Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2007, 18:00   #41
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Maar ik maakten dan ook gewoon de vergelijking hé,laat ons eerlijk zijn 1/3 van je loon aan huurgeld uitgeven nu toch echt niet meer normaal is hé
De vraag is nu ter gelegenheid van een geïmprovizeerde nieuwjaarsreceptie van politics.be forummers hoeveel % van je inkomen het waard is om te verkwisten om onze goede kameraad DaBlacky een biertje te betalen.

Kijk het even na op K&K draad (écht Hasselt) !
Oud 2 januari 2007, 18:00   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
er is waarde gecreëerd, nl. een mooie korte gazon.
de tuinman wil die waarde ontvangen, jij niet.
het al dan niet willen ontvangen is voluntaristisch, de gecreëerde waarde is er hoe dan ook.
Een dikke kus voor Mitgard. Inderdaad is het niet arbeid die in waarde uitdrukt verloond kan worden, maar het product, dat afhankelijk is van de waardeuitdrukking van de consument.
Oud 2 januari 2007, 18:03   #43
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar ik maakten dan ook gewoon de vergelijking hé,laat ons eerlijk zijn 1/3 van je loon aan huurgeld uitgeven nu toch echt niet meer normaal is hé
Efkes serieus : toen ik in 1968 pas getrouwd was betaalde ik aan huishuur BEF 1.750,- in de maand & dat was precies 33 % van mijn toenmalige inkomen. De tegenwoordige huishuren rijzen wel degelijk zodanig de pan uit dat er veel mensen meer dan de helft van hun te kleine inkomen er aan uitgeven;

Intussen is er niemand geïntresseerd in het bestrijden van de absolute armoede .. parels voor de zwijnen ?
Oud 3 januari 2007, 09:07   #44

Karma's schermafbeelding

Standaard

't is natuurlijk een vicieuze circel he. Als men een huis koopt met de bedoeling om het te verhuren dan moet men voor dat huis al zeer veel kapitaal betalen de dag van vandaag (mijn huis bijvoorbeeld is in waarde minstens verzevenvoudigd tov 18 jaar terug). Als men dus nog een beetje wil verdienen aan dat huis is men al verplicht om de huishuren zo duur te zetten de dag van vandaag.
Neemt niet weg dat de lonen zeker niet in evenredigheid stijgen en men dus gemiddeld "armer" wordt.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 10:07   #45
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Das dus 5% per jaar,sorry maak dat de katten wijs hé
Aan 5%, zit je na 15 jaar reeds aan een verdubbeling !
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 12:12   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Efkes serieus : toen ik in 1968 pas getrouwd was betaalde ik aan huishuur BEF 1.750,- in de maand & dat was precies 33 % van mijn toenmalige inkomen. De tegenwoordige huishuren rijzen wel degelijk zodanig de pan uit dat er veel mensen meer dan de helft van hun te kleine inkomen er aan uitgeven;

Intussen is er niemand geïntresseerd in het bestrijden van de absolute armoede .. parels voor de zwijnen ?

Precies zo is dat, als men dan de normale kosten verbonden aan die woning zoals alle nutsvoorzieningen er nog eens bovenop telt, zit men vaak aan 2/3 van een normaal inkomen.
Wat kan men dan nog doen met de overschot?

Dit is ook zeker een reden waarom er zoveel buurtwinkels dichtgaan en de middenstand achteruit boert.

Moet iedereen dan wijken voor koning baksteen?

Als Verhofstad er wat jobs bij wil, zou hij hier eens moeten in roeren en hier eens wat grenzen trekken!
Oud 3 januari 2007, 12:42   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

En wat kreeg je ervoor in de plaats ?
Vier muren waar je zelf uw keuken, kookvuur, verwarming en badkuip moest meebrengen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 12:56   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Vier muren waar je zelf uw keuken, kookvuur, verwarming en badkuip moest meebrengen ?
Hoe dan ook het staat niet meer in verhouding.
400 �* 500€ huur dat is 4800 �* 6000€ per jaar. Als men daar geen keuken en badkamer voor kan stellen die vele jaren blijft staan dan weet ik het ook niet meer.
Feitelijk voor dat geld zouden ze ontbijt op bed mogen brengen ook nog eens!
Oud 3 januari 2007, 13:16   #49
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een hotelkamer kost mij rond de 120 euro per nacht hoor.
Oud 3 januari 2007, 13:24   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe dan ook het staat niet meer in verhouding.
400 �* 500€ huur dat is 4800 �* 6000€ per jaar. Als men daar geen keuken en badkamer voor kan stellen die vele jaren blijft staan dan weet ik het ook niet meer.
Feitelijk voor dat geld zouden ze ontbijt op bed mogen brengen ook nog eens!
Nog geen keuken laten plaatsen zeker ?
Het gaat niet alleen om de kostprijs maar ook de afschrijving, onderhoud en interesten op dat kapitaal.
Je moest eens weten hoe snel toestellen in huurhuizen kapot gaan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 13:28   #51

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ja waar ga jij dan op hotel? Of is 't "massageke inbegrepen" misschien?
Oud 3 januari 2007, 13:36   #52
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ja waar ga jij dan op hotel? Of is 't "massageke inbegrepen" misschien?
Vorige week hier.

Mijn lievelingshotels zijn dit, dit en vooral dit.
Oud 3 januari 2007, 13:57   #53

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vorige week hier.

Mijn lievelingshotels zijn dit, dit en vooral dit.
'k heb ze eens bekeken. 't Valt wel op dat men precies moeilijk de prijzen kan weervinden.
Oud 3 januari 2007, 15:26   #54
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Bobke : het gaat over "the roaring sixties" wat veel jongeren van vandaag "de goede oude tijd" noemen. Inderdaad : ook het wonen was toen minder luxueus dan nu, zoals een nieuwe VW kever toen in vergelijking met de auto's van nu een spartaanse wagen was. Ik had toen voor mijn 1/3 van mijn inkomen : een ruime slaapkamer, een salon, een zit-keukentje,
een kookhok met douche. Het appartement bestaat overigens nog : 2de verdieping Boshovestraat 119 Deurne.. De tegenwoordige huurprijs zal wel rond de € 400,- liggen.. in vergelijking met de stijging van "de minima" is dit veel te hoog, in vergelijking met de stijging van de "modale inkomens"
is het waarschijnlijk zelfs aan de lage kant.

Ik heb de indruk dat over het algemeen, inderdaad de prijzen voor "basisbehoeften" te sterk gestegen zijn, terwijl prijzen voor industriële produkten en confectiekleren eigenlijk in reeële cijfers gedaald zijn.

De stijgende huurprijzen zijn overigens niet verdedigbaar met "objectieve" criteria : indien de waarde van het onroerend goed bovenmatig stijgt, is een hogere huishuur eigenlijk een onterechte verhoging van die inkomsten.
Normaal krijgt men bij een belegging van kapitaliserend kapitaal niet nog eens een rente bovenop uitbetaald & dan nog eens berekend op het reeds gekapitalizeerde kapitaal. Men zou belastingen moeten heffen op alle inkomsten op gelijke wijze dus ook op "onroerende inkomsten",
die meerontvangsten zou men dan kunnen gebruiken om aan de minima "huursubsidies" uit te keren e.d.

Intussen is het nog altijd zo dat de belgische vastgoedmarkt nog altijd buitengewoon goedkoop is ! Men weze gewaarschuwd !
Oud 3 januari 2007, 15:33   #55
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik logeer normaal ook zeer fraai in gemeubelde kamers aan €30,-
maar dat is dan gewoonlijk zonder ontbijt, dikwijls met een gelegenheid op zelf te koken..

Ik heb oa. een zeer fraai adresje in Hamburg in een typisch herenhuis uit het begin van de XXe eeuw, met achter de hoek een ontbijtrestaurant voor routiers, waar je sportgoedkoop een zeer uitgebreid ontbijt met pot koffie enz.; kan genieten.

"El Mountazah" in SEraïdi nabij Annaba (Algerije) kan ik je ook van harte aanbevelen, meer voor de weg er naartoe en de architectuur dan voor de service. Het hotel heeft wel 5 sterren, maar slechts één zilveren theezift.
Oud 3 januari 2007, 15:36   #56
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je met loon "bezit" bedoelt, in dat geval: ja.

U bent dus huisbaas.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 15:36   #57
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Als je dan toch juist wil omrekenen, dan moet je over diezelfde periode ook de evolutie van de fiscale lasten meenemen... Ook de strenge huurwetgeving speelt een rol. Daarnaast laat de krapte in het aanbod zich het sterkst voelen aan de 'onderkant' van de markt. Mijn buurman heeft fortuinen verdiend door grotere panden in kleine studiootjes te verdelen en die te verhuren aan mensen met een laag inkomen; ik vond dat teveel miserie en heb tien jaar geleden al m'n centen helemaal uit het vastgoed gehaald in België...

by the way, ik heb het even opgezocht... de huur van m'n studiootje in Londen (Barbican Centre), dat ik 22 jaar geleden kocht, is ondertussen 400% gestegen. Als je dacht dat dit een duur land was om iets te huren/kopen, ga dan eens kijken bij vastgoedmakelaars in de andere hoofdsteden van Europa. Londen, Parijs, Madrid, Rome, Amsterdam, ... Je valt steil achterover als je die prijzen bekijkt.

Laatst gewijzigd door Desiderius : 3 januari 2007 om 15:36.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 15:40   #58
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Als je dan toch juist wil omrekenen, dan moet je over diezelfde periode ook de evolutie van de fiscale lasten meenemen... Ook de strenge huurwetgeving speelt een rol. Daarnaast laat de krapte in het aanbod zich het sterkst voelen aan de 'onderkant' van de markt. Mijn buurman heeft fortuinen verdiend door grotere panden in kleine studiootjes te verdelen en die te verhuren aan mensen met een laag inkomen; ik vond dat teveel miserie en heb tien jaar geleden al m'n centen helemaal uit het vastgoed gehaald in België...

by the way, ik heb het even opgezocht... de huur van m'n studiootje in Londen (Barbican Centre), dat ik 22 jaar geleden kocht, is ondertussen 400% gestegen. Als je dacht dat dit een duur land was om iets te huren/kopen, ga dan eens kijken bij vastgoedmakelaars in de andere hoofdsteden van Europa. Londen, Parijs, Madrid, Rome, Amsterdam, ... Je valt steil achterover als je die prijzen bekijkt.
Idd
KRAKERS KRAKEN GEBOUW IN PARIJS
In Parijs hebben 80 krakers hun intrek
genomen in een statig gebouw in het
centrum van de stad.

Ze willen zo de speculatie op vastgoed
aanklagen. Daardoor zijn de huurprijzen
in Parijs explosief gestegen.

De krakers zeggen dat ze geen betaalba-
re woning meer vinden in de Franse
hoofdstad. Een wet laat toe dat krakers
leegstaande gebouwen opeisen, maar in
de praktijk wordt de wet haast nooit
toegepast.

Huisvesting is een groot probleem in
Frankrijk. Een miljoen Fransen wachten
momenteel op een sociale woning. Hon-
derdduizend mensen zijn dakloos. Bron VRT TELETEKST
Oud 3 januari 2007, 15:42   #59
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ze kunnen misschien ook gewoon buiten Parijs eens gaan kijken.
Oud 3 januari 2007, 15:46   #60
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Tsja, Duveltje... Maar het is ronduit simplistisch om de hoge huurprijzen enkel te wijten aan vastgoedspeculatie. H�*d de bank die eigenaar is van het pand in kwestie er appartementen van gemaakt, dan had ze die kunnen verhuren aan waanzinnig hoge prijzen. Er staan in de "statige" binnenstad van Parijs niet bijster veel panden leeg hoor...

Stom van de bank trouwens, want ze had het pand kunnen laten "bewaken" door het voor een prikje te verhuren met korte-termijncontracten. Gebeurt steeds meer.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be