Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2003, 12:26   #41
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Moest iemand zeggen dat Belgen intelligenter zijn dan Marokkanen dan is hij een racist en wordt voor de rechter gesleept. (Ik zeg dat niet).
laffaard.
Oud 23 december 2003, 12:49   #42
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Moest iemand zeggen dat Belgen intelligenter zijn dan Marokkanen dan is hij een racist en wordt voor de rechter gesleept. (Ik zeg dat niet).
laffaard.
Ik zeg dat niet, omdat ik niet denk dat Belgen slimmer zijn dan Marokkanen.
Ik ben dus geen laffaard, maar wel verstandig, of dom. Wie zal het zeggen?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 12:53   #43
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
laffaard.
Walter?
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 12:56   #44
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben dus geen laffaard, maar wel verstandig, of dom
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 13:16   #45
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philip
Citaat:
Walter?
Oud 23 december 2003, 13:39   #46
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Uit een Oostenrijks onderzoek dat zondag in de Britse krant Sunday Times gepubliceerd werd, blijkt dat het intelligentiequotiënt van Belgen ver boven dat van de Amerikanen uitstijgt.
Het 'wereldkampioenschap intelligentie' was het werk van vorsers aan de medische faculteit van de universiteit van Wenen, die op basis van een breed gamma gegevens een top-50 opstelden van het IQ per land.
De toppositie op hun ranglijst wordt ingenomen door Hongkong (IQ 107), gevolgd door een viertal andere Oost-Aziatische landen.
België scoort met 100 een heel behoorlijke 11de plaats samen met China en Groot-Brittannië, maar ruim voor Amerika en Frankrijk. De Nederlanders staan met een gemiddeld IQ van 102 op een gedeelde 5de plaats.
Ik heb ooit die test meegedaan en ik kwam uit op 115, maar ik had toen wel een glas teveel op
Ik dacht dat onze vriend thePiano vrij was van alle racistische zonden die hij met zoveel verontwaardiging altijd bij anderen aanklaagt. Maar hier blijkt het tegendeel. Als iemand aantoont dat Amerikanen niet zo intelligent zijn dan wij, dan is dat voor thePiano geen probleem.
Beeldt u een ogenblik in, moest iemand stellen dat blanken intelligenter zijn dan zwarten dan zou onze vriend thePiano alle registers uittrekken om die fascist te ontmaskeren en te lijf te gaan.
Onbewust is hij dus in het diepst van zijn gedachten toch een racist!
Oud 23 december 2003, 14:04   #47
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Het zijn niet noodzakelijk de intelligentste mensen die de hoogste opleidingen volgen, dat heb ik al vaak genoeg mogen merken. De opleidingsgraad heeft vaak te maken met stimulansen in uw direkte omgeving ! Ik heb ongelofelijk DOMME mensen op de universiteit zien zitten en zeer intelligente mensen niet verder zien gaan dan het lager middelbaar onderwijs.
En bovendien hebben wetenschappers ondertussen wel ontdekt dat er verschillende soorten "intelligentie" bestaan, de IQ-testen onderzoeken meestal alleen maar de zogenaamde "logische vaardigheden" en houden geen rekening met andere.

Voorbeelden uit familiale sfeer ? Mijn grootmoeder zaliger, dochter van een cafébazin en een dokwerker, heeft begin jaren '30 van de 20ste eeuw voor secretaresse geleerd. Van haar drie dochters heeft er eentje haar diploma als tuinarchitect op de Hogeschool van Vilvoorde gehaald, de 2 anderen hebben voor secretaresse geleerd en de zoon van mijn grootmoeder heeft na de dood van zijn vader zich beperkt tot avondschool maar is uiteindelijk chemicus en vertegenwoordiger van chemische bedrijven geworden.
De kleinkinderen dan, we zijn met 11, zes onder ons hebben universitaire diploma's : 1 briljante chirurg die momenteel in Afrika zit (dokterstitel summa cum laude), een gyneacologe (ook dokterstitel), een juriste, een zoöloge, een opvoedkundige voor mentaal gehandicapten en een communicatiewetenschapster/vrijetijdsagoge. De andere vijf hebben middelbaar of beroepsonderwijs genoten: een medisch secretaresse, een kunstschilder, een zelfstandige verkoper, een slager (na lager middelbaar onderwijs avondschool gevolgd) en een gewone secretaresse.
De volgende generatie is veelbelovend: de zoon van de gyneacologe is pienter en spreekt (noodgedwongen door omstandigheden) reeds 3 talen, de dochter en zoon van mijn oudste broer (de zelfstandige verkoper) hebben speciale begeleiding op school nodig omdat ze te snel leren.
Moraal van dit verhaal: de ontwikkeling naar hoogste scholing toe besloeg in onze familie 4 generaties want pas in mijn generatie zijn de universitairen opgedoken.
Als ik dan andere families bekijk die ik ken: laaggeschoold met laaggeschoolde kinderen, maar sommige van die mensen hadden gemakkelijk universiteit kunnen doen omdat ze enorm intelligent zijn. Alleen was die stimulans in hun omgeving (het zijn niet alleen de ouders die invloed hebben) er niet.

Volgens mij is het dus niet alleen het "talent" dat een mens intelligent maakt, maar ook de opvoeding en de omgevingsfactoren (aanmoediging, aangeboden mogelijkheden, goede voorlichting en begeleiding).
Oud 23 december 2003, 14:14   #48
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Het zijn niet noodzakelijk de intelligentste mensen die de hoogste opleidingen volgen, dat heb ik al vaak genoeg mogen merken. De opleidingsgraad heeft vaak te maken met stimulansen in uw direkte omgeving ! Ik heb ongelofelijk DOMME mensen op de universiteit zien zitten en zeer intelligente mensen niet verder zien gaan dan het lager middelbaar onderwijs.
Inderdaad. Zie mij bvb: laag geschoold èn superintelligent(als ik nuchter ben)

Op 15 jaar was't gebeurd met mij: arbeit macht frei.

In de jaren vijftig/zestig was dat normaal: werken en geld naar huis brengen. Studeren was toen nog iets voor luiaarden
Oud 23 december 2003, 15:17   #49
luc broes

Standaard

Gebruikt men in heel die bespreking hier wel de juiste woorden?
Naar mijn mening duidt een IQ test ontwikkeling EN intelligentie aan.
Intelligentie is eerder aangeboren, ontwikkeling hangt af van de kansen die men gekregen en benut heeft.
Oud 23 december 2003, 16:44   #50
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Dat klopt volledig. Het is in sociologische kringen al wel langer dan vandaag algemeen geweten dat het verband tussen capaciteit/intelligentie en studieniveau slechts vrij zwakjes is. Het is in hoofdzaak de sociale afkomst van iemand die zijn latere studieniveau zal bepalen. De democratisering van het onderwijs heeft zijn doel dus nog niet echt volledig bereikt.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 18:33   #51
giserke
Banneling

Standaard

Wat is dat hier eigenlijk met dat gezever over IQ?
Alsof een hoog IQ leid tot een hogere scholingsgraad en of dat meer kansen biedt!
Iedereen heeft zijn eigen keuze! Als ge ervoor werkt komt ge ergens.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 18:54   #52
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
In de jaren vijftig/zestig was dat normaal: werken en geld naar huis brengen. Studeren was toen nog iets voor luiaarden
Akkoord, maar dat is dan weeral vijftig jaar geleden. Heb wel den indruk dat we ondertussen meer geevolueerd zijn naar een maatschappij waar bij wijze van spreken, iedereen verder studeert tot zijn niveau van incompetentie.
Alhoewel de sociale achtergrond, en de omgevingsmotivatie wel een zekere rol zal blijven spelen.
Hetgeen ik wel mis, in den topic, is het intelligentieniveau van de joden. Deze maken uiteindelijk een relevant deel uit van de leidinggevende functies in de USA. Oa in New-York maken zij het goede weer.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 20:41   #53
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Hetgeen ik wel mis, in den topic, is het intelligentieniveau van de joden. Deze maken uiteindelijk een relevant deel uit van de leidinggevende functies in de USA. Oa in New-York maken zij het goede weer.
De vraag die je hier stelt is eigenlijk : hebben bepaalde culturen meer succes dan andere ? Ik denk niet dat Joodse mensen intelligenter zijn dan andere. Wat wel zou kunnen is dat hun cultuur, hun levenswijze, hun opvoeding, hen een meer succesvol bestaan oplevert.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 20:52   #54
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
De vraag die je hier stelt is eigenlijk : hebben bepaalde culturen meer succes dan andere ? Ik denk niet dat Joodse mensen intelligenter zijn dan andere. Wat wel zou kunnen is dat hun cultuur, hun levenswijze, hun opvoeding, hen een meer succesvol bestaan oplevert.
Sommige mensen zijn intelligenter dan andere.
Waarom zouden bepaalde volkeren niet intelligenter zijn dan andere?
We zien toch ook die verschillen in de dierenwereld.
Of mag men dat gewoon niet denken?
Oud 23 december 2003, 20:54   #55
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piano
Belgen aanmerkelijk intelligenter van Amerikanen.
Dat is dan desondanks dat jij het gemiddelde voor ons naar beneden trekt.
Oud 23 december 2003, 21:05   #56
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oud 23 december 2003, 21:19   #57
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Allemaal sukels. Ik heeft een QI van 320! 8)
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 21:29   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wilt u daarmee zeggen dat, mocht Piano naar Amerika emigreren, het gemiddeld IQ van beide groepen zou stijgen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 21:31   #59
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Wetenschappelijk is men er in elk geval over eens dat intelligentie door de ouders wordt bepaald, namelijk direct via de genen, en indirect via het opvoedingsmilieu.
Dacht dat de discussie tussen wetenschappers alleen was, welk van deze factoren nu de overheersende is (en waarschijnlijk zal men daar ondertussen ook al wel uit zijn).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2003, 21:37   #60
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:

Wilt u daarmee zeggen dat, mocht Piano naar Amerika emigreren, het gemiddeld IQ van beide groepen zou stijgen ?
Of dat de Belgen dan nog beter zouden scoren en de Amerikanen nog slechter. Aan u de keuze.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be