![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In België, net als in de rest van West-Europa, heeft de Kerk hiervan afstand gedaan. Ik weet wel nog van boeken die een dergelijk bisschoppelijk zegel meekregen onder bisschop Gijsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar in tegenstelling tot veel andere religies moet je in het boedhisme geen dogmatische hogere waarheid aannemen; het is meer gebaseerd op de bereidwilligheid zelf te zoeken naar de (jouw?) werkelijkheid, hoofdzakelijk door zelfinkeer (concentratie, meditatie). Zeer typisch hierbij is dat de priesterbemiddeling wordt afgewezen. Het katholicisme (niet het oorspronkelijke christendom) monopoliseert ‘de toegang tot god’ voor de kerk (je kan god alleen bereiken via hen, alleen ben je verloren) en verwerft als zodanig dus macht over de gelovige. Volgens het boeddhisme kan de kringloop der wedergeboorten op eigen kracht worden doorbroken. Je hoeft alleen in jezelf te zoeken. Heilige boeken worden niet erkend. Bij de boeddhisten die ik ken is die ‘maak er wat van’-mentaliteit die je vermeldt inderdaad aanwezig, opvallend in tegenstelling met katholieken die zich precies altijd wat schuldig voelen als ze lachen. Een katholiek vertelt over ‘liefdevol zijn’, een boeddhist doet het omdat hij, door introspectie, zichzelf beter heeft leren kennen. De leer van de boeddha is geen godsdienstige leer maar is in wezen een levensleer of religie. Het boedisme is geen godsdienst omdat de vraag of God of een hogere macht bestaat niet relevant is in het boedhisme. Het boedisme is met andere woorden 'non-theïstisch'. Het kan wel een religie worden genoemd omdat er naast een aantal praktische levensadviezen sprake is van metafysische en mystieke elementen. Meest bekend in het westen is het Zen-boeddhisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De kerk is altijd een machtsinstelling geweest, die door de macht die ze had haar politieke en morele regels aan de maatschappij kon opleggen. Nu de westerse mens stilaan volwassener begint te worden, en zich ontworstelt aan die geestelijke dwangbuis, moet de kerk op steeds meer punten meegaan met de stroming, om toch nog wat geloofwaardigheid te behouden. Laatst gewijzigd door cor : 21 december 2006 om 10:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ik heb persoonlijk niets tegen het Buddhisme, maar vind het toch frapant hoe je het Buddhisme en het Christendom met twee verschillende maatstaven lijkt te beoordelen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Met priesterbemiddeling bedoel ik dat men volgens de kerk god alleen kan bereiken via hen. Daarop was hun machtspositie gebouwd. Dit is wezenlijk niet zo in het boeddhisme. Natuurlijk bestaat er wel monnikenbegeleiding, e.d. Citaat:
Daarom vergeleek ik met het boeddhisme, waar men verwijst naar de weg van zelfkennis door meditatie en contemplatie. Door zelfkennis zal men misschien wel een klein verschil kunnen maken in de wereld. Maar dit is, vooral voor de westerse mens, misschien moeilijker. Dat moet men zelf doen, en wij zijn het gewoon dat het voor ons gedaan wordt. Voorgeschreven regeltjes opvolgen is gemakkelijker natuurlijk, net als een pilletje innemen als je ziek bent. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() Ik mocht ooit van mijn leraar Latijn eens fiks straf pennen, nadat ik achter het "nihil obstat" wat toegevoegd had: "quia nihil instat".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |