![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Wat zou jij kiezen als je verplicht moest kiezen? | |||
| België |
|
22 | 33,33% |
| Heel-Nederland |
|
44 | 66,67% |
| Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De brusselse rand is een residentieel gebied : een woongebied dus, zoals het noorden van de kempen en limburg.. alleen in het noorden van de kempen en limburg komen er nederlanders wonen & in de brusselse rand franstaligen en diverstalige euro-ambtenaren& multinationalmanagers. Men kan het ook vergelijken met de randen van andere grote steden, waar de oorspronkelijke "locals" het altijd al moeilijk gehad hebben met de toevloed aan welstellende stedelingen (ik denk in het antwerpse aan Wommelgem, Oelegem, Wijnegem, Kapellen, Schoten enz..) Alleen : daar speelde er geen taalverschil om die problemen wat uit te vergroten.. Maar verder spelen daar ook problemen zoals uitbreiding van het openbaar vervoer en centrumfunctie. Wat kolonizeert men nu in een woongebied ? Rubberplantages ? Steenkoolmijnen ? Industriegronden ? Niets dus. In het zuiden des lands zijn er echter in tegenstelling tot het noorden nog beschikbare industriegronden ... laat ons die toch minstens in het "Binnenland" houden !
|
|
|
|
#42 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
De industrie is slechts goed voor zo'n 20% van de werkgelegenheid, en die zal waarschijnlijk in de toekomst marginaliseren tot zo'n goeie 5% (net zoals we gezien hebben bij de landbouw). De toekomst hoort aan de dienstensector toe! VW-Vorst, Renault-Vilvoorde, Ford-Gent, enz... Maar aan de andere kant worden de wachtlijsten van de bejaardentehuizen langer en langer.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
||
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In de geschiedenis is het altijd zo dat migraties natuurlijk zijn. Ze tegenhouden is zinloos. |
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Verrek, dat zijn veel te veel stemmen voor alleen de Nederlanders...
|
|
|
|
#45 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Misschien is dit die Belgiscistische opgang waar onze vriend Patriot het steeds over heeft.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 6 januari 2007 om 18:46. |
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
|
Dat laatste is een typische Vlaamse reflex: de Vlaming meent zich altijd te moeten aanpassen en hoop dat de andere dat ook zal doen. IJdele hoop overigens...
|
|
|
#48 | |
|
|
Citaat:
Dit dilemma leert mij veel over wie wat wil. Flaminganten die toch kiezen voor België zijn in mijn ogen niet waard om in een onafhankelijk Vlaanderen te leven, gezien de voorgeschiedenis. Die zijn besmet met Hollandershaat, een typisch Belgisch fenomeen. Aan die mensen toon je beter je rug niet als het moeilijk wordt, want een mes zou er best wel eens in geplant kunnen worden.
|
|
|
|
#49 |
|
Banneling
|
Een volk,één staat dus Heel-Nederland
|
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
België natuurlijk.
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Staatssecretaris
|
Ik ben eerder grootneerlandistisch maar een Heel Nederland zou in elk geval al een grote stap vooruit zijn, het verfransingsproject België zou dan niet meer bestaan. Een Heel Nederland zie ik in tegenstelling van een Groot Nederland niet gebeuren, de franstaligen hebben al twee maal in de geschiedenis bewezen dat ze in een Nederlandstalig georiënteerde staat niet willen samenleven (zoals ook de Vlaamsnationalisten niet in de Frans georiënteerde staat België willen leven). Er zou onmiddelijk een Waals separatistische beweging ontstaan (terwijl ze nu seperatisme zo verketteren).
|
|
|
|
|
|
#53 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Inderdaad. Ik ben even tegen een aansluiting van Vlaanderen met Nederland als van Wallonië met Frankrijk, al voor de eenvoudige reden dat Nederland en Frankrijk niets met zo'n aansluiting hebben te winnen. |
|
|
|
|
|
|
#54 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#56 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Op internationaal vlak zouden we gezamelijk meer binnen kunnen halen, maar dat is dan ook alles. Er zitten wel economische voordelen aan, maar die zijn afhankelijk van hoe die nieuwe staat ingericht zou worden.
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
|
Er zijn wel economische redenen, maar die waren er eerder ook al, en daarom zijn de Benelux, de BLEU en de EU opgericht. Politieke redenen blijven binnen de EU bestaan. Juist met meer samenwerking is het belangrijk om sterk in je schoenen te staan. Maar: lijken de Vlaamse en de Nederlandse meningen wel op elkaar? Of zijn we binnen de EU stiekem elkaars grootste tegenstanders?
|
|
|
|
#58 |
|
|
Dat is dus juist goed. Voor het eerst in de geschiedenis draaien beide 'landsdelen' tegelijkertijd goed. Dus geen afhankelijkheid ten opzichte van elkaar. Keuzes kunnen nu worden gemaakt op basis van vrije wil ipv noodzaak. Gelijkwaardigheid in onderhandelingen.
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 7 januari 2007 om 17:19. |