![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan nu een klein bommetje.
Er zijn niet veel kans arme in België. Maar er zijn mensen die rijk worden opgevoed en er zijn mensen die arm worden op gevoed. En zij die arm worden opgevoed zullen vaak arm blijven. En dit niet omdat zij dit willen of omdat zij niet rijk willen worden, maar omdat hun waardens anders liggen dan deze van de mensen die rijk zijn opgevoed. En Manbo, jij zoekt baanchauffeurs die werken tegen een miniumloon. Vele uren van huis en vaak zelfs onderweg blijven overnachten. Wel na het afschaffen van de legerdienst komen er steeds minder chauffeurs bij en kost het enorm veel geld om een CE of een DE rijbewijs te behalen. En de weininge die dan dit rijbewijs halen gaan liever ergens werken waar ze niet onder de transportlonen en CAO vallen. Een bouwchauffeur heeft een uurloon van 13 tot 15 € en word elk uur dat hij werkt tegen dit loon betaald en na 8 uur gewerkt te hebben op een dag beginnen zijn overuren. Als hij eens een nacht van huis moet blijven krijgt hij daar 25€ voor en is zijn baas verplicht om voor eten en slaapplaats te zorgen en dit te betalen. Maar dat er zoveel leefloners en doppers zijn heeft nog een andere oorzaak, Veel bazen willen mensen van tussen de 25 en 30 jaar met minstens 15 jaar ervaring en tegen een loon van een 16 jarige jobstudent. Daar komt bij dat de meeste leefloners geen autochtone mensen zijn en zij hier niet aan werk geraken, omdat men hen in veel sectors niet te werk wil stellen. En er zijn geen mensen die niet willen werken en niet willen rijk worden, maar vele kunnen niet werken. En het probleem is dat zijn niet meer leren wat het betekend om zich in te zetten en niet meer leren wat werken echt is. Men leer op school reeds dat men zich moet verzetten tegen de eisen van de bazen en de bazen niets te zeggen hebben, want dat hun rijkdom niet komt van hun werk, maar van het werk van de arbeiders die ze uitbuiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Staatssecretaris
|
![]() Het grootste probleem is volgens mijn niet dat er ultra-rijken zijn die alles bezitten, maar het grote probleem is de vele mensen die onder de armoedegrens leven. Als de rijken zorgen dat er geen of veel minder armen zijn, zal pas de jaloezie, afgunst en het extremisme afnemen. Ik denk dat al de armen in dit land er geen problemen mee zullen hebben dat er ultra-libertariers zijn, indien die armen maar over de basisbehoeften zoals onderdak, voedsel, werk, kledij, TV en een beetje spaargeld beschikken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Solidariteit met zulke mensen is voor vele mensen, al dan niet terecht, te veel gevraagd. Zulke mensen ondergraven de solidariteit en brengen, terecht of onterecht, veel schade toe aan de echte kansarmen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||||||||||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Ik blijf erbij dat dit artikel een sobere en nuchtere beknopte samenvatting betreft dat getuigt van veel inzicht en ervaring. Citaat:
Wie ga je dan vertegenwoordigen? Citaat:
is men daar niet toe bereidt dan is er maar één mogelijkheid Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er zijn in Vlaanderen 21.OOO leefloners... Een van de rijkste regio's ter wereld laat de economisch zwaksten gewoon verkommeren... Citaat:
Citaat:
Belastingen van 25% op lonen op of onder de armoedegrens zijn ronduit crimineel, en aangezien ik dit zes jaar lang heb mogen ondervinden, beschuldig ik contunu, totdat dit schandaal verholpen is, de regering zonder meer van fiscaal staatsterrorisme tov de minstbedeelden.. Citaat:
Hogere uitkeringen verhogen de consumptie (want ze gaan niet naar spaarboekjes maar naar directe uitgaven voor basisbehoeften) , wat goed is voor de economie en voor de staatskas (BTW) Citaat:
trouwens hoe weet jij of ze soms geen voorstander is van vermindering van belasting op arbeid. Maw jouw presumptie slaat nergens op. [quote] Citaat:
[quote] de rijken die arbeiden niet [/QUOTE De rijken, die moeten in princioe niet arbeiden. Maar er zijn er heel wat die tien keer het werk doen van een modale arbeider, in omzet en efficiëntie. Het probleem met jou is, dat je geen andere inbreng verdraagt in het armoedebat, dan die van de armen. De armen worden teveel uit het debat geweerd. Maar jij vervalt van de weeromstuit in het andere uiterste. Biezonder contraproductief. (En nogmaals: hoelang ga jij nog arm blijven???. Maar je zal je spreekbeurt dan wel verlengen, neem ik aan) Denk ook een beetje aan de kwaliteit van het spreken en denken van de armen... Laatst gewijzigd door eno2 : 16 december 2006 om 11:50. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als ik vanuit mijn oprechte sociale bekommernis een voorstel lanceer om, voor wat werkbekwamen zonder (of met onvoldoende) werk betreft, een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem in te voeren waarbij gemeenschapsdienstpresteerders recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, én waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen), én waarbij ze op de koop toe naast hun gemeenschapsdienstinkomen ook nog eens onbeperkt zouden mogen bijverdienen, dan wordt dat voorstel steeds door diezelfde armen afgeschoten, niettegenstaande een dergelijk systeem hen in staat zou stellen een redelijk inkomen te verwerven indien ze bereid zouden zijn een redelijke inspanning te leveren. Blijkbaar wentelen zij zich veel liever in afgunst en zelfbeklag. Laatst gewijzigd door Cynicus : 16 december 2006 om 12:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() Kaffer/Mambo/Karma, de ruige kerel uit Assenede, gekend bij JUSTITIE?
<< Werkgever >> Mambo met een strafblad ![]() citaat mambo: Mijn expertise is inderdaad omschreven en gehomologeerd door de rechtbank ja. 't is officieel dus! in de Gentse nieuwe wandeling Citaat mambo: Ahum ik heb daar nog eens een "werkbezoek" gedaan , m.a.w. ik heb daar opgesloten gezeten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Cynicus
Citaat:
Dan nog liever de eindjes frugaal aan elkaar proberen te knopen in luilekkerland, Lekkerd... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 16 december 2006 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cynicus : 16 december 2006 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Er zijn goedkopere vormen van uitbuiting, die ook veel korter te benoemen zijn: de Chain Gang...
------------------------ Zou veel geld kunnen opbrengen. Langdurige werklozen aan het werk zetten als begeleider tijdens het stratenkuisen door de gevangenen. Twee ploegen...1 dag, 1 nacht. Capaciteit van de gevangenissen zou verdubbelen zonder meerkost. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet dat wel niet aan mij betalen hé.
En idd, cursussen brengen grof geld op. Meestal zitten er zo'n stuk of 20 mensen per week in die cursus; 20 x 250 = 5000€/week. Dus daar kunnen die leraars ook mee overleven mijn gedacht. ![]()
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nergens gezegd dat ik chauffeurs nodig heb en nog minder dat ik transport doe. Dus vanwaar jij gans die reutemeteut hierboven heb gehaald is mij dan ook een raadsel. ps; ik heb geen camions! pps; ze krijgen een auto om mee bij de klant te rijden.
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een half jaar geleden werkte iemand bij mij die ook zelfstandig wilde worden maar ach ook weinig school had dus hij zag dat allemaal niet zitten ergens. Een kans-arme zou je kunnen zeggen. Ik heb hem die cursus laten doen en hij groeide met de dag. Plots zag hij dat hij het ook aankon, net als de andere mensen. Nu werkt hij zelfstandig en heeft geheel een eigen klantenkring en bovendien geen onaardig inkomen. Hij groeit nog steeds!
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Langdurig werklozen een buurtjob geven"
za 16/12/06 - Premier Guy Verhofstadt (VLD) heeft op het VLD-congres in Brugge zijn vierde burgermanifest voorgesteld waarin hij enkele oplossingen voorstelt voor de globalisering en de vergrijzing. Verhofstadt pleit in zijn manifest voor een "soepele, open economie met een sterk sociaal vangnet dat tot werken aanzet". Zo stelt hij voor om langdurig werklozen gemeenschapsdienst te laten doen. "In plaats van passief en onbeperkt een uitkering te garanderen, denk ik dat we langdurig werklozen bijvoorbeeld een deeltijdse buurtjob moeten geven", zegt hij. De werkloze moet wel zijn uitkering kunnen behouden als hij op het aanbod ingaat, vindt de premier. Verhofstadt wil ook een nieuwe manier om de pensioenleeftijd te berekenen. Tijdens de actieve loopbaan verzamelt de werknemer een pakket uren om aan een volledig pensioen te komen, in plaats van dienstjaren nu. Daardoor kan een werknemer op een flexibele manier zijn loopbaan plannen, maar iedereen zal wel langer moeten werken dan nu het geval is, stelt de premier. "Velen zullen dat niet graag horen, maar dat is de realiteit", zegt hij. Premier is ook rood en groen In het burgermanifest legt Verhofstadt ook sociale en groene accenten. Zo moeten de lasten op arbeid dalen. Een CO2-belasting moet de vennootschapsbelasting vervangen. Verhofstadt stelt voor om alle CO2-rechten die België volgens de Kyoto-normen mag uitstoten, te veilen. De bedrijven kopen de CO2 die ze nodig hebben. Met het geld kan de vennootschapsbelasting afgeschaft worden. De belastingen op huizen moeten ook afhangen van de uitstoot van broeikasgassen, stelt Verhofstadt. Eigenaars van goed geïsoleerde huizen moeten dan minder belastingen betalen. Verhofstadt spreekt met geen woord over een staatshervorming, maar profileert zich met zijn burgermanifest wel als kandidaat-premier. Bron/vrt nieuwsnet ![]()
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() t' is er dus toch van gekomen...mensen kunnen voortaan hun lucht in blikjes kopen.
Nou ja wel niet in blikjes maar figuurlijk gezien dan toch weer wel. Allez nu nog het zonlicht belasten en we zijn rond. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Mag is jouw geld komen nemen om mij en mn vriendjes te verrijken en dan wat te geven aan de sukkels? Ik deel je doel wel, het uitroeien van de armoede, maar ik geloof niet dat het heil van "gedwongen solidariteit" zal komen. Eerder van een decimering (beter totale afschaffing) van de staat. De overheid veroorzaakt juist het probleem van armoede door minimumloon, arbeidsregulering, licenties, hoge loonlasten, verplichte vakbonden, etc. Deze veelal monopoliserende maatregelen komen vooral ten goede van de gevestigde grote spelers op de markt. Misschien geen toeval: wie zou de sterkste lobbygroepen hebben: de sukkels in de goot of de miljardairs? (Rockefeller steunde niet toevallig fervent de New Deal) De vakbond speelt hier ook geen mooie rol (door de lonen boven de marktprijs te duwen, kan er natuurlijk minder volk worden aangenomen ten voordele van de reeds bij de vakbond aangesloten werkende mens). Na armoede te hebben gecreëerd werpt de overhid zich ook nog eens op als redder van de armen. Maar hoeveel mensen zijn er al permanent uit de amroede gehaald door de "gedwongen solidariteit"? Armen hebben dus geen welvaartsvernietigende verzorgingsstaat nodig. Zij hebben meer economische groei nodig en de hieruit volgende hogere lonen en lagere prijzen. Hoeveel armen zouden er niet voorgoed gered zijn door enkele procenten meer groei? Over eigendom: libertariërs zijn juist de meest consequente aanvechters van diefstal, moord, corruptie...dus ik zie je punt niet. Het gevaar van libertariërs voor de status-quo lijkt me niet bijster groot. Ik ken amper mensen die de staatsagressie nog maar bemerken, laat staan aanvechten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Het is normaal dat iemand
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Toch beschouw ik ze en hun stellingen als potentieel en reëel rampzalig voor de sociale cohesie. Ze hebben trouwens hun politieke verlengstukken behoorlijk lang op het witte huis en in downing street weten te installeeren om er maar een locaties te noemen. Laatst gewijzigd door eno2 : 16 december 2006 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ken alleszins mensen die alleeen van een leefloon leven zelfs zonder zich frauduleus een bijkomend inkomen te verschaffen (zwartwerken, sjacheren enz..). Eerste voorwaarde is wel : schuldenvrij zijn en aan een redelijke huishuur zitten. Armoedebestrijding moet inderdaad een grote prioriteit zijn :
- in de eerste plaats door de absolute armoede af te schaffen : onderdak en voedsel altijd zonder administratieve poespas vertstrekken - dan kan men dit opvolgen door na te gaan waar de problemen vandaan komen. - Energie, het is zinloos mensen van de ene energieschuld naar de andere te pushen, de 10 ampère die men nu als minimum verstrekt, moet inderdaad nog betaald worden & "dank zij" de privatizering worden de mensen met problemen heen en weer gepest en nog eens extra uitgebuit. Deze misbruiken moeten bestraft worden en "een eerste schijf" energievoorziening moet goedkoper of zelfs gratis worden. -Huisvesting : de gemeentes moeten verplicht worden om leefloners een prijscorrecte woning te bezorgen, desnoods door subsidiëring ook in rijkeluisgemeentes als Knokke en Brasschaat... Quota van "Absoluut-armen" ? Het spreekt vanzelf dat deze absoluut-armen, geen "recht hebben" op eeuwigdurende bijstand. Hun bijstandsperiode mag gerust door hen gecompenseerd worden door na te gaan op welke manier ze aan hun toestand kunnen ontsnappen en bij het verwerven van welstand een verplichting om wat meer aan te brengen in de "verplichte solidariteit" er mag gerust ook wat meer "vrijwillige solidariteit" zijn.
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |