![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u gelovig? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
15 | 28,30% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
38 | 71,70% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik geloofde vroeger ook enkel in materialistische zaken, maar dat is veranderd, door me erover te informeren.
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb zopas de laatste nieuwe nummers van het tijdschrift 'Wonder en is geen Whonder' in de bus gekregen, waarin voor de zoveelste maal brandhout wordt gemaakt van allerlei zogenaamde "spirituele" therapieën, dit door middel van logica en rationele argumenten. M.a.w. hoe meer IK me er over informeer, hoe meer IK van het tegendeel ben overtuigd...
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 22 december 2006 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deist met sympathie voor Unitarisch Universalisme en Quakerisme.
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn ook veel bewijzen voor zaken in de geestelijke sfeer, maar daarvoor moet je er voldoende over informeren. Een keer een tekst lezen over bijna-dood-ervaringen bijvoorbeeld zal niet helpen. Het heeft bij mij een tijdje geduurd eer ik er volledig van overtuigd was. Wat ik niet deed was het van de eerste keer direct als niet mogelijk beschouwen.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 december 2006 om 04:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
MAW het denkpatroon volgen van de "nuchterheid" (Westers dus), is minstens even "onnozel" als denken zoals in spirituele boekskes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Religie verdwijnt niet vanzelf
Samenleving kan wat leren van gewone gelovigen als zij zich niet schuilhouden UTRECHT (RKnieuws.net) - Onderzoek na onderzoek bevestigde ook het afgelopen jaar weer de onhoudbaarheid van de secularisatiethese, de veronderstelling dat religie als vanzelf zou verdwijnen uit de Nederlandse samenleving. Dat blijkt niet te kloppen. Toegenomen welvaart en individualisering hebben de honger naar zingeving allerminst gestild. Die ontwikkeling heeft vooralsnog niet geleid tot hernieuwd elan bij de aloude leveranciers van zingeving: de traditionele kerken. Althans niet bij het kader en de top. Zowel de Protestantse Kerk in Nederland als de rooms-katholieke kerk blijven steken in een defensieve grondhouding. Daardoor zou je bijna vergeten dat het hart van de kerk – de gemeenten en de parochies – nog altijd springlevend is. Nog steeds vormt de kerk de grootste vrijwilligersorganisatie van het land, met leden die als geen ander bereid zijn zich in te zetten voor de eigen gemeenschap én voor de samenleving. Misschien komt het religieus reveil dat sterk beleefd word in de orthodoxie inderdaad tegemoet aan de nieuwe hang naar klare taal die dit land heeft bevangen – zie ook de uitslag van de laatste verkiezingen. Tegelijkertijd doet zo’n claim onrecht aan de honderdduizenden gelovigen uit de middenmoot. Dáár zit vooralsnog de ruggegraat van christelijk Nederland. Alleen komt dat beeld veel te weinig over het voetlicht. De middenmoot zou je het zelfbewustzijn van de orthodoxie toewensen. Een zichtbaarder kerk is min of meer van belang. Uit een deze week verschenen rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) blijkt dat dit land een grote groep ’niet-religieuze niet-humanisten’ telt. Eén op de vijf Nederlanders keert zich wrokkig af van de samenleving. De WRR meent dat hier een taak voor de overheid ligt. Zij zou deze grote groep buitenstaanders 'zin'geving moeten bieden. De vraag blijft: hoe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar tussen het Vaticaan en het communistische Rusland heeft het nooit geboterd. De paus werd er afgeschilderd als de hoogste vijand en ergste duivel van het communisme. Katholieke priesters werden sowieso vervolgd, maar ook orhodoxe priesters die niet aangesteld waren door de staat (en dat waren sowieso lagere clerici) die niet binnen de nauwe lijntjes van het communisme wilden stappen.
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo makkelijk als een bewijs aanvoeren is het nu ook niet. Je zal een "in"spanning moeten doen om Bhairav te verstaan... Ze zeggen soms, eerst zien zei de blinde, maar het kan ook anders heb ik al gezien, eerst zien zei de luiaard.... Maar dan heeft de luiaard al een glimp opgevangen, en wil er niet naar werken. Hebt U al een glimp ervan opgevangen ? Met Uw bovenste posts te lezen, waarschijnlijk niet. Uw info en kennis is puur rationeel en dat met een voorstelling dat van spirituele zaken brandhout moet gemaakt worden. Anderzijds bent U willens nillens deel van het geheel en bent U onbewust van Uw geestelijke kant. Wat nu ? Een bewustwording van Uw eigen onbewuste ? Eens wat licht op werpen ? Persoonlijk denk ik dat de tand des tijds U nog niet veel leed en ellende heeft toebedeeld. Het komt zowiezo. U kan niet alle spiritualiteit op Uw zelfde hoop van Christelijke Desillusie gooien. Ik denk dat U nog wat aan het nagenieten bent sinds Uw Katholieke bril is afgevallen. Hier en daar wat rancuneus hakken op religies enzo ... heerlijk ! They proved to me by convincing reasons that God did not exist, and I believed them. Afterwards I saw God, for He came and embraced me. And now which am I to believe, the reasonings of others or my own experience? They told me, "These things are hallucinations". I inquired what was hallucination and found that it meant a subjective or a psychical experience which corresponds to no objective or no physical reality. Then I sat and Wondered at the miracles of the human reason. GreetzZ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ook ik leid net zoals iedereen een leven met ups en downs. Er is daar evenwel niks mysterieus aan. Een goddelijke hand komt er niet aan te pas.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 24 december 2006 om 08:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() godsdienst is niet meer dan bijgeloof.Godsdienst kan dus hoogstens getolereerd worden als het zich niet probeert op te dringen aan anderen.Godsdienst zou geen grondwettelijke bescherming mogen genieten en tegen gevaarlijke mensen zoals de islamieten en de getuigen van jehovah moet actief opgetreden worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nu mogen de kerken inderdaad de vroegere leveranciers van (gemakkelijke) zingeving zijn, de meeste moderne mensen hebben niets meer aan de vooringeblikte en dogmatische redeneringen die aangeboden worden door de kerken. Samen met de voortgang van de wetenschappelijke bevindingen neemt de vraag naar zingeving inderdaad toe (al dan niet terecht), maar men vraagt wel naar andere, diepgaandere, antwoorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is als een lastige vlieg. Het ergert je, maar ik blijf vriendelijk en zeg dat ik niet geinteresseerd ben en doe dan resoluut de deur toe. Aan de andere kant, zie ik die moslims de wereld terroriseren - overal waar ze zijn en dat vind ik een serieuze bedreiging: dat is een bedreiging van onze vrijheid en onze levenswijze en daartegen moeten wij ons verdedigigen, zonder geweld als het kan, met geweld als het moet!
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Natuurlijk ben ik niet gelovig, er is geen enkele reden toe. Ik ben agnost.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik hou je op de hoogte als het zover is.
![]()