Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2006, 15:07   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Kijk: het verschil tussen mafte nationalisten en normale mensen is dat de liefde voor "het volk" iets heel bijkomstig is: het gaat over massahysterie rond voetbal, ijzerbedevaarten en kampvuren met liedjes uit "singhet ende weset vroo". Het is met andere woorden een even grote passie als deze die ons overvalt tijdens de kerstperiode of tijdens de mundial (waar we oprecht instant allemaal fanatiek Belgen worden) of tijdens het tennis (waar we oprecht en fantatiek de Belgische Billen van Kim en het Belgisch doorzettingsvermogen van Henain koesteren).

Je prietpraat van de grote emoties is van de tijd van Goethe, Shiller en nog wat romantici uit ver vervlogen tijden die wanneer ze de gevolgen van hun gedroom mochten meemaken communisten zouden worden of zeker toch internationalisten pur sang.

Maar jij blijft maar dromen van je Vaderland, Je VLaandren dat je zo hartelijk lief hebt en dat onbereikbaar in dromenland ligt: het is een land waar je niet naar terug kan keren: het heeft nooit bestaan.
Niemand wil er naartoe want het heeft akelige fascistoïde trekjes gekregen door de zwartzakjes die er mee ronselen.
Je zit met een boulevard of broken dreams.
Get yourself a real life!
Veel prietpraat waarbij u mij allerlei dingen toedicht die ik niet alleen nooit heb verwoord maar ook niet denkt.

Kortom, Feremans, u valt zwaar door de mand.

U botst immers op het feit dat er nu eenmaal identitair besef bestaat. Ongeacht of u dat nu leuk of niet vindt. Het bestaat, net als liefde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:09   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Dat heeft Frankrijk dan wel kunnen doen met alle niet-Franse volkeren binnen zijn grenzen. Je moet maar bvb. in Breizh (als ik mij niet vergis is dat Bretoens voor Bretagne) eens navragen hoe het juist zit.

Ik herinner mij nog een detail van een gesprek met een Bretoener (?):
'Jullie Vlamingen hebben het veel beter dan wij, wij kunnen niet eens een check uitschrijven in onze eigen taal'
En ja de conversatie was in het frans
Door doorgedreven centralisme en een strikte staatsnationalistische staatsopbouw heeft Frankrijk haar minderheidsvolkeren bijna het zwijgen opgelegd. Ik ben zelf heel goed met Frans-Vlaanderen vertrouwd en zie wat de gevolgen zijn. Daar heb ik al overtuigde Vlaamsgezinden ontmoet die geen woord Nederlands/Vlaams meer kunnen (tenzij nog een paar vloeken... Merkwaardig genoeg blijft dat het langst voortleven).
Oud 19 december 2006, 15:13   #43
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Hitler werd op de troon gestemd! Ook Lenin en co!
Ik dacht dat Hitler inderdaad op de troon is gestemd.
De rode broeders in Rusland daarentegen zijn er via een revolutie (geweld dus) gekomen
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:14   #44
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schijnt blijkbaar ook niet te beseffen, in tegenstelling tot iedereen die sociologie en etnologie heeft gestudeerd, dat identiteit gelaagd kan zijn.

Of hoe Feremans eens te meer zelf aantoont hoe weinig hij er zelf van snapt.
Ethnologie! Vlaanderen een ethnie?
Je droomt makker. Hier heerst zo'n verscheidenheid, zo'n verdraagzaamheid dat dit DE meltingpot van de wereld is!
Een ethnoloog die deze contreien opzoekt om naar "een ethnie" te zoeken zal overwerkt geraken: er zijn er 6 miljoen.
De laag die zegt "ik ben Belg" is er zeker en vast, ga maar naar een voetbalmatch kijken tussen Belgie en Nederland. Een laag Vlaamsvoelendheid is er voor de gezelligheid en heeft geen verder belang meer voor de doorgesneden Vlaam.
Het belang van "identiteit" qua Vlaamsvoelendheid is bij de Vlaam illuster klein: we zijn spotters met ons zelf, met onze taal, onze cultuur en onze poltiekers die te staan nationalistische zever uitslaan...
Dit maakt ons tot gezonde mensen die zich niet op sleeptouw laten nemen door menners en andere volks-misleiders.
Als ge aan de mensen vraagt: "tot welke streek behoort ge?" zal het antwoord zijn: "ik ben van Beveren waas, bij Antwerpen".
Wedden?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:16   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wilt u mij eens een referentie geven naar een boek sociologie waarin gesteld wordt dat er "volk" een loos begrip is?

De leugen van de Arabische oorsprong van de Vlaamse Leeuw (of de leeuw als heraldisch symbool in het algemeen) is afdoende weerlegd. U blijft blijkbaar liever in onwetendheid en vooringenomenheid.
waar maak je je druk om? Zelfs al stamde die leeuw in een zeer ver verleden uit arabië, maakt dat die leeuw minder vlaams? Integendeel, nu kunnen we tenminste zeggen dat we géén r&cisten en xenofoben zijn
Oud 19 december 2006, 15:17   #46
ericferemans

Standaard

Citaat:
De rode broeders in Rusland daarentegen zijn er via een revolutie (geweld dus) gekomen
Hitler behaalde geen meerderheid: hij kwam aan de macht door rechtse partijen die met hem een coalitie vormden en hem kanselier maakte.
Onmiddellijk roeide hij de oppositie uit: linksen en vakbonden en greep daarna de macht.
Hij had procentueel minder stemmen dan het VB: hij had trouwens net een verkiezingsnederlaag achter de rug!

Laatst gewijzigd door ericferemans : 19 december 2006 om 15:19.
Oud 19 december 2006, 15:18   #47
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
revolutie door het volk...euhm sorry "de mensen" dus uiteindelijk kunnen we toch stellen dat hij er democratisch kwam niet?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:19   #48
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
revolutie door het volk...euhm sorry "de mensen" dus uiteindelijk kunnen we toch stellen dat hij er democratisch kwam niet?
Linkse volksnationalisten!
Maar dat telt niet he jan?
Oud 19 december 2006, 15:23   #49
ericferemans

Standaard

Citaat:
Veel prietpraat waarbij u mij allerlei dingen toedicht die ik niet alleen nooit heb verwoord maar ook niet denkt.

Kortom, Feremans, u valt zwaar door de mand.

U botst immers op het feit dat er nu eenmaal identitair besef bestaat. Ongeacht of u dat nu leuk of niet vindt. Het bestaat, net als liefde.
En nog steeds geen antwoord op de vraag: wat is er identiek, wat is er een "identiteit" aan de VLamingen? Op welk vlak hebben wij zo'n grote consensus dat we een label "typische Vlaming" bezitten?
Wat is die identiteit?
Juist: grote stilte volgt op deze vraag.
Oud 19 december 2006, 15:24   #50
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
waar maak je je druk om? Zelfs al stamde die leeuw in een zeer ver verleden uit arabië, maakt dat die leeuw minder vlaams? Integendeel, nu kunnen we tenminste zeggen dat we géén r&cisten en xenofoben zijn
Heb daar ooit een draad over begonnen eigenlijk...Opvallend hoeveel "vlamingen" weten met wat ze zwaaien...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 15:30   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ethnologie! Vlaanderen een ethnie?
Je droomt makker. Hier heerst zo'n verscheidenheid, zo'n verdraagzaamheid dat dit DE meltingpot van de wereld is!
Een ethnoloog die deze contreien opzoekt om naar "een ethnie" te zoeken zal overwerkt geraken: er zijn er 6 miljoen.
De laag die zegt "ik ben Belg" is er zeker en vast, ga maar naar een voetbalmatch kijken tussen Belgie en Nederland. Een laag Vlaamsvoelendheid is er voor de gezelligheid en heeft geen verder belang meer voor de doorgesneden Vlaam.
Het belang van "identiteit" qua Vlaamsvoelendheid is bij de Vlaam illuster klein: we zijn spotters met ons zelf, met onze taal, onze cultuur en onze poltiekers die te staan nationalistische zever uitslaan...
Dit maakt ons tot gezonde mensen die zich niet op sleeptouw laten nemen door menners en andere volks-misleiders.
Als ge aan de mensen vraagt: "tot welke streek behoort ge?" zal het antwoord zijn: "ik ben van Beveren waas, bij Antwerpen".
Wedden?
Dat laatste bevestigt gewoon wat ik reeds eerder zei en wat u verkoos te negeren, nl. dat identiteit gelaagd is.

Of Vlamingen vurige of lauwe nationalisten, is weinig van belang: het identitair besef bestaat. Juist met die werkelijkheid heeft u blijkbaar problemen.

Eenheid in verscheidenheid bestaat. Kijk maar naar de VS. Ook hier maakt u zich dus belachelijk. Amerikanen hebben een heel sterk identitair besef.
Oud 19 december 2006, 15:31   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nog steeds geen antwoord op de vraag: wat is er identiek, wat is er een "identiteit" aan de VLamingen? Op welk vlak hebben wij zo'n grote consensus dat we een label "typische Vlaming" bezitten?
Wat is die identiteit?
Juist: grote stilte volgt op deze vraag.
Ik heb het dan ook over identitair besef. Al de hele tijd. Misschien moet u dus eens leren lezen.
Oud 19 december 2006, 15:31   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik maak me helemaal niet druk. Ik verbeter slechts wat fout is.
Oud 19 december 2006, 15:32   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Linkse volksnationalisten!
Maar dat telt niet he jan?
U bedoelt?
Oud 19 december 2006, 15:42   #55
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlamen ... Van wie zij afhankelijk willen zijn is niet erg duidelijk
Geostrategisch is er voor de Vlamingen maar één weg: die van het atlantisme (niet toevallig ook de keuze van de Noord-Nederlanders). Vlaanderen kan, als het vrij wil blijven, best onder de vleugels van de VS kruipen. Persoonlijk zou ik zelfs durven kiezen om de 52ste staat van de States (na GB) te worden.
Oud 19 december 2006, 15:51   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Met andere woorden jij bent geen vlaams-separatist maar een VS imperialist.

Gelukkig een zeer kleine minderheid in de brede vlaamse beweging.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 16:22   #57
Bitweiser
Provinciaal Statenlid

Bitweiser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Wa len hebben ook een zeer duidelijke vorm van nationalisme. Zij voelen zich oprecht Belgen. Hun nationalisme is verstrekkender: van Oostende tot het onderste stukje Luxemburg (la province de). Van Frankrijk willen ze ook niet weten: te gecentraliseerd en zonder Vlamingen.
Met deze stelling moet ik toch eens hartelijk lachen. Wellicht kent u niet één Waal maar enkel Franstalige Brusselaars. Indien u een Waal kende zou u niet zo'n onzin uitkramen. Frankrijk is de natte droom van iedere Waal. Het is hun favoriet vakantieland, hun favoriete televisiezender, hun favorite muziek en zo kan ik nog even doorgaan. Kom mij dan aub niet vertellen dat ze niet bij Frankrijk willen gaan. Ik nodig u uit om een weekje bij mij op kantoor te zitten. 9 uur per dag tussen echte Walen. Je mening zal wel veranderen.

Je zit nu al deze hele "draad" te roepen dat er geen verschil is tussen het Vlaams en het Waalse "volk". Wel ik zeg het tegendeel. Een Waal is Franstalig, consumtiegericht, diplomatisch en kijkt niet verder dan de plaatselijke kerktoren. Een Vlaming is Nederlandstalig, toekomstgericht (lees: spaarzaam), vrij direct en dus ondiplomatisch en ziet meestal the big picture. En ja zoals met alles zijn er uitzonderingen. Walen die meer beantwoorden aan het Vlaamse "type" en omgekeerd.

Mvg,
Oud 19 december 2006, 16:24   #58
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is correct. Maar is voor sommige heeeeel moeilijk te snappen.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 16:29   #59
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Nationalisme, een grap? Voor hen die zich aangetrokken voelen tot vuilbakken, die vanzichzelf niet weten waar en bij wat ze horen, die vinden dat de ene kant te blank is en de andere te zwart dus die zich meer aangesproken voelen door zoiets als een leven als straathond en zich proberen voort te planten op alles wat enigzins beweegt (daarom de verwijzing naar 'straathond' en vuilbak deze laatste beweegt soms ook) wel voor zulks is 'nationalisme' een grap. Voor iemand die mischien een beetje zelfrespect en eigenwaarde heeft en geen 'afkeer' heeft van het eigenras, volk voor deze is het dan zeker weer geen grap. Dus het hangt ervanaf in welke groep men zich goed voelt.
http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=39
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 16:35   #60
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De taalstrijd in België is het meest belachelijke en nutteloze politieke onderwerp dat ik ooit gezien heb.
TOT zover de stelling van de BUB dat ze niet fransdol zijn! Hans, U heeft Uwzelf nog maar eens overtroffen!

Gelukkig bent U zelfs onder de belgicisten een marginaal typetje dat zo door Chris Vandendurpel geïmiteerd zou worden.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be