![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 15 december 2006 om 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() @Esperanza: Get a life, niets in de wereld is helemaal zwart of wit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wel, laten we de tekst van dat gebed eens bekijken: Wees gegroet Maria, vol van genade, de Heer is met u; gij zijt de gezegende onder de vrouwen, en gezegend is Jezus, de vrucht van uw schoot. Heilige Maria, moeder van God, bid voor ons zondaars, nu en in het uur van onze dood. Amen. Daarin wordt duidelijk gevraagd aan Maria om voor ons, zondaars, te bidden. Indien Maria zelf goddelijk was, zou men dat niet moeten vragen. Dan zou een gebed tot Maria op zich voldoende moeten zijn. Citaat:
In Lumen Gentium, de dogmatische constitutie over de Kerk, staat er over Maria: "Daarom wordt de heilige maagd door de Kerk aangeroepen onder de titels van voorspreekster, helpster, bijstand, middelares. Dit wordt echter zo verstaan, dat daardoor aan de waardigheid en werkdadigheid van Christus, de enige Middelaar, niets wordt afgedaan, niets wordt toegevoegd. Geen enkel schepsel immers kan met het mens geworden Woord en de Verlosser ooit op één lijn worden gesteld." Maria is uiteindelijk, hoe gezegend zij ook moge zijn, "slechts" een schepsel van God.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik kom niet tot de conclusie dat Dawkins niets van het katholicisme kent. Dat maakt u ervan. Ik kom tot de conclusie dat Dawinks ofwel niets van het katholicisme afweet ofwel intellectueel oneerlijk is. Het feit dat hij het christendom niet-monotheïstisch noemt, bewijst dit, want het christendom is wel monotheïstisch.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 december 2006 om 08:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik stel vast dat je tot tweemaal toe weigert om een paar hele simpele vragen te beantwoorden. De reden hiervoor is dan ook vrij duidelijk. Ik trek dan ook mijn conclusies uit je weigeringen. Dank voor de bevestiging van het volgende : Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 december 2006 om 08:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb reeds een prachtig leven, eentje dat vrij is van goden, godinnen en boskabouters allerhande. Toch dank voor je bezorgdheid.
Daarom twijfel ik nog aan het Vliegend Spaghetti Monster en zijn Hemelse Tentakels... http://www.venganza.org/
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 16 december 2006 om 08:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De fout die je maakt is dat jij gelooft dat iets waarvoor geen bewijs bestaat, automatisch ook niet bestaat. Waarop baseer jij dat geloof? Toon mij eens het bewijs van DIE aanname? Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 16 december 2006 om 08:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister
|
![]() "Gladden Dave" doet zijn reputatie weer alle eer aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 16 december 2006 om 09:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Dawkins beweert dat rede en argumenten geen wapens zijn om tegen katholieke geloofspunten te gebruiken. 2. Dawkins het katholicisme niet wil of niet kan begrijpen. Getuige hiervan het gegeven dat hij betwijfelt dat het christendom (waaronder het katholicisme valt) monotheïstisch is, omwille van de leer van de Heilige Drie-eenheid, de verering van Maria en het bestaan van heiligen. En dit terwijl alle documenten van de katholieke kerk ondubbelzinnig bevestigen dat er slechts 1 God is. Het "probleem" is niet dat Dawkins gelooft dat God niet bestaat of dat alle religieuze zaken verzonnen zijn. Het "probleem" is dat hij inconsequent is in zijn redenering. Hij verwijt gelovigen dat ze hun standpunten niet met rede en argumenten kunnen bewijzen, dat ze blind aannemen wat hun geloof zegt. Terwijl hij juist zelf zijn eigen stellingen niet met rede en argumenten kan/wil bewijzen. We moeten van hem blind aannemen dat alles verzonnen is. Hij valt het christendom aan door te verwijzen naar religieuze fanatici, en haalt uit naar geloofsopvattingen van eeuwen geleden. Dat is hetzelfde als wanneer iemand de wetenschap zou aanvallen door te verwijzen naar de misdaden van dokter Mengele en te verwijzen naar het feit dat wetenschappers vroeger dachten dat de planeten in perfect cirkelvormige banen rond de zon draaien. Maar goed, uw vragen: Citaat:
Maar ik zou van Dawkins graag argumenten hebben voor de stelling van Dawkins dat het erkennen van die duizenden heiligen inhoudt dat er getwijfeld moet worden aan het monotheïstische karakter van het katholicisme. Het tegenargument op die stelling, is eerder in deze discussie reeds gegeven: nl. heiligen zijn geen goden en aan heiligen worden ook geen eigenschappen toegeschreven die enkel aan God toebehoren. Citaat:
De heiligen zijn gewone mensen zoals u en ik. Net zoals bvb. kunstenaars ook gewone mensen zijn zoals u en ik. Daarom is een beetje misleidind om te stellen dat heiligen in het leven worden geroepen. Net zoals het misleidend is om te stellen dat kunstenaars in het leven worden geroepen. De gegevens die aan de beslissing van de heiligverklaring liggen, variëren van heilige tot heilige. Dit is vrij eenvoudig op te zoeken, zeker als u over een internetaansluiting beschikt. Om op uw tweede en derde vraag te beantwoorden: De heilige is "goed" voor een bepaalde ziekte of is "goed" voor een bepaalde groep mensen omdat de heilige in zijn/haar leven iets heeft meegemaakt dat in verband kan worden gebracht met die ziekte of die groep. Zo richten borstkankerpatiënten zich bvb. tot de heilige Agatha omdat haar borsten als één van haar folteringen werden afgesneden. Zo richten de ecologisten zich bvb. tot de heilige Franciscus omdat hij van de natuur hield. Er is niet noodzakelijk één bepaalde persoon of één bepaalde instantie die bepaald welke heilige wordt aangeroepen in het geval van de ene of de andere ziekte. Dat verschilt van heilige tot heilige. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tot slot wil ik nog even opmerken dat er toch enkele treffende gelijkenissen zijn tussen Dawkins aanvallen op religie en Kaffers aanvallen op de evolutieleer.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 16 december 2006 om 09:55. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hebt u ook iets inhoudelijk aan deze discussie toe te voegen? Als u argumenten hebt, dan wil ik daar gerust tegenargumenten voor geven. U zou dan in ieder geval een stuk geloofwaardiger overkomen dan mensen zoals Dawkins die op veilig spelen en de zaak liever belachelijk maken.
![]() |
![]() |
#55 |
Minister
|
![]() Mag ik nog zeggen wat ik wil zeggen? We zitten hier niet in uw kerk, hoor.
En bekijk uw antwoorden op de vorige pagina nog eens. Misschien begrijp je dan wat ik bedoel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ieder beroep heeft zo een schutsheilige: in dit beroep kun je je spiegelen aan deze heilige en leren uit zijn daden, om zo dichter tot God te komen. Een voorbeeld is Jan Nepomuk, die ik al eens vermeld heb in de discussie rond het biechtgeheim. Hij is de patroon van de biechtvaders http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=212 Een patroon is dus geen (half-)god. Elke heilige was zelf vurig gelovig, en een heilige verwijst automatisch naar God, de Allerhoogste. Een 'Patroon' (cfr. betekenis woord) is een 'sjabloon', een voorbeeld. Zo heb je veel van die voorbeelden: Sint-Josephus als patroon van timmermannen, Sint-Elooi als patroon van smeden, Sint-Martinus als patroon voor de kleermakers... Bij genezingsheiligen liggen de kaarten nog anders. Je kent het spreekwoord wel: gedeelde pijn is halve pijn. Bij ziekte en lijden wordt er dus vaak verwezen naar martelaren. Die verhalen wijzen erop dat zelfs Gods grootste volgelingen ook hebben geleden. Bv; Heilige Apollonia ---bij tandpijn --- is zelf al haar tanden uitgeslagen), Heilige Agatha (bij borstpijn --- men heeft zelf haar borst geamputeert), Heilige Laurentius (bij brandwonden ---werd zelf ook verbrand)... Natuurlijk is er vroeger vaak een link gelegd met genezingen en heiligen in een pre-medisch tijdperk. Dit had hélemaal niets te maken met de Kern van het geloof (=Blijde Boodschap). Toch grepen de mensen naar deze verering bij gebrek aan alternatief. Vandaag is er natuurlijk een totaal andere benadering jegens deze genezingsheiligen. Ze zijn opnieuw 'patronen' geworden i.p.v. 'genezers', want genezers werken vandaag in hospitalen en klinieken.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 16 december 2006 om 16:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb mijn antwoorden nog eens doorgenomen en neen, ik begrijp niet wat u bedoelt.
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister
|
![]() Vreesde ik al.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe moet ik dit dan begrijpen? Zijn de vroegere genezingsheiligen dan gewoon met pensioen gegaan omdat er nu hier in dit aardse dal betere genezers gevonden werden? Of waren de vroegere genezingsheiligen in feite niet zo genezend (of zo krachtig) dat aardse stervelingen het nu beter doen? |
|
![]() |
![]() |