![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind het ergens wel hypocriet: eerst van leer trekken tegen vakbonden en daarna zelf onderzoeken om zelf één op te richten.
Vakbonden die VB-leden eruit kieperen is even hypocriet.
![]() |
#43 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Beweging ... een vakbond lijkt me niet echt in lijn te liggen met het programma van het VB ... mah ja zolang het een anti-vakbond is, zal het wel mogen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben benieuwd wie de "Röhm" wordt van de SA (sollidaristische antivakbond) die het VB wil oprichten.
En wie de" lange messen" aan het smeden is. Is Morel de "Jeanne d' Arc" in spe? Staat er een brandstapeltje klaar? Wat een fraaie toekomst staat haar te wachten? Hopelijk leert ze zich snel uit de voeten te maken op haar bezemsteel! Laatst gewijzigd door ericferemans : 14 februari 2007 om 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Toont u mij maar eens het fragment uit het programma van de partij waarin u het bewijs ziet dat vakbonden niet in lijn liggen met het Vlaams Belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit soort uitlatingen toont aan dat veel mensen hun geschiedenis niet kennen. Als je weet waar de vakbonden vandaan komen, dan is het ook logisch dat ze een politiek profiel hebben. Dat is de kern van de vakbond. Sommigen vinden dat de vakbond een soort dienstverlenende organisatie moet zijn of een neutraal bemiddelaar tussen werknemer en werkgever. Dat is natuurlijk onzin: vakbonden zijn organisaties die opgericht zijn door werknemers en dienen om hun belangen te verdedigen. Dat is altijd een politieke keuze en heeft dus altijd een kleur. Citaat:
Verder hebben VB-ers natuurlijk recht op bescherming. Die bescherming kunnen ze krijgen via het ACV of het ABVV. Maar dat is natuurlijk wél integenspraak met ageren voor het VB. Je kan moeilijk het recht op een stoel opeisen als het je bedoeling is om de poten vanonder die stoel weg te zagen. Citaat:
Citaat:
Ik vind dat nogal een groffe stelling. Het wil niets anders zeggen dan dat er van een breed gedekte tafel waar Bourgondsich gefeest wordt, meer kruimels afvallen zodat ook de armen zich kunnen bedienen. Het is bovendien onwaar en dat bewijzen ook de VS: de rijkdom bovenaan staat in relatie tot de armoede onderaan, omdat ze natuurlijk tot stand komt door de uitbuiting. Dus hoe rijker de toplaag, hoe wijdverspreider de armoede. Dat geld moet tenslotte ergens vandaan komen, nietwaar? Bovendien zou er ook een wereld kunnen bestaan waarbij er noch werkgevers noch werknemers bestaan, maar waarbij iedereen allebei is. Omdat de fabrieken bijvoorbeeld in eigendom zijn van de arbeiders zelf. Citaat:
Als je ageert in functie van het algemeen belang en in functie van de meerderheid en op basis van wat die meerderheid wil, dan ben je uitermate democratisch bezig, lijkt me. Trouwens: als een vakbond zijn slag ergens thuishaalt dan is dat (in tegenstelling tot de VS bijvoorbeeld) niet alleen voor de eigen leden, maar voor alle werknemers in het bedrijf. Hetzelfde geldt voor CAO's. Die gelden ook voor mensen die geen lid zijn van de vakbond. Citaat:
Citaat:
Hetzelfde gedlt voor zelfstandigen: het staat hen vrij belangenorganisaties op te richten en in de praktijk bestaan die ook. Het heet natuurlijk niet 'vakbond' omdat het een heel andere functie heeft.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 14 februari 2007 om 15:17. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Parlementslid
|
![]() Het is wel lachwekkend dat een partij die zo uitgesproken antisyndicalistisch is nu een eigen vakbond gaat oprichten. Ik ben eens benieuwd wat er gebeurtals:
- hun vakbond beslist tegen de eigen partijdoctrines in te gaan staken - hun vakbond op het terrein zich zal geconfronteerd zien met de klassenstrijd - hun vakbond op het terrein door de ervaring als vakbond zal beginnen door te krijgen dat de marokaanse en de vlaamse werknemer méér gemeenschappelijke belangen hebben dan de vlaamse werknemer en werkgever ik vraag me af hoe een vb-vakbond zou reageren op een sluiting van VW-vorst of op een generatiepact. Braaf knikken wellicht. Een vakbond zonder kleur is overigens per definitie onmogelijk want een vakbond verdedigt de belangen van werknemers, wat een politieke kwestie is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Minister
|
![]() Als het VB binnen twee jaar een vakbond heeft, word ik de volgende paus.
