondgebied moet gebeuren voor België (uitdieping Westerschelde, aanleg IJzeren Rijn); - bij corruptie- of pedofilieschandalen; en - als blijkt dat bepaalde zaken in België beter geregeld zijn dan in Nederland. België heeft daardoor (en door de slechte infrastructuur en ruimtelijke ordening, dat wat Nederlanders zien als ze er doorheen rijden) als land een overwegend slecht imago in Nederland, maar afkeer tegen de bevolking - Vlamingen of Walen - is er in Nederland totaal niet. Precies het omgekeerde van het beeld van Nederland in België denk ik: een vrij redelijk imago als land, maar overwegend een afkeer van de bevolking. Overigens vraagt de gemiddelde Nederlander zich wel in toenemende mate af wat Vlamingen en Walen nog bij elkaar te zoeken hebben. 'Vlaanderen bij Nederland, Wallonië bij Frankrijk' is de veelgehoorde oplossing van dit bij steeds meer Nederlanders veronderstelde probleem. Niet uit zucht naar staatsuitbreiding, zoals ik velen in Vlaanderen meteen al hoor denken (als bewijs hiervoor: afstoting van de Antillen is ook een breedgedragen idee), maar gewoon omdat dat de voor de hand liggende oplossing lijkt voor een probleem waarvan men niet begrijpt dat het in het huidige Europa nog steeds bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is zo ja. Maar toch merk ik nog bij een groot deel dat de Belgen zich echt Belg voelen. Dat is in sommige gevallen ook zo (geen idee hoeveel Belgen zich daadwerkelijk Belg voelen), maar er bestaat toch een wezenlijk verschil. Nederlanders noemen Walen en Vlamingen nog wel héél vaak in een adem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
![]() Over de Belgische verkiezingen zal men toch ook wel iets zeggen in Frankrijk denk ik. Parlementsverkiezingen in een Europees land krijgen over het algemeen toch wel aandacht in de andere lidstaten. Over verkiezingen in bijv. Roemenië wordt in NL ook wel het een en ander gezegd, hoewel er verder weinig tot niets over Roemenië bekend is in Nederland. Ik kan niet goed vergelijken hoeveel aandacht er in andere landen naar Nederland en hoeveel er naar België gaat, maar als je zegt dat het in Frankrijk meer over Nederland gaat geloof ik dat wel. Het verbaast me overigens toch een beetje, want Fransen zijn volgens mij normaal gesproken erg geïnteresseerd in de 'francofonie', waar de zuidelijke helft van België bijhoort. In Duitsland is er wel meer aandacht voor Nederland, maar dat zal vooral komen doordat Nederland een belangrijkere handelsbuur is dan België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
![]() [quote=Dimitri;2223577]Ik zeg niet dat de kennis bij de gemiddelde Vlaming van de Nederlandse politiek goed is, maar het is in ieder geval veel beter dan die bij de gemiddelde Nederlander van de Vlaamse en Belgische politiek.
Citaat:
Citaat:
Ik heb geen afkeer tegen Nederlanders ![]() ![]() ![]() Gelukkig weet de NVA wat te doen! ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Even opmerken dat van die drie bij ons (als ik zo lomp mag zijn) , dus van ASO, TSO of BSO, BSO het "gemakkelijkst" is, en door sommigen gewoon uitgezeten.
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat maar een select groepje (politieke journalisten en dergelijke) echt in staat is om te weten wat hun stem precies betekent.
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
|
![]() Citaat:
Belg en Vlaming, België en Vlaanderen worden in NL heel vaak door elkaar gehaald. Dat komt natuurlijk vooral doordat van andere kant niet zo heel veel bekend is (of beter gezegd: nòg minder) en door die ingewikkelde structuur en het door elkaar lopen van gewesten, gemeenschappen, voor- en achternamen nooit echt duidelijk is wie en wat in België nu precies waar bijhoort. En een hele belangrijke reden is natuurlijk traditie: men is gewend om alles 'België' en 'Belg' te noemen. Net zoals nog steeds heel veel mensen, lang niet alleen in Nederland overigens, het hebben over Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
![]() En een hele belangrijke reden is natuurlijk traditie: men is gewend om alles 'België' en 'Belg' te noemen. Net zoals nog steeds heel veel mensen, lang niet alleen in Nederland overigens, het hebben over Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië.
En Birma. En Bombay. En...Holland. Citaat:
![]() Wel vind ik dat de media hier soms een rare rol in speelt. Nederlanders zijn in Vlaamse fictie vaak onbetrouwbaar, irritant of crimineel. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu nog zijn de Vlamingen hier dik in de meerderheid en zijn nog overtuigender de financierende bevolkingsgroep. Als Franstaligen zich Belg noemen is dat iets anders, ze refereren naar la Belgique �* la papa... Aan het melken van de Nederlandstaligen, aan het feit dat een niet kleine groep Franstaligen echt oprecht gelooft dat zij de meerderheid zijn in dit land. Een niet Bub-en-co-gezinde Belg-Vlaming ziet België als waar de Vlaamse meerderheid toch de meerderheid en bijhorende macht zou moeten uitmaken, met respect voor de eigeneid van de Franstaligen. Maar niet zoals nu dat er over iets als jeugdrecht een compromis moest komen. Alle Vlaamse politieke partijen hadden één visie, samen met de Vlaamse rechters en balie, de Vlaamse jeudinstellingen en dergelijke. Maar nee, de Franstaligen wilden iets anders, dus een compromis. Vele 'Belgen' vinden dat dit dus perfect door Vlaanderen aan gans België moet kunnen opgelegd worden. Terwijl 'un Belge' vind dat de Franstaligen MOETEN akkoord gaan voor er ook maar iets kan beslist worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Ruimtelijke ordening gaat over het feit dat decennialang overal in het landschap huizen zijn gebouwd, vooral langs hoofdaders en in de natuur, waardoor dat een nogal rommelig en druk beeld geeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Ik heb ja gestemd, maar dat is inderdaad slechts ten dele zo. Als het zover is en de landen samen gaan denk ik dat ze best op de troon willen blijven zitten, maar ik denk niet dat ze actief meewerken met het afzetten van het Belgische koningshuis.
|
![]() |
![]() |