Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2006, 17:08   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Wat is voor u dan wel een voedingsbodem voor één staat?
Culturele, nationale en economische samenhorigheid. Het enige wat ik ermee wou benadrukken is dat men in Vlaanderen misschien wel veel op elkaar lijkt, maar dat diezelfde redenen voor een onafhankelijk Vlaanderen een Groot-Nederland prediken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 17:27   #42
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Culturele, nationale en economische samenhorigheid. Het enige wat ik ermee wou benadrukken is dat men in Vlaanderen misschien wel veel op elkaar lijkt, maar dat diezelfde redenen voor een onafhankelijk Vlaanderen een Groot-Nederland prediken.
Wallonië en Frankrijk samen?
Schotland Engeland en Wales mogen niet uit elkaar?
Waar is Kosovo mee bezig?

De realiteit is toch wel dat Vlamingen zich ofwel Vlaming ofwel Belg voelen. En absoluut niet Nederlander.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 17:43   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wallonië en Frankrijk samen?
Schotland Engeland en Wales mogen niet uit elkaar?
Waar is Kosovo mee bezig?

De realiteit is toch wel dat Vlamingen zich ofwel Vlaming ofwel Belg voelen. En absoluut niet Nederlander.
Jammer. Vlamingen zijn namelijk gewoon Nederlanders. Nee, niet Hollanders, Nederlanders. Nederlandstalig, West-Europese cultuur, Economisch geconvergeerd, Europees georienteerd.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 13 december 2006 om 17:45.
Oud 13 december 2006, 17:43   #44
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Op dat punt heeft hij dan ook een overschot aan gelijk.
NEEN
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 17:43   #45
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
NEEN HEEFT
Oud 13 december 2006, 17:43   #46
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
NEEN HEEFT hIJ
Oud 13 december 2006, 17:55   #47
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Neen heeft Hij niet.

Vlaanderen wordt al sinds een 200-tal jaar gebruikt voor de Nederlandstalige zuidelijke Nederlanden.

Het flamingantisme en het Vlaams-nationalisme bestaan wel, zoals LiberalistNL zei, enkel sinds de oprichting van het fransdolle belgique.

Citaat:
Vlaanderen is het noordelijke deel van België.
Het Nederlands is er de officiële taal en de inwoners worden Vlamingen genoemd.

De naam 'Vlaanderen' verwijst zowel naar de 'Vlaamse gemeenschap' in de maatschappelijke en politieke zin, als naar de bestuurlijke instellingen (de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest, die gevestigd zijn te Brussel.
Deze stad is zowel hoofdstad van België als van Vlaanderen. Het vormt ook een, naast het Vlaamse en het Waalse gewest.

Het hedendaagse Vlaanderen mag niet verward worden met het historische graafschap Vlaanderen. Dat omvatte ruwweg Oost, West, Frans, Zeeuws, Romaans Vlaanderen.

In Frankrijk wordt de term 'Flandre' ook gebruikt als het geheel van de Franse departementen 'Nord' en 'Pas-de-Calais' en het Belgische Vlaanderen.
Het huidige Vlaanderen omvat grote delen van de historische regio's Vlaanderen, Brabant en Limburg.
toch moeilijk h'e, dat het hedendaagse Vlaanderen niet het zelfde gebied heeft als het graafschap Vlaanderen.

Maar die problemen kennen de Nederlanders natuurlijk niet met holland tov Nederland
Oud 13 december 2006, 20:51   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bewijst hiermee je eigen onwetendheid. Vlamingen voelen zich absoluut geen Belgische Nederlanders. De tijd dat iedereen dagelijks naar de Nederlandse TV keek is al lang voorbij.

Het historische Vlaanderen is niet gelijk aan het hedendaagse Vlaanderen. Dat is nu net iets wat Hans maar niet wilt snappen. Het hedendaagse Vlaanderen is verbonden omwille van taal, media, politiek, socio-economische situatie en cultuur. Niet omwille van wat middeleeuwse grenzen.
De Vlamingen kijken misschien niet veel naar de Nederlandse TV maar ik kan u verzekeren dat het helemaal anders op de Franstalige kant is. Franse TV is in Franstalig België heel veel bekeken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 20:53   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams nationalisme is absoluut NIET aangewakkerd door angst. Maar een objectieve benadering van de huidige problemen in de staat België en het kiezen van de beste oplossing voor die problemen.
Ik zal niet ontkennen dat er ook vendelzwaaiende romantici zijn die voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn, maar dat is een minderheid.
De beste oplossing? Emigreren. België trekt toch op niets meer.
Oud 13 december 2006, 20:58   #50
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Vlamingen kijken misschien niet veel naar de Nederlandse TV maar ik kan u verzekeren dat het helemaal anders op de Franstalige kant is. Franse TV is in Franstalig België heel veel bekeken.
Je kan moeilijk voor iedereen spreken. Ik kijk in elk geval wel graag naar Nederlandse televisie, zowel hun journaal, hun actualiteitenmagazines (NOVA), talkshows,quizshows en (ondertitelde, uiteraard! ) buitenlandse films.
Oud 13 december 2006, 21:03   #51
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Je kan moeilijk voor iedereen spreken. Ik kijk in elk geval wel graag naar Nederlandse televisie, zowel hun journaal, hun actualiteitenmagazines (NOVA), talkshows,quizshows en (ondertitelde, uiteraard! ) buitenlandse films.
Maar dan missen jullie wel de ''big-treat'', RTL 4,5 en 7. Daar komen de Blockbusters op. En ook leuke quizprogs als de Zwakste Schakel enz. Maar heel veel programma's van de commerciëlen kun je wel gewoon op internet kijken. Bijvoorbeeld de opvolger van Idols: www.xfactor.nl

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 13 december 2006 om 21:05.
Oud 13 december 2006, 21:08   #52
evilbu

Standaard

Citaat:
Maar dan missen jullie wel de ''big-treat'', RTL 4,5 en 7. Daar komen de Blockbusters op. En ook leuke quizprogs als de Zwakste Schakel enz.
Ik denk dat ik niet weet wat ik mis. Geen nood, digitale televisie komt eraan om ons gewoon alles te ontnemen.

Ik ontvang Nederland I, Nederland II en Nederland III. Daarnaast ook nog MTV/Nickelodeon en National Geographic/Cartoon Network.
Wat ontvangen jullie?
Oud 13 december 2006, 21:19   #53
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik niet weet wat ik mis. Geen nood, digitale televisie komt eraan om ons gewoon alles te ontnemen.

Ik ontvang Nederland I, Nederland II en Nederland III. Daarnaast ook nog MTV/Nickelodeon en National Geographic/Cartoon Network.
Wat ontvangen jullie?
Nederland I
'' II
'' III
RTL4: meer de familiezender, zendt soaps, dramafilms en realityTV uit.
RTL5: zender van blockbusters en realityTV
Net5: een zender met voornamelijk programma's voor vrouwen, zoals soaps en series.
SBS6: concurrent van RTL5. Heeft net als RTL5 helaas een hoop belspelletjes.
RTL7: overdag continue nieuws en beursnieuws, daarna een paar tweederangs series en films.
Veronica/Jetix: Zender met blockbusters en Amerikaanse en Nederlandse realityTV. s'middags tekenfilms.
Nickelodeon/Talpa: Zender van John de Mol, met o.a. voetbal en realityTV, s'middags tekenfilms.
Verder hebben we als muziekzenders TMF, MTV en The BOX (dat is een zender waar je je eigen nummers kan aanvragen, is regionaal georienteerd).
We kunnen als Vlaamse zenders slechts Eén en Canvas ontvangen. Duitse TV: das Ersten, ZDF, ARD/WDR en de Britse BBC1 en BBC2. De enige Franstalige zender is TVCinq.
Ook hebben we NGC en DiscoveryChannel. Eigenlijk kan ik ook niet wachten op digitale TV, dan kan ik namelijk eindelijk RTL Deutschland ontvangen. Goeie programma's hebben die.
Oud 13 december 2006, 21:25   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dan missen jullie wel de ''big-treat'', RTL 4,5 en 7. Daar komen de Blockbusters op. En ook leuke quizprogs als de Zwakste Schakel enz.
Daar kijken we wel naar op de BBC.
Ik zou er niet van verschieten als in Vlaanderen BBC de meest bekeken niet-Vlaamse zender is.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 21:27   #55
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Daar kijken we wel naar op de BBC.
Ik zou er niet van verschieten als in Vlaanderen BBC de meest bekeken niet-Vlaamse zender is.
Op BBC1 en 2 zult u niet snel de nieuwste films tegenkomen, denk ik.
Over de Zwakste Schakel: Zonder Chazia Mourali kun je geen DZS kijken, vind ik. Toen ik naar de Britse versie keek moest ik echt even wennen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 13 december 2006 om 21:29.
Oud 13 december 2006, 21:30   #56
evilbu

Standaard

Citaat:
Nederland I
'' II
'' III
RTL4: meer de familiezender, zendt soaps, dramafilms en realityTV uit.
RTL5: zender van blockbusters en realityTV
Net5: een zender met voornamelijk programma's voor vrouwen, zoals soaps en series.
SBS6: concurrent van RTL5. Heeft net als RTL5 helaas een hoop belspelletjes.
RTL7: overdag continue nieuws en beursnieuws, daarna een paar tweederangs series en films.
Veronica/Jetix: Zender met blockbusters en Amerikaanse en Nederlandse realityTV. s'middags tekenfilms.
Nickelodeon/Talpa: Zender van John de Mol, met o.a. voetbal en realityTV, s'middags tekenfilms.
Verder hebben we als muziekzenders TMF, MTV en The BOX (dat is een zender waar je je eigen nummers kan aanvragen, is regionaal georienteerd).
We kunnen als Vlaamse zenders slechts Eén en Canvas ontvangen. Duitse TV: das Ersten, ZDF, ARD/WDR en de Britse BBC1 en BBC2. De enige Franstalige zender is TVCinq.
Ook hebben we NGC en DiscoveryChannel. Eigenlijk kan ik ook niet wachten op digitale TV, dan kan ik namelijk eindelijk RTL Deutschland ontvangen. Goeie programma's hebben die.
Slechts twee Vlaamse zenders. VTM is hier echt de "simpelere zender". Kijk daar eens een paar keer naar en je ziet snel wat ik bedoel. De meest populaire bij de oudere mensen.
Voor de volledigheid, wij hebben (ik toch ) :

Vlaams : Een, Canvas, VTM, VT4 (Simpsons onder andere), VT5 (vrouwenzender en jongere broer van VT4, niet veel soeps), Vitaya (wat Britse documentaires, niet veel soeps), KanaalTwee (24, Big Brother, onder andere), TMF, JimTV (jong, interactief en meer. puberaal), KanaalZ (beurszender, niet veel soeps)

Franstalig Belgisch : La Une en La Deux (openbare omroep), RTL-TVI

Frans : France 2

Nederlanders : Ned I, II en III, MTV/Nickelodeon en Cartoon Network/Nat Geo

Duitsland : ZDF en ARD (doen jammer genoeg praktisch nooit dovenondertiteling, ik versta er dus niet veel van )

Brits : BBC 1 en 2
Oud 13 december 2006, 21:35   #57
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Slechts twee Vlaamse zenders. VTM is hier echt de "simpelere zender". Kijk daar eens een paar keer naar en je ziet snel wat ik bedoel. De meest populaire bij de oudere mensen.

Vlaams : Een, Canvas, VTM, VT4 (Simpsons onder andere), VT5 (vrouwenzender en jongere broer van VT4, niet veel soeps), Vitaya (wat Britse documentaires, niet veel soeps), KanaalTwee (24, Big Brother, onder andere), TMF, JimTV (jong, interactief en meer. puberaal), KanaalZ (beurszender, niet veel soeps)

Duitsland : ZDF en ARD (doen jammer genoeg praktisch nooit dovenondertiteling, ik versta er dus niet veel van )

1) Ja, vind ik ook jammer. Vooral die documantaires op Kanvas zijn erg interessant.

2) Bij ons is dat toch echt SBS6, dat is meer de volkszender en tevens de zender waar de hele tijd prijzen worden uitgedeeld en omaatjes geholpen worden.

3) Doet me sterk denken aan Talpa, met Big Brother. In Nederland is dat (gelukkig) helemaal uit.

4) Waar is RTBF? Of haal ik nu dingen door elkaar?

5) Nederlandse cartoonnetwork? Die kan �*k zelfs niet ontvangen. Daar moet je bij UPC extra voor pingpingen.
Oud 13 december 2006, 21:48   #58
evilbu

Standaard

[quote=liberalist_NL;2243020]1) Ja, vind ik ook jammer. Vooral die documantaires op Kanvas zijn erg interessant.[quote]
Soms zijn het gewoon reportages die eerder al bij jullie te zijn waren. Ikzelf zoek soms juist mijn heil bij jullie.
Mijn interesse was vooral voor de buitenlandse documentaires in Netwerk en Nova, maar ondertussen weet ik ook wie Verdonk, Ayaan Hirsi Ali, Marc Ruthe,... zijn.

Citaat:
4) Waar is RTBF? Of haal ik nu dingen door elkaar?
RTBF is de naam van het (overheids)bedrijf, La Une en La Deux behoren daar beide toe. Zoals bij ons de VRT zowel Een als Canvas levert.

Citaat:
5) Nederlandse cartoonnetwork? Die kan �*k zelfs niet ontvangen. Daar moet je bij UPC extra voor pingpingen.
Vreemd? Het is wel raar hoor, de hele tijd oude (soms zelfs onvertaalde!) brol (behalve Samurai Jack , dat is wel geestig) en dan ineens op een vast uur springt dat om naar National Geographic.
Oud 13 december 2006, 22:07   #59
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

France 2 is de enige Franse TV-zender die u hebt? Ik heb ook TF1, France 3, MCM (muzikale zender), TV5, Canal Plus, sommige programma's van M6 heb ik ook via Franstalig Belgische zender Plug TV.
Oud 13 december 2006, 22:13   #60
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
France 2 is de enige Franse TV-zender die u hebt? Ik heb ook TF1, France 3, MCM (muzikale zender), TV5, Canal Plus, sommige programma's van M6 heb ik ook via Franstalig Belgische zender Plug TV.
O maar TFI en France 3 had ik vroeger ook, ik behoor zelfs half tot de "Club Dorothé" generatie, omdat Frankrijk nu eenmaal helemaal voorop was met anime in die tijd. Natuurlijk verstond ik bijna niks van dat Frans.
Maar sinds de heren en dames van Telenet "niet meer in staat zijn" om die zenders te leveren nu er digitale televisie is..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be