Als het VB binnen twee jaar een krant heeft, ben ik god. Om het op z'n Vogels te zeggen: "Veel blabla, weinig boemboem!"
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens de vakbonden door de politiek (vaak ook tegelijk werkgever...) erkend werden, en er zelfs door betaald werden, werd dat veel minder vanzelfsprekend. Wiens brood men eet....
![]() |
![]() |
#51 |
Parlementslid
|
![]() neen, 'de politiek' kan dat niet. Alleen de werknemers zelf kunnen dat. Daarom is een a-politieke vakbond complete nonsens. Wat wel een feit is is dat de huidige partijen de vakbonden eerder afremmen in hun strijdkracht. Dus dienen de vakbonden nieuwe partijen op te richten. Partijen die wel weer de syndicale strijd hoog in het vaandel voeren in plaats van generatiepacten en liberaliseringen goed te keuren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 |
Parlementslid
|
![]() een vakbond heeft per definitie als taak de belangen van werknemers te verdedigen en hen te organiseren. Ik denk dat het patronale gedeelte van het VB daar niet zo blij mee zal zijn, tenzij ze garanties krijgen dat die 'onafhankelijke' vakbond braafjes binnen de krijtlijnen van de partijlijn blijft...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 |
Parlementslid
|
![]() voorlopig wel, maar lang zal dat niet meer duren. Na het generatiepact is er een zware barst ontstaan. ABVV en ACV zullen onder druk van de eigen basis radicaler gaan worden en dus breken met hun moederpartijen.
Een vb-vakbond gaat eerder de tegenovergestelde weg op: zogezegd onafhankelijk, in praktijk nog meer aan partijen verbonden dan de bestaande vakbonden. Laatst gewijzigd door Frans Oghtendlicht : 14 februari 2007 om 22:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Trouwens toekomstperspectief? Vooral het VB ligt op de Lijst Dedecker te kappen ... en als je op dit half VB forum geen discussie aankan ... zegt dat ook genoeg over het VB. Laatst gewijzigd door Dogbert : 14 februari 2007 om 23:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister-President
|
![]() @ dogbert= dedecker is een fantasme van de persgroep en de linkse media. Hij heeft 10 jaar lang de meest anti- vlaamse criminele wetten liggen goedkeuren en zou nu nog bij die pest voor vlaanderen zitten mocht hij er niet zijn uitgesjot.
Dedecker is voorstander van toetreding turkije en ongebreidelde arbeidsmigratie en is ethisch paarser dan paars. Een alternatief voor paars... Neen paarser dan paars. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
1. Wanneer het Vlaams Belang aanklaagt dat de uitbetaling van de sociale zekerheid (want daar ging dit fragment ook over, n.b.) niet door de vakbonden moet gebeuren, wil dat dan zeggen dat het Vlaams Belang ook direct tégen de vakbonden is? Ik dacht het niet. Onrechten en misbruiken mogen toch aangeklaagd worden, neem ik aan? 2. Indien u toch volhoudt dat dit stuk bewijst dat het Vlaams Belang ronduit tegen vakbonden is, dan zal u en uw partij zich daar waarschijnlijk graag bij aansluiten. Lees u het boek van JMDD en zijn partijprogramma er maar eens op na. Hij zegt namelijk bijna hetzelfde als het VB (rechtspersoonlijkheid, geen uitbetalingen v. soc. zekerheid door vakbonden, enz.). Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |