Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2007, 20:28   #41
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Klein probleemke : vlaanderen is een natie geworden met een eigen bestuurstaal en een eigen territorium. Het heeft gedeeltelijke soevereiniteit verworven over zijn ruimtelijke ordening , onderwijs , niet-medische en gehandicaptenzorg , milieu, enz . U denkt toch niet dat het deze verworvenheid weer zal afstaan aan een belgische schoonmoeder ? Vlaanderen beseft dat het is opengebloeid voor elke bevoegdheid die het door bevoegdheidsoverdracht of splitsing heeft bekomen . Zowel op grond van subjectieve als objectieve subsidiariteit wenst het zijn soevereiniteit uit te breiden .....binnen belgië als het kan , zonder als het moet.
Wie bent u eigenlijk om in naam van "Vlaanderen" te spreken?
Catalyst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 20:57   #42
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Wie bent u eigenlijk om in naam van "Vlaanderen" te spreken?
Vooreerst vertaal ik de federalistische belgische grondwet . Hierin krijgt vlaanderen een (unieke)taal en een afgebakend territorium. In de grondwet worden ook bijzondere wetten tot stand gebracht die de soevereine bevoegdheden van vlaanderen definiëren .Tot zover de objectieve elementen . Ik voeg daar een door een groot deel van de bevolking gedeelde, subjectieve wens aan toe die deze soevereiniteit verder wil uitbreiden :alle vlaamse partijen (een aantal marginale partijtjes daargelaten ) hebben het in hun programma staan : ik heb vandaag Verhofstadt's 'state of the union gehoord : ook de VLD wil verdere bevoegdheidsoverdrachten .
Mijn besluit : vlaanderen is een natie met zich verder uitbreidende soevereiniteit .
Als burger van de vlaams-belgische democratie kan ik dit vrij en vrank en zonder pretentie verkondigen .....

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 24 januari 2007 om 20:58.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 23:24   #43
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Vooreerst vertaal ik de federalistische belgische grondwet . Hierin krijgt vlaanderen een (unieke)taal en een afgebakend territorium. In de grondwet worden ook bijzondere wetten tot stand gebracht die de soevereine bevoegdheden van vlaanderen definiëren .Tot zover de objectieve elementen . Ik voeg daar een door een groot deel van de bevolking gedeelde, subjectieve wens aan toe die deze soevereiniteit verder wil uitbreiden :alle vlaamse partijen (een aantal marginale partijtjes daargelaten ) hebben het in hun programma staan : ik heb vandaag Verhofstadt's 'state of the union gehoord : ook de VLD wil verdere bevoegdheidsoverdrachten .
Mijn besluit : vlaanderen is een natie met zich verder uitbreidende soevereiniteit .
Als burger van de vlaams-belgische democratie kan ik dit vrij en vrank en zonder pretentie verkondigen .....
Begin dan al maar met uw terminologie aan te passen, u beroept zich op een Grondwet waar het woord Vlaanderen... niet eens in voorkomt!
Catalyst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 10:50   #44
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Begin dan al maar met uw terminologie aan te passen, u beroept zich op een Grondwet waar het woord Vlaanderen... niet eens in voorkomt!
Voortdurend wordt in de grondwet het woord "Vlaams" gebruikt , wat het bijvoeglijk naamwoord is , afgeleid van het zelfstandig naamwoord "Vlaanderen" .De eerste 5 artikelen van de grondwet en verder art 115 tot 135 bepalen dat 'Vlaanderen' bestaat zonder het zo te noemen . Dat doen ongeveer alle 'belgen'-ook de franstalige- ondertussen zelf wel .
Een grondwet moet je weten bestaat altijd uit een geschreven gedeelte en een ongeschreven deel (Het verenigd koninkrijk heeft zelfs enkel een ongeschreven grondwet ). De benaming 'vlaanderen' is ongeschreven grondwet .
Uw politieke overtuiging kan maar standhouden dankzij een aanzienlijk 'comical-ali'-gehalte

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 25 januari 2007 om 10:58.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